Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Основи антропософії Р. Штайнера
Засновником вальдорфської педагогіки є австро-німецький громадський діяч, філософ, педагог-новатор Рудольф Штайнер (1861—1925). Цей напрям ґрунтується на ідеях антропософії (грец. antropos — людина і sophia — мудрість) — духовно-наукового руху, основаного на уявленні про соціальний організм, який утворюють економічна (господарська), політично-правова і культурна сфери, обслуговувані певними інститутами. Завдання господарської сфери полягає у виробництві матеріальних благ. Для його здійснення, на думку Р. Штайнера, має існувати самоуправління. Політично-правова сфера покликана забезпечити рівноправність громадян, виконання написаних громадою законів, перед якими всі рівні. Сфера культури — джерело сил, у якому людина реалізовує свою неповторну індивідуальність. Основним у філософії Р. Штайнера є розвиток творчої свободи в людині. На цьому принципі була побудована робота вальдорфської (від назви тютюнової фабрики «Вальдорф-Асторія», директор якої, Еміль Мольт, у 1919 р. став ініціатором заснування і меценатом навчального закладу) школи і дитячого садка, які мали власні статути та освітні програми, колегіальне самоуправління. Згодом вальдорфські виховні заклади на території Німеччини були закриті, а їх педагоги за часів правління А. Гітлера зазнали репресій. У повоєнний час розвинувся новий напрям вальдорфської педагогіки — організування лікувально-педагогічних общин у багатьох країнах світу. Послідовники Р. Штайнера ставлять завдання побудувати спільне життя на основі християнської моралі і згідно з принципами антропософії. Мета антропософії полягає в тому, щоб дати не фрагмент наукового дослідження, а найповніше, цілісне уявлення про суть людини, тобто істину. Людина — це маленький космос, а космос — велика людина. Світ, природа та історія точно відображають людину, яка поєднує світ, природу та історію в мініатюрі. Антропософська педагогіка розглядає природу дитини відповідно до давньоіндійського вчення про карму: людина проживає кілька взаємопов’язаних у духовному плані життів, діяння в одному з яких мають незворотні наслідки для наступного. З огляду на це вихователь повинен реалізовувати глобальну програму розвитку дитини, а не приземлену життєву чи вузьку навчальну. Принципово важливим положенням є ідея поступального і цілісного розвитку дитини, її нерозривного зв’язку із соціальним оточенням. Р. Штайнер виокремив семирічні етапи розвитку людини, які мають «вирішальні трансформації». Він звернув увагу на троїстий характер психіки дитини, що охоплює інтелект, почуття, волю. Усі повідомлення, які вона отримує від дорослого, повинні бути сповнені життям, «рости разом із нею». За визначенням Р. Штайнера, дитина дошкільного віку є «суцільним органом чуття». У перші сім років свого життя вона діє як своєрідне око: її внутрішній зір витворює картину побаченого, запам’ятовує виявлену емоцію, що зумовлює подальшу зорієнтованість організму на неї впродовж життя. Приблизно в сім років зі зміною зубів завершується формування фізичного організму. Після цього можна розпочинати шкільне навчання. Звичайно, діти і в дошкільному віці вчаться читати, писати, але це шкідливо для них, бо «фізичні органи мають набути певної форми, повинні визначитися і тенденції їх структурних відношень». Антропософський погляд на суть людини, яка росте, полягає в пізнанні її «прихованої природи», утвореної з фізичного (організму), ефірного (своєрідного відображення фізичного тіла зсередини — «руху внутрішніх соків»), астрального (чуттєвого світу) та Я-тіла (носія душі людини). Становлення особистості є серією почергових виходів з оболонок і народження цих тіл через певні проміжки часу, у яких виявляються життєві ритми дитини. Педагог повинен свідомо працювати з ритмами і водночас пам’ятати, що, закарбовуючись в ефірному тілі, вони стають основою здорового душевного життя дорослої людