Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






О родстве убо сице






К нига[2371] родства Иисус Христова сына Давыдова, сына Авраамля. И прочее.

(л. 618)[2372] Такожде и о рождестве Христове. Во сне явися Иосифу, глаголя: Иосифе, сыну Давидов, не убойся прияти Мариам, жены твоея, рождьшее бо ся от Духа Свята, родит же сына и наречеши имя ему Иисус. Той бо спасет люди своя от грех их. Се же все бысть, да збудется реченное от Господа пророком, глаголющем: Се[2373] дева во чреве приимет и родит сына и нарекут имя ему Еммануил, еже есть сказаемо «с нами Бог». И нде речеся: Тако[2374] бо писано есть пророком, и ты, Вифлиеме, земле Июдова, ничим же менши еси во владыках июдовах, ис тебе бо изыдет вождь, иже упасет люди моя Израиля. И паки инде речеся: Да[2375] збудется от Господа пророком, глаголющем: (л. 618 об.)[2376] От Египта возвах сына Моего. И паки. Тогда[2377] збысться реченное Иеремием пророком, глаголющем: Глас в Раме слышан бысть. И прочее. М нози же от народа слышавше слово, глаголаху: Сей[2378] есть Христос. Овии же глаголаху: Еда от Галилея Христос приходит, не писание ли рече, яко от семене Давидова и от Вифлиомския веси, идеже бо Давид, Христос приходит. И бысть[2379] во онех днех, прииде Иисус от Назарета Галилейскаго и крестися от Иоанна во Иордани. И абие возходя от воды, виде разводящася небеса и Дух яко голубь сходящаго на нь, и глас бысть с небесе: Ты еси сын мой возлюбленный, о нем же благоволих.

(л. 619)[2380] Т ако[2381] и Иоанн Предтеча не собою свидетелствова, глаголя: Покайтеся, приближи бо ся Царствие Небесное.

Се бо есть реченный Исаием пророком, глаголющем: Глас вопиющаго в пустыни, уготовайте путь Господень, прав творите стезя Его.

Т ако и сам Господь ко искусителю диаволу рече: Писано[2382] есть, не о хлебе едином жив будет человек, но о всяком глаголе, изходящем из уст Божиих. И паки[2383] второе ко искусителю рече Господь: Писано есть, не искусиши Господа Бога своего. И третие: Рече[2384] Господь ему: Иди за мною. Писано бо есть, Господу Богу твоему поклонишься и тому единому послужиши.

С лышав[2385] же Иисус, яко Иоанн предан (л. 619 об.)[2386] бысть, отъиде в Галилею, оставль Назарет и пришед, вселися в Капернаум в Поморие в пределех Заулоних и Неффалимлих, да збудется реченное Исаием пророком, глаголющем[2387]: Земля Заулоня и земля Неффалимая, путь моря обои пол Иордана, Галилея язык. И прочее.

Тако[2388] и о Иоанне Христос свидетелствова: Сей бо есть, о нем же есть писано: Се аз посылаю аггела моего пред лицем твоим, иже уготовит путь твой пред тобою.

И паки: Отвещавше[2389] нецый от книжник и фарисей, глаголюще: Учителю, хощем от Тебе знамение видети. Он же отвещав, рече им: Род лукав и прелюбодей (л. 620)[2390] знамения ищет, и знамения не дастся ему, токмо знамение Ионы пророка[2391], якоже бо бе Иона во чреве китове три дни и три нощи. Тако[2392] будет и сын человеческии в сердцы земли три дни и три нощи. Мужие ниневитстии востанут с родом и осудят и, яко покаяшася проповедию Иониною[2393] и се боле Ионы зде. Царица Южская востанет на суд с родом сим и осудит и, яко приидет от конец земля[2394], слышати премудрость Соломонову и се боле Соломона зде.

И паки[2395] ко учеником рече: Сего ради в притчах глаголю им, яко видяще не видят и слышаще не слышат, ни разумеют. И збысться в них (л. 620 об.)[2396] пророчество Исаино, глаголюще: Слухом услышите и не имате разумети, и зряще узрите и не имате видети. Отолсте бо сердце людии сих, ушима тяжко слышаша и очи свои смежиша. П аки[2397] вопросиша его книжницы и фарисее, глаголюще: Почто ученицы твои преступают предание старец, не умывают бо рук своих, егда хлеб ядят. Он же, отвещав, рече им: Почто и вы преступаете заповедь Божию за предание ваше, Бог бо заповеда[2398], чти отца и матерь, иже злословит отца или матерь, смертию да умрет. И по мале рече: Добре[2399] пророчествова о вас Исаия, глаголя: Приближаются мне людие, (л. 621)[2400] сии усты своими и устнами мя чтут, сердце же их далече отстоит от Мене, всуе чтут Мя, учаще учения заповеди человечески.

И приступиша[2401] фарисее, искушающе Его и глаголаша Ему: Аще достоит человеку пустити жену по всякой вине. Он же отвещав. рече им: Несте[2402] ли человеки, яко сотворивый искони, мужеский пол и женскии сотворил Я есть. И рече: Сего[2403] ради оставит человек отца своего и матерь и прилепится к жене своей и будета оба плоть едину. И се един некии приступль, рече ему: Учителю благии, что сотворю, да имам живот вечный. Он же рече ему: Что Мя глаголеши блага, никто же (л. 621 об.)[2404] благ, токмо един Бог. Аще хощени внити в живот, соблюди заповеди[2405]. Глагола ему: Кия? Иисус же рече: Еже не убиеши, не прелюбы сотвориши, не украдеши. И прочее.

И [2406] егда приближишася во Иерусалим и приидоша в Вифсфагию к горе Елеонстей. Тогда Иисус посла два ученика, глаголя им: Идета в весь прямо вама и абие обрящете осля привязано и жеребя с ним, и отрешивше, приведита Мя. И аще вама кто речет что, речета, яко Господь ею требует, абие же послет я. Се же все бысть, да збудется реченное пророком, глаголющим: Рцете[2407] дщери Сионове, се царь твой грядет тебе кроток, всед на осля и жребя, сына яремнича.

(л. 622)[2408] И вниде[2409] в церковь Божия и изгна вся продающая и купущая в церкви и трапезы торжником испроверже и седалища продающих голуби. И глагола им: Писано[2410] есть, храм Мой храм молитвы. Вы же сотвористе его вертеп разбойником. Видевше же архиерее и книжницы чюдеса, яже сотвори и отроки зовуща во церкви и глаголюща: Осанна сыну Давидову. Негодоваша и реша ему, Слышиши ли, что сии глаголют. Иисус же рече им: Ей, несте ли чли николи же. Яко[2411] изо уст младенец ис сущих совершил еси хвалу.

И[2412] по шести дни поят Иисус Петра и Иякова и Иоанна и возведе их на гору высоку особь едины, (л. 622 об.)[2413] и преобразися пред ними, и ризы Его блещащася, и явися им Илия с Моисеом, и беста со Иисусом, глаголюща. И по мале. Бысть облак, осеняя их, и прииде глас из облака, глаголя: Сей есть сын Мой возлюбленный, того послушайте.

Г лагола Иисус: Несте[2414] ли видех николи же в писаниих. Камень, его же невреду, сотвориша зиждущеи. Сей бысть во главу углу, от Господа бысть си и есть дивна во очию вашею.

О твещав же Иисус, рече им: Прелщаетеся, не ведяще писания, ни силы Божия. И по мале. О воскреснии мертвых. Несте ли чли реченнаго Богом, глаголющем: Аз[2415] есмь Бог Авраамлев и Бог Исаков (л. 623)[2416] и Бог Ияковль, несть Бог, Бог мертвых, но Бог живых.

Ф арисеи слышавше, яко посрами саддукей, собрашася вкупе и вопроси един от них законоучитель, искушаяй Его и глаголя: Учителю, кая заповедь болши есть в законе? Иисус же рече ему: Возлюбиши[2417] Господа Бога твоего всем сердцем твоим и всею душею твоею и всею мыслию твоею, си есть первая и болшая заповедь. Вторая ж подобна есть ей, возлюбиши[2418] искренняго твоего яко сам себе. В сию обою заповедию весь закон и пророцы вси ят.

С обраном же фарисеом[2419] вопроси их Иисус, глаголя: Что ся вам мнит о Христе, чии есть сын? Глаголаша ему Давид (л. 623 об.)[2420], глагола им. Како убо Давид духом Господа его нарицает, глаголя: Рече[2421] Господь Господеви моему, седи одесную Мене, дондеже положу враги твоя подножие ногама моима. Аще убо Давид нарицает его Господа и како сын ему есть и никто же можаше отвещати ему словесе, ниже смеяше кто от того дне вопросити его к тому.

И бысть[2422] мимо ходити Ему в суботу сквозе сеяния и начаша ученицы Его путь творити, востерзающе класы. И фарисее глаголаху Ему: Виждь, что творят в суботы, еже не достоит. И той глаголаше им: Несте[2423] ли николи же чли, что сотвори Давид, егда требование име и взалка сам и иже с ним, (л. 624)[2424] како вниде в дом Божии при Авиафаре архиереи, и хлебы предложения снесть, их[2425] же недостояше ясти, токмо иереом, и даст и сущим с ним. Но[2426] в тый дни воскорби той, солнце померкнет, и луна не даст света своего, и звезды будут с небесе спадающа, и силы, яже на небесех, подвижутся. И тогда узрят сына человеческаго, грядуща на облацех и с силою и славою многою. И[2427] якоже бысть во дни Ноевы, тако будет и во дни сына человеческаго, ядях, пияху. И прочее. Такожде и якоже бысть во дни Лотовы, ядяху, пиаху. И прочее. И по мале.

