Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Тема інтелігенції
У 70-ті р.р. у прозі І.Франка виявилися два головні типи – ругенських псевдоінтелігентів і дійсних інтелігентів, як Мирон Сторож (“Моя стріча з Олексою”). Він побував у тюрмі, проте не зламався. Представником справжньої “Молодої Русі” виступив і значний образ іще молодого автора – Андрій Темера з “суспільно-психологічної студії” “На дні” (1880). Ця психологічна повість навантажена автобіографічним елементом (ув'язнення героя, його мрії та перше невдале кохання). Прозаїк уводить читача у внутрішній світ студента філософії, відданого ідеалам визволення “народу від чужовладства” та свободи в широкому розумінні. Раптом змінив широкий і вільний світ на тісну й обпльовану камеру, Темера затамував перед морем лиха в'язнів тяжкі спогади свого минулого. Психологічне ускладнення образу зумовлене тим, що його голову мучить комплекс провини за прагнення особистого щастя з однодумицею Ганною. Ніхто не має права на щастя, переконаний Андрій, коли мільйони людей довкола “в сльозах родяться і гинуть”. В очах семи співкамерників Темера вищий за майновим і освітнім статусом, людина з іншого світу. Через це Андрій гине від руки здичавілого Бовдура. До того ж ніби марно: грошей убивця не знайшов. Але І.Франко як високогуманний письменник писав твори “в інтересі суспільності й людяності”, творив. У повісті Андрій ціною життя вселив нову душу у свого вбивцю. Характерними є решта персонажів. Наприклад, дід Панас утілення українського оптимізму й насмішкуватості. Чи взяти б господаря із села Дорожкова, де, згідно оцінки автора, “все сваряться за моє і твоє, і так уже на тім помішалися, що наостанку ніхто не знає, що моє, а що твоє”. Майстерні портрети, цікаві вставні історії в'язнів Панька, Митра, Стебельського й Бовдура, локальні мовні риси (Митрова вимова – “акання” на бойківський лад) додали колориту й автентичності стилю повістяра. І.Франко, який називав себе мініатюристом і “мікроскопістом”, примножив літературний психологізм тонким відтворенням нової альтруїстичної свідомості Андрія, боротьбою двох голосів у душі Бовдура. Так уведено намір Бовдура вбити невинного з помсти за власне потоптане життя). Новаторство автора повісті в тому, що він вийшов на новий ідейний та творчий рівень. Випередило художню практику свого часу й оповідання “Із записок недужого” (орієнтовно датується початком 80-х р.р., видрукуване через десятиліття після смерті автора). Зі щоденникових записів хворого письменника, в новаторській психологічній формі “потоку свідомості”, постала трагедія взаємної любові героя і його вихованки Олі. Її брати, холодні й пихаті пани, розлучили закоханих, загнали цим героїню в домовину. Вражаючої сили фінал оповідання у стилі “Зів'ялого листя” (тільки прозою) зафіксував страшний розпач недужого, межовий з божевіллям, при фатальній звістці про смерть Олі. Суспільно-психологічний роман нового типу “Лель і Полель” (1887) писався спершу польською мовою на конкурс. І.Франко прагнув здобути винагороду і ліквідувати борги. У листі до М.Драгоманова він повідомляв: “Штука вийшла доволі обширна і, смію думати, інтересна (сцени львівського життя газетярського, розправа судова, сцени з тюрми, сцени з життя вуличних дітей, з бомбардовання Львова в р. 1848 і т.д.)”. Однак роман за життя автора так і не побачив світ у цілісності. Роман дав “у мініатюрі життя різних елементів” суспільства. Десять його розділів зосереджені навколо долі братів Начка (Гната) і Владка (Владислава) Калиновичів. Перші чотири частини мають жанровий профіль “роману виховання”. У них брати, пов'язані могутнім психофізіологічним зв'язком, підпали під розтлінний вплив вулиці, скуштували сирітської кривди і тюремної “ласки”. Суспільство ж виявилося байдужим до їх долі. Майбутнє Леля і Полеля (так називалися нерозлучні герої в творі польського класика Юліуша Словацького) визначене недотриманням двох передсмертних наказів. Перший дала матір, польська патріотка й дружина службовця, який не знав ніякого іншого патріотизму, крім “бюрового” (офісного, по-теперішньому). Вона заповіла близнюкам вчитися, бути зажди разом: “роздвоєння – це ваша загибель”. Інший наказ заповів дітям вулиці в камері старий лірник Семко Туман: неправедно нажитий закопаний скарб брати поклялися витратити на користь уярмленого народу. Так І.Франко переосмислив романтичний мотив у дусі високої ідеї громадського служіння. Розвиток дії знехтував ефектний сюжетний хід “скарбу”. Натомість реаліст змалював ширше суспільне тло, розкрив діяльність Калиновичів. Начко зріс на редактора опозиційної газети, Владко – на оборонця прав селян у суді. Цей життєвий вибір вони здійснили, керовані вдячністю до простого українського селянина. На народні кошти вивчившись в університеті, брати хотіли віддати людям затрачене на себе. І.Франко підкреслив успіх братів-однодумців, розкрив їх демократизм через цілеспрямовану діяльність, що вигідно вирізняє Калиновичів серед інтелігенції. Начко гострим словом критикував суспільну апатію віддалених від народу галичан, прагнув поєднати українську і польську інтелігенцію. Владко тріумфально виправдав у суді селян-“бунтарів”, які домагалися землі, розкрив для міського люду значення існування сільської громади. Така ідейна праця завела Калиновичів у суспільно-політичне протистояння з польсько-шляхетськими «вищими верствами», що, як граф Адольф, не гребували підступами задля роз'єднання Леля й Полеля. Цю колізію епік опрацював більш психологічно. Обидва брати підпали під владу сердечної пристрасті до панни Репни (мимовільного знаряддя в руках Адольфа). При цьому її коханий Владко до останнього не знав про приховане братове почуття, фатальне для Начка найгострішою внутрішньою боротьбою. Опинившись у пастці, Начко поступився високими ідеалами й редакторською принциповістю. Автор потрактував це відступництво тяжким злочином проти самої справедливості й духу прогресу. Франко-психолог мистецьки самобутньо передав трагічне зрадництво, муки каяття й пошуки виходу. Пригодницькі, навіть детективні прийоми, містичний компонент, усе те, що додає читабельності художнім творам, письменник зазвичай використовував для обговорення серйозних суспільних проблем. Він підкреслив незбагненну близькість братів-суперників через віщий сон Владка, який перебував далеко від Львова в горах під час медового місяця з Регіною. На відстані він доторком фізичного страждання прочув самогубство брата – й сам пішов із життя. Розв'язка роману залишила Регіну у вічній жалобі серед глухих гір. Вона присвятила себе культурницькій праці на благо народу. Майбутнє належить її з Владком синові-“посмертнику”. Доля цього представника нового покоління народолюбної інтелігенції, вірив автор, має бути щасливішою. Як бачимо, роман поєднав минуле і майбутнє, психологічне й соціальне, піднісши при цьому як головну ідею вітчизни всіма громадянами. Оригінальний за виконанням, твір цікавий також міським крайобразом Львова, “технологічними” сторінками про те, як робиться газета. Навіть риболовецька пристрасть І.Франка відбилась у романі. Важливе, хоча й незакінчене полотно з галицького життя – роман середини 80-х р.р. “Не спитавши броду”. У центрі твору – мужицький син інтелігент Борис Граб та шляхетська родина Трацьких. Прозаїк художньо окреслив умови, що сформували різні людські характери. Наприклад, братів Трацьких – молодшого Тоня, що зростав на прибічника ідей добра і правди під впливом колишнього повстанця-батька та Бориса, вихованця емігранта з Росії вчителя Міхонського. Старший брат Густав – діяльний господар і кат підлеглих “хлопів”, користолюбець. Середульший, Едмунд, від матері успадкував шляхетську зверхність і зарозумілість. Епізод четвертої частини показав. незнання коханою Бориса Густею Трацькою факту існування 18-мільйонного українського народу чи небажання її батьками визнати його окремішність. З іншого боку, в дискусії розкрилася тверда позиція студента-медика Граба – співпрацювати з усіма людьми доброї волі без огляду на національність, якщо вони хоча б не шкодять розвиткові його народу. Рукопис обривається, коли Борис оперся-таки владі гарячої крові вдови Міхонської, повернув віру в Густю, став заради неї на шлях осягнення народолюбної мети. Новела “Вільгельм Телль” (1884) нетрадиційна завдяки визначальній ролі музики, накопиченню іронічних прийомів зображення псевдоінтелігента – гімназійного вчителя й доктора філософії Володі. Якщо твір розпочався признанням молодої вродливої Олі в любові до нього, то фінальною фразою дівчина порвала з ним усі стосунки. Оля глибоко відчула контраст між героїчністю музики, дії, героя опери “Вільгельм Телль” композитора Россіні – й обивательською ницістю та егоїзмом обранця, які раптом відкрилися перед нею. Новела виявила суть людини завдяки небайдужому сприйняттю явища мистецтва (опера “веде” переживання героїні, відкриває їй очі). Новаторською є соціально-психологічна повість “Для домашнього вогнища”. Перша її редакція 1892 р. – польська; через два роки з присвятою Панасові Мирному вже друкувався український варіант. За формою і внутрішньою суттю твір є трагедією пізнання капітаном Антосем Ангаровичем правди про джерело добробуту коханої дружини Апелі впродовж його п'ятирічної службової відсутності. Як виявилося, вона набула, щоби вижити, професію місіс Воррен з однойменної п'єси англійського драматурга Б.Шоу (тобто стала постачати молодих галичанок грошовитим клієнтам аж із Туреччини та Єгипту). При цьому І.Франко відзначив тягар нужди, голоду й неволі українок, занедбаних удома настільки, що вони ладні благословляти “визволительку”. Письменницьке фахове вміння виявилося в хисті побудови інтриги, виявів назовні психічних процесів (Анелі, її спільниці Юлії). Майстер зумів передати динаміку і настрій, водночас відтворюючи несподіване повернення чоловіка додому. Вправно зображено поетапне згасання радості чоловіка й батька – за допомогою алегоричного сну, поведінки офіцерського товариства, спочатку дивної для капітана. Крах подружжя, втрата офіцерської честі й життєвого оптимізму, поліційне слідство й самогубство Анелі – через ці катастрофічні випробування провів автор Антося. Проте повість не є його монодрамою, бо написана не тільки з чоловічого погляду. Проникненням у жіночу душу стало розкриття причин такого життєвого вибору Анелі. Критику основ галицької дійсності продовжив І.Франко в повісті “з сучасного життя” “Основи суспільності” (створена орієнтовно між 1893 – 1895 р.р.). В її основу лягли матеріали сенсаційного судового процесу, де автор працював як газетний кореспондент. Усупереч доказам тоді було виправдано матір і сина, поміщиків із давньошляхетського роду Стшелецьких, які вбивством ксьондза хотіли врятувати свій маєток. “Основи суспільності” протиставлені повісті поляка Ю.Рогоша, який з метою реабілітації шляхти зобразив злочинцем простолюдина. Стенограми судових засідань відіграли для І.Франка роль відправної точки для дослідження польсько-шляхетського середовища. Так, він аналітичне, як у французів це робив Еміль Золя, змалював виродження графського роду Торських (Стшелецьких). Екскурсами в минуле у формі снів графині Олімпії прозаїк розкрив коріння майбутньої трагедії: захоплення дівчиною серед “запахущого світу салонів, балів та компліментів” красномовним учителем Нестором Деревацьким; насильне розлучення з «плебеєм» й теж насильне одруження з “гулящим джентльменом” Горським; деспотизм чоловіка, який, ставши напівтрупом, немилосердно глумився з неї. Олімпія, як і Нестор у змалюванні Франка, – і жертва, й винуватиця. Графиня з жертви родинного насилля сама перетворилася на жорстоку поміщицю, її ненавиділи двірські люди, серед них графські байстрюки. Вона “жила між ними, мов у лісі між дикими звірми”. Виродження замкнутої шляхетської касти відбите навіть у портреті передчасно старіючого сина, марнотратника Адася: бездумне чоло, цинізм в очах. Деморалізуючим є вплив панського життя на простолюд в особах Гадини, Параски й Цвяха, теж морально розкладених. Атмосфера інтриг і ненависті в маєтку оповиває кримінальні злочини. Спершу байстрюк Цвях довів паралізованого графа – свого батька – до смерті. Потім Торські, зазіхаючи на статки Нестора, вчинили замах і врешті Адась убив його, також свого батька. Зберігся план ненаписаної другої частини повісті. У ній мало йтися про слідство, знайдені докази, нове слідство і врешті “арешт Ст-ких” (Стшелецьких). Ідейний смисл назви допомагає збагнути центральний епізод зборів шляхетської “золотої молоді” в Горських. Тут показано характер панського демократизму і спільне для Чапських, Васонга й ін. ставлення навіть до польського простолюду як до гною, “доброго тільки на те, щоби його соками кормилися” аристократи. Коли ж пани вже не граються в демократів, то ґвалтують молоду селянку Маланку. В повісті тема життя, яке збулося (коваль Гердер) і не збулося (о.Нестор). Утративши Олімпію, Деревацький шукав рівноваги в горах. Господарював і складав гроші, виконував обов'язки священика, доки не став “руїною”. Слова осуду Гердера про тих, які носять під рясою захланність і гординю, а самі проповідують любов до “темних, труждающихся і обремененних”, стали поштовхом до змін у душі панотця. Нестор вирішує заповісти зібрані значні кошти бідним. Фальшивим “основам суспільності” І.Франко протиставив справжні. Це оптимістична й працьовита компанія, центром якої є Гердерова кузня, – “зброївня села”. Її опис увібрав спогади про батькову кузню. Душа цієї впливової сили – Іван, наділений прізвищем німецького просвітника Гердера, письменний, бувалий і товариський селянин, непримиренний до громадської кривди і моральних вад. Ширша його діяльність залишилася нерозкритою, але він уособлює кращі риси українського народу. Роман “Перехресні стежки”. Цей твір, що друкувався в “Літературно-науковому віснику” 1900 р., присвячений діяльності нової інтелігенції на підтримку розвитку народу. Роман багатопроблемний. На тлі містечкового побуту і родинного життя він психологічно висвітлив причини чотирьох убивств (детективна фактура), увібрав конструкції “роману виховання”, відбив суспільно-філософські погляди автора. Він зафіксував економічний занепад шляхетської верхівки (маршалок Брикальський, який упроваджує “реформу” для пограбування “хлопської” каси); зобразив пробудження українського селянства та його залучення до вічового руху; показав діяльність демократичної інтелігенції. Зав'язкою роману є прибуття головного героя Євгена Рафаловича, доктора права, в провінційне містечко. Доленосною стала його зустріч зі своїм минулим в особі колишнього гімназійного інструктора Стальського, патологічного й водночас буденного деспота й садиста. Про це Євгенові нагадала слухова деталь – нявкіт кота, колись катованого Стальським. Отже, Валеріан Стальський – аморальний тип судійського службовця з нахилами до знущань з людини. Герой І.Франка прагне створити “центр національного життя” з українських демократичних сил, поширювати просвіту в селі. Але романтична зустріч Євгена з таємничою пані в чорному нагадала про право живої людини на особисте життя. Романіст розкрив драматичну тотожність цієї пані, дружини Стальського, яку він принижує десять років через те, що вона не стерпіла чоловікової кухарки-коханки, з Регіною – втраченим коханням Рафаловича. Становище Регіни, Євгена, на очах якого зневажують його нехай і колишній ідеал, робиться ще більш нестерпним: Стальський довідується про їхню давню любов і з новою силою знущається з жінки. Внутрішня трагедія закономірно веде героїню після втрати надій до вбивства чоловіка. З особливою силою психоаналізу І.Франко передав у 68-му розділі стан спогадів Регіни. Після цього вона машинально приєднується до ходу божевільного сторожа Барана і стає його жертвою в річці Клекоті. Загалом роман окреслив поворот національне свідомої галицької інтелігенції (в особі Рафаловича) до цілеспрямованої діяльності задля відродження рідного народу. Свою програму дій Євген розпочав із “малих” справ: практики говорити клієнтам саму правду, користуватися винятково українською мовою, що в селян теж будить національну гідність. План економічних заходів Рафаловича містив позиції, вже випробувані в житті (утворення громадських запасів збіжжя по селах, позичкових кас), а також ті, що були успішними в Галичині в перші десятиріччя XX ст. (закладання власних крамниць, систематична боротьба з лихварями й