![]() Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Політико-правові думки періоду Французької революції 1 789-1794 рр.⇐ ПредыдущаяСтр 12 из 12
У ході Французької революції 1789-1794 рр. представники Просвітництва спробували свої політико-правові вчення втілити в життя. Історію революції поділяють на три головні етапи. Перший етап - 1789-1799 рр., владу захопили представники великої буржуазії - конституціоналісти. Вони були не проти компромісу з дворянством. Дотримувалися ідеї конституційної монархії. Другий етап - 1792-1793 рр., владу захопили представники республікансько налаштованої буржуазії - жирондисти. Третій етап - 1793-1794 рр., владу захопили представники революційної диктатури - якобінці. Вони виражали інтереси дрібної буржуазії, селянства, міських низів. Усі три угруповання спиралися на політико-правові вчення Вольтера, Монтеск'є, Руссо й інших мислителів. Але всі три угруповання трактували їх по-різному. Ідеологом конституціоналістів був Оноре де Мірабо. Виступив проти абсолютизму, монархії, аристократії за загальну рівність і свободу. 26 серпня 1789 р. Установчими зборами була прийнята Декларація прав людини і громадянина. У ній було заявлено, що " люди народжуються і залишаються вільними і рівними в правах". Декларація закріплювала природні і невід'ємні права людини на свободу, власність, рівність перед законом, а також принцип поділу влади. Це був перший конституційний акт, що проголосив формально юридичні свободи, права і рівність громадян. У результаті народного повстання в 1792 р. до влади прийшли жирондисти. (Назва їх від департаменту Жиронди, звідки їх обрали в Національні збори). Лідерами в них були Жак Бріссо і Жан Ролан. Ідейним лідером жирондистів був Жак П'єр Бріссо (1754-1793). Народився в сім'ї шинкаря. Ця справа передавалась із покоління в покоління. На його становлення і освіту великий вплив мала мати. Вона відправила сина в коледж. Жак вивчав латинь, філософію, право, історію, читав Руссо, Вольтера, Дідро. В 1774 р., коли йому виповнилося 20 років, Бріссо їде до Парижа. Отримує місце роботи - перший клерк у прокурора паризького парламенту. Це дає змогу Жаку знайомитися з відомими людьми, читати Локка, Монтеск'є, відвідувати театри. Він розпочинає писати сатиру на політику короля, сучасні закони, право. Дізнається, що над ним нависла загроза арешту. Жак змушений на деякий час виїхати з Парижа, але незабаром повертається і продовжує писати про сутність держави, владу. Робить висновок, що джерело влади народ і не хто інший. Ідеальна держава - це створення нормальних умов для реалізації прав людини. Висунув ідею про відміну королівської влади і створення " чистої" республіки. Виконати важливі завдання захисту прав людини можливо лише в демократичній республіці. Інші форми влади - це узурпація влади, яка ніколи не може стати легітимною. Вони захищали республіканський лад. Відстоювали народний суверенітет. Законодавчими актами скасували монархію, ліквідували розподіл громадян на активних і пасивних за цензовою ознакою, захистили вільне підприємництво. З 31 травня до 2 червня 1793 р. у Парижі почалося повстання. Влада перейшла до рук якобінців. Вожді руху Максиміліан Робесп'єр і Жан Поль Марат виступили за революційні перетворення до повного досягнення поставлених вимог. Головним ідеологом якобінців був Максиміліан Робесп'єр (1758— 1794) із Арраса, північна частина Франції. Закінчив юридичний факультет Паризького університету. В родині теж були всі юристи. Робесп'єр у житті дотримувався суворих правил, задоволення його не цікавили. Головне - робота і кар'єра. Після закінчення університету працював три роки помічником прокурора паризького парламенту. Потім повертається в рідне місто Аррас і займається чистою юриспруденцією. Був чесним і принциповим юристом. Робесп'єра неможливо було спокусити великим гонораром, якщо справи розходились з його моральними принципами. Бували випадки, коли він із свого заробітку допомагав бідним клієнтам. Завжди захищав бідних. У своїх промовах Робесп'єр повсякчас ставив не перше місце народний суверенітет. Усі чиновники повинні служити народу. Народ має право звільнити їх у будь-який момент. Форма правління у Франції може бути тільки демократичною республікою. Але в силу тих подій, які відбувалися в країні після повалення монархії, склалася система управління, яка отримала назву - революційний уряд, якобінська диктатура. Республіка оточена тиранами, заявляв Робесп'єр, всередині держави теж тирани готують заколот і змову. Треба подавляти внутрішніх і зовнішніх ворогів республіки. Або загинути разом із нею. З ворогами слід боротися за допомогою терору. В цьому полягає якобінська диктатура. Робесп'єр розробив законодавство, яке давало право застосовувати терор стосовно до ворогів революції. У 1793 р. було прийнято Якобінську Конституцію, яка була спрямована проти феодальної власності на землю, спекуляції, обмежувала максимальні ціни на все, проголошувала право на працю, максимальну заробітну плату. Вводила терор проти аристократів, жирондистів і " підозрілих", інакомислячих, небезпечних. Приватну власність проголосили природним правом. У 1794 р. в результаті термідоріанського перевороту якобінську диктатуру розгромили. У період Французької революції 1789-1794 рр. з'явилися терміни " комуністи", " комунізм", але вони в той час підтримки не дістали. 6. Проблеми держави і права в документах " Змова в ім'я рівності" 9 термідора (27 липня 1794 р.) переворот відібрав владу в Робесп'єра і Марата, зупинив терор якобінців. Жирондисти повернулися до влади. У 1975 р. була прийнята нова Конституція, яка скасувала якобінську диктатуру і всі їхні обмеження. Це привело до " буму" в розвитку торгівлі, бурхливого розвитку капіталістичних відносин, тому що Якобінська Конституція 1793 р. штучно стримувала ці процеси. Комерційний ажіотаж і спекуляція погіршили становище трудящих. Почалися повстання, які уряд (Дирекція з п'яти чоловік) жорстоко придушував. Народ вимагав хліба і повернення Конституції 1793 р. У березні 1796 р. Гракх Бабеф (1760-1797) і його соратники, зокрема Марешаль, створили " Таємну директорію суспільного порятунку" для продовження революції і встановлення справжньої рівності. Як наслідок, організація стала називатися " Повстанський комітет суспільного порятунку". Керівництво розробило і розповсюдило ряд документів, які закликали до негайного повстання. У травні 1796 р. змову розкрили. Бабефа і його соратників засудили до смерті і стратили, частину революціонерів відправили в заслання. Авторитет Гракха Бабефа був дуже високий. Народився він у Сен-Сантені. Батько старий солдат. В сім'ї було ІЗ дітей, Бабеф - старший, вижило тільки четверо. Жили в страшенних злиднях. Пізніше Бабеф писав про себе, що народився і виріс він у болоті. В школу він не ходив, навчав його сам батько. З 1779 р. Бабеф працює помічником нотаріуса. Незабаром йому довіряють самостійно проводити земельні угоди. Одружується і поселяється в місті Руа. Починає писати праці з права. Про юстицію " рівних" стало відомо із книги Буонаротті " Змова в ім'я рівності" і п'яти томів " Творів" Бабефа. Бафер включається до безпосередньої боротьби за реалізацію своїх ідей. Наприкінці квітня 1796 р. на засіданні " Таємної директорії" ' було прийнято рішення створити військовий комітет і піднімати повстання. Один із присутніх, Грізель, був зрадником і склав список на 245 осіб, передавши його владі. 10 травня всіх арештували і в спеціальних клітках перевезли до міста Ван-дом, де розпочався суд. Учасники заколоту трималися себе мужньо. За прикладом героїв античного світу вони намагалися покінчити з життям, але їх 26 травня закривавлених відправили на ешафот, де діяла гільйотина. Учасників змови називали бабувістами, а роздроблену доктрину політико-правових поглядів - бабувізмом. Основна суть цієї доктрини: 1. Багатії заволоділи державою і диктують тиранічні закони трудящим. 2. Головна проблема для народу - це приватна власність, яку треба ліквідувати. 3. Повстання починається в Парижі, а потім по всій республіці. 4. У день повстання створюється Національний конвент із революціонерів. 5. Безкоштовно роздається продовольство всім трудящим. 6. Бідняків вселяють у будинки багатіїв. 7. Речі багатіїв роздають бідноті. 8. Приймаються законодавчі заходи, спрямовані проти багатіїв. 9. Усі, хто не працює, оголошуються " іноземцями". Вони втрачають усі права і їх відправляють у місця виправної праці. 10. Законодавчо здійснюються заходи проти приватної власності до повної ліквідації. 11. Скасовуються спадкування, гроші, золото. " Ці заходи повинні зробити золото більш обтяжним, ніж пісок і камені". 12. Буде створена " Велика національна громада" на комуністичних принципах, куди перейде все майно багатіїв. 13. " Національна громада" - це форма єдиного в масштабах країни, централізованого і регульованого державою народного господарства. 14. Перелічені й інші заходи, які повинні привести громадян Франції до загальної демократії. Гракх Бабеф і його команда виражали недовіру до розвитку науки і культури. На їхню думку, різний рівень розвитку людей розумової і фізичної праці небезпечні для рівності. Бабеф написав " Маніфест плебеїв" у 1775 р., де висловив ідею, що люди розумових занять здатні зазіхнути на рівність і права людей, зайнятих фізичною працею. Довіряти талантам і підприємцям не можна. Вони завжди допомагають змовникам, виступають проти рівності і щастя. їх називали ще монополістами знань. Бабеф запропонував ідею про простоту законодавства в майбутньому суспільстві. Виробництво, споживання, виховання, вчення, суспільне, особисте життя громадян майбутнього суспільства повинні тотально регламентуватися за допомогою права і держави. Головним, загальнообов'язковим, корисним бабувісти визнавали тільки фізичну працю. У всіх громадян повинно бути все однакове в стилі сільської простоти: будинок, одяг, меблі і помірний скромний статок. Ідеї Гракха Бабефа і його соратників бабувістів опублікував у своїй книзі Буонаротті, який єдиний з учасників змови залишився живий. Книга одержала назву " Змова в ім'я рівності, іменована змовою Бабефа" (1828 р.). Політико-правові вчення бабувізму дуже вплинули на розвиток ідеології, що проповідувала комуністичні погляди у XIX ст. Деякі з цих ідей можна вважати впливовими і для наступного XX століття. Вони були притаманні теорії і практиці комунізму на певних етапах розвитку СРСР, Китаю, Албанії та інших країн.
|