Поминайте[2428] жену Лотову, иже аще взыщет душу свою спасти, погубит ю. (л. 624 об.)[2429] Обрете Филипп Нафанаила и глагола ему[2430], его же писа Моисей в законе и пророцы обретохом Иисуса сына Иосифова иже от Назарета. И глагола ему Нафанаил: От Назарета может ли что добро быти? Глагола ему Филипп: Прииди и виждь.

Н икто[2431] же взыде на небо, токмо сошедый с небесе. И якоже Моисей вознесе змию в пустыни, тако подобает вознестися сыну человеческому. Да всяк веруяй в Он, не погибнет, но имать живот вечный.

Грядый с небесе над всеми есть и еже виде и слыша, се свидетелствует и свидетелства его никто же приемлет. Приемый его свидетелство, верова, яко Бог истинен есть, (л. 625)[2432] его же бо послал Бог, глаголы Божия глаголет.

Р ече же Господь: Аще[2433] бо бы веровали Моисеови, веровали убо бысте и Мне, о Мне той писа. Аще ли того писанием не веруете, како Моим глаголом веру имете?

Р еша же ему: Кое[2434] убо ты твориши знамение, да видим и веру имем Тебе. Что делаеши? Отцы наши ядоша манну в пустыни, якоже есть писано, хлеб с небесе даст им ясти. Рече убо им Иисус: Аминь, аминь, глаголю вам, не Моисей даст вам хлеб с небесе, но Отец Мой даст вам хлеба истиннаго с небесе. И прочее.

Есть[2435] писано во пророцех: И будут вси учени Богу, Всяк слышавый Отца и навык, приидет ко Мне.

(л. 625 об.)[2436] А бие же в преполовение праздника взыде Иисус в церковь и учаше, и дивляхуся июдее, глаголюще: Како сей книги весть не учився? Отвеща убо им Иисус и рече: Мое учение несть Мое, но пославшаго Мя. Аще кто хощет волю Его творити, разумеет о учении, кое от Бога есть или Аз о себе глаголю. Не Моисей[2437] ли даст вам закон, и никто же от вас творит закона. Что Мене ищете убити?

В еруяй[2438] в Мя, рече Писание, реки от чрева Его истекут воды живы. Се же рече о Дусе, его же хотяху приимати верующии во имя Его. Не убо бе дух Святый, яко Иисус не у бе прославлен.[2439]. Глагола Никодим к ним, иже пришедый к нему нощию един (л. 626)[2440] сый от них: Еда закон судит человеку, аще не слышит от него прежде и разумеет, что творит, отвещаша. И рекоша ему: Еда и ты от Галилея еси, испытай и виждь, яко пророк от Галилея не приходит.

П риведоша[2441] же книжницы и фарисее к нему жену, в прелюбодеянии яту, и поставиша ю посреде, и глаголаша к нему: Учителю, сия жена ята есть ныне в прелюбодеянии. В законе[2442] же нам Моисей повеле таковыя камением побивати. Ты же что глаголеши? Се же реша, искушающе его, да быша имели что глаголати на нь. Иисус же долу преклонся, перстом писаше на земли, не слагая им, якоже прилежаху вопрошающе Его[2443], воскло(л. 626 об.)нся[2444], рече им: Иже есть без греха в вас, верзи камень на ню.

П аки[2445] же Иисус рече, глаголя: Аз есмь свет миру, ходяй по мне не имать ходити во тме, но имать свет животный. Реша же ему фарисее: Ты о себе сам свидетелствуеши, свидетелство Твое несть истинно. Отвеща Иисус, рече им: Аще[2446] аз свидетелствую о Себе, истинно есть свидетелство Мое, яко вем, откуду приидох и камо иду. Вы ж не весте, откуду прихожду и камо гряду. Вы по плоти судите, Аз не сужду никому же. И аще сужду Аз, суд истинен есть, яко един несмь, но аз и пославый Мя Отец. И в законе[2447] же вашем писано (л. 627)[2448] есть, яко человеку[2449] свидетелство истинно есть. Аз есмь свидетелствуяй о Мне самом и свидетелствует о Мне пославый Мя Отец. Глаголах же ему: Где есть Отец Твой? Отвеща Иисус: Ни Мне весте, ни Отца Моего. Аще Мя бысте ведали и Отца Моего ведали бысте. Сия глаголы глагола Иисус в газофилакии, уча в церкви, и никто же не ят Его, яко не у бе пришел час Его. Рече же им паки Иисус: Аз иду, и взыщете Мене, и во гресе вашем умрете. Я може Аз иду, вы не можете приити. Глаголаху убо июдее: Еда ся сам убиет, яко глаголет «яможе Аз иду, вы не можете приити». И рече им: Вы от нижних есте, Аз от вышних (л. 627 об.)[2450] есмь. Вы от мира сего есте, Аз несть от мира сего, рех убо вам, яко умрете во гресех ваших, аще бо не имете веры, яко Аз есмь, умрете во гресех ваших. Глаголаху же ему: Ты кто еси? И рече им Иисус: Начаток яко и глаголю вам, многа имам о вас глаголати и судити, но пославый мя истинен есть. И Аз, яже слышах от Него, сия глаголю в мире. Не разумеша, убо яко Отца им глаголаше. Рече же им Иисус: Егда вознесете сына человеческаго, тогда разумеете, яко Аз есмь и о Себе ничесо же не творю, но якоже научи Мя Отец Мой сия глаголю и пославый со Мною есть. Не остави Мене единаго Отец, яко Аз угодная Ему (л. 628)[2451] всегда творю. Си Ему глаголющу, мнози вероваша в Него.

Глаголаше[2452] же Иисус к веровавшим к Нему июдеом: Аще вы пребудете в словеси Моем, воистину ученицы Мои будете и разумеете истину, и истина свободит вы. Кто[2453] от вас обличает Мя о гресе? Аще ли истину глаголю, почто вы не веруете Мне? Иже есть от Бога, глаголы Божия послушает, сего ради вы не послушаете, яко от Бога несте. Аминь, аминь, глаголю вам, аще кто слово Мое соблюдет, смерти не имать видети вовеки. Реша же ему жидове: Ныне разумехом, яко бес имаши. Авраам умрет и пророцы и Ты глаголеши: Аще кто слово (л. 628 об.)[2454] Мое соблюдет, смерти не имать вкусити вовеки. Егда Ты болии еси отца нашего Авраама, иже умре, и пророцы умроша? Кого ся сам Ты твориши? Отвеща Иисус: Аще Аз славлюся сам, слава Моя ничесо же есть, есть славляй Мя, Его же вы глаголете, яко Бог наш есть, и не познасте Его. Аз же вем Его и аще реку, не вем Его, буду подобен вам ложь, но и вем Его и слово Его соблюдаю.

Отче[2455], прослави имя твое. Прииде же глас с небесе и прославих, и паки прославлю. Народ же, стоя, слышав глаголаху, гром бысть. Инии глаголаху, аггел глагола ему. Отвеща Иисус и рече: Не Мене ради глас сей бысть, но на(л. 629)рода[2456] ради. Ныне суд есть миру сему, ныне князь мира сего изгнан будет вон. И аще Аз вознесен буду от земли, вся привлеку к себе. Се же глаголаше: Назнаменуя, коею смертию хотяше умрети. Отвеща ему народ: Мы[2457] слышахом от закона, яко Христос пребывает вовеки.

Т олика знамения сотворшу Ему пред ними и не веровах в Него, да збудется слово Исаия пророка: Еже[2458] рече Господи, кто верова слуху нашему и мышца Господня кому открыся? Сего ради не можаху веровати, яко паки рече Исаия: Ослепи[2459] очи их и окаменил есть сердца их, да не видят очима, ни разумеют сердцем, и обратятся и исцелю их. (л. 629 об.)[2460] Сия рече Исаия, егда виде славу Его и глагола о Нем.

Архиереи же вопроси Иисуса и ученицех Его и о учении Его. Отвеща ему Иисус: Аз, не обинуяся, глаголах миру. Аз всегда учих на сонмищих и в церкви, идеже вси людие снемлются, и таи не глаголах ничесо же. Что мя вопрошаеши? Вопроси слышавших, что глаголах им. Се сии ведят, яже Аз рех. Сия рекшу Ему, един от предстоящих слуг удари в ланиту Иисуса, рек: Тако ли отвещаваеши архиереови? Отвеща ему Иисус: Аще зле глаголах, свидетелствуй о зле, аще ли добре, что мя биеши?

Глагола[2461] же Ему Пилат: Мне ли не глаголеши? Не веси ли, яко власть имам (л. 630)[2462] распяти Тя и власть имам пустити Тя? Отвеща Иисус: Не имаши ни единыя на Мне власти, аще не быти дано свыше.

Воини[2463] же, егда пропяша Иисуса, прияша ризы Его и сотвориша четыре части, комуждо воину часть и хитон. Бе же хитон не швен, свыше исписан вест. Реша же к себе, не предерем его, но метнем жребия о нем, кому будет. Да збудется Писание, глаголющее: Разделиша ризы Моя себе и о матисме Моей меташа жребия.

