Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
ТЕЛЕСЦЕНАРИй
Игорь Братцев
Отандық телевидение саласында сценарий жазумен ғ ана айналысатын мамандар жоқ тың қ асы (жоқ тың қ асы дейтінім мен ондай мамандарды кездестірмедім, бірақ оны мү лдем жоқ деуге аузым бармайды). Сцена- риді продюсерлер (бұ л олардың шаруасы болмаса да) де, режиссерлер де, журналистер де бірлесіп жазып жатады. Ә рине, оның қ ұ рылымдық бө лігін мең геру қ иынғ а соқ пайды. Бірақ, оның мазмұ ндық жағ ы жеке тұ лғ аның ү немі ө зін жетілдіріп отыруын талап ететін процесс.
Бұ л жерде сценаридің жалпы кө лемі, сценаристің ө мірдің барлық саласы бойынша жинақ тағ ан білім қ оры маң ызды рө л атқ арады. Журналистің ой- ө рісі қ анша бай болса, ақ паратты телекө рермен кө ретіндей, тартымды етіп беру мү мкіндігі соншалық ты жоғ ары. Ө з білімің ді ү немі толық тырып отыру процесі ешқ ашан бітпейді. Сондық тан да сценарий жазушының жұ мысы ө те қ ызық ты болып табылады.
Ә рине, кез-келген тақ ырыпта ақ парат табуғ а мү мкіндік жасайтын Ин- тернет-ресурстар қ азіргі заманғ ы журналистің жұ мысын айтарлық тай жең ілдетіп береді. Алайда, сценарий шын мә нінде қ ызық ты жә не тар- тымды болуы ү шін бір-бірімен байланысты салалар бойынша білім ғ ана емес, оны сюжет желісіне ү йлестіре білу де қ ажет.
Сценарий телевизиялық ө нім жасау барысында атқ арылатын жұ мыстың бастапқ ы емес, аралық кезең і болып табылады. Ол танысу жә не ма- териалды іріктеу, тақ ырып қ ұ растыру, композицияларды анық таудан тұ ратын дайындық бө лімін аяқ тайды. Ә детте бұ л кезең сценариді жазу- дан да кө п уақ ыт алады. Бұ л жағ ынан сценарист ә мбебап журналистке ұ қ сайды, ол қ ашан да қ ай тақ ырыпты болса да жаза білуі тиіс. Қ азіргі заманғ ы журналистикада бұ л кең інен қ олданылып та, қ олдау кө ріп те жү рген жоқ. Ал, тақ ырыптық сценарилер жазатын сценаристің ә мбебап болудан басқ а амалы жоқ.
Сценарий жазудағ ы негізгі қ адамдарды белгілеп алайық жә не сипаттап кө релік.
1. Сценарлық ө тініш – бұ л келешек тележобаның негізгі идеясын баян- дайтын қ ұ жат. Онда міндетті тү рде: - Жобаның атауы (шамамен); - Мә н-мазмұ нын нақ ты баяндау; - Мақ сатты аудиториясы; - Хронометражы (хабардың ұ зақ тығ ы); - Эфирге шығ у жиілігі (кү нделікті, апталық жә не т.б.); - Авторлық ұ жым қ ұ рамы; - Болжамды шығ ын – барлық шығ ын; - Жобаны іске асыру мерзімі толық кө рсетілуі тиіс. Телебағ дарламаны шығ ару жө ніндегі немесе одан бас тарту туралы шешім осы ө тініш негізінде қ абылданады.
2. Сценарлық жоспарда сценарий мазмұ нының ө рбу бағ ыты хронологиялық тә ртіппен баяндалады. Сюжеттердің тә ртібі, соларғ а сай айтылатын диктор сө зі (подводка) мен қ онақ тарды шақ ыру тә ртібі нақ ты кө рсетіледі. Эфирді таспағ а жазатын кү н мен тақ ырыбы беріледі. Сценарлық жоспар сценарий жазатын кісіге ғ ана емес телебағ дарламаны монтаждау ү шін де аса қ ажет. Онда: жү ргізушілер, қ атысушылар қ ұ рамы(қ онақ тар); реквизиттер толық кө рсетілуі тиіс.