шинкарями). Завдяки цьому селяни стали на шлях здобуття не тільки кращого економічного становища, а й “національних прав і поваги до своєї народности”. “Меценаса” (адвоката) Рафаловича, уважного до суспільного балансу сил, почали остерігатися можновладці. Прозаїк наділив його високою принциповістю. Євген відмовився від можливості зробити собі маєток тільки задля того, щоби не порізнитися цим з убогою клієнтурою (найцікавіше, що такого типу адвокати тоді таки були в Україні). Його характеризує розуміння потреби живої, а не тільки книжної освіти, взаєморозуміння з народом, віра в нього. Варта уваги в романі тема міжетнічних взаємин. У руслі історичної й літературної традиції польсько-українські стосунки символізовано в особі графа Кшивотульського з його політикою канчука щодо українського селянина. Цілком нетиповим зате виглядає лихвар-єврей Вагман, який із помсти розорював повітове панство, допомагав українським хлопам вирватися “з пазурів інших жидів-лихварів” і вможливив проведення віча. Шнадельський – психічно неурівноважена людина. Під впливом Шварца бере участь в убивстві Вагмана, а потім багато розповідає про вбитого, чим викликає підозру. Зрештою Шнадельський майже в божевільному стані накладає на себе руки. Шварц – міцніший від свого друга. У нього немає сумнівів стосовно збагачення. Вбивши і пограбувавши Вагмана, він завітав і до квартири Стальського, теж пограбував вже мертвого Стальського. У нього одна мета – виїзд до Америки. Образ міста в романі показовий тим, що галицьке містечко тоді ще малою мірою українське. Село в неідеалізованому змалюванні романіста бідне, темне й безпорадне, з важкими контрастами. Новаторство Франка полягає в тому, що він поглибив психоаналіз у літературі, створив цілком свіжі образи. Роман про складні дороги впровадження в життя гуманістичного ідеалу поєднав реалістичний стиль і натуралістичну манеру викладу (у малюванні межових психофізіологічних станів, описах убивств) із модерними психологічними формами. “Мала” проза І.Франка в перші десятиліття XX ст. також сумістила реальний та ірреальний план у відтворенні філософської проблематики буття людини в світі, протистояння добра і зла, в дослідженні поривів душі в її пристрастях, злетах і занепадах. Зовнішню канву дія втілення цієї проблематики в оповіданні “Терен у нозі” (1902, написане й надруковане спершу німецькою мовою) дали враження від літнього відпочинку у “гуцульських Афінах”, як називали с. Криворівню. У центрі твору – надзвичайна подія, що сталася з керманичем Миколою Кучеранюком під час сплаву лісу річкою Черемош. Дивна побачена ним картина, як якийсь хлопець зсунувся з плоту в бурхливу воду на явну загибель, довго мучила Миколу, не давала йому спокійно померти в старості. Ключ до розгадки подала вставна історія-притча сусіда Юри про те, як він урятував своє життя завдяки терну, що вп'явся в ногу. У світлі цієї релігійної притчі, введеної І.Франком, бачене Миколою прочитується як Божа осторога для його сумління, вияв вищого піклування про людей. На схилі творчості прозаїк аналізував ірраціональну силу кохання, що перемогло в душі гімназиста Моримухи любов до вітчизни (оповідання “Батьківщина”). Один із кращих творів української літератури про кохання – новела І.Франка “Сойчине крило” (1905). Написана в модерній манері, вона підкреслила марність намагань замкнутися у відлюдькуватості. Герой після пережитої драми кохання знайшов сенс і красу буття в житті “для самого себе, з самим собою, самому в собі”. Підсумовуючи, слід ствердити: Франкова проза – це феноменальний творчий материк, тематично, жанрово, композиційне, стильово й образно розмаїтий, густо заселений характерами. Епік оновив і примножив новаціями національну художню традицію, втіливши також “ідеал чоловіка діяльного і повноправного”, ввівши в письменство мовні шари, ще тоді не “олітературені”, освоївши найдальші глибини психологізму. Життєвість і громадсько-виховний пафос його творчості, високий ідеалізм і незнищенна віра прозаїка в людину збагатили національну естетичну модель, визначили подальший напрям художніх пошуків.
|