Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Тема 4. Функції режисера у програмі теленовин






Режисер програми новин приступає до роботи на етапі її задуму. У співпраці з редакторським колективом він уточнює формат програми, її складові та зміст. На підставі аналізу ідеї програми він працює разом з художником-постановником (дизайнером) над дизайном випуску, який включає в себе заставку, міжблоковий простір (довга перебивка, коротка перебивка), розробляє макет шрифту для субтитрів.

Спільно з художником (дизайнером) режисер шукає образ програми в цілому, його колористичне рішення (фон), знаходить адекватний фон для кожного з ведучих (дикторів) випуску новин.

У сферу діяльності режисера входить і створення образів ведучих: від зовнішнього вигляду (костюм, грим і т.п.) до манери поведінки в кадрі. В обов’язки режисера входить постійний контроль за правильним формуванням образу ведучого, який повинен відповідати образу програми теленовин. На телебаченні жодна програма новин не обходиться без ведучого. Це не означає, що ні в кого не виникало думки відмовитися від ведучого. Проста річ переконала у неправильності цього підходу. Тривалість монтажного процесу не дозволяє оперативно втиснути в рамки новинної програми, що йде в прямому ефірі, новини, що надійшли під час трансляції. Ведучий повинен вміти читати новини, що називається, " з листа". Для сприйняття програми в цілому не менш важливо психологічне обличчя ведучого. Одна з назв ведучого на американському телебаченні - " anchorman", тобто, " людина-якір". Ведучий новин, як правило, не красень, але неодмінно викликає симпатію. Він вільно тримається, але не розв'язний. Демократичний, але не вульгарний. Не належить до високочолих інтелектуалів, проте випромінює розуміння і співчуття. Всі розуміють, що не сам ведучий добував новини, але його обов'язок - вміло і тактовно подати їх. Він - сама впевненість, але не самовпевненість. У нього чітка дикція і виразні інтонації. Невловимим чином він дбає про те, щоб глядачі відчули себе єдиною спільнотою. Однак ведучий не претендує на те, що він вищий і розумніший за всіх: просто він поставлений у джерела новин і намагається прилучити до нього всіх. Саме всіх, що часто викликає невдоволення інтелектуалів. Рейтинг ведучого також пояснюється щоденною появою в ефірі в один і той же час (" прайм тайм"). Фактор віку дуже важливий для глядацької аудиторії. У свій час телекомпанії США намагалися зробити ставку на молодих, енергійних ведучих, але пізніше їм довелося повернутися до більш зрілих чоловіків та жінок. Як виявилося, глядач бачить у ведучому середніх років більш надійний, за американською термінологією, " якір", людини, який притягує до екрану. Більше того, інформація, що йде від досвідченої, зрілої людини, психологічно сприймається як більш достовірна. До речі, цей прийом активно використовувався на радянському телебаченні. Наприклад, у той час одним з улюблених у глядачів телеведучих був Ігор Кирилов. Тим не менш, зараз явно видно процес " омолодження" провідних новинних програм; в результаті вивчення рейтингів можна стверджувати, що в середовищі телеглядачів сформувалася інша психологічна оцінка молодих ведучих, і це пов'язано з тим, що молоді ведучі показали чесний, сміливий, нестандартний і в той же час професійний підхід до висвітлення новин.

Хоча, за оцінками фахівців присутність режисера на зйомках значно покращує якість сюжетів, у програмах новин рідко практикують виїзд режисерів на зйомки (що пов'язано з економією коштів, і на жаль, дуже часто з особистими амбіціями). Але незалежно від цього режисер залишається керівником знімальної групи. Інакше кажучи, режисер всіма доступними засобами створює цілісність екранного продукту і контролює підпорядкованість цілому всіх його частин.

На етапі виробництва програми режисер контролює роботу творчих груп на предмет відповідності використовування виразних засобів для інформаційних матеріалів, що представлені до обробки, конкретній жанрово-видовій формі.

Після численних передач, які дозволяють публіці, заглянувши за куліси, підглянути «таємниці кіно», народився міф, що зйомка – це захоплюючий процес. Жоден професіонал новин, не назве зйомки веселою або забавною справою. Для зйомочної групи це завжди напруга, відповідальність, подолання усіляких труднощів, психологічний вантаж ефіру і просто важка фізична праця. Завдання режисера підтримати знімальну групу емоційно та допомогти підготуватися до зйомок.

Разом з репортером та оператором перед зйомкою режисер уточнює зміст матеріалу, обговорює приблизний план зйомок для того, щоб вірно визначити та відтворити суть події (її кульмінацію), показати людей, що беруть участь в події та людей і предмети, які створюють її атмосферу; відобразити її розвиток (Що відбувається? Як відбувається?). А ще потрібно підказати репортеру, що «пхати носа куди не треба» не зайве, націлити його вишукувати цікаві докладності, опитувати свідків, задавати питання, находити важливі документи. Все це необхідно, щоб відчути дух події, щоб придумати історію, вибудувати конфлікт героя з антигероєм, виробити стиль і в підсумку створити інформаційний образ.

Коли написали текст, то режисеру варто добряче поміркувати, чим його проілюструвати. Режисеру потрібно уявити картинку заздалегідь. Інформаційний сюжет може включати в себе діалоги (монологи) з учасниками події, авторські відступи і коментарі, описи окремих елементів події, характеристики її героїв, пейзажні картини тощо. Режисер в сюжеті виступає головною фігурою в сенсі намагання відображення матеріалу крізь призму власного розуміння, але зробити це він може тільки через співтворчість з репортером, оператором. Багатий інструмент режисера — це композиційна побудова (рух камери, ракурс, внутрішньокадровий монтаж, крупність планів, деталь, темп, ритм, колір, світло тощо).У роботі з оператором він домагається чіткого, знятого у фокусі зображення, грамотної, адекватної задачі композиції кадру, рівної лінії горизонту, знятих у необхідній кількості і потрібної крупності кадрів, дотримання осі зйомки, що забезпечує вірну орієнтацію глядачів у просторі події. Матеріал, що знімається, має бути розбитий на частини і бути послідовним. Перші кадри ілюструють загальні сцени з різних кутів зору. Початкові кадри повинні закріпити в голові глядача загальну картину події, деяку глибину створюють середні плани, а більш пізні за часом плани концентруються на великих зображеннях, адресних планах і деталях. Вітається переміщення знімальних планів у їхній хронікальній послідовності. Кількість планів, що потрібно зняти, - нестала величина, але, як правило, керуються співвідношенням, як мінімум, 5: 1 (тобто на п'ять знятих планів — тільки один монтажний). Є винятки - та вони нечисленні. При зйомці інтерв'ю необхідно таким чином розташувати учасників у просторі, щоб забезпечити єдність цього простору, навіть якщо учасники зняті окремими кадрами. Фон за ними, щонайменше, на 1 \ 3 повинен збігатися в обох кадрах. Таким чином, люди, що спілкуються, виглядають присутніми в одному просторі.

. У роботі з репортером і оператором режисер досягає відповідності фону, на якому знімається синхрон, суті події, про яку репортер оповідає. Дуже важливо знайти адекватну події крупність кадру з репортером. Це часто залежить від ставлення до матеріалу самого репортера, тобто ким він вважає себе в даних запропонованих обставинах - свідком, спостерігачем або співучасником. Дуже важливо вибирати адекватний завданню ракурс, оскільки зміна висоти розташування камери може призвести до несподіваного результату.

Є безліч обмежень при монтажі, тому режисер повинен нагадувати оператору, щоб він назнімав досить матеріалу про всяк випадок, щоб оператор зняв статичні плани принаймні в три секунди довжиною (тобто не панораму - «раnning», і не наїзд-від'їзд – «zooming»). У знімальної групи має бути штатив. І за цим режисеру прослідкувати буде не зайвим. Зйомка з рук незмінно спричиняє хитливе зображення — змінюється його масштаб, і об'єкти постійно блукають.

Це все режисер повинен мати на увазі. Всі ці зауваження часто викликають опір учасників знімальної групи, бо їм здається це безперечним. Але досвід доказує, що безперечно якраз те, що режисер постійно повинен обговорювати ці питання зі знімальною групою, аналізувати в цьому сенсі результати попередніх зйомок. Робити це треба навчитись з достатнім тактом: ніхто не ображається, і в той же час усвідомлює, яка велика на ньому відповідальність.

Режисеру необхідно досить добре знати особливості роботи телекамери. Тільки в цьому випадку він може і має право впливати на якісність зйомки.


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.008 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал