Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Особливості філософсько-правової думки в епоху середньовіччя 1 страница
Метафізичні передумови християнського світорозуміння. Римське трактування природно-правових норм мало відгук у ранніх ідеологів християнства. Воно застосовується до морально-релігійного закону. Християнська інтерпретація ідеї природного права відбилася на уявленні про сутність цієї ідеї. На місце загального морального закону, що його проповідувала філософія стоїків, християнство джерелом морального закону ставить премудрість і волю божу. Згідно з цим і природне право розглядається тепер -62- як відображення божої справедливості відповідно до передбачень Творця. У середні віки праву, що залежить від людської волі (волевстановленому), протиставляються незмінні встановлення божого і природного права. Природне право ототожнюється з чинним правом. Сумніви стосувалися лише питання, чи зливається воно з поняттям божого права, чи зіставляється з ним. Безперечним було визнання природного права обов'язковим та таким, що вище усякого іншого законодавства. Система природного права середньовіччя утворилася зі сполучення римського права і правоположень священного писання. Ідея природного права мала теократичний характер. Найвідоміший християнський мислитель періоду патристики, один з видатних " батьків церкви" — Аврелій Августин (354—430). Головні його трактати — " Сповідь" і " Про град божий". Основна ідея його релігійної філософії — пізнання Бога і божої любові — ось мета і єдиний зміст людського духу. Бог — це єдине, зроблене, абсолютне буття, все інше існує лише завдяки Божій волі. В усій природі нічого не може відбутися без впливу надприродних сил. У згоді з елліністичною філософією Августин думав: мета і зміст людського життя — щастя, що досягається в Бозі. Головна теза вчення — першість віри над розумом. Найвище авторитетне джерело віри — церква, як єдина непогрішна, остання інстанція всякої істини. Ідею нерівності він відстоює як вічний і незмінний принцип громадського життя. Нерівність є стороною ієрархічної структури суспільного організму, створеного Богом. Земна ієрархія — відображення ієрархії небесної, " монархом" якої є Бог. Намагаючись запобігти звертанню народних мас до єретичних вчень, Августин посилається і на християнську ідею рівності всіх людей перед Богом — усі люди походять від одного пращура. Августин висуває думку про єдність людської і божої історії, що течуть у протилежних, але взаємно нероздільних сферах. Змістом їх є бій двох царств (міст) — божого і земного. Дуалізм богів і природи переноситься, таким чином, і на суспільний розвиток. Божий град представляє -63- меншу частину людства. Це ті, хто своєю морально-релігійною поведінкою заслужили у Бога порятунок і милосердя. У земному граді, навпаки, залишаються самолюбні, жадібні, егоїсти, люди, що забувають про Бога. Божий град постійно підсилюється в суспільно-історичному розвитку, особливо після приходу Ісуса. Головна передумова належності до граду божого — смиренність і покірність перед Богом і церквою. Земний правопорядок світських держав піддається впливові злих, демонічних сил. Щоб зберегти людей від цього впливу, необхідно соціальне життя освятити ідеями вищої божої справедливості. Правопорядок на землі сама людина встановити не здатна, її створив Бог після гріхопадіння перших людей, щоб уберегти наступні покоління від загибелі в безодні зла і незліченних злочинів. Підстава правопорядку — це страх божий. Бог, погрожуючи людині покаранням, тим самим допомагає їй утриматися на краю безодні зла. Мислителем, що почав спробу систематизувати християнські ідеї, звести їх у єдине, несуперечливе ціле, став Фома Аквінський (Аквінат) (1226—1274). Головна його праця — " Сума теології". Поряд з філософською проблематикою вона містить вчення про державу і право. Якщо Арістотель розумів державу як природну форму людського гуртожитку, то для Аквіната, який полемізує з античним філософом, вона є вищим утворенням мистецтва, творінням людського генія. Процес керування державою аналогічний тому, як Бог править світом, а душа керує тілом. Головна об'єднуюча сила, без якої розпалася б державність, — це воля правителя. Початок, що консолідує всі зусилля держави, повинен бути єдиним. Тому найкраща форма правління — монархія. Вона — вищий тип держави, тому що влада монарха похідна від божої влади. Суть держави Аквінат пояснює аналогією з біблійною картиною існування світу. Государ для нього — творець соціального світу. Його воля надає руху соціальному життю. Якщо головна задача государя — бути керманичем, то головна чеснота народу — покора волі керманича. Людина, за Аквінатом, — істота розумна, що володіє вільною волею. Розум (інтелектуальні здібності) — корінь усякої волі. Вільна ж воля — це добра воля. Воля — пове- -64- дінка людини відповідно до розумно пізнаної необхідності, що випливає з божого статусу, характеру і цілей порядку світобудови й обумовлених цим законів. Ці положення він конкретизує у своєму вченні про закон і право. Закон у нього виступає як загальне правило. Він повинен виражати загальне благо всіх членів суспільства і має встановлюватися усім суспільством чи тими, кому воно довірило піклування про себе. Важлива характеристика закону — його обнародування. Без обнародування він не може бути ні правилом, ні мірилом людської поведінки. Аквінат класифікує закони на вічні, природні, людські і божі. Вічний закон — це загальний закон світопорядку, що виражає божий розум як верховний загальносвітовий початок, абсолютне правило і принцип, що керує загальним зв'язком явищ світобудови. Він — джерело всіх інших законів. Безпосередній прояв цього закону — закон природний: природа і всі істоти (і людина) рухаються до мети, визначеної законами природи. Людський закон визначається Фомою Аквінським як позитивний закон, що забезпечений примусовою санкцією проти його порушень. Людським же (позитивним) законом вважає він лише встановлення, що відповідають природному законові (веління фізичної і моральної природи людини). В іншому разі такі встановлення не закон, а перекручування його. З цим пов'язано розрізнення ним справедливого і несправедливого людського (позитивного) закону. Мета людського закону — загальне благо людей. Позитивний закон має встановлювати правила, посильні для виконання звичайними, недосконалими у своїй більшості людьми. З цим пов'язана однаковість (рівність) вимог, що виставляються позитивним законом до всіх людей в ім'я загального блага. Божий закон — закон (правила сповідання), даний людям у божому одкровенні (Старому завіті і Новому завіті). Він необхідний як доповнення людських правил божими: Для вказівки на кінцеві цілі людського буття; як вищий і безумовний критерій для керівництва в суперечках про належне і справедливе, про людські закони; спрямування 5-5-288 внутрішніх (щиросердечних) рухів людини; для викорінювання всього злого і гріховного, у тому числі й того, що не забороняється людським законом. Трактування законів доповнюється Аквінатом ученням про право. Право — це дія справедливості в божому порядку людського гуртожитку. Справедливість же припускає відношення людини до інших людей, а не до себе і полягає у віддачі кожному свого. Він розділяє уявлення Арістотеля про зрівняння і розподіл справедливості. Право (праведне, справедливе) визначається як відома дія, зрівняна у відношенні до іншої людини внаслідок певного способу рівняння. При рівнянні по природі речей йдеться про природне право, при рівнянні по людському волевстановленню — про цивільне, позитивне право. Право, встановлюване людською волею (людським законом), Аквінат називає також людським правом. Закон тут виступає як джерело права. Але людська воля (і волевиявлення) може зробити правом лише те, що відповідає (не суперечить) природному праву. Природне право — загальне для всіх живих істот (тварин і людей). Право, що стосується тільки людей, Фома Аквінський називає правом народів. Боже право поділяється на природне боже (безпосередні висновки з природного закону) і позитивне боже (право, дане богом єврейському народу). Таким чином, головна особливість філософських вчень християнського середньовіччя — в їх теоцентричному характері. Принцип теоцентризму, послідовно проведений Августином і Аквінським, затверджував Бога як центр світобудови і головного хранителя світового і соціального порядку. Бог виступав як законодавча першооснова, з якої виходять усі релігійні, моральні та правові норми. Завдяки божому заступництву соціальне життя людей не перетворювалося на хаос, а сама людина успішно боролася з диявольськими спокусами, що штовхали її до пороків і злочинів. Слід зазначити: 1. За Августином Блаженним, Бог -- творець вічного закону; він — джерело норм моралі і права. 2. Фома Аквінський систематизував християнські ідеї своїх попередників, доповнивши вчення про закон вченням про право — природне, позитивне, людське і боже. Висновки: 1. Філософське осмислення права пройшло довгий шлях у своєму розвитку -- від змішування проблем моралі та права у вченнях античних натурфілософів до появи положень про загальність моральних і правових норм, про природне право, політичний характер права, політичну природу людини тощо. 2. Природно-правова доктрина античності знайшла свій подальший розвиток в епоху середньовіччя і Нового часу: договірний характер права, проблема свободи, правової рівності та ін. Важлива вона і для сучасних інтерпретаторів теорії природного права. Контрольні запитання: 1. Які особливості античної правової цивілізації? 2. У чому полягає сутність правових поглядів натурфілософів? 3. Чим різняться правові погляди софістів від позицій попередників? 4. Який зміст поглядів на проблеми права в Сократа? 5. У чому сутність вчення про справедливість і право Платона? 6. Як розглядає проблему людини Арістотель? 7. У чому сутність обгрунтування права в Арістотеля? 8. Які особливості правових поглядів епохи еллінізму? 9. Розкрийте сутність і особливості правових концепцій Августина і Фоми Аквінського. -66- 5* -67- Тема 2. Філософсько-правові вчення в Західній Європі XV — XVIII століття На зміну епосі середньовіччя, як відомо, прийшла епоха Відродження, або Ренесансу (XII—XVII ст.), яка характеризується, крім іншого, початком революційної переоцінки релігійно-політичних цінностей, покликаної забезпечити буржуазії ідеологічне, політичне, правове й економічне панування в суспільстві. Нові концепції держави і права виходили з інших передумов, аніж у середні віки. Розглянемо докладніше основні особливості цих істо-рико-філософських типів стосовно філософії права. Характеристика філософсько-правової думки епохи Відродження, періоду Реформації, Нового часу і Просвітництва в цій темі буде дана через найбільш характерні для цих періодів персоналі'!: — епоха Відродження — Н. Макіавеллі; — Реформація — М. Лютер, Ж. Боден; — Новий час — Г. Гроций, Т. Гоббс, Дж. Локк, Б. Спі-ноза, Г. Лейбніц; — Просвітництво — ПІ. Монтеск'є, Ж.-Ж. Руссо, К. Гельвецій. § 1. Філософсько-правова думка епохи Відродження та Реформації Пожвавлення філософської й наукової думки, яке настало з початком епохи Відродження, позначилося і на правознавстві. Визнання людини як індивідуальності обумовило нові пошуки обгрунтувань сутності суспільства і держави. В цю епоху виникає так званий гуманістичний напрям у юриспруденції, представники якого зосереджують увагу на вивченні джерел чинного (особливо римського) права, посилений процес рецепції якого потребував узгодження його положень з новими умовами суспільно-політичного життя і з нормами місцевого національного права. Починають розвиватися зачатки історичного розуміння й тлумачення права. -68- Для мислителів гуманістичного напряму право — це насамперед законодавство. Посилюються ідеї, спрямовані проти феодальної роздробленості, за централізацію державної влади, єдине законодавство, рівність усіх перед законом. Зосередження уваги гуманістів даної історичної епохи на позитивному праві не супроводжувалося повним запереченням природно-правових ідей та уявлень, оскільки в чинне позитивне право входило і римське право, що включає в себе ці ідеї й уявлення. Популярність римського права залишається досить високою, його продовжують розцінювати як " кращу об'єктивну норму природної справедливості" (Донелл). Гуманісти епохи Відродження почали вивчати право як особливий чинник громадського життя. Але гуманізм здійснив розмежування теорії і догми лише у прийомах вивчення, тобто предметом