Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Разорение 23-му вопросу и ответу. 11 страница






А кто вступится в церковное или в митрополичье, и на того будет гнев Божии, а по нашему великому истязанию не извинится ничим же и умрет злою смертию.

Так ярлык дан, так молвя слово наше учинило, таковою крепостию утвердило заечего лета асеннаго перваго месяца 4 ветха, на поли их писана и дана.

Т акожде и Атюляк царь Михаилу митрополиту дал ярлык.

Т акожде Менгутемир Оксак царь дал руским митрополитом и всем церковным людем.

Т акожде и Таидула царица Зенезбекова (л. 483 об.)[1747] Феогносту митрополиту и Алексею и Ионе митрополитом давала ярлыки, и Бердебек царь дал Алексею митрополиту во всем подобны первому вышеписанному, не изыночевая, и ни во что святитетльское не вступалися, ни в суд, ни в вотчины.

П аки[1748] в лето 7059 месяца февраля в 23 день царь и великии князь Иван Васильевич всеа Росии со отцем своим Макарием митрополитом всеа Росии и со всем освященным собором. Быша же вопросы и ответы мнози о различных чинех церковных. Быша же сия в царствующем граде Москве в царских полатах от благочестиваго (л. 484)[1749] и боговенчаннаго царя государя и великаго князя Иоанна Васильевича всеа Русии самодержца ко отцу его Макарию митрополиту и ко всему священному собору во 18 лето царства его, в 21 лето от Рожества его, в 10 лето святительства преосвященнаго Макария митрополита.

Б ысть же на соборе сем Феодосии, архиепископ Великаго Новаграда и Пскова, Никандр, архиепископ Ростовскии и Ярославскии, Трифон, епископ Суздалскии и Торускии, Гурии, епископ Смоленскии и Брянскии, Касиан, епископ Рязанскии и Муромскии, Феодосии, епископ Коломенскии и Коширскии, Сава, епископ Сарскии и Подонскии, Киприан, епископ Пермскии (л. 484 об.)[1750] и Вологодскии и честныя архимандриты и игумены. И всем седящим, абие благочестивый царь воста со престола своего и посреде святительскаго лика став, светлым воззрением и веселым лицем на всех возрев, сицевая собору изглагола.

М олю вас, святеишии отцы мои, аще обретох благодать перед вами, утвердите в мя любовь, яко во приснаго сына и не обленитеся изрещи ми слово ко благочестию единомыслено и о православной нашей христианстеи вере и о благостоянии святых Божиих церквах и о нашем благочестивом царствии и о устроении всего православного (л. 485)[1751] християнства, зело бо желаю и срадуюся и согласую, сослужебен с вами быти и вере поборник. Во славу Святыя Животворящыя неразделимыя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа, и в похвалу и славу благочестивыя нашея веры и церковных устав, тем же и всякому разгласию отныне далече быти повелеваем, всякому же согласию и единомыслию содержатися в нас. И сия изрек и множае сих.

И на том же соборе вдасть царь своея руки написание се богодухновенным наказанием и с душеполезным покаянием, зело полезно слышащим и внемлющим сия, имуще сице.

С ие убо предлагаем (л. 485 об.)[1752] писание вашей отеческой любви ради пречистыя истинныя нашея веры во единосущную и неразделимую и Живоначалную Троицу.

