Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Раздел 4. Франчайзинг и международные стили бизнеса
Тема 5. Franchising (Франчайзинг) NIB, Unit 4 Лексика: франчайзор, франчайзи, франчайзинговое соглашение, гонорар, плата за рекламу. Основная лексика урока: 1. franchising 2. franchise 3. franchisor/ franchisee 4. franchise agreement 5. franchise fee 6. royalty 7. management service fee 8. advertising fee 9. marketing costs 10. to provide an operations manual 11. to appoint a master franchisee 12. to deal with specific problems 13. to borrow large amount of capital to expand 14. to respect certain rules 15. to buy supplies from particular sources 16. to seek approval 17. to provide regular reports on the level of sales 18. time management 19. networking 20. unskilled work 21. to take up challenge 22. to make mental lists 23. to master computerized accounts 24. floor master 25. to expand the seating 26. to conform to standards 27. to pay for supplies 28. preferred suppliers 29. maintenance 30. refurbishment 31. to pay off 32. regular customers 33. to make monthly checks on 34. to commend by name 35. to tackle a problem in priority order 36. invoice 37. to make monthly checks on 38. to assess food quality and presentation 39. an ongoing dialogue with 40. a field consultant 41. share ideas and experience 42. update (v) 43. query (v) 44. payroll (n) 45. staff turnover 46. casual workers 47. working/operating capital 48. opening stock 49. allowance for 50. subsistence expenses
Чтение (изучающее): One Day in my Life. C.36 NIB SB Аудирование: Business Communication: плюсы и минусы франчайзинга. С. 35. NIB SB, c. 23. WB Речевые образцы: описания и сравнения, логическая связь при описании прошедших событий. Говорение: диалог между владельцем ресторана fast food и клиентом; продавцом и клиентом, менеджером и клиентом компании, предоставляющей услуги. Грамматические структуры: пассиви косвенная речь (GW4: Units 6, 7); Перевод: упражнение 1, c.20 NIB WB. Письмо: запрос по электорнной почтеc.43 NIB SB, характеристика франчайзинговой компании, работающей в Вашем городе. Самостоятельная работа: Домашнее чтение: около 30 страниц (аутентичная книга англоговорящего автора). Работа с прессой в читальном зале, компьютерная программа International Sales: 1. Selling internationally. 2. Selling internationally: the challenges. Найти доп. инф-цию https://www.baskin31robbins.com https://www.washingtonpost.com https://www.ft.com https://www.guardian.com https://www.hbr.harvardbusiness.org https://www.iht.com https://www.timesonline.co.uk просмотр видеофильма на английском языке с последующим написанием рецензии по шаблону. Контрольные вопросы по теме. 1. Characterize the business form of franchising. 2. Which franchising companies do you know? 3. What are advantages and disadvantages of franchising? 4. Give your understanding of the term “time management”. 5. Which franchising companies operate in your city? Do you like their service? Why? 6. What is royalty? 7. What is a master franchisee
Тема 6. Международные стили бизнеса NIB, Unit 5 Лексика: характеристики менеджмента, национальная культура, подход к работе, иерархия, подчиненные, власть, делегирование полномочий, инициатива. Основная лексика урока: 1. attitude to sb, sth 2. confirm (v) 3. confirmation (v) 4. feedback (n) 5. hierarchy (n) 6. loyal (adj) to sb, sth 7. loyalty (n) 8. cross-cultural (adj) 9. performance (n) 10. subordinate (v), (n) 11. superior (n), (adj) 12. possess (v) 13. encourage (v)/discourage 14. empower (v) 15. take /make a decision 16. make up one’s mind 17. change one’s mind 18. vary (v) sth/from … to 19. various (adj) 20. variable (adj) 21. authority (n) 22. delegate authority 23. obey (v) 24. low-level decision-making 25. measure (v) 26. measurement (n) 27. brief (v), (adj) 28. clash (v) with 29. gain experience 30. self-starter 31. culture clashes 32. encounter (v) sb/sth 33. encounter (n) with sb/sth 34. firm (adj)/loose 35. hazard (n) 36. hazardous (adj) 37. offend (v) 38. offence (n) 39. talk oneself into trouble 40. lack of sth 41. equate sb with sth 42. equal (adj) 43. appear (v) 44. delay (v), (n) 45. cancel (v) 46. cancellation (n) 47. beware of sth/doing sth 48. access (v), (n) 49. log (v) on/in/off/out 50. remote (adj) 51. facilitate (n)
Чтение (изучающее): Learning to Cope with Corporate Culture Clashes. C.46 NIB SB, c. 24-25, упражнение 1, NIB WB. Аудирование: Business Communication: японский деловой стиль. С. 52. NIB SB. Речевые образцы: приветствия, непринужденная беседа, обсуждение, высказывание собственного мнения, одобрение/неодобрение чьего-л. высказывания. Говорение: диалог между консультантом и менеджером, менеджером и персоналом отдела, менеджером и зарубежным партнером компании Грамматические структуры: модальные глаголы (GW4: Units 5); Перевод: Gift-Giving in the International Business Context, c.48 NIB SB. Письмо: служебная записка с. 51 NIB SB, отчет о результатах семинара с консультантом по Японии. Домашнее чтение: около 30 страниц (аутентичная книга англоговорящего автора). Самостоятельная работа: С. 54-55 Review, NIB SB, Работа с прессой в читальном зале,
Найти доп. инф-цию для сообщения на конференции 1. https://www.washingtonpost.com 2. https://www.ft.com 3. https://www.guardian.com 4. https://www.hbr.harvardbusiness.org 5. https://www.iht.com 6. https://www.timesonline.co.uk 7. https://www.culturalstudies.net Контрольные вопросы по теме 1. What is management style and how can it be characterized? 2. What are the responsibilities of a manager? 3. How could you chracterise management style in Germany/ Poland/ Sweden/ England/the USA? 4. Which of these approaches correspond to management practices in Russia? 5. What are the advantages and disadvantages of each approach to management? 6. What social etiquette is important for business travelers in Russia? 7. What can be difficult for Russians in dealing with the Americans, Europeans, Japanese? 8. Can gift-giving be characteristic of a business style? Why? 9. Which professional skills of a leader you consider to be the most important?
|