Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Апокаліпсис (гр. – одкровення, розкриття таємного, прихованого) (Одкровення Івана Богослова) – 22 розділи (Лютер не вважав апостольською і достойною канону).
Автор невідомий. Написаний» 90-96 р.р., острів Патмос (Егейське море), де автор перебував у вигнанні. Апокаліптичні твори (» початок нашого літочислення) покликані були підняти завісу над майбутнім і розповісти про нього в одкровеннях пророків. Майбутні події показані в фантастичному, загрозливому вигляді. Апокаліптичний жанр набув свого розквіту у творчості пророка Даниїла, а також у багатьох апокрифічних творіннях епохи зародження християнства.
Звід декількох творів: - основна частина – єврейський апокаліпсис (66-70 р.р.), опрацьований на християнський лад; - книги пророків Старого Завіту (Єзекиїль, Даниїл).
Зв”язуюча ланка між Старим і Новим Завітами, найбільш іудейська книга Нового Завіту.
Історичні версії появи: I. Розповідається про гоніння на християн у часи правління імператора Доміціана Þ написана у кінці І ст.; II. Окремі видіння пов”язані з падінням імператора Нерона, з часом важкої поразки в іудейській війні Þ фрагменти Апокаліпсиса можна віднести до найраніших творів християнської літератури. Пророк звертається із словами втіхи до своїх братів і прагне переконати їх у необхідності стійкості у вірі. Проповідь терпіння і вірності. Надихає на подвиг: мученики за віру зображені переможцями. Будь вірним до смерті, і я дам тобі вінець життя (Апок. 2, 10).
Тема: Друге пришестя Ісуса Христа. Ісус Христос (Апок. 1: 1) показаний як триєдиний образ: - щодо часу: “Який є і був і гряде” (Апок. 1: 4); - щодо церков (Апок. 1: 9 – 3: 22), у часи великого суму (Апок. 4: 1 – 19: 21), щодо Царства (20: 1 – 22: 21); - в Його служінні – Первосвященика (Апок. 8: 3-6), Нареченого (Апок. 19: 7-9), Царя-Судді (Апок. 20: 1-15). Мета: показ появи заповіданого Царства. Подвійний характер книги: - для християн: книга втіхи і підтримки; - для Римської держави: книга обурення проти неї.
Символічно зображаються події, що мусять настати перед кінцем світу та початком тисячолітнього царства. Висловлює переконання, що після страшних бід з”явиться Христос, який восторжествує над ворогом і покладе основу новому, небесному Єрусалиму. Пронизаний ненавистю до багатства і запереченням влади (вчення Христа виникло серед бідних верств суспільства).
Зрозуміти твір можна лише в цілому: символи і символічні числа невизначені і багатозначні (666 – Антихрист: грецький варіант імені імператора Нерона, записаний єврейськими буквами, сума числових значень яких дасть це число; папа римський – “намісник Сина Божого”). Як наслідок, церковним уставом не дозволено читань з неї під час богослужінь. Тлумачення: есхатологічне, пов”язане з кінцем світу, з подальшою долею людства в цілому. Розповідається про катастрофи, що передуватимуть кінцю світа. Однак після руйнування – вічне Царство Боже; богословське, розповідає не про кінець світу, а викладає історію християнської церкви в своєрідній пророчій формі. Показана історія церкви в різні епохи, лише останнє видіння – кінець світу; історичне, апокаліптичний твір, який можна зрозуміти, лише знаючи історію часу її створення. Видіння пов”язані із станом християнства на ранньому етапі його становлення. Гоніння на християн в часи Нерона чи Діоклетіана, обіцянка, що вони завершаться, християнсьво переможе і возвиситься над своїми гонителями.
Звернення до семи церков – стан християнства в кінці І ст.: общини мали своїх начальників (ангелів), але ієрархічна церква ще не склалася. Говориться про ворожнечу і внутрішню боротьбу в окремих християнських общинах: - в Ефесі з”явилися лжеапостоли і ненависні християнам-аскетам николаїсти; - в Пергамській церкві – послідовники Валаама; - в Фіатирській церкві – пророчиця Єзавель, яка закликала до розпусти і поклоніння ідолам.
Призначення послань семи церквам треба розглядати в чотирьох аспектах: - як звернення до місцевих церков, яким вони фактично і адресовані; - як застереження всім церквам, на всі часи, як засіб випробування ними свого духовного стану в очах Божих; - як особисті, напучувальні, послання до всіх, хто “має вуха, і одночасно такі, щр несуть обіцяння “перемагаючому”; - як пророчі послання, що розкривають сім стадій духовної історії церкви. Зміст: 1. Вступна картина появи Сина Людського Івану, що наказує йому написати семи малоазійським церквам (1); 2. настанови семи Церквам: Ефеській, Смирнській, Пергамській, Фіатирській, Сардинській, Філадельфійській і Лаодикійській (2, 3); 3. видіння Бога, що сидить на престолі, і Агнця (4, 5); 4. розкритя Агнцем семи печаток таємничої книги (6, 7); 5. гласи семи труб ангельських, що сповіщають про різні бідування всім, хто живе на землі, про зняття сьомої печатки (8-11); 6. Церква Христова в образі жінки, одягненої в сонце, яка перебуває в муках народження (12); 7. Звір-Антихрист і його помічники-лжепророки (13); 8. підготовчі події перед всезагальним воскресінням і Страшним Судом (14-19): a) хвалебна пісня 144000 праведників і ангелів, що провіщають долю світу (14); b) сім ангелів, що мають сім останніх виразок (15); c) суд над великою блудницею, що сидить на водах многих і на звірі багряному (17); d) падіння Вавілона – великої блудниці (18); e) брань Слова Божого із звіром і воїнством його і загибель останніх (19). 9. Загальне воскресіння і страшнний Суд (20); 10. відкриття Нового Неба і нової землі; новий Єрусалим і блаженство його мешканців (21, 22: 5); 11. закінчення: свідчення істинності всього сказаного і заповіт дотримуватися заповідей Божих. Надання благословіння (22: 6-21). Композиція Обов”язковий поділ на три частини: Івану було доручено писати про те, що він Бачив, що є і що буде (1: 19): I. Про те, що бачив; видіння на Патмосі (1: 1-20). II. “Що є” – про те, що вже стало реальністю того часу – про церкви. Храм був зруйнований, євреї розсіялися: Боже свідчення було доручене Його церквам (І Тим. 3: 15) Þ сім послань семи першохристиянським церквам. III. “І що буде після цього”, після закінчення періоду Церкви (4: 1 – 22: 21). Це серія з шести предметів, персонажів, явищ, яких завжди по сім. Сюди ж входять п”ять вставних текстів. “Шість по сім”: - сім печаток (4: 1 – 8: 1); - сім труб (8: 2- 11: 19); - сім персонажів (12: 1 – 14: 20); - сім чаш (15: 1 – 16: 21); - сім виразок (17: 1 – 20: 15); - сім нових явлень (21: 1 – 22: 21).
Вставні тексти: - ізраїльський залишок і святі тяжкого часу (7: 1 - 17); - ангел з книгою і два свідки (10: 1 – 11: 14); - агнець, Залишок і вічне Євангеліє (14: 1 -13); - збір царів на битву біля Армагеддона (16: 13-16); - чотири “Алілуя! ” на небі (19: 1-6).
[1] Єдина серед Старозавітних книга, яку не знайшли поблизу Мертвого моря серед інших рукописів. [2] Твір, у якому зображено важливі для долі народу події минулого на документальній основі, а їх персонажами (принаймні головними) виступають справжні, а не вигадані авторами історичні особи, які прославили себе великими звершеннями. [3] Містить багато казкових подробиць (атмосфера “Тисячі і однієї ночі”): замість доброго джина постає Бог – радісна звістка приходить вчасно, злодії покарані, навколо панує щастя. [4] Стала царицею Персії у 478 р., після того, як цариця Астинь зникає з перського горизонту. Іудейська дівчина-сирота, яку виховав дядько Марходей. [5] Керував Персією (127 провінцій), яка простягалася від Індії до Ефіопії, у 485-465 рр. до н.е. [6] Значний християнський апостол, іудей. Спочатку належав до фарисеїв і переслідував християн. [7] Тимофій – пресвітер ефеської церкви, створив ефеську общину, боровся з іудеями. [8] Тит – християнин острова Крит, що мав створити критську общину. [9] Яків – молодший брат Ісуса, глава єрусалимської общини.
[10] Іуда – брат апостола Якова.
|