П о[2464] сем ведый Иисус, яко вся уже совершишася, да збудется, глагола, жажду. Сосуд же стояше полн оцта и на трость вози же, придеша (л. 630 об.)[2465] ко устом Его. Егда прият оцет Иисус, рече, совершишася.

Б ыша[2466] бо сия, да збудется Писание, кость не сокрушится от него. И паки другое Писание глаголет: Возрят на нь, Его же прободоша.

Т огда[2467] убо вниде и другиии ученик, пришедый прежде ко гробу, и виде и верова, не убо ведях писания, яко подобает Ему из мертвых воскреснути. Глагола ей Иисус: Марие. Она же обращшися, глагола ему: Раввуни, еже глаголется учителю. Глагола ей Иисус: Не прикасайся Мене, не убо взыдох ко Отцу Моему. Иди же к братии Моей и рцы им, восхожду ко Отцу Моему и Отцу вашему и Богу Моему и Богу вашему.

(л. 631)[2468] И[2469] идоша нецый от нас ко гробу и обретоша тако, якоже и жены реша, самого же не видеша. И той рече к ним: О несмысленная и косная сердцем, еже веровати о всех, яже глаголаша пророцы. Не сия ли подобаше пострадати Христу и внити в славу свою? И начен от Моисея и от всех пророк сказоваше има, от всех писании, яже о нем.

Рече же им: Сии суть словеса, яже глаголах вам еще сый с вами, яко подобает скончатися всем написанным в законе Моисеове и в псалмех о Мне. Тогда отверзе им ум разумети Писания и рече им, яко тако писано есть и тако подобаше пострадати Христу (л. 631 об.)[2470] и воскреснути от смертных в третии день, и проповедатися во имя Его покаянию и отпущению грехом во всех языцех, наченше от Иерусалима. Вы же есте свидетелие сим, и се Аз послю обетование Отца Моего на вы. Вы же сядете во граде Иерусалимсте, дондеже облечетеся силою свыше.

И [2471] во дни сия востав Петр посреде ученик, рече, бе же народ имеи вкупе яко сто и двадесяте: Мужие, братие, подобаше скончатися писанию сему, еже прежде рече Дух Святый усты Давидовы[2472] о Июде бывшем вожди, емшем Иисуса, яко причтен бе с нами и прият жребии службы сея. Сей же убо стяжа село от (л. 632)[2473] неправедныя и ниц быв проседеся посреде. И излия вся утроба его и разумно бысть всем живущим во Иерусалиме, яко нарещися селу тому своим их языком Акелдама, еже есть село крове.

П ишешь бо в книзе псаломстеи, [2474] и да будет двор его пуст и не будет живяй в нем, и епископьство[2475] его приимет ин. С тав[2476] же Петр со единемнадесяте, воздвиже глас свой и рече им: Мужие иудейстии, живущии во Иерусалиме вси. Се вам разумно да будет и внушите глаголы моя, не бо якоже вы мните сии пияни суть, есть бо час третии дне, но се есть реченное пророком Иоилем[2477]: И будет в последняя дни, глаголет Господь, (л. 632 об.)[2478] излию от Духа моего на всяку плоть и прорекут сынове ваши и дщеря ваша и юноша ваша видения узрят, и старцы ваша сония видят, ибо на рабы моя и на рабыня моя во дни оны излию от Духа моего и прорекут, и дам чюдеса на небеси горе, и знамения на земли низу кровь и огнь и курение дыма, солнце преложится во тму и луна в кровь. Прежде даже не приити дню господню великому и просвещенному и будет всяк[2479], иже призовет имя Господне, спасется. Мужие израильтестии слышите словеса сия Иисуса Назореа, мужа от Бога извествована в вас силами и чюдесы и знамении, иже сотвори тем Бог посреде вас, (л. 633)[2480] якоже и сами весте. Сего пронарекованным советом и проразумением Божиим продана приемше, рукама беззаконных пригвождше, убисте. Его[2481] же Бог воскреси, разреши болезни смертныя. якоже не бяше мощно держану быти Ему от нея. Давид[2482] бо глаголет о Нем: Предзрех Господа предо мною выны, яко одесную мене есть да ся не подвижу. Сего ради возвеселися сердце мое и возрадовася язык мой, еще же и плоть моя вселится на упование, яко не оставиши душу мою во аде, ни даси же преподобному своему видети истления. Сказал ми еси пути живота, исполниши мя веселия с лицем твоим. Мужие братие, (л. 633 об.)[2483] достоит рещи со дерзновением к вам о патриарсе Давиде[2484], яко умре и погребен бысть. И гроб его есть в нас даже до дне сего. Пророк убо сый и ведый[2485], яко клятвою клятся ему Бог, от плода чресл его по плоти воздвигнути Христа и посадити Его на престоле Его. Предвидев, глагола о воскресении[2486] Христове, яко не оставися душа Его во аде, ни плоть Его виде истления. Сего Иисуса воскреси Бог, ему же вси мы есмы свидетеле. Десницею убо Божиею вознесеся, обетование же Святаго духа прием, от Отца излия. Се еже вы ныне видите и слышите, не бо Давид взыде на небеса, глаголет бо сам[2487]: Рече Господь Господеви моему, седи одесную Мене, дондеже положу (л. 634)[2488] враги твоя подножие ногама моима. Твердо убо да разумеет весь дом Израилев, яко и Господа и Христа его Бог сотворил есть сего Иисуса, его же вы распясте. Слышавше же, умилишася сердцем, реша ж к Петру и прочим апостолом: Что сотворим, мужие братие? Петр же рече[2489] к ним: Покайтеся и да крестится кождо вам во имя Иисуса Христа во оставление грехов и приимете дар Святаго Духа. Вам бо есть обетование и чадом вашим и всем далним, елика аще призовет Господь Бог наш. Иными же словесы множайшими свидетелствоваше и моляше я, глаголя: Спаситеся от рода строптиваго сего. Отпущена ж бывша приидоста ко своим (л. 634 об.)[2490] и возвестиста елика к ним, архиереи и старцы реша. Они же слышавше, единодушно воздвигоша глас к Богу и рекоша: Владыко, ты Боже, сотворивый небо и землю и море и вся, яже в них, иже Духом Святым усты Отца нашего Давида[2491] отрока рекии. Вскую шаташася языцы и людие поучишася тщетным, предсташа царие земстии и князи, собрашася вкупе на Господа и на Христа его.