3. Телеө німнің тү ріне байланысты сценарилер ‑ ақ параттық (танымдық, публицистік, ток-шоу жә не т.б.) жә не қ ойылымдық немесе рө лдік болып бө лінуі мү мкін. Бұ л жерде ә ртістік ө нер мен эмоция жағ ы маң ызды, ал ақ параттық қ ұ рамы онша маң ызды болмайды. Сценарлық жұ мыс тә сілдері де соғ ан сә йкес болуы қ ажет. Енді сценарийдің осы екі тү ріне нақ ты мысалдар келтіріп кө рейік.
№ 1‑ ші мысал (ақ параттық сценарий)
«ВсЯ сТрАНА» бағ дарламасының сценариі (ү зінді). «Хабар» агенттігі, 2005 жыл.
Тақ ырыбы: «Қ азақ стандық туризм»
Ақ параттық сценарилерді жазуда Интернеттің кө мегі шексіз. Алай- да, қ ажетті материалды іздеу мен оны тексеруге сценарий жазатын уақ ыттың 2/3 бө лігі жұ мсалады.
Сценарий тақ ырыбы нақ тыланып, қ ажетті ақ парат жиналып болғ аннан кейін сюжеттерді қ алай ізбе-із беру керектігін, қ онақ тарды қ алай сө йлету қ ажеттігін ойлану қ ажет. Алғ ашқ ы материалдың сюжет-анық тама деп аталуы тегін емес. Ө йткені ол бағ дарлама тақ ырыбы жө нінде жал- пы тү сінік береді. Негізінде бұ л кө п нұ сқ аның бірі ғ ана. Сценариді маң ыздырақ ақ параттан бастауғ а да болады. Ондайда жалпыла- ма сә ттер мен талқ ылауғ а кейін кө шеді. Кө біне бұ ндай ақ парат рө лін телебағ дарламалар жө ніндегі қ ұ лақ тандыру (анонс) атқ арады.
Жү ргізушілердің ә р сюжетке орай немесе қ онақ ты студияғ а шақ ырғ ан кез- де айтатын сө здері белгілі бір ізбе-ізділікпен жазылуы тиіс. «Жү ргізушінің сюжет алдында айтатын сө зін (подводка) жаң алық тар бағ дарламасына тә н дә стү рлі тә сілмен «бұ л туралы бә леншенің материалында...» деп аяқ тауғ а болады. Дегенмен еркін жазу ү лгісімен, бірақ қ алыптасқ ан шаб- лондарды пайдаланбай, сюжеттің мазмұ нына жә не авторына тоқ талмай жазғ ан дұ рыс. Мә селен:
«Ақ параттық» деген терминді ақ тау ү шін жү ргізуші мә тініне статистикалық мә ліметтерқ осу қ ажет. Бірақ оны бірінен кейін бірін тізбектей бер- мей, қ ызық ты фактілермен жә не тү йіндермен бө лген жө н. Дегенмен қ атар оның ақ параттық бағ дарлама еместігін естен шығ армау керек. Сондық тан онда эмоция мен субъективтік бағ алаудың болғ аны абзал.
Қ онақ тарғ а қ ойылатын ә рбір сұ рақ ты сценарийге тү сіргенде оның жа- уабын алдын-ала бағ амдайтындай етіп жазылуы тиіс. Ө йткені, келесі сұ рақ соның негізінде жазылады. Бұ л жү ргізушінің жү гін жең ілдету ү шін жасалады. Ө йткені, кө біне бір кү нде бірнеше бағ дарлама жазылады жә не жү ргізуші материалда не жазылғ анын сценаристен жақ сы білмейді.
Егер телебағ дарламағ а қ онақ шақ ырылатын болса сценарийде оның студияғ а қ алай кіретіні, қ андай музыка ойналатыны, қ андай бейне- кадрлар берілетіні (жұ мыс, демалыс кадрлары) толық сипатталады.
Кө біне бағ дарлама шығ арушылары қ онақ тың студияғ а бірнә рсе ала келуін ө тініп жатады (студияны жандандыру мақ сатында). Сценарист бұ дан хабардар болуы қ ажет. Ө йткені, қ онақ тың ә келген бұ йымына қ атысты сұ рақ тарды дайындап, оның қ алай жұ мыс істейтінін кө рсетіп беру сұ ралады. Сценарийге осы іс-ә рекеттердің бә рі жазылады.
Тапсырма: 2 жү ргізуші жү ргізетін анық тама-сюжетке сценарлық кіріспе сө з жазып кө рің із. Сцецнаридің тақ ырыбы: «Қ азақ стандағ ы кө п ә йел алу мә селесі. Қ олдаушылар мен қ арсы шығ ушылар».
Ресейдің «Телевизиялық журналистика» оқ улығ ының телесценарий бө лімінде атап кө рсетілгендей, сценарийдің драматургияның – тақ ырып, идея жә не композиция сынды элементтерінен тұ рады.
Тақ ырып – бұ л талқ ыланып жатқ ан мә селені тү сіндіріп беру; бұ л кө теріліп отырғ ан мә селені тө тесінен қ ою. Тақ ырып – бұ л автор тарапы- нан ең маң ызды деп табылғ ан мә селе.
Идея – бұ л шығ армадағ ы негізгі ой, автор сол арқ ылы ө зінің азаматтық ұ станымын білдіреді. Идея материалды мең геруге негіз болады. Бұ л автордың шындық қ а деген негізгі кө зқ арасы, белгілі бір фактіні мысалғ а ала отырып азаматтық жә не этикалық ұ станымды кө рсету ә дісі. Идея толығ ымен авторғ а, оның ойына, эрудициясына, ар-ожданы мен психикалық жағ дайына, талғ амына, жеке басының ө зге де қ асиеттеріне байланысты.
Тақ ырып идеяғ а қ арағ анда ауқ ымды. Бір тақ ырыпты бірнеше бағ дарламағ а арқ ау етуге болады. Бірақ ә р қ айсысының идеясы ә ртү рлі болуы тиіс.
Келешек сценарийге қ ажетті материалдарды жинап, тақ ырыбы мен иде- ясы анық талғ аннан кейін жұ мыстың келесі кезең і басталады. Бұ л кезең фактілерді, статистикалық мә ліметтерді, оқ иғ аларды іріктеу, сарапшы- лар мен ө зге де кейіпкерлерді таң даудан тұ рады.
Ол қ ызық ты сә ттерді шатастырып алмас ү шін жинағ ан материалының біраз жерін кесіп тастауды талап етеді. Оғ ан ө кінбең із, пайдаланылмағ ан фактілер мен оқ иғ алар алдағ ы уақ ытта керегің ізге жарайды. Сценарий жазатындардың кө пшілігі компьютердегі жұ мыс ү стелінен арнайы пап- ка ашып, пайдаланылмағ ан фактілерді соғ ан салып отырады. Қ ажет болғ ан жағ дайда керекті мағ лұ матты содан ала қ оюғ а болады.
«Телевизиялық журналистика» кітабының авторлары «ең бек тә жірибесін енді ғ ана бастағ ан журналистер сценарлық материалғ а тақ ырыппен жанама байланысы бар шығ армаларды қ осады. Бұ л автордың пробле- мамен онша таныс еместігінен, ашылуы тиіс фактілер мен оқ иғ аларды іріктей білмеуінен туындайды» деп жазады.
Мұ нымен келісуге тура келеді. Ө йткені, шынында бұ л ә у баста тақ ырыпты дұ рыс білмегендіктен, тақ ырыпты жан-жақ ты мең геріп, қ ажетті матери- алды жинауғ а уақ ыт бө луден қ ашқ алақ тау салдарынан орын алады.
Композиция – бұ л шығ арманы жазу, байланыстыру, оның заң дық қ ұ рылымы, жекелеген бө ліктерін қ ұ растыру, сө йтіп біртұ тас материал дайындау. Бұ л –материалды жазу ұ станымы.
Кезінде С.Эйзенштейн былай деген болатын: «Автор композицияның кө мегімен материалды ұ йымдастырады, ізбе-із орналастырып, басты жә не қ осалқ ы бө ліктерін анық тайды, оларды бір-бірімен ү йлестіруге тырысады. Композиция кө біне техникалық қ иындық тарды жең уге де кө мектеседі. Телевизиялық ө німді белгілі бір уақ ыт шең беріне сыйғ ызу қ ажет, бұ ғ ан сценарийді сцена мен эпизодтарғ а бө лу арқ ылы қ ол жет- кізуге болады».
Сценариді жазу ү шін кө ркем шығ арманың қ ұ рылымдық схемасын да пайдалануғ а болады. экспозиция (пролог) – басталуы – шегініс (оқ иғ аның дамуы) – кульми- нация (шығ арманың шарық тау шегі, ой немесе қ ақ тығ ыстың шиеленісуі) – шешу жолдары (соғ ан апаратын ә рекеттер) – тү йін (соң ы) – эпилог.
Дегенмен, ең бастысы – логика, ө з шығ армаң а кө рермен кө зқ арасымен қ арай білу жә не ақ параттың тү сінікті жә не қ ызық ты жеткізілуі. «Егер сце- нарист қ айталанатын болса автор ойы тұ ншығ ады» деген пікірдің де жаны бар.
Кейбіреулер мынадай пікір айтады: «Студияда, жү ргізушілер жү ргізетін телевизиялық сценарий жазғ анда диалогтарды сө збе-сө з баяндаудың қ ажеті жоқ, ө йткені жү ргізушілердің ә р қ айсысы ө з қ абілетін кө рсетуі тиіс. Бағ дарламаның қ ұ рылымдық желісін қ ысқ аша баяндаса жеткілікті, ал жү ргізушілер мә тінді ө здері-ақ іліп ә кетеді жә не жандандыра тү седі.» Мен мұ нымен келіспеймін. Ә рине, жү ргізушінің кә сіби дең гейі жоғ ары болса ол қ иыннан қ иыстырып, сө з табады жә не мә тінде жаң а деталь- дармен толық тыра тү седі.
Алайда, менің тү сінігімше, сценарист диалогтарды жазғ анда, жү ргізушілер ө здерін нашар сезініп тұ рса да, тіпті тақ ырыпты мү лдем білмесе де бағ дарламаны «ойнатып» ә кететіндей етіп баяндауы тиіс. Оның ү стіне жү ргізушілер дауыс екпіні, ымдау жә не ишара арқ ылы ере- кшелене алады.
Бұ л ә сіресе жү ргізушілерден ә ртістік қ абілетті талап ететін қ ойылымдық сценарий ү шін аса қ ажет.
№ 2 мысал. (қ ойылымдық сценарий) «Уже проснулись?» таң ертең гілік бағ дарламасының сценарийі (ү зінді). «Хабар» агенттігі, 2001 жыл Тақ ырыбы: «Қ ұ пиясы мол қ ұ былыстар» (оқ иғ а қ азіргі уақ ытта, кә дімгі №13‑ ші пә терде ө рбиді)
Жү ргізушілер: Роза-апай Валера Андрей
реквизит: «Ильич» кепкасы, кеудеге тағ атын қ ызыл бант, қ ару салатыны бар қ айыс тағ ылғ ан екі комиссарлық былғ ары бешпет, қ ызыл орамал, сыпырғ ыш, ыдысқ а отырғ ызылғ ан ү й ө сімдігі, шелек…
№1‑ СЦЕНА
Бө лмеде ү стел, оның ү стінде орындық тұ р. Орындық тың арқ асынан сыпырғ ыштың басы қ ылтияды. Бұ л – ойдан жасалғ ан «бронекө лік». Онда Ленинге қ ойылғ ан ескерткіш қ ұ сап тұ р (басында кепка, кеудесін- де қ ызыл бант). Оның алдында таң данысын жасыра алмай Андрей мен Роза апай тұ р. Ү стерінде былғ ары бешпет. Оқ иғ а тү с пен ө ң нің арасында ө тіп жатыр. Валерка: (сақ ауланып) - Жұ мысшы жә не студент, депутат жолдастар жә не ү й бикелері! Біз ұ зақ уақ ыт бойы кү ткен революцияның жолы болмады. Роза‑ апай: - Не! Тағ ы ма!? Андрей: - Тағ ы емес, қ айтадан… Валерка: Бә рі жақ сы деуге болмайды! Империализм акулалары шіріген тістерін ақ ситып, пролетариаттың нақ жү регіне – оның, сү йікті кө семіне ауыз салмақ шы, жолдастар! Роза‑ апай: - Жетер! Мен кө мек шақ ырамын!!
Валерка: (Роза апайғ а қ арап) - Қ ажеті жоқ! Мен қ азіргі кезде Кең естің сеніміне кіріп алғ ан Керенский ү кіметіне қ арсы кө терілуге шақ ырып тұ рғ ам жоқ. Оны қ ұ латуды талап ет- пеймін, тынымсыз ең бек пен жү йелі бұ ғ аулау арқ ылы келісім партиясын қ оғ амнан аластауды сұ раймын. Андрей: - Қ ане-қ ане… Мынау сә уір тезистері ғ ой… Сценарий авторы – Влади- мир Ильич Ульянов. Жазылғ ан жылы – 1917. Валерка: (Андрейге кө зін сү зе қ арайды) - Ал сіз, ә кей, кім боласыз… Пролетармысыз!? Ауыл қ алай кү н кө ріп жатыр!? Андрей: (абдырап) - Рахмет, жақ сы. Бірақ, ә лгі «қ ұ лақ тар» Павлик Морозовты сатып кетті … Валерка: - Қ андай оң бағ андық! Мемлекеттік басцқ арудың жаң а тү рін енгізуді ұ сынамын – пролетариат ү стемдік етсін, ал ә лгілерді тап ретінде жою ке- рек! Экономика саласын (саусақ тарын бү ге бастайды) мемлекеттендіру, тә ркілеу, экспроприациялау (бір таптың ө ндіріс қ ұ ралдарын екіншісінің тартып алуы), мен стерильдеу… жо-жоқ, қ алай еді… пайдағ а асыру қ ажет. Мен №13-ші пә тердегі Жұ мысшы депутаттар кең есін қ оғ амдық ө ндіріс пен материалдық игіліктерді таратуды бақ ылауғ а шақ ырамын. (Роза‑ апайғ а қ арап) Наденька! Кө гершінім-ау! «Пролетариатты азат ету одағ ында» не істеп жү рсіз? Пролетарлық «Искра» газетінде жарна- ма жоқ!!! Революциялық кү реске қ ажетті ақ шаны бізге неміс империа- листері беруі керек пе сонда?! Сіздің ше, солай ғ ой!? Роза‑ апай: (Андрейге қ арап): - Ұ лы адам! Ұ лы данышпан… бірақ ө те қ арапайым… кө здері сондай мейірімді…
Валера (Андрейге): - Ал сіз, кө гершінім, студентсіз бе? Неге конспект жазбай тұ рсыз!? Бұ л мұ рағ ат ү шін маң ызды!!! Оның ү стіне сә уір айы… Роза‑ апай: - Сә уір!!! Бү гін нешесі… Андрей: - 22-сі... Ә лемдік пролетариат кө семінің туғ ан кү ні Роза‑ апай: - Туғ ан кү нің ізбен Володя… Валерка: - Бұ л мә селеде де кемшіліктер жетіп артылады... Мойындау керек, жолдастар, туғ ан кү н жылына бір-ақ рет болады. Бұ нымен келісуге болмайды!!! (Андрейге қ арап) – Феликс Эдмундович, шара қ олданың ыз… Андрей: - Болды, жетер…(Валерканы орындық тан тү сіріп, жұ лқ иды). – Оян! (Бә рі ояу, кә дімгі киіммен тұ рады)
Валерка: (ө з-ө зіне келеді) - Жетер, мені жұ лқ ылама… Жынданып кеткеннен саумысың … Демалыс кү ні – ұ йқ ы берсең дерші. Роза‑ апай: - Қ айырлы таң, Валерка!!! (Андрейге қ арап) – Байғ ұ с-ау! Ол ұ йық тап жү рген екен ғ ой! Андрей: - А, солай ма!!! Қ азір оятамыз!!! Қ ане, жаттығ у жасайық …
|