вивчення як юриста-догмата, так і юриста-гуманіста залишалося римське і тільки римське право. Подальша діяльність філософів розширила предмет вивчення права. Одним з перших видатних гуманістів епохи Відродження, які внесли істотний внесок у теорію права, по праву може вважатися Лоренцо Валла (1400—1457), який на підставі глибокого і всебічного аналізу античного римського права створив основу подальших наукових розробок у галузі юриспруденції. Поклавши в основу правової етики особистісний інтерес і зробивши його моральним критерієм, Л. Валла закликає керуватися в оцінках людських вчинків не абстрактними моральними або правовими принципами, а конкретними життєвими умовами, які визначають вибір між добрим і поганим, між корисним і шкідливим. Такий моральний індивідуалізм істотно вплинув на подальший розвиток європейського правознавства, підвів нове ідеологічне підґрунтя під морально-правові цінності майбутнього буржуа Нового часу.1 Докладніше внесок Л. Валли у розвиток філософії права рекомендується вивчати, використовуючи літературу, наведену наприкінці посібника. -69- Сучасна наука про державу і право починається з прославленого флорентійця Нікколо Макіавеллі (1469—1527), який ставив собі за мету створення стабільної держави в умовах нестабільної суспільно-політичної ситуації того часу в Європі. Н. Макіавеллі виділяє три форми державного правління — монархію, аристократію і демократію. На його думку, всі вони нестійкі і тільки змішана форма правління дає державі найбільшу стійкість, стабільність. Прикладом для нього служить Рим епохи республіки, де консули були елементом монархічним, сенат — аристократичним, а народні трибуни — демократичним. У своїх працях " Государ" і " Судження про першу декаду Тгта Лівія" Н. Макіавеллі розглядає причини успіхів і поразок у політиці, яка трактується ним як засіб утримання влади. У творі " Государ" він виступає захисником абсолютної монархії, а у " Судженнях про першу декаду Тгта Лівія" — республіканської форми державного правління. Проте ці твори виражають одну й ту саму реально-політичну точку зору на форми державного правління: важливі тільки політичні результати. Метою є прихід до влади, а потім її утримання. Усе інше є лише засобом, включаючи мораль і релігію. Н. Макіавеллі виходить з передумови про егоїстичність людини. Згідно з цим не існує меж для людського прагнення до матеріальних благ і влади. Але внаслідок обмеженості ресурсів виникають конфлікти. Держава ж базується на потребах індивіда в захисті від агресивності з боку інших. За відсутності сили, яка стоїть за законом, виникає анархія, тому потрібен сильний правитель, щоб забезпечити безпеку людей. Не вдаючись у філософський аналіз сутності людини, Н. Макіавеллі розглядає ці положення як очевидні. Базуючись на тому, що хоч люди завжди егоїстичні, існують різні ступені їх зіпсованості, у своїй аргументації Н. Макіавеллі використовує поняття доброї і поганої держави, а також хороших і поганих громадян. Він цікавиться саме умовами, які зробили б можливими гарну державу і хороших громадян. Держава, за Н. Макіавеллі, буде доброю, якщо вона підтримує баланс між різними егоїстичними інтересами і, таким чином, є стабільною. У поганій державі відкрито конфліктують різні егоїстичні інтереси, а -70- хороший громадянин є патріотичним і войовничим суб'єктом. Іншими словами, добра держава є стабільною. Метою політики є не гарне життя, як це вважалося в античній Греції та в епоху Середньовіччя, а просто утримання влади (і, таким чином, підтримка стабільності). Н. Макіавеллі розуміє значення сильної державної влади. Але насамперед його цікавить чиста політична гра. Він виявляє відносно слабке розуміння економічних умов реалізації влади. У цілому внесок Н. Макіавеллі у розвиток філолоф-сько-правової теорії полягає в тому, що він: — відкинув схоластику, замінивши її раціоналізмом і реалізмом; заклав основи філософсько-правової науки; — продемонстрував зв'язок політики і форм держави із соціальною боротьбою, запровадив поняття " держава" і " республіка" у сучасному значенні; — створив передумови для побудови моделі держави, основаної на матеріальному інтересі людини. Оцінюючи вчення Н. Макіавеллі, не можна не погодитися з тими дослідниками, які вважають, що його політичні погляди не сформувалися у цілісну й закінчену теорію, і навіть у самій її основі помітно деяку неузгодженість. Але головне полягає в тому, що, починаючи з Н. Макіавеллі, правовою основою владних структур і осіб дедалі частіше вважається політична сила, а не моральні настанови, і політика трактується як самостійне, відокремлене від моралі поняття. Поряд із філософсько-правовими вченнями епохи Відродження істотний внесок у правову науку було зроблено у період Реформації. Процес подолання середньовічної схоластики у принципі здійснювався двояким уявленням: з одного боку, через Ренесанс, з іншого — шляхом європейської реформації. Ці течії відрізняються одна від одної засобом критики середньовічної схоластики, проте обидві вони виражають необхідність загибелі середньовічної філософії, ідеології, політичних теорій, виступають проявом їх кризи, утворюють передумови створення основ філософії Нового часу. Одним із найяскравіших представників реформаторського напряму є Мартін Лютер (1483—1546). Цей німецький реформатор, основоположник німецького протестанті - тизму, не був філософом і мислителем. Незважаючи на це, імпульсивна релігійність його теології містила в собі деякі філософські елементи й ідеї. Права та обов'язки людини як члена суспільства М. Лютер обґрунтовує з релігійно-моральної точки зору і вбачає зміст свого вчення в порятунку силою тільки однієї віри. В особистій вірі він вбачає щось абсолютно протилежне вірі в авторитети. Життєдіяльність людини, згідно з М. Лютером, є виконанням обов'язку перед Богом, що реалізується в суспільстві, але не суспільством визначається. Суспільство і держава мають надати правовий простір для реалізації такого обов'язку. Людина повинна домагатися від влади священного і незаперечного права на дії, що починаються в ім'я спокути провини перед Богом. Виходячи з цього лютеранське уявлення про свободу совісті можна визначити таким чином: право вірити по совісті — це право на весь спосіб життя, що диктується вірою і вибирається відповідно до неї. Філософсько-правову концепцію. М. Лютера в цілому можна охарактеризувати такими положеннями: — свобода віри по совісті є універсальним і рівним правом усіх; — на правовий захист заслуговує не лише віра, а й її передумови; — свобода совісті припускає свободу слова, преси і зборів; — права повинні реалізовуватися в непокорі державній владі стосовно обмежень свободи совісті; — на правове забезпечення заслуговує лише духовне, плотське ж залишається на милостивий розсуд влади. У вимозі того, що не потрібно нічого іншого, крім слова божого, виражена антипатія до раціонального. Звідси і ставлення М. Лютера до філософії: слово і розум, теологія і філософія повинні не змішуватися, а ясно різнитися. У трактаті " До християнського дворянства німецької нації" він відхиляє вчення Арістотеля, оскільки воно відвертає від щирої християнської віри, без якої неможливе щасливе суспільне життя, нормальне функціонування держави і її законів. - 72- Для більш повного уявлення про філософсько-юридичну парадигму епохи Відродження і Реформації підкреслимо, що на політичній карті Європи в XVI ст. цілком сформувалися такі потужні держави, як Франція, Англія, Іспанія з міцною центральною владою. Зміцнюється віра в можливість відмови від авторитету католицької церкви, а це передбачає безумовне підпорядкування світській державній владі. У світлі подій, що відбувалися в XVI ст. і зробили істотний вплив на розробку нових ідеологічних і політичних доктрин, не випадковою є поява абсолютно нового вчення про державу, автором якого став французький юрист і публіцист Жан Боден (1530—1596). Йому належить обгрунтування державного пріоритету над усіма іншими соціальними інститутами, включаючи церкву. Він уперше запровадив поняття суверенітету як відмітної ознаки держави. У творі " Шість книг про республіку" (1576) Ж. Боден проводить ідею про суверенну державу, яка спроможна захищати права автономної особи і рішуче затверджувати принципи мирного співіснування різних соціально-політичних сил усередині країни. Державу Ж. Боден визначав як правове управління багатьма господарствами або сімействами. Його політичним ідеалом була світська держава, спроможна забезпечити право і свободу для усіх. Найкращим засобом для підтримки правопорядку він вважав сильну монархію.- Під суверенною державою Боден розумів верховну і необмежену державну владу, протиставляючи таку державу середньовічній феодальній державі з її роздробленістю, соціальною нерівноправністю й обмеженою владою королів. Ж. Боден вважав, що основними ознаками суверенної держави мають бути: постійність верховної влади, її необмеженість і абсолютність, єдність і неподільність. Тільки так влада може забезпечити єдине і рівне для всіх право. Суверенітет для Ж. Бодена не означає суверенітету самої держави. Для нього суб'єктом суверенітету є не держава, а конкретні володарі (монарх, народ у демократичних республіках), тобто державні органи. Залежно від того, хто є носієм суверенітету, Ж. Боден виділяє і форми держави: монархія, аристократія, демократія. -73- Таким чином, філософія права епохи Відродження і Реформації здійснила спробу " очистити" античну філософію від схоластичних деформацій, зробила більш доступним її істинний зміст, а також відповідно до потреб життя, нового рівня суспільного і наукового розвитку, вийшла за її межі, підготувала підґрунтя для філософії права Нового часу та епохи Просвітництва. § 2. Філософія права Нового часу та епохи Просвітництва XVII—XVIII ст. — це епоха видатних досягнень філософії, науки і культури в Західній Європі. Новий час відкриває нову епоху в історичному розвитку європейської економіки і права. Виникає нагальна потреба в територіальне масштабних державах, спроможних забезпечити функціонування не тільки внутрішніх, а й міжнародних зв'язків (економічних, політичних, культурних тощо). Ідейний та інтелектуальний настрій аналізованої епохи, як відомо, концентрувався навколо ідеї універсального. Це стосується і правознавства, тому природно сприймаються такі інтелектуальні продукти, як універсальне право і цивільна філософія, як вчення про державу, природу і право. Основою універсального права стала визнаватися філософія, а не римське право. Під впливом зазначених вище чинників, а також філософії раціоналізму Нового часу правові вчення зробили своїм головним предметом розробку природного права. Вчення про природне право дістає нового забарвлення. По-перше, воно звільнилося від богословських трактувань. По-друге, природне право в цей час не змішується з правом загальнонародним. У ньому починають вбачати сукупність тих ідеальних норм, які повинні служити прообразом для будь-якого законодавства. Такий новий напрям у правознавстві оформився у школу природного права, яка домінувала в юриспруденції протягом XVII—XVIII ст. Родоначальником її був голландський юрист, політик і дипломат Гуго Гроцій (1583—1645). Завдання філософії права Нового часу Г. Гроцій та його прихильники вбачали в розкритті раціоналістичними за- -74- собами абсолютного, незмінного, рівного для всіх народів і часів права, наданого самою природою, а тому такого, що стоїть вище позитивного права. Поняття права у Г. Греція має два значення. У першому значенні право — це моральна якість, яка дає змогу людині мати певні речі або робити певні вчинки (право у суб'єктивному розумінні). У другому значенні поняття права тотожне поняттю закону (право в об'єктивному розумінні). Г. Гроцій вважав, що закони природного права беруть початок у самій природі розуму, а тому вони такі ж вічні, як і сам розум. Згідно з його вченням навіть сам Бог не може змінити начал природного права. Державу він визначав як вічне, повне і верховне суспільство, утворене для охорони людського права і для загальної користі. Наслідуючи Арістотеля, Г. Гроцій поділяє право на природне і волевстановлене. Природне право визначається ним як " настанова здорового глузду" і виступає як критерій для розрізнення дозволеного і недозволеного. Волевстановлене право поділяється на божественне (дане зверху і таке, що має джерелом волю бога) і людське, що, у свою чергу, поділяється на людське право у вузькому розумінні і людське право в широкому розумінні. Внутрішньодержавне право (цивільні закони), відповідно до вчення Г. Гроція, бере початок від цивільної влади. Людське право у вузькому розумінні містить у собі батьківське право, панське право тощо. Людське право в широкому розумінні — це право, яке встановлюється на рівні народів. Розвиваючи концепцію природного права, Г. Гроцій створив основи міжнародного права, якими керуються у відносинах між собою окремі держави. Його доробки в цьому напрямі в подальшому вплинули на ідею міжнародного права, яке втілилося у життя при створенні Ліги націй, організації Нюрнберзького процесу і створенні ООН. Г. Гроцій вказує на умови, що мають бути виконані для того, щоб держава була рівноправним членом світового співтовариства. Розміри держави тут не мають значення, важливо лише те, щоб держава була стабільною і спроможною Додержуватися укладених угод. Одночасно Г. Гроцій так видозмінив концепцію природного права, яка розвивалася стоїцизмом і християнською теологією, що вона втратила теологічні й конфесій- - /о - ні корені, в результаті чого політичні й правові аспекти істотно відокремилися від релігійних. Найвідоміша праця Г. Греція — " Про право війни і миру" (1625). У ній розробляється ідея такого права, яке можна застосувати у будь-яких умовах, включаючи війну. Юридичні погляди Г. Гроція, а також філософське вчення родоначальника емпіризму і матеріалізму Нового часу Френсіса Бекона (1561—1626) вплинули на видатного англійського філософа XVII ст. Томаса Гоббса (1588— 1679), який зробив істотний внесок у філософію права Нового часу, включаючи і вчення про природне право. Сформульована ним концепція праворозуміння дає підстави для характеристики його як родоначальника юридичного позитивізму. Свою теорію Т. Гоббс виклав у відомій праці " Левіафан, або Матерія, форма і влада держави церковної і цивільної" (1651). Закладені в ній положення стали в майбутньому основою англійської політичної і правової думки. Істотного значення у теорії Г. Гоббса надається принциповому протиставленню природного стану громадянському станові. Т. Гоббс визначає природне право як свободу будь-якої людини використовувати свої власні сили на свій розсуд для збереження своєї власної природи, власного життя, тобто як свободу робити все, що для цієї мети прийнятне. Природне право, на його думку, не слід плутати з природним законом — розпорядженням або виробленим загальним правилом, відповідно до якого людині забороняється робити те, що згубно для її життя, і пропускати те, що вона вважає найкращим засобом для збереження життя. Людина — істота розумна, тому загальним правилом і настановою розуму згідно з Т. Гоббсом є пошук миру і додержання його, що й виступає як фундаментальний природний закон. Використовуючи дедукцію, Т. Гоббс із цього основного природного закону виводить цілий ряд інших природних законів, які конкретизують правило пошуку громадянського миру: — у разі готовності інших до миру людина зобов'язана в інтересах миру задовольнятися таким ступенем свободи -76- стосовно інших, який би вона припустила в інших стосовно себе; — люди повинні виконувати укладені ними угоди; — той, хто отримав благодіяння, повинен зробити так, щоб благодійник не покаявся у своїй доброті; — кожний повинен пристосовуватися до всіх інших; — помста повинна орієнтуватися на благо, яке має настати за нею; — ніхто не повинен нічим виявляти ворожості до іншого; — кожний повинен визнавати інших рівними собі від природи; — посередникам миру мають бути надані гарантії недоторканності; — ніхто не може бути суддею самого себе тощо. Інші закони вимагають додержання морально-правових правил християнської цивілізації (милосердя, благочестя, скромності та ін.). Відповідно до вчення Т. Гоббса наявність одних лише природних законів ще не веде до миру і безпеки. Гарантувати додержання цих законів може лише загальна влада, яка тримає людей у страху і спрямовує їхні дії до загального блага. Така влада має не божественне, а земне походження. Вона виникає в результаті суспільного договору людей з метою їх захисту. Сукупність людей, які об'єднуються у такий спосіб в одній особі (суверені), і є держава. Суверен має верховну владу стосовно підлеглих.
|