С тефан же исполнь веры и силы, творяше знамения и чюдеса велия в людех. Восташа же нецый от сонма глаголемаго Ливертинска и Киринейска и Александрска и иже от Киликия и Асия, состязающеся (л. 635)[2492] со Стефаном и не можаху стати противо премудрости и духу, им же глаголаше. Тогда изведоша мужа, глаголюща, яко слышахом его глаголюща глаголы хулныя на Моисея и на Бога. Сподвигоша же люди и старца и книжники, и воставше, восхитиша его, и приведоша на сонмище. Поставиша же свидетеля ложны, глаголюща, яко человек сей не престает глаголы хулныя глаголя на место святое сие и закон, слышахом бо его глаголюща, яко Иисус Назарей сей разорит место сие и изменит обычая, яже предаде нам Моисей. И возревше на нь вси седящии в сонмищи, видеша лице его, яко лице аггелу. Рече же архиерей, аще убо сия тако суть. Он же рече: (л. 635 об.)[2493] Мужие, братие и отцы послушайте. Бог славы явися отцу нашему Аврааму, сущу в Междоречии прежде даже не вселитися ему в Харран. И рече к нему: Изыди[2494] от земля твоея и от рода твоего и от дому отца твоего и прииди в землю, ея же аще ти покажу. Тогда изыде от земля Халдейская, вселися в Харран, и оттуду по умертвии отца его, пресели его в землю сию, на ней же вы ныне живете. И не даст ему наследия в ней, ни стопы нозе. И обеща дати ему во одержание ея и семени его по нем, не сущу ему чаду. Глагола же ему Бог[2495], яко будет семя его пришелцы в земли чюждей и поработят е и озлобят лет четыриста, и я(л.636)зыку[2496] ему же поработают. Сужду Аз, рече Бог, и по сих изыдут и послужат Ми на месте сем. И даст ему завет обрезания[2497]. И тако роди Исаака[2498] и обреза его в день осмый. И Исаак Иякова[2499], и Ияков обанадесяте патриарха[2500], и патриарси, позавидевше Иосифу, продаша его во Египет[2501]. И бог бе с ним и изят его от всех скорбей его и даст ему благодать и премудрость[2502] пред фараоном царем египетским. И постави его вожда над Египтом и надо всем домом своим. Прииде же глад на всю землю Египетскую и Ханааню и скорбь велия, и не обретаху сытости отцы нашы[2503]. Слышав же Ияков сущую пшеницу во Египте, (л. 636 об.)[2504] посла отца нашего первее[2505]. И внегда второе приидоша, познан бысть Иосиф братии своей и яве бысть фараонови род Иосифов. Послав же Иосиф, призва отца своего Иякова и весь род душ седмьдесят и пять. Сниде[2506] же Ияков во Египет. И[2507] скончася сам и отцы нашы, и принесены[2508] быша в Сихем, и положени быша во гробе[2509], еже купи Авраам ценою сребра от сынов Емморов Сихема. И якоже приближашеся время обетования, иже клятся Бог Аврааму[2510], возрастоша людие и умножишася во Египте, дондеже наста царь ин, иже не знаяше Иосифа. Сей зле умыслив о роде нашем и о злоби отца наша уморити младенца (л. 637)[2511] их и не ожидати. В[2512] не же время родися Моисей и бе[2513] угоден Богови, иже воспитан бысть в дому отца своего месяца три. Отвержену же ему, взят[2514] же его дщи фараонова и воспита его себе в сына. И наказан бысть Моисей в сей премудрости египетствей, бе же силен в делех и словесех. И якоже наполняшеся ему четыредесят лет время, взыде на сердце ему посетити братию свою сыны Израилевы. И видев некоего обидима[2515], пособствова, и сотвори отмщение обидимому, убив египтянина. Мняше же разумети братиям своим, яко Бог рукою его даст спасение им, они же не разумеша. Во[2516] утрии же день явися им тяжущемся (л. 637 об.)[2517] и привлачаше их в смирение, рек: Мужие, братия есте вы. Обидяй же ближняго отрину и рек: Кто тя постави князи и судию над нами, еда убити мя ты хощеши, им же образом убил вчера египтянина. Бежа же Моисей о словесе сем и бысть пришлец в земли Мадиамстей, идеже роди сына Давида. И исполнишемся[2518] летом четыредесятем явися ему в пустыни горы Синайския аггел Господень в пламени огненне в купине. Моисей же видев, дивляшеся видению. Приступающему же ему разумети бысть глас Господень к нему: Аз Бог Отец твоих, Бог Авраамов, Бог Исааков, Бог Ияковль. Трепетен же (л. 638)[2519] быв Моисей, не смеяше смотрити. Рече же ему Господь: Разреши сапог ногу твоею, место бо, на нем же стоиши, земля свята есть. Видя видех озлобление людей моих, иже во Египте, и стенание их услышах, и снидох изяти их. И ныне гряди и послю тя во Египет. Сего Моисея, его же отринуша, рекше, кто тя постави князя и судию? Сего Бог князю избавителя посла рукою аггела явльшагося ему в купине. Сей[2520] изведе их, сотворив чюдеса и знамения в земли Египетстей и в Чермнем мори и в пустыни, лет четыредесят. Сей есть Моисей, рекий сыном Израилевым пророка[2521] вам воздвигнет Господь Бог ваш от братия вашея, яко мене того послу(л. 638 об.)шайте[2522]. Сей есть бывый в церкви в пустыни со аггелом, глаголавшем ему в горе Синайстей, и отцем нашим, иже прият словеса жива дати нам. Его же восхотеша послушати отцы наши, но отринуша и и обратишася сердцем[2523] своим во Египет, рекше Аарону: Сотвори нам Боги, иже пред идут пред нами. Моисей бо сей, иже изведе нас от земля Египетския, не вемы, что бысть ему. И телец сотвориша во дни оны и принесоша жертву идолу, и веселяхуся в делех руку своею. Отврати же ся Бог и предаде их служити воем небесным, якоже пишет в книзе пророк[2524]. Еда заколения и жертвы принесосте ми лет четыредесяте в пустыни доме Израилев и восприясте кровь (л. 639)[2525] Молохов и звезду бога вашего Рефамна, образы, яже сотвористе, поклонятися им. И преселю вы далее Вавилона, сень свидения беяше отцем нашим в пустыни. Якоже[2526] повеле, глаголяй Моисеови, сотворити ю по образу, его же виде. Ея[2527] же и внесоша, приемше отцы наши со Иисусом во одержании языком. Ея же изрину Бог от лица отец наших даже до дний Давида, иже обрете благодать пред Богом и испроси обрести селение Богу Ияковлю. Соломон[2528] же созда ему храм, но вышнии не в рукотворенных церквах живет, якоже пророк глаголет: Небо[2529] мне престол есть, земля же подножие ногама моима. Кий храм созиждете Ми, глаголет Господь, или кое место покоищу моему? (л. 639 об.)[2530] Не рука[2531] ли моя сотвори сия вся, жестоковыйни и необрезании сердцы и ушесы, вы присно Духу Святому противистеся, якоже отцы ваши, тако и вы. Кого от пророк не изгнаша отцы ваша и убиша провосвестившая о пришествии праведнаго. Ему ж вы ныне предателе[2532] и убийца бысте, иже приясте закон повелением аггел и не сохранисте. Слышаще же сия, распыхахуся сердцы своими и скрежетаху зубы на нь. Стефан же сый, исполнь Духа Свята, возрев на небо, виде славу Божию, Иисуса стояща одесную Бога, и рече: Се вижу небесе отверста и Сына человеча одесную стояща Бога. Возопивше же глагом велиим, затыках уши свои и устремишася (л. 640)[2533] на нь. И изведше вне града, камением побиваху его, и свидетелие положиша ризы при ногу юноши, нарицаемаго Савла, и камением побиваху Стефана, молящеся и глаголюща: Господи Иисусе, приими дух мой. Преклонь же колени и возопи гласом велиим: Господи[2534], не постави им греха сего. И сия рек, успе.

Умоли[2535] же каженик Филиппа возшедша сести с ним. Слово же писания, еже чтяше, сие бе, яко овча на заколение ведеся и яко агнец прямо стригущему его безгласен, тако не отверзает уст своих. Во смирении же его суд его взятся, род же его кто исповесть, яко вземлется от земля живот его. Отвещав же (л. 640 об.)[2536] каженик, к Филиппу рече: Молю тя, о ком пророк глаголет се, о себе ли или о ином некоем. Отверз же Филипп уста своя, начат от писания сего благовестити ему Иисуса.

Ныне[2537] убо вси мы пред Богом приидохом слышати вся повеленная тебе от Бога. Отверз же Петр уста, рече: Поистине разумеваю, яко не на лица зрит Бог[2538], но во всяком языце бойся Бога и делаяй правду приятен Ему есть. Слово, еже посла сыном Израилевом, благовествуя мир Иисус Христом. Сей есть всем Господь, вы весте глагол, бывшии по всей Июдеи, начен от Галилея, по крещении, еже проповеда Иоанн Иисуса, иже от Назарета, яко помаза Бог Духом Святым (л. 641)[2539] и силою, иже прииде, благовествуя и исцеляя вся насилованная от диавола, яко Бог бяше с ним. И мы есмы свидетеле всем, их же сотвори во стране Июдейстей и во Иерусалиме. Его же и убиша, повешше на древе. Сего Бог воздвиже третии день и даде ему яве быти не всем людем, но свидетелем преж нареченным от Бога нам, иже ядохом с Ним и пихом. По воскресении его от[2540] мертвых и повеле нам проповедати людем и засвидетелствовати, яко той есть нареченный от Бога судия живым и мертвым. И о сем вси пророцы свидетелствуют, оставление грехов прияти именем Его всякому верующему в Него. По чтении[2541] же закона (л. 641 об.)[2542] и пророк послаша началницы сонмища к ним, глаголюще: Мужие, братия, аще есть слово в вас утешения, к людем глаголита. Востав же Павел и помаав рукою, рече: Мужие израильтяне, и боящиися Бога, услышите. Бог людии сих избра отца наша и люди вознесе в пришествии в земли Египетстей[2543] и с мышцею высокою изведе их из нея и до четырехдесят лет препита их в пустыни, и низложив язык седмь в земли Ханаанстей, даде им в наследие землю их. И по сих, яко лет четыреста и пятдесят, даде им судиа до Самуила пророка. И оттуду просиша царя[2544]. И даде им Бог Саула, сына Киссова, мужа от колена (л. 642)[2545] Вениаминова лет четыредесят. И преставль его, воздвиже им Давыда в царя. Ему же рече, свидетелствовав: Обретох[2546] Давида Иессеова, мужа по сердцу Моему, иже сотворит вся хотения Моя. От сего семени Бог по обетованию воздвиже Израилю спасение Иисуса. Проповедавшу Иоанну пред лицем снития Его, крещение покаяния всем людем Израилевым.

Якоже скончавше Иоанн течение, глаголавше: Кого[2547] мя не пщуете быти, несмь аз, но ся грядет по мне, Ему же несмь достоин разрешити ремень сапогу Его. Мужие братия, сынове рода Авраамля, и иже в вас боящиеся Бога, вам слово спасения сего послася. Живущии во Иерусалиме и князи (л. 642 об.)[2548] их сего не разумевше и глас пророческих, иже по вся субботу чтомых судивше скончася. И ни единыя вины смертны обретше, просишя убити его[2549], якоже скончаша вся, якоже о Нем писаная. Снемше со древа, положиша во гробе, Бог же воскреси[2550] Его от мертвых, иже явися на дни многи возшедним с ним от Галилея во Иерусалим, иже ныне суть свидетеле его к людем и мы вам благовествуем, еже ко отцем обетование бывшее. Яко сие Бог сконча чадом их, нам воздвиг Иисуса, якоже и во псалме втором пишет: Сын[2551] Мой еси Ты. Аз днесь родих тя. А якоже воскреси Его от мертвых, не к тому хотяща (л. 643)[2552] возвратитися во истление. Сице рече[2553], яко дам вам преподобная Давидова верная. Тем же и в другом глаголет: Не[2554] даси же преподобному своему видети истления. Давид убо своему роду послужив, Божиим советом успе и приложися ко отцем своим и виде истление, а его же Бог воздвиже, не виде истления. Ведомо убо да будет вам, мужие братия, яко ради сего вам оставление грехов проповедается и от всех, их же не могосте в законе Моисеове оправдатися. О сем всяк веруяй оправдается. Блюдите убо, да не приидет на вас реченное в пророцех: Видите[2555], нерадивии, и чюдетеся и узрите и исчезнете, яко дело аз соделаю (л. 643 об.)[2556] во дни ваша, ему же не имати веровати, аще кто повесть вам. Исходящим же им от сонмища иудейска, молях языцы в другую субботу глаголатися им глаголом сим. Разшедшу же ся собору, последоваша мнози от июдей и честивых пришлец Павлу и Варнаве, иже глаголюще им, уверях их пребывати во благодати Божии. Во грядущую же субботу мало не весь град собрася послушати слово Божие. Видевше же июдее народы, исполнишася зависти и впреки глаголаху глаголемым от Павла, сопротив глаголюще и хуляще. Дерзнувша же Павел и Варнава, рекоста: Вам бе лепо первее глаголати слово Божие. А понеже отвергосте е и недостойны (л. 644)[2557] творите сами себе вечному животу, се обращаемся во языки. Тако бо заповеда нам Господь, положих тя в свет языком, еже быти ти во спасение даже до последних земли.

Слышавше[2558] же апостоли Варнава и Павел, растерзавше ризы своя, вскочиша в народ, зовуще и глаголюще: Что сия творите? Имы подобострастна есве вам человека, благодетелствующа вам, от сих суетных обращатися к Богу живу, иже сотвори небо и землю и море и вся, иже в них. Иже[2559]в мимошедшая роды оставил бе вся языки ходити в пути своя, иде убо не несвидетелствованна себе остави, благо творя. С небесе вам дождевы дая и времена плодоносна, насыщая (л. 644 об.)[2560] пища и веселия сердца ваша.

По[2561] умолчании же их отвеща Ияков, глаголя: Мужие братие, послушайте мене. Симеон поведа, яко прежде Бог посети прияти от язык люди о имени своем и сему согласуют словеса пророк, якоже пишет: По сих обращуся и созижду кров Давидов падшии и раскопаная его созижду и исправлю его, яко да взыщут простии человецы Господа и вси языцы, в них же нарицается имя Мое на них, глаголет Господь, творяй сия вся. Разумна от века суть Богови вся дела его.

Став[2562] же Павел посреди Ариева леда, рече: Мужие афинейстии, по всему зрю, яко в вере блудяще есте. Проходяй бо и соглядая Боги ваша, (л. 645)[2563] обретох и кумир, на нем же бе написано имя неведомому богу, его же убо, не ведуще, благолепно чтете. Сего аз проповедаю вам, Бог сотворивый мир и вся, яже в нем, сей небу и земли Господь сый[2564]. Не в рукотворенных храмах живет, ни от рук человеческих угождения приемлет, требуя что, сам дая всем живот и дыхание по всяческих.

Тогда[2565] Павел рече к нему: Битися имать Бог стено повапленая и ты седиши судя ми по закону, и преступая закон, велиши, да биют мя. Предстоящии ж реша: Архиерею ли Божию досаждаеши? Рече же Павел: Не ведах, братие, яко архиерей есть. Писано есть: Князю[2566] людии своих да не речеши зла.

(л. 645 об.)[2567] Молим[2568] же ся о тебе слышати, яже мудрствуеши о ереси сей ведомо есть нам, яко всюду сопротив глаголема есть. Уставивше же ему день, приидоша к нему, пространно приимницу множайшии, им же сказавше, свидетелствуя Царствие Божие, от закона Моисеова и пророк, от утра даже и до вечера. Ови убо веровах глаголемым, ови же не веровах. Несогласни же суще друг ко другу, отхожаху, рекшу Павлу глагол един, яко добре Дух Святый глагола Исаием пророком ко отцем вашим, глаголя: Иди к людем сем и рцы, слухом услышите и не имате разумети, и видяще узрите, и не имате видети. Аще[2569]убо закон совершаете царьски по писанию: Возлюбиши (л. 646)[2570] искренняго[2571] своего якоже самого себе, добре творите. Аже ли на лица зрите, то грех содеваете, обличаеми от закона якоже преступницы[2572]. Иже бо весь закон соблюдет[2573], согрешит же во едином, бысть всем повинен, рекий, не прелюбы сотвориши, рекл есть, не убиеши. Аще ли не прелюбы твориши, убиваеши же, бысть преступник закону. Тако глаголете и тако творите, яко законом свободном хотящем суд прияти, суд бо без милости не сотворшему милости, хвалится милость на суде.

Хощеши же ли разумети, о человече суетне, яко вера без дел мертва есть[2574]? Авраам, отец наш, не от дел ли оправдася[2575], вознес Исаака, сына своего, (л. 646 об.)[2576] на олтарь. И совершися Писание, глаголющее[2577]: Верова же Авраам Богови и вменися ему в правду, друг Божии наречеся.

Зрите ли, убо яко от дел оправдается человек, а не от веры единыя. Оклеветаяй[2578] бо брата или осуждая брата своего, оклеветает закон и осуждает закон. Аще ли закон осуждаеши, неси творец закону, но судии. Един есть законоположник и судии, могии спасти и погубити.

Петр[2579], апостол Иисус Христов, избранным пришелцам разсеяния Понту, Галатии, Каппадокии, Асии и Вифинии по презрению Бога и Отца во святыню Духа, в послушание и кропление крови Иисус Христовы, благодать вам и мир да умножится.

(л. 647)[2580] Зачало.

Благословен[2581] Бог Отец Господа нашего Иисуса Христа, иже по мнозей своей милости порождей нас по упование живо воскресением Иисус Христовым от мертвых в наследие нетленно и нескверно и неувядаемо, соблюденных на небесех в вас, иже силою Божиею соблюденных верою, во спасение готово явитися вовремя последнее. О нем же радуйтеся мало ныне, аще лепо есть, прискорбни бывше в различных напастех, да искушение вашея веры, многочестнейша злата гибнуща, огнем же искушена, обрящется в похвалу и славу и честь. Во откровении Иисус Христове, Его, не видевше, любити, на Него же ныне не зряще, верующе же, радуйтеся радостию неизглаголанною и прославленною, приемлюще (л. 647 об.)[2582] кончину вере вашей, спасение душам. О Нем же спасение взыскаша и испыташа пророцы, иже о вашей благодати прорекшей, испытающе, в каково или в кое время являше в них Дух Христов. Прежде свидетелствуя о Христовых страстех, и яже по сих славах им же открыся, яко не им самем, но и нам же служаху[2583] сия. Яже ныне возвестишася вам Духом Святым, посланным с небесе, в ня же желают аггели приникнути.

Зачало.

Тем[2584] же, возлюбленнии, препоясавше чресла помышления вашего, трезвящеся, совершенне уповайте на приносимую вам благодать откровением Иисус Христовым, яко чада послушанию, не преобразующеся первыми (л. 648)[2585] неведения вашего похотении, но возвавшему вы святому, и сами святи во всем житии будете. Зане писано есть, яко Аз[2586] свят есмь. И аще Отца называете нелицемерно судяща комуждо[2587] по делу, со страхом жития вашего время жительствуете, ведяще, яко неистленным сребром или златом избавистеся от суетнаго вашего жития Отцы преданнаго, но честною кровию, яко агнца непорочна и нескверна Христа. Предуведена[2588] убо прежде сложения мира, явльша же ся в последняя лета вас ради, иже Его ради веровавших в Бога, воздвигшаго Его из мертвых и славу Ему давша[2589] и упование будет (л. 648 об.)[2590] на Бога. Душа[2591] очистивше в послушание истине Духом, в братолюбие нелицемерно от чиста сердца друг друга любите прилежно. Порождение не от семене истленна, но неистленна, словом живаго Бога и пребывающаго вовеки. Зане[2592] всяка плоть яко трава и всяка слава человеку яко цвет травный. Исше трава и цвет ея отпадет, глагол же Господень пребывает в веки. Сей же есть глагол, благовествованный в вас.

Глава 2.

Отложше[2593] убо всяку злобу и всяку лесть и лицемерие и зависть и вся клеветы, яко новорождени младенцы, словесное и нелестное млеко возлюбисте, да о нем возрастете во спасение, понеже вкусисте, яко (л. 649)[2594] благ Господь, к нему же приходяще, камени живу, от человек убо уничижену, от Бога же избрану честну. И сами яко камение живо зиждетеся в храм духовен, священьство[2595] свято вознести жертвы духовны, благоприятны Богови Иисус Христом. Зане писано есть в Писании: Се[2596] полагаю вси оне камень краеуголен, избран честн, и веруяй в онь, не постыдится. Вам убо честь верующим, а противящимся камень, его же не брегоша зиждущый. Сей[2597] бысть во главу углу и камень претыканию и камень соблазну, о нем же и претыкаются слову противляющиися, о нем же и положени быша. Вы же род избран, царское священие, язык свят, людие (л. 649 об.)[2598] обновления, яко да добродетели возвестисте, иже ис тмы вас призвавшему в чюдный Его свет.