Иже[1753] Вседержителя Бога Отца благоволением и щедротами и еже к нам единороднаго и собезначална сына Его, Господа нашего Иисуса Христа, и поспешением и деиством Пресвятаго и вседетелнаго и Животворящаго Духа и помощию православныя христианския надежды Пречистыя и Преблагословенныя владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии, силою Честнаго и Животворящаго Креста, заступлением святых Божиих архаггел Михаила и Гавриила и прочих небесных сил безплотных, (л. 486)[1754] честнаго и славнаго пророка и предтечи Крестителя Иоанна и святых славных и всехвалных апостол, самовидцов Сына и Слова, и святых великих мученик, иже любви ради и веры во Христа не пожадивша живота своего и страдалческими вечными венцы увязошася, и святых святитель преподобных, и святаго великаго святителя пресловущаго в чюдотворцех Николая, и святаго и равнаго апостолом перваго православнаго царя Константина и христолюбивыя матери его Елены и всех благочестивых царей и цариц православных, иже о благочестии воздвизавшихся, и святых великих чюдотворцов, иже в нашей земли великия Росии (л. 486 об.)[1755] в чюдотворении просиявших преосвященных митрополитов Петра и Алексея и Ионы и Леонтия, епископа Ростовскаго чюдотворца, и святаго равна апостолом царя и великаго князя Владимира, просветившаго всю Рускую землю святым крещением, и баба его, предтечи росииския к Богу, святыя и блаженныя княгини Олги, и сынов его святых страстотерпец, боголюбивых князей русских обою брату по плоти Бориса и Глеба, и прочих от роду его, православно поживших и Богу угодивших, и преподобных и богоносных отец наших Антония и Феодосия Печерских, и Сергия Великаго, и Варла(л. 487)ама[1756] Новгородскаго, и Кирила Белоозерскаго, и Никиты Переславского, и Пафнотия Боровскаго, и Димитрия Прилуцкого, и всех мученик и преподобных и уродивых Христа ради, и всякого чину царьска и княжьска и болярска и на всех православных христиан, иже добрыми делы просиявших и от Бога прославленых великими чюдесы, в богодарованней нам державе от прародителей наших Росиискаго царствия великих новых чюдотворцов и всех святых, иже от века Богу угодивших. На тех святых молитвы уповая, предлагаем совет вашей отеческой любви, еже (л. 487 об.)[1757] поутвердити древняго предания христианския истинныя нашея веры, еже от самого Создателя нашего предание, а не от слуги, ни от посланнаго. Сам бо преда Божественным своим учеником и апостолом, они же убо предаша иже по них, даже и доныне слово спасителное Господа нашего Иисуса Христа дойде. Тем же молим вы и засвидетелствуем Господем нашим Иисусом Христом и Божествеными Его ученики и апостолы и святыми Вселенскими седьми соборы и святыми Поместными соборы и всеми святыми преждереченными, Бога ради и Пречистыя Богородицы и всех святых ради, потруждайтеся (л. 488)[1758] воеже исправити истинная наша и непорочная христианская вера, иже от Божественнаго Писания, во исправление церковному благочинию и царьскому благозаконию и всякому земскому строению и нашим единородным безсмертным душам на просвещение и на[1759] оживление и на утвержение истинныя православныя христанския веры, дабы утвержена была и непоколебима в роды и роды и навеки и неврежденна от душегубителных волк и от всяких козней вражиих.

И вы, господие святии святитилие, преосвященный отец мой Макарий митрополит всея Росии, и вси архиепископы и епископы и преподобнии архимандриты и честнии (л. 488 об.)[1760] игумени, и весь освященный собор, и иноцы и прочии вси Божии молебницы, такожде и братия моя и вси любимии мои, князи и боляры и воеводы и воини и все православное христианство, помогаите ми и способствуйте вседушно вкупе, и с плачем припадем к человеколюбцу Богу, да отверзет нам умныя наша очи и узрим пред собою грехи наша, еже содеяхом зле по вся дни живота нашего. И молитв ради Пречистыя Богородицы и всех святых долготерпяй о нас Господь Бог, да обратит ны на истинный пусть святых Его заповедей, о них же согрешихом пред Богом и человеки и всяким законопреступлением, (л. 489)[1761] еже не мочно писанием и списати и человеческим языком изглаголати содеянная нами вся злая согрешения и законопреступления грехом от юности моея и неведения моего. Ныне всех злых дел возненавидевше, добрыя и богоугодная дела возлюбим, да не постраждем подобных со прогневавшими и непокаившимися, якоже Христос во Евангелии пишет: Пришедше бо, поведаша Ему о галилеох, их же кровь Пилат смеси с жертвами их. Рече же им Иисус: Мните ли, яко сии галилеане грешнейши суть паче всех в роде сем? Ни, глаголю вам. Аще не покаетеся вси, такожде погибнете. Воспомянем (л. 489 об.)[1762] убо от начала миру, како не пощаде Бог сатаны за едину гордость и всех ангел, иже суть в чину его, но пленицами мрака связа и с небесе сверже и в бесы претвори.

За един грех Адам и Ева, не покаявшися, из рая извержени быша, и за единаго человека преступление вси праведнии во ад снидоша, донележе изведе я Господь, за блуды неудержания плоти и за преступление, еже не совокуплятися сыновом Божиим со дщерми человеческими. Не пощаде Бог всеа вселенныя, потом потреби, токмо праведнаго Ноя[1763] самого осма соблюде. За мужеложство и за любодеяние и за прелюбодеяние Содо(л. 490)ма[1764] и Гомора огнем сожже, токмо праведнаго единаго Лота со двема дщерма обидима, избави от нечистоты. И что прочее о сем много глаголати или писати, ведаете и видите вся писания известно в Ветхом законе и в Новой благодати. Такоже и в нынешныя времена за всякия различныя грехи всякими различными казньми многия грады разоришася, и людие без вести быша, и великия царствия запустеша, овии за гордость, а инии за братоненавидение и за насилие своим. Многия же погибоша за идолокоплонение, иже не обратишася на благочестие. Наипаче же горши всего зла за любодеяние (л. 490 об.)[1765] и прелюбодеяние и за содомскии блуд и за всякую нечистоту многия царствия исчезоша и без вести быша, еще же и за срамословие и клятвопреступление и за безмерное объядение и пиянство напрасною смертию исчезоша.

М ы же убо всех сих убоявшеся и ум свой собравше и очистивше чювствие душ и телес наших, порастворим вся сия мимоидущая и настоящая вся, яже пред нашима очима бывшая вся и бывающая разсмотрим. Не вся ли та в нас злодеяния, иже глаголахом? Речет же ми кто, яко идопоклонения в нас несть, ино сребролюбие (л. 491)[1766] не второе ли идослужение или блудная скверная деяния. Сим же подобная како поработахом, сребру ли или сласти плотстей сами весть паче нас. Аще же речет ми кто, яко не вем таковаго беззакония, дерзаю рещи по пророку, глаголющему: Яко аспид глухии, иже не слышит гласа обаваящих. Чем же бо прежде поскорбим о толиких беззакониих и о чем восплачемся? Како нам Бога милостива сотворити? О сем видим вси, каковы различныя казни и милостивное наказание на нас посла Господь, обращая нас от заблуждения, яко чадолюбивый отец. Мы ж никако ж о сем воспомянухомся.

(л. 491 об.)[1767] П ервое смирил нас Бог, отнял у меня отца, а у вас пастыря и заступника. Еще же сия скорбь не мину, начашася множати великия бедныя скорби, боляре и велможи вернии и любимии отцем моим совет не благ совещаша ми, вменяюще, яко мне доброхотствуют, наипаче же себе самовластие улучающе, яко помрачении умом дерзнули поимати и скончати братию отца моего. И егда хощу воспомянути их нужную смерть и немилостивное мучение, весь слезами разливаюся и в покаяние прихожду, и прощение у них прошю за юность (л. 492)[1768] и не неведение, по скончании дядь моих по немнозе времени и мати моя преставися, оттоле горкая скорбь постиже нас, мне сиротствующу, а царству вдовствующу. И тако боляре наши, улучиша себе время, сами владеша всем царством самовластно, никому же возбраняющу ис от всякого неудобнаго начинания и моим грехом и сиротством и юностию мнози межусобною бедою потреблени быша. Аз же возрастох в небрежении и в ненаказании отца своего и матере, якоже подобает наказати отцу чадолюбцу, и навыкох их злокозненыя обычаи (л. 492 об.)[1769] и тая же мудрствовах, якоже и они. И от того времени и доныне каких зол не сотворихом пред Богом и каких казней не посла на нас Бог, приводя нас на покаяние, ово пленением и святым церквам разорение и попрание всяким святыням и много безчисленное кровопролитие и пожжение и истопление и в плен расхищение всякого священническаго и иноческаго чина, князей и боляр, и всякого христанского рода, мужеска полу и женска, разсеянныя по лицу всеа земли и оскверненныя всякими нечистотами и всякими страданми и муками томимы и (л. 493)[1770] смертем предаваемы. Мы же о сем многажды покушахомся месть сотворити врагом своим и ничто же успехом. Сего его же Господь наказует нас сими, а не поганых поспешеством над нами. И сими великими казнми в покаяние не внидохом, сами межусобство зло сотворихом и бедным христаном всяко насилство чинихом. И милосердый Господь за премногия грехи наша наказуя нас ово потопом, ово мором и различными болезньми и бедами, и никакоже не наказахомся. И посла Господь на ны тяжкия и великия пожары и вся наша злая собрания потреби и прародитель благословение (л. 493 об.)[1771] огнь пояде, паче же всего святыя Божия церкви и многия великия и неизреченныя святыни и святыя мощи и много безчисленное народа людска. И от сего убо вниде страх в душю мою и трепет в кости моя, и смирися дух мой и умилихся, и познах своя согрешения, и прибегох ко святей соборней и апостолской церкви, и припадох Божию человеколюбию великому и ко Пречистей Богородицы и ко всем святым и ко твоему первому святительству и всем, иже с тобою, святителем, и умилно припадая, истинным покаянием прося прощения, яже зло содеях. И Божия ради великия милости получих от вас (л. 494)[1772] мир и благословение и прощение о всем, яже содеях зле. Тогда же убо и аз всем своим князем и бояром по вашему благословению, а по их обещанию, на благотворение подах прощение в их к себе прегрешениих, и по вашему благому совету, Богу помогающу нам, начах вкупе устрояти и управляти Богом врученное ми царство, елико Бог поспешит, у него милости и помощи просяще.

Еще же молю вашу святыню и преподобие, и о сем прострите прилежную молитву ко всесилному и милостивому Богу, еже попустил на нас Бог многую скудость всякому плоду (л. 494 об.)[1773] земному, такоже и скотом и птицам и прочему изобилию и всякому стяжанию. И аще вашими отеческими молитвами умолен будет Бог о нас и милостива Его себе[1774] сотворим и очистимся от всяких грех душевных и телесных. И тако уповаем на милость Его, да помилует нас и моления нашего не презрит, щедр бо есть и милостив и не оставит нас, сирых, но послет свою помощь рабом своим и просветит ум наш, и утвердит страх свой в нас, и укрепит нас на путь мире, и наставит на всяко дело благо, и гобину подаст всяческих (л. 495)[1775] плодов, и вся враги наша видимыя и невидимыя вскоре да покорит в нозе наши.

Вы же, господие, отца наши, пастырие и учителие, внидите в чювства ваша, прося у Бога помощи и стрезвите ум ваш, и просветитеся во всяких богодухновенных обычаех, якоже предаде вам Господь. Ваше же от Бога порученное вам стадо словесных овец всего православнаго христианства росиискаго царствия, наполнив себе духовныя ползы Святаго Писания, мене, сына своего, наказуйте и просвещайте на всякое благочестие, якоже лепо есть благочествыим царем быти во всяких царских законех праведных (л. 495 об.)[1776] и во всяком благоверии и чистоте братию нашу и всех князей и боляр и все православное христианство неленостно и тщателно утвержаите и вразумляите и просвещаите и наказуите, да непорочно сохранят истинный христианскии закон. Прежде убо вы сами, пастырие и учителие, известите себе и утвердитеся и множите данный вам от Бога талант, такожде и весь священный собор и иноческии чин, якоже предаша вам святии отцы седми святых собор Вселенских и Поместных, праведный закон утвержаите и истинную православную веру христианскую. (л. 496)[1777] Да и мы, видяще ваша добрая дела и духовная наказания и Божественная Писания от вас внимающе, Богу поспешествующу, негли просветимся и обратимся на истинное покаяние, вашим о нас духовным желанием и попечением и да получим великую милость зде и в будущем веце от Христа Бога. Ныне молю вас, о благособранныи соборе, Бога ради и Пречистыя Богородицы и всях святых ради потружаитеся о истинней и непорочней православной христианской вере и утвердите и изъясните, якоже предаша вам святии отцы по Божественным правилом. И не токмо глаголю вам, потрудитеся, (л. 496 об.)[1778] но и постражите за имя Христово, якоже они, Божественни мужие, не токмо за имя Его пострадаху, но и за образ, якоже Стефан Новый и Максим Исповедник, и Феофилакт Никомидийский и инии мнози, якоже сами паче весте и помните, како обещастеся на святом соборе. Яко аще паче что ми велят сотворити не по правилом святых отец князи и боляре[1779], аще и сами владущии, аще ли и смертию воспретят, никако же ми их не послушати.

Видите убо, яко и смерти обещаются епископи предатися за веру Христову. Коль же вам паче труда и поношения от безумных человек (л. 497)[1780] и ино ничто же, якоже о них Божественный во апостолех Павел глаголет, воеже к Тимофею послания его: Чадо Тимофее, ведыи буди, яко в последняя дни настанут времена люта, будут бо человецы самолюбцы и сребролюбцы, а не боголюбцы, предатели, предерзливи, возносливи, сластолюбцы, паче не боголюбцы[1781]. И сих отвращаися, якоже Аннии и Амврии противистася Моисею, тако сии противистася истине. Безумие их яве будет всем, якоже и онех бысть. И сих ли безумиа убоимся, ни убо, но аще бы мучители были всем, ино бы пострадати до крови и до смерти ради веры Христовы. Вы же, о богособранныи соборе, потружайтеся веры ради Христовы, воеже исправити (л. 497 об.)[1782] и изъяснити по правилом святых отец. На сие бо и собрах аз вы, о боголюбезный соборе, отцы святии, за веру христианскую и за истинный православный закон, якоже предаде нам церкви Божия вкупе единодушевно всегда есмы с вами исправляти и утвержатися, якоже наставит нас Дух Святый. Аще по вражию навету некое поползновение будет чрез Божественное правило вашим нерадением во всяких наших христианских законех без обличения, сему убо аз не причастен. Вы о сем ответ дадите в День Страшнаго суда. Аще ли аз буду вам сопротивник (л. 498)[1783] кроме Божественных правил вашему согласию, вы о сем не умолните, аще преслушник буду, воспретите ми без всякого страха, да жива будет душа моя и вси, подлежащии нам, яко да непорочен будет истинный православный христианскии закон и славится в нем пресвятое имя Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков. Аминь.

И сим на соборе прочтены бывшим архиереом же, в первенствующии преосвященныи Макарии, митрополит всеа Русии, со всем освященным собором, со архиепископы и епископы и со честнейшими архимандриты и игумены, зело о сем (л. 498 об.)[1784] удивишася и о благочестии слово изнесоша и Вседержителю Богу хвалу воздаша. И бе чюдно видение и всякого ужаса исполнь толикое царьское величество со душевным желанием церкви Божии совокупляется. И кто от толикии радости зелныя не испусти слез, видя царьскую душу совокупльшуюся с церковным устроением. И потом на соборе царь вдаст иная писания о многих царских чинех.

Видели ли еси произволение царское и усердие и покаяние о содеянных мимошедших злых и церковныя законы велит утвержати по преданию святых апостол и святых (л. 499)[1785] отец, и сам пострадати обещася. Аще ли, рече, и аз в чем погрешю, не умолчите, но воспретите без всякаго страха, да жива будет душа моя.

И на сем соборе царь и вси архиерее в 53 главе о святительском суде соборной ответ от священных правил апостольских и отеческих и от заповедей благочестивых царей.

Я ко не подобает князем и бояром и всяким мирским судиам священническаго и иноческаго чина на суд привлачати, ниже таковым судити, да не обладает ми никто ж от простых людеи, точию великая соборная церквоь обладает и судит таковыми по закону еще (л. 499 об.)[1786] иных правил. А от простых людей ни князь, ни боярин, ни всяк мирскии судия да не обладает иерея, ниже монастыри, ниже мниси. Сия вся освященная Богови возложена суть и святителем и никто же ими обладает от мирских, яко не неосвященна священная вносится, ниже от церкве да приемлют что. Аще ли и создатели церкви иои монастыреви суть, точию единаго благословения церковнаго и приношения и сего узаконено со страхом приимати и со благословением архиереовым или иереовым. Аще ли ж кто покусится что взяти от церкве чрез благословение архиереово или иереово кроме закона церковнаго, таковый ничему (л. 500)[1787] подобен есть, точию священная крадущему и скверностяжателем иноверным человеком и сии убо яко тати суть и хищницы и разбойницы церкви Божия. И сия аще кто сотворит и таковыи аще не покаются и пагубу наследуют, сице бо Господь наш Иисус Христос, заповеда, рек: Отдадите кесарева кесареви, а Божия Богови.

 

О том же святителском суде от священных правил святых апостол 2-го правила толкование.

Б ожественнаго[1788] писания и священная правила и законы не повелевают мирским судиам судити священников и прочих причетников и иноков, но священныя мужи. И прочая вся причетники и иноки и монастыри (л. 500 об.)[1789] и прочая вся церкви болшая же и молитвеныя храмы сих область и господства все и владычества все и управление и попечение местным епископом повелевают имети. И аще причетник с причетником прю имать, да не оставляет своего епископа и на мирския судища да не приходити, но да судит их епископ их или в себе место кому прикажет судити их. Такоже и иноцы и прочии церковнии людие да судит их епископ или в себе место кому прикажет тех судити. Аще ли причетник прю имать с своим епископом или со инем да судит их митрополит тоя области с своими епископы собором. Аще ли причетник или (л. 501)[1790] прю имать с митрополитом, патриарх их судит и митрополит убо имать в своей области под собою епископы и сих избирает и поставляет и управляет. Епископы ж в своих пределех под собою имеют вся церкви и монастыри и иноки и причетники и сих избирают и поставляют и управляют мирстии властели, вси чины и власти приразящиися, и осуждаются в сем веце и в будущем, якоже писано есть в заповедех святых апостол, яко восхищей недарованная им, раздражают Бога, якоже Дафан и Авирон и Корей и их сынове и сотницы и Иозия царь. Страшно убо и бедно есть мирским человеком (л. 501 об.)[1791] ко священным вещем прикасатись, но ни диакону убо приносити жертвы несть достойно, ни крестити кого, ни благословенная мала или велика сотворити. Такоже презвитеру несть достойно поставление сотворити и развращати чин священнический, якоже дерзнувше на[1792] таковая, не с нами борются, но с великим архиереом Христом. Аще ли бо Филипп скопца крестив и Анания мене Павла, но не сама себе восхитиста святительскаго сана, но от Бога прияста власть, от несочетаннаго архиерея. Мирским женам и паче отнюдь не подобает ко священным чином и властем и степенем и причтом прикасатися (л. 501 об.)[1793] или судити сих и управляти, аще и согрешит от сих кто, от Бога истязан будет. И паки в тех же апостольских заповедех глаголет яко, кождо в даннем ему чину да пребывают и не преступают и не суть бо наша, но Божия, якоже рече Господь: Слушаяй Мене, слушает пославшаго Мя, и отметаяйся вас, Мене отметается, отметаяи же ся Мене, отметается пославшаго Мя.

О том же святителском суде от священных правил собора, иже в Халкидоне, правило 9.

А ще[1794] о чем прятся причетники, да не приходят к мирским судиам, но к своему епископу. Аще некии причетник со причетником прю имеет, (л. 502)[1795] да не оставляет своего епископа, к мирским судищам не прирыщет, но прежде да скажет вещь своему епископу. Да повелением того епископа придут обои хотящии претися, да разсудит епископ с началными его попы. Аще ли кто чрез се сотворит, правилным запрещением да есть повинен. Аще ли причетник имать прю с своим епископом или с попом, пред областным собором да прится.

Т олкование.

А ще причетник имать нечто на причетника, не подобает ему судитися пред мирскими судиами, но от своего епископа. Аще ли к мирскому судищу приступят, по правилом запрещение да приимут. Тако ж и при(л.503)четник[1796], аще имать нечто на своего епископа, егда в реченная времена соберутся епископи всеа области, пред собором да судится. Иже аще епископ или причетник с митрополитом имать некая распря, от патриарха всея тоя земли да судится, под ним же суть епископи и митрополиты всех областии и страны тоя, или от патриарха Константиняграда да судится. Сия бо власть от инех патриарх никому же вдана бысть, ни от правил, ни от закона, еже судити митрополита, под иным патриархом суща, другому патриарху, но токмо Константиняграда патриарху се дано есть.

О том же святителском суде собора, иже в Карфагене, правило 15.

(л. 503 об.)[1797] Е пископом[1798], презвитером и диаконом не подобает церковнаго судища отрицатися. Аще кто от них, оклеветаем о гресе, церковный остави суд, и к градским приступит судиам, и пред теми исповесть и судится. Аще неповинен явится и осужден будет от градских судей, свой погубит степень. Аще не о гресех будет вина, но о имении или о злате или о неких мирских вещех, и прилучится ему таковых препрети и оправдану быти, подобно ему судити, оставлшу, и к мирским судиам приступлшю и от тех судившуся. Аще любо хощет тех суд держати и вопросити имении или злата или иного что, о нем же препрев, (л. 504)[1799] оправдан бысть, свой степень погубит. Аще же преобидив мирскии суд, и не возмет ничто же, от них же оправдан бысть, во своем степени да пребывает.

О том же.

Я ко не подобает мирским судиам священническаго и иноческаго чина судити, ниже на суд привлачати, святаго 5-го собора от заповедей святых отец 165, тамо бо речено бысть: Аще ли кто и сану преобидети начнет или судии восхощет церковныя, и опраною или привлачаща насилуем епископа или попа или диакона или всякого просто рещи священнаго или монастырем даное, граблением и насилием дея и отъимая от них все, даемое Христови, да будет проклят.

(л. 504 об.)[1800] О том же от книг Иустиниана царя правило 74.

А ще[1801] ли кто Божественным таинам или иным святым службам совершаема, во святую церковь вшед, или епископу или причетницы или иным слугам церковным досаду нанесет, повелеваем убо сего муками казнити и в заточения посылати. Аще же и иныя Божественыя тайны и Божественную службу смятет или совершити возбранит, мечем главу его да отсекнут. И таковая отмщати повелеваем не токмо градским, но и воинским властелем.

О том же от различных святитель и Иустиниана царя глава 1.

В ластель[1802] же мирскии да не привлачит пред себя чернца или черницы (л. 505)[1803] или девицы или жен, якоже имый нечто на кого от мних или от священных девиц и жен сущих в монастырех, ко епископу места того да приступит и возвестит ему. Он же с честию мниха или черноризицу, послав игумена, да приведет, или посолника, или кого от мирских, и разсмотрив, и судит их. Властель же, покушаяся привести пред ся, таковый лишен будет власти и даст в людское сокровище десять литр и перепер купно своим чином. Посланным ж приведша, да заключены будут в предград и подобную казнь да приимут и епископом возбранени будут, к тому таковых на мирских властелей не приводити.

Т ого ж Иустиниана (л. 505 об.)[1804] царя о том же святительском суде правило 87.

Н е творити пакости мнишескому чину, ни черноризцу, ни черноризице никиим любо образом, ни поругатися церковному строению. Се же аще кто дерзнет сотворити, телесную подъимет муку и в заточение предан будет.

Т акожде же и от перваго христианскаго царя Константина заповеди приписаша, еже не судити священнический чин и весь причет и великаго князя Владимира заповеди, якоже есть выше сего писано.

И заповеди благочестиваго царя Мануила греческаго, еже написа о суде святительском и о достоянии.

П онеже и се к ушима нашего царства достиже от жалобник церковных (л. 506)[1805] повсюду, идеже аще суть церковная стяжания пошлины изобидимы[1806] от наместников моих или от судий, абие положися нашему царству брежени, и о сем честному сему храму и всем по вселенней и сущим митрополитом и архиепископом и епископом и монастырем и всем Божиим церквам, идеже аще суть, или на восточных странах по всей вселенней, якоже суть отдана Богу, приношение жертвам даже до скончания века, да пребывают моего царства нерушима писания ради. Аще гради, аще села, аще лугове или езера, торжища и одрины или люди купленыя в домы церковныя, или пошлиною под судом церковным, или винограды, или са(л. 506 об.)дове[1807], или что таковое от церковных вещей, якоже еже царство наше судивше, узаконив, положи, и наместницы царства нашего несть им кому их посудити. Такоже и елика суть в дании или куплена в домы церковныя, да суть по судом церковным, такоже не смеит никто же посужати, изыскивати кому от судии моих или от наместников. И аще кто, смеяв от наместников или от судии царства моего посудити и проданая в церкви или даная от кого или какова отдана будет, всяк бо, иже аще[1808] таково смеяв изыскивати или посужати смеит дерзнути, немилостивно сего дом разграблен да будет в дом церковный или судиям, и той сам по вся лета (л. 507)[1809] живота своего безчинствен будет и от сына своего и от лучия смоего[1810] отлучен, яко противится цареву законению. Аз же глаголю, честне и боголюбезне церквам и монастырем отдавшаго и сего ради мал некаков дар приносящу ми Богови, от него ж тмочисленых даровании от богодателныя его десницы восприимшу ми, сего ради подобает, ниже от наместников, ниже от судии и царьства моего всяческое церковное или монастырское стяжание или даное или купленое не изыскивати, ниже подсуждати, понеже царство клявся отдаде стяжание и пошлины церквам Божиим ради имени Божия и на славу Его, яко да сохранени будем под кре(л. 507 об.)пкою[1811] Его десницею, ово же прося милости и прощения о иже к Богу, яко человек, плоть нося, приразихся и согреших, ово же ради помощи от них, иже воины великаго царя Христа, иже от младаго возраста иноческому житию прилепившихся и во все оружие одеявшихся, Святаго Духа споспешника имети и поборника крепка на видимыя и невидимыя враги. Тем же, аще убо кто дерзнет или наместник или судия или велможа царства моего, или ради имения, или ради насилия, или ради мзды, или ради которою хистростию преобидети восхощет церкви Божия, аще суть писано во утверженом писании, и царства моего пре(л. 508)обидите[1812] от данная Богови и Его церкви, и яже под областию ея на востоце и западе, всем митрополитом, архиепископом и епископом, всем монастырем, идеже аще суть, якоже пред рехом, и по всей вселенней пошлины церковныя отданыя Богу, аще град, аще села, аще лугове или езера, торжища и одрины, или люди купленыя в домы церковныя, или пошлины под судом церковным, или виноград, или садове, или какова суть от церковных притяжании и презрит или изобидит или подсуждати начнет. Первие же Святыя Троицы света и милости, егда предстанем Страшному Судищу да не узрит и да отпадет от христианския части, якоже Июда от дванадесятнаго (л. 508 об.)[1813] числа апостольского. К сему ж и клятву да приимет, иже от века усопших первородных святых праведных и богоносных отец.


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.013 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал