Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Соборні послання
Призначалися не для окремих общин, а для всієї церкви. У них: поява лжевчень або застереження стосовно початків гонінь на християн.
З кінця ІІ ст. називають кафолічними (або вказівка на входження до канону, або вказівка на загальний характер послань).
За жанром: твори, яким надана форма листів – літературні листи, проповіді, умовляння.
І. Соборне послання Якова [9] – 5 розділів. Автор невідомий. ≈ 110-140 рр. Включене в канон в V ст. Звернення до всіх іудеїв-християн, розвіяних по світу. Полемізує з тими, хто вчив, що християнин порятується вірою ► ► ► Віра без діла – мертва (!!!) Композиція: І. Випробування віри (1: 1 - 2: 26). ІІ. „Язик є той орган, яким випробовується істинність віри” (3: 1-18). ІІІ. Засудження мирського способу життя (4: 1-14). ІV. Застереження багатим (5: 1-6). V. Напучування (5: 7-20). ІІ. Перше соборне послання Петра – 5 розділів. Автор невідомий. ≈ 113 р. за часів гонінь на християн при імператорі Трояні (98-117 рр.) Підбадьорює християн у біді, нагадує їм про винагороду, що чекає їх у майбутньому, радить проявляти до переслідувачів покірність. Відчутне знайомство автора з посланнями Павла та Якова, Апокаліпсисом. Стосується основних істин християнської віри, але особливий наголос робиться на значенні викуплення.
Основна думка: віруюча людина мусить не тікати від страждань, але готуватися переборювати їх. Ключові слова: „страждання”, „постраждати” (≈ 15 раз).
Композиція: І. Страждання і поведінка християнина під кутом зору майбутнього повного спасіння (1: 1 – 2: 8). ІІ. Життя віруючого, як визначається воно сімома аспектами його становища і заступальним стражданням Христа (2: 9 – 4: 19). ІІІ. Християнське служіння під кутом зору майбутнього Пришестя Пастиреначальника (5: 1-14). ІІІ. Друге соборне послання Петра – 3 розділи. Автор невідомий. ≈ 170 р. Найпізніше з усіх творів Нового Завіту. ІІ частина – переробка „Соборного послання Іуди”. Полемізує з людьми, які, твердячи, що очікуване всіма друге пришестя Христа не здійснилося, стверджували, що не варто зовсім на нього чекати. Заклик вести добропорядне життя.
Композиція: І. Великі християнські доброчинності (1: 1-14). ІІ. Восхваління Писань (1: 15-21). ІІІ. Застереження стосовно лжевчителів (2: 1-22). ІV. Друге пришестя Христа і прихід Дня Господня (3: 1-18). ІV. Перше соборне послання Іоанна – 5 розділів. Автор ІV-ї Євангелії. ≈ 130-140 рр. Розвиваються головні релігійно-моральні погляди ІV-ї Євангелії. Має полемічний характер: спрямоване проти тих, хто стверджував, що Христос не втілювався, а мав умовну подібність з історичним Ісусом. Не є власне посланням (відсутнє звертання, привітання, благословіння). Має характер повчання. Викладаються основи особистого ходіння віруючого у дні, коли „багато лестунів увійшли в світ”.
Ключове слово: „істина” - сукупність того, що відкрито нам в Святому Писанні. Біблія, як єдиний авторитет для віруючого, - джерело в часи ухилянь і відступництва.
Композиція: І. Шлях істини і любові (1 - 6). ІІ. Небезпека шляхів, що не передбачені Писанням (7 – 11). ІІІ. Висновки (12 -13). V. Друге соборне послання Іоанна – 1 розділ. Автор ІV-ї Євангелії. Адресовано якійсь пані (найпевніше, йдеться про якусь общину). Це лист, адресований членам сім’ї, батьком – його „малим дітям”, що знаходяться в світі. Висловлюється радість з приводу того, що діти цієї пані (громадяни общини) залишилися вірними істині, переконує дотримуватися заповідей про любов і застерігає від лжевчень. Світ – щось зовнішнє, а гріх віруючого – дитяча шкода супроти Отця, подія, що сталася в сім’ї (1: 9, 2: 1).
Найбільш інтимне (за винятком Пісні Пісень) з усіх Богонатхненних Писань.
Композиція: І. Сім’я і її Отець (1: 1 – 3: 24). ІІ. Сім’я і світ (4: 1-5: 21). Вони піддаються поділу за вторинним принципом – на частини, кожна з яких має фразу „діти мої”: 1) вступ, про втілення Слова (1: 1-2); 2) діти і спілкування (1: 3 – 2: 14); 3) діти і світський та „релігійний” світ (2: 15-28); 4) за якими ознаками діти можуть пізнавати одне одного (2: 29 – 3: 10); 5) як діти мусять жити спільно (3: 11-24); 6) як діти можуть розпізнати лжевчителів (4: 1-6); 7) обіцянки і застереження, отримані дітьми (4: 7 – 5: 21). VІ. Третє соборне послання Іоанна – 1 розділ. Автор ІV-ї Євангелії. Адресоване якомусь Гаію, не всій церкві, а одному з її членів, що зберіг вірність первісним звичаям, для підтримання істини і віри. Прославляється його за вірність істині і добру. Говориться про особливу відповідальність віруючого як члена церкви у важкі для неї дні.
Історично відзначається початок захоплення духовенством і священництвом влади над церквою, результатом чого стало порушення встановленого в ній порядку. Вказується на те, що в такій ситуації має чинити віруючий.
Композиція: І. Особисте привітання (1-4). ІІ. Наставляння стосовно братів, що прийшли послужити (5-8). ІІІ. Керівник-відступник і добрий Димитрій (9-14). VІІ. Соборне послання Іуди [10] – 1 розділ. Автор невідомий. ≈ 130-140 рр. За змістом тотожне І-му соборному посланню Іоанна. Послання на захист віри. Говорить не стільки Іуда, скільки Дух. Тема: „Подвизання за віру”. Провіщається відступництво церкви, яка первісно гаряче сповідувала Христа: докладний опис причин і розвитку цього процесу. Композиція: І. Вступ (1-2). ІІ. Причина і привід написання Послання (3-4). ІІІ. Відступництво можливе (5-7). ІV. Характеристика вчителів-відступників (8-19). V. Повчання і втішання святих (20-25).
|