Иже[2599] иногда не людие, ныне же людие Божии, иже не помиловани, ныне же помиловани бысте.

Зане Иисус Христос пострада по нас, нам оставль образ, да последуем стопам Его. Иже[2600] греха не сотвори, ни обретется лесть во устех его, иже укаряем противу неукаряше, стражда не прещаше, предаяше же судящему праведно. Иже[2601] грехи наша сам вознесе на теле своем на древо, да от грех избывше, правдою поживем, его же язвою исцелесте. Аще[2602] ли же якы христианин да не стыдится, но да про(л. 659)славляет[2603] же Бога в части сей. Яко[2604] время начати суда от дому Божия, аще ли прежде от вас что кончина противящимся Божию Евангелию. И[2605] аще праведник едва спасется, нечестивый и грешный где явится.

Глава 3[2606].

Сие уже, возлюбленнии, второе пишу вам послание, в них же возбуждаю вас воспоминанием чистаго смысла помянути преждереченныя глаголы о святых пророк и апостол ваших и заповедей Господа и Спаса. Сие[2607] прежде ведяще, яко приидут в последняя дни ругатели, по своих похотех ходяще и глаголюще: Где есть обетование пришествия Его? Отнели же бо отцы успоша, вся тако пребывают от начала созданию. Утаит бо ся им сие (л. 650 об.)[2608] хотящым, яко небеса быша исперва и земля от воды и водою составлена Божиим словом, ими же тогдашнии мир, водою потоплен быв, погибе. А нынешняя небеса и земля тем же словом сокровенна суть, огнем блюдома в день суда и в погибель нечестивым человеком.

Едино же сие да не утаится вам, возлюбленнии, яко един день пред Господем[2609] яко тысяща лет и тысяща лет яко день един. Не коснит Господь обетования, якоже нецыи коснение мнят, но долго терпит на нас[2610], не хотя, да никто ж погибнет, но да вси в покаяние приидут. Приидет[2611] же день Господень яко тать в нощи, в он же убо небеса с шумом (л. 651)[2612] мимо идут. Стихия ж сжегаемы разорятся, земля ж и яже на ней дела сгорят. Сим убо всем разоряемым, кацем подобает быти нам во святых пребываниих и благовериих чающим и скорее быти делающем пришествия Божьяго дне. Его же ради небеса, жегома, разорятся[2613], нова же небеса и землю нову по обетованию его чаем, в них же правда живет. Тем же, возлюблении, сих чающе, потщитеся, нескверни и непорочни, тому обрестися в мире И[2614] Господа нашего долготерпение: спасение непщуйте, якоже и возлюбленный наш брат Павел, по данней ему премудрости написа вам, якоже и во всех своих посланиих, глаголя в них о сих, (л. 651 об.)[2615] в них же суть неудобь разумна некая, яже ненаучении и неутвержении развращают, якоже и прочая писания к своей погибели им.

Вы же убо, возлюбленнии, ведяше, хранитеся, да не лестию беззаконных сведени бывше. отпадете от своего утвержения, но да растете же во благодати и разуме Господа нашего и Спаса Иисуса Христа, тому слава и ныне и в день века. Аминь.

Павел[2616], раб Иисус Христов, зван апостол, избран во благовестие Божие. Еже прежде обеща пророки своими в писаниих святых о сыне своем, бывшем от семени Давидова по плоти, нареченнем Сыне Божии в силе, по Духу Святня, из воскрешения мертвых Иисус Христа Господа нашего, им же (л. 652)[2617] прияхом благодать и послание в послушание веры по вся языки о имени Его, в них же есте и вы звани Иисусу Христу всем сущим в мире возлюбленным Богу.

Глава 1[2618].

Не хощу же вас не ведети, братие. яко множицею восхотех приити к вам и возбранен бых доселе, да некии плод имею и в вас, якоже и в прочих языцех, еллинех же и в варварех. Мудрым же и неразумным должен есмь, толико есть еже по моему усердию и вам, сущим в Риме, благовестити. Не[2619] стыжу бо ся благовествованием Христовым, сила бо Божия есть во спасение всякому верующему, иудееви же прежде и еллину[2620]. Правда бо Божия в нем является, от веры в веру, якоже есть писано: Праведный[2621] же (л. 652 об.)[2622] же от веры жив будет.

Зачало 80.

Открывает[2623] бо ся гнев Божии с небесе на всяко нечестие и неправду человеческу, содержащих истину в неправде, занеже разумное Божие яве есть в них. Бог бо явил есть и им, невидимая бо от создания мира творенми помышляема видима суть и присносущная же сила его и Божество. Воеже быти им безответном, занеже разумевше Бога, не яко Бога прославиша или благодариша[2624], но осуетишася помышлении своими и омрачися неразумное их сердце, глаголющеся быти мудры и обьюродеша и измениша славу нетленнаго Бога в подобие образа тленна человека и птиц и четвероног и гад. Тем же и предаст (л. 653)[2625] их Бог в похоть сердец их, в нечистоту, воеже сквернитися телесем их в себе самех, иже преминаши истину Божию во лжу, и почтоша и послужиша твари, паче творца, иже есть благословен во веки. Аминь.

И[2626] якоже не искусиша Бога имети в разуме, сего ради предаст их Бог в неискусен ум творити неподобная, исполненых всякия неправды. И прочее. Нецыи же и оправдение Божие разумеша, яко иже таковая творящии, достойни суть смерти. Не точию же се творят, но и волю деют творящим.

Глава 2[2627].

Сего[2628] ради безответен еси, о человече, всяк судяй, им же бо судом судиши другу, себе осуждаеши, тажде бо (л. 653 об)[2629] твориши судяй. Вемы же, яко суд Божии есть поистине на творящих таковая. Помышляеши же ли сие, о человече, судяй таковая творящим и творя сам тажде, яко ты избежиши ли суда Божия или о богатстве благодати его[2630], и кротости и долготерпения не радиши, не неведый, яко благодать Божия в покаяние тя вводит. По жестокому ж и твоему непокаянному сердцу[2631] собираеши себе гнев в день гнева и откровения праведнаго суда Божия, иже[2632] комуждо по делом его. Овем убо по терпению дела благаго славу и честь и нетление ищущим живота вечнаго, а иже по рвению и противляющимся убо истине, (л. 654)[2633] повинующим же ся неправде, ярость и гнев и скорбь и теснота на всяку душу человека творящаго злое, иудееви же прежде и еллину.

Зачало 81.

Слава же и честь и мир всякому делающему благое, иудееви же прежде и еллину. Несть[2634] бо на лица зрения у Бога, елицы бо беззаконно согрешиша, беззаконно и погибнут, и елицы в законе согрешиша, законом суд приимут, не слышатели бо закону праведни пред Богом, но творцы закону, сии оправдятся.

Зачало 82.

Егда бо языцы, не имуще закона, естеством законная творят, сия закона не имуще сами себе суть закон, иже являют дело законное написано в сердцы своих (л. 654 об.)[2635] с послушествующы им совести их и между собою помыслом осуждающым или отвещающым в день, егда судит Бог тайныя человеком по благовестию моему Иисус Христом. Се ты иудей имянуешися и почиваеши на законе, и хвалишися о Бозе, и разумееши волю, и разсуждаеши лучшая научаем от закона, уповая же себе вожда быти слепым, свет сущим во тме, наказателя безумным, учителя младенцем, имуща образ разума и истинне в законе, научаяй убо иного, себе ли не учиши. Проповедуяй не красти, крадеши, глаголяй, не прелюбы творити, прелюбы твориши, гнушаяся идол, святая крадеши, иже в законе хвалишися, (л. 655)[2636] преступлением закона Бога безчествуеши. Имя[2637] бо Божие вами хулится во языцех, якоже есть писано: Обрезание убо ползует, аще закон твориши. Аще ж закона преступник еси, обрезание твое не обрезание бысть. Аще убо не обрезание, оправдание закона сохранит, не необрезание ли его во обрезание вменится и осудит, яже от естества необрезание, закон совершающы, тебе иже писанием и обрезанием суща преступника закону.

Зачало 83.

Не бо иже яве иудеи есть, ни еже яве во плоти обрезание, но иже в тайне иудей, сей иудей есть и обрезание сердца духом[2638], а не писанием, ему ж похвала не от человек, но от Бога.

(л. 655 об.)[2639] Глава 3.

Что убо лишшее иудею или кая полза обрезанию, много по всякому образу. Первее, убо яко верована быша им словеса Божия, что бо аще не вероваша нецый, еда убо неверстие их веру Божию[2640] упразднит, да не будет. Да будет же Бог истинен[2641], всяк же человек ложь, якоже есть писано, яко да оправдишися в словесех своих[2642] и победиши внегда судит ти ся. Аще ли неправда ваша Божию правду составляет, что речем, еда неправеден Бог, наносяй гнев, по человеку глаголю, да не будет, понеже како судити имать Бог всему миру. Аще убо истинна Божия в моей лжы избыточествова в славу Его, что еще (л. 656)[2643] и аз яко грешник осуждаюся и не якоже хулимся. Якоже глаголют нецыи нас глаголати, яко сотворим злая да приидут на ны благая, их же суд праведен есть. Что убо повинни ли есме? Никако же. Предукорихом бо убо иудеех и еллинех всем под грехом быти, якоже есть писано[2644], яко несть праведен никто ж, несть разумевая и несть взыскаяй Бога, вси уклонишася, вкупе непотребни быша. Несть творяй благостыню, несть даже до единаго. Гроб[2645] отверст гортань их, языки своими лщаху. Яд[2646] аспидов под устнами их. Их[2647] же уста клятвы и горести полна суть. Скоры[2648] ноги их пролияти кровь. Сокрушение[2649] и озло(л. 656 об.)бление[2650] на путех их и пути мирна не познаша. Несть[2651] страха Божия пред очима их.

Зачало 84.

Вемы[2652] же, яко елика закон глаголет сущым в законе глаголет, да всяка уста заградятся, и повинен будет весь мир Богови. Зане от дел закона не оправдится всяка плоть пред ним. Законом бо познание греха. Ныне же кроме закона правда Божия явися, свидетелствована от закона и пророк[2653]. Правда же Божия верою Иисус Христовою во вся и на всех верующих, несть бо разньствия, вси бо согрешиша и лишени суть славы Божия. Оправдаеми туне благодатию Его и избавлением, еже о Христе и Спасе, Его же положи Бог оцыщение верою (л. 657)[2654] в крови Его, в явление правды своея за отпущение прежде бывших грехов в долготерпении Божии и взыскание правды Его в нынешнее время, воеже быти ему праведну и оправдающу сущаго от веры Иисусовы. Где убо похвала? Отгнася. Которым законом? Делы ли? Ни. Но законом веры.

Зачало 85[2655].

Мыслим бо верою оправдитися человеку без дел закона, или иудеем Бог токмо, а не и языком. Сей и языком, понеже един Бог, оправит и обрезание от веры и необрезование верою. Закон ли убо разоряем верою? Да не будет, но закон утвержаем.

Глава 4.

Что[2656] убо речем обрести Авраама, отца нашего по плоти, аще бо Авраам, (л. 657 об.)[2657] от дел оправдася, имать похвалу, но не к Богу, что бо Писание глаголет: Верова[2658] Авраам Богови, и вменися ему в правду.

Зачало 87[2659].

Делающему ж мзда не вменяется по благодати, но по долгу, а не делающему, верующу же на оправдающаго нечестива, причитается вера его в правду, якоже и Давид глаголет: Блаженство человеку, ему же рече Бог причитаеть правду без дел закона. Блажени[2660], им же отпустишася беззакония и им же прикрышася греси. Блажен муж, ему же не вменит Господь греха. Блаженство убо сие, на обрезание ли или на необрезание. Глаголем бо, яко вменися Аврааму вера в правду.

Како убо вменися ему, по обре(л. 658)зании[2661] ли сущу или не во обрезании? Не во обрезании, но в необрезании. Знамение прият обрезания[2662], печать правды вере, яже в необрезании, еже быти ему отцу всем верующим. В необрезание, воеже вменитися и тем в правду, и отца обрезанию, не иже обрезания сущим точию, но и ходящим в стопах веры, яже в необрезании отца нашего Авраама.

Зачало 87.

Не законом бо обетование Аврааму или семени его, яко наследником быти ему миру, но правдою веры. Аще бо сущии от закона наследницы, испразднися веры и разорися обетование, закон бе гнев соделовает. Идеже бо несть закона, ту ни пре(л. 658 об.)ступление[2663]. Сего ради от веры да по благодати, воеже быти известну обетованию всему семени, не еже точию сущим от закона, но и сущим от веры Авраамовы, иже есть отец всем нам. Яже есть писано: Яко[2664] отца многим языком положих тя. Прямо ему ж верова Богу животворящему мертвыя и нарицающу не суща яко сущия. Иже паче упования на упование верова, воеже быти ему отцу многим языком, по реченному: Тако[2665] будет семя твое. И не изнемог верою: но усмотри свою плоть уже умерщвенну, столетен негде сый ит мертвость ложесн Саррин. По обетовании же Божии, не усумнеся неверованием, но возмо(л.659)же[2666] верою, дав славу Богови., и известен быв, яко еже обеща, силен есть и сотворити. Тем же и вменися ему в правду, не писано ж есть за того единаго точию, яко вменися ему, но и за ны. Им же хощет вменитися, верующым на воскресившаго Иисус Христа Господа нашего их мертвых, иже предан бысть на прегрешения наша и воста за оправдание наше.

Что[2667] убо речем к сим? Аще Бог по нас, кто на ны? Иже убо Сына своего не пощаде, но за ны вся предал есть Его, како убо не с ним вся нам дарует? Кто[2668] поемлет на избранныя Божия? Бог оправдаяй, кто осуждаяй? Христос Иисус умерый паче ж и воскрес, иже есть одесную Бога (л. 659 об.)[2669], иже проповедает о нас. Кто ны разлучит от любве Божия? Скорбь ли или теснота или гонение или глад и нагота или беда или меч, якоже есть писано, яко Тебе ради умерщвяеми есмы весь день, вменихомся яко овца заколению.

Глава 9.

Истину глаголю о Христе, не лжу. Послушествующыми совести моей Духом Святым, яко скорбь ми есть велия и непрестуающая болезнь сердцу моему. Молил[2670] бых бо ся, аз отлучен быти от Христа по братии моей сродник моих по плоти, иже суть израильте. Их же сыновение и слава и завети и законоположение и служение и обетование, их же отцы и от них же Христос по плоти, иже есть (л. 660)[2671] надо всеми Бог вовеки. Аминь.

Не тако же[2672], якоже отпадет слово Божие, не вси бо сущии от Израиля сей Израиль, ни зане суть семя Аврааме всем чада. Но[2673] о Исааце рече, наречется семя, сиречь, не чада плотская, сия чада Божия, но чада обетования причитается в семя. Обетованию[2674] бо слово сице, на се время прииду, и будет Сарре сын. Не точию[2675] же, но и Ревека от единого ложа имущи Исаака, отца нашего. Не убо рождьшимся, ниже сотворшым чесо благо или зло, да по избранию предложение Божие да пребудет, не от дел, но от призывающаго речеся ей, яко болии поработает меншему. Якоже есть писано[2676], Иякова возлюбих, (л. 669 об.)[2677] Исава же возненавидех. Что убо речем, еда неправда у Бога, да не будет. Моисееови убо глаголет[2678]: Помилую, его же аще помилую, и ущедрю, его ж аще ущедрю. тем же убо ни хотящему, ни текущему, но милующему Богу. Глаголет бо Писание фараонови[2679], яко на истое воздвигох тя, да покажу тобою силу мою и яко да возвестится имя мое по всей земли.

Зачало 102.

Тем же убо его ж хощет, милует, а его ж хощет, ожесточит. Речеши[2680] же ми убо, чесо ради убо укаряет. Воли бо его кто противиться может? Тем же убо, о человече, ты, кто еси против, отвещеваяй Богови. Егда речет здание создавшему е[2681], почто (л. 661)[2682] мя[2683] сотворил еси тако? Или не имать власти скуделник брения. От[2684] того ж смешения сотворити, ов убо сосуд в честь, ов же не в честь. Аще ли же хотя Бог гнев показати свой и явити силу свою, пренес во мнозе долготерпении сосуды гнева, совершены в погибель, и да скажет богатество славы своея на сосудех милости, яже прежде уготова в славу. Их же и призва нас, не точию от июдей, но и от язык. Якоже Иосия глаголет[2685]: Нареку не люди моя люди моя и не возлюбленую возлюблену. И будет на месте, идеже речеся им[2686], не людие мои есте вы, ту нарекутся сынове Бога живаго. Исаия же вопиет[2687] о Израили, аще и будет число сынов Израилеви (л. 661 об.)[2688]яко песок морскии, останок спасется. Слово бо скончавая и обращая в правду, яко слово сокращенно сотворит Господь на земли и якоже прорече Исаия[2689], аще не бы Господь Саваоф оставил нам семене, якоже Содом убо были быхом и яко Гомору уподобилися быхом. Что убо речем, яко языцы, не гонящей правду, постигоша правду. Правду же яже от веры. Израиль же гоня закон правды, в закон правды не постиже. Чесо ради? Зане не от веры, но от дел закона. Преткоша бо ся о камень претыкания, якоже есть писано: Се[2690] полагаю вси оне камень претыкания и камень соблазну, и всяк веруяй в онь не постыдится.

(л. 662)[2691] Глава 10.

Братие[2692], благоволение моего сердца и молитва яже к Богу по Израили есть во спасение. Свидетелствую бо им, яко ревность Божию имут, но не по разуму, не разумеюще бо Божию правду и свою правду ищуще поставити, правде Божии не повинушася. Кончина[2693] бо закону Христос, в правду всякому верующему. Моисей бо пишет[2694]: Правду яже от закона, яко сотворивый та человек, жив будет в них. А яже от веры правда, сице глаголет: Да не речеши в сердцы своем, кто взыдет на небо, сиречь Христа свести или кто снидет в бездну, сиречь Христа от мертвых возвести. Но что глаголет Писание[2695]: Близ ти глагол есть во устех твоих (л. 662 об.)[2696] и в сердцы твоем, сиречь глагол веры, его же проповедаем. Яко аще исповеси усты своими Господа Иисуса и веруеши в сердцы своем, яко Бог того воздвиже из мертвых, спасешися. Сердцем бо веруется в правду, усты же исповедуется во спасение.

Зачало 104.

Глаголет бо Писание: Всяк веруяй в Он не постыдится, несть бо разньствия, иудееви же прежде и еллину. Той бо Бог всем богат во всех призывающих его. Всяк[2697] бо иже аще призовет имя Господне, спасется. Како убо призовут, в него ж не вероваша? Како же веруют, его ж не услышаша? Како же услышат без проповедающаго? Како же (л. 663)[2698] проповедят, аще не послани будут? Якоже есть писано[2699]: Коль красны ноги благовествующых мир, благовествующых благая, но не вси послушаша благовествования. Исаия[2700]бо глаголет: Господи, кто верова слуху нашему, тем же убо вера от слуха. Слух же глаголом Божиим, но глаголю еда не слышаша. Паче[2701] убо во всю землю изыде вещание их и в концы вселенныя глаголы их, но глаголю еда не разумне Израиль. Первый Моисей глаголет[2702]: И аз раздражу вы не о языцех, но о языце, неразумне прогневаю вас. Исаия[2703]же дерзает и глаголет: Обретохся и не ищущым мене, явлен бых не вопрошающым о мне. Ко Израилю же глаголет[2704]: Весь день (л. 663 об.)[2705] воздех руце мои к людем непокоривым и пререкающым.

Или[2706]не весте, о Израили что глаголет Писание, якоже проповедует на Израиля: Господи, пророки Твоя избиша и олтаря Твоя раскопаша, и остах аз един, и ищут душу мою изяти ю. Но что глаголет ему Божественый ответ[2707]: Оставих себе седмь тысящ мужей, иже не преклониша колена пред Ваалом. Тако убо и ныне останок по избранию благодати бысть. Аще ли же по благодати, то не от дел, зане благодать уже не бывает благодать. Аще ли от дел, к тому несть благодать, а дело уже несть дело. Что убо, его же искаше Израиль, не получи сего, а избра(л. 664)ние[2708] получи. Прочии же ослепишася, якоже писано есть: Даст[2709] им Бог дух умиления, очи не видети и уши не слышати, даже до днешняго дне. И Давид глаголет: Да будет трапеза их в сеть и в лов и в соблазн и в воздаяние. Да помрачатся очи их не видети и хребет их отнюдь преклони.

Не бо хощу вас не ведети тайну сию, братие, да не будете о себе мудри, яко недоумение отчасти Израилеви бысть, дондеже исполнение языком внидет и тако весь Израиль спасется. Якоже есть писано: Приидет[2710] от Сиона, избавляяй и отвратит нечестие от Иякова. И[2711] се им от Мене завет, егда отъиму грехи их, ни единому. (л. 664 об.)[2712] Ничим[2713] же должни бывайте, точию же любити друг друга, любяй[2714] бо друга, закон сконча. Еже бо не прелюбы сотвориши, не похощеши и аще ина заповедь в сем словеси совершается[2715]. Воеже возлюбиши искренняго своего, яко сам себе, любы искреннему зло не творит, исполнение закону любы есть.

Могущему[2716] же вас утвердити по благовествованию моему и проповеданию Иисус Христу, по откровению тайны, летьы вечными умолчане, явльши же ся ныне писании пророческими по повелению вечнаго Бога в послушание веры во всех языцех познавшися единем премудрым (л. 665)[2717] Богом Иисус Христом.

На[2718] се бо Христос и умре и воскресе и оживе, да смертными и живыми обладает. Ты же почто осуждаеши брата своего, вси бо предстанем судищу Христову. Писано бо есть: Живу Аз, глаголет Господь, яко Мне поклонится всяко колено и всяк исповесться Господеви. Тем же убо кождо нас о себе слово даст Господеви.

Ибо[2719] и Христос не себе угоди, но якоже есть писано: Поношение поносящих тебе, нападоша на мя. Елико бо преднаписана быша в наше наказание, да терпением и утешением писании упование имамы. Терпения и утешения да даст вам, тожде мудрствовати друг ко другу (л. 665 об.)[2720] о Христе Иисусе, да единодушно единеми усты славите Бога и Отца Господа нашего Иисуса Христа.

Тем[2721] же приемлите друг друга, якоже и Христос прият вас в славу Божию. Глаголю же Христа Иисуса служителя бывша, обрезанию по истине Божии, воеже утвердити обетование Божия отцем, а языком по милости прославити Бога. Якоже[2722] есть писано: Сего ради исповемся Тебе во языцех, Господи, имени Твоему пою. И паки глаголет: Возвеселитеся языцы с людми Его. И паки: Хвалите[2723] Господа вси языцы и похвалите Его вси людие. И паки Исаиа глаголет[2724]: Будет корень Иессеов и востаяй (л. 666)[2725] владети над языки, на того языцы уповают.

И паки инде рече[2726]: Им же не возвестися, о нем им узрят, и иже не услышаша, уразумеют.

Никто[2727] же себе да прелщает, аще кто мнится мудр быти в вас в веце сем, буи да бывает. Яко да будет премудр, премудрость мира сего буйство у бога есть.

Писано бо есть[2728]: Запинаяй премудрым в коварстве их.

И паки[2729]: Господь весть помышлениа человека, яко суть суетна. Тем же никто же да хвалится в человецех. Не весте[2730] ли, яко телеса ваша удове Христови суть, в земли уды Христовы, сотворю уды блудничи, (л. 666 об.)[2731] да не будет, или не весте, яко прилепляяйся сквернодейцы едино тело есть с блудодеицею.

А оженившимся[2732] завещаваю не аз, но Господь, жене от мужа не разлучатися, аще ли разлучится да пребывает безбрачна или да смирится с мужем своим. Мужу[2733] жены не отпущати, буде та бо, рече, оба плоть едину.

Мой[2734] бо ответ востязающим мене сей есть: Еда не имамы власть ясти и пити или един аз и Варнава не имамы власть, еже не делати, кто воинствует своими оброки когда, или кто насаждает виноград и от плода его не яст, или кто пасет стадо (л. 667)[2735] и от млека стаду не яст, еда по человеку сия глаголю, не и закон ли сия глаголет.

В Моисеове бо законе пишет[2736]: Да не заградиша уста вола молотяща, еда о половех радит Бог, но нас ради всяко глаголет, нас бо ради и писася. Не весте[2737] ли, яко делающии священная, от святилища ядят, и служащии олтарю, со олтарем зделяются. Тако и Господь повеле: Проповедающим благовестие от благовестия питатися.

Не[2738] хощу вас не ведети, братие, яко[2739] отцы наши вси под облаком беша и вси сквозе море проидоша и вси у Моисея крестишася во облаце и в море. И вси[2740] тожде (л. 667 об.)[2741] тожде брашно духовно ядоша. И[2742] тожде вино духовное пиша, пияху бо от духовнаго последующаго камени, камень же бе Христос.

Зачало 144.

Но[2743] не во множайших их благоволи Бог, поражени бо быша в пустыни. Сия же образы нам быша, яко не быти нам похотником злых, якоже и они похотеша, ни идослужители бывайте, якоже нецыи от них, якоже есть писано: Седоша людие ясти и пити и восташа играти. Ниже соблудим, якоже нецыи от них соблудиша и падоша во един день[2744] два десяти и три тысящи. Ни да искушаем Бога, якоже нецыи от них искусиша (л. 668)[2745] и от змии погибоша. Ни ропщите[2746], якоже нецыи от них поропташа и погибоша от всегубителя. Сия же вся образы прилучахуся о нем, писана же быша в научение наше, в них же концы век достигоша.

Всями[2747] лет есть, но не вся на ползу. Всями лет суть, но не вся назидают. Никто же своего си да ищет, но яже ближняго кождо. Вси еже на торжище продаемое ядите, ничто же сумнящеся за совесть. Господня[2748] бо есть земля и исполнение ея. Аще ли кто от неверных призывает вы и хощете ити, все предлагаемое вам ядите, ничто же сумнящеся за совесть. Аще ли кто вам речет, (л. 668 об.)[2749] сие идоложертвено есть, не ядите, за оного поведавшаго и совесть. Господня[2750] бо есть земля и исполнение ея, совесть же глаголю не свою, но другаго. Аще[2751] не покрывается жена, да стрижется, аще ли срам жене стрищися или бритися, да покрывается. Муж не должен есть покрывати главу, образ и слава Божия сый, жена же слава мужу есть. Несть[2752] муж от жены, но жена от мужа, ибо не создан бысть муж жены ради, но жена мужа ради.

Братие[2753], не дети бывайте умы, но злобою младенствуйте, умы же совершени бывайте.

В[2754] законе пишет, яко иноязычными (л. 669)[2755] устны инеми возглаголю людем сим и такожде послушают мене. Глаголет Господь: Что[2756] убо, братие, егда сходитеся, кождо вас псалом да имать, учение имать, язык имать, откровение имать, сказание имать, вся же к созиданию да бывают. Жены[2757] ваша в церкви да молчат, не повеле бо ся им глаголати, но повиноватися, якоже закон глаголет: Аще[2758] ли чесому научитися хотят, в домех своя мужи да вопрошают, срамно бо есть жене в церкви глаголати.

Предах бо вам исперва, еже и приях, яко Христос умре грех ради наших по писаниих, и яко погребен бысть, и яко воста в третии (л. 669 об.)[2759] день по писаниих.

Ныне[2760] же Хр


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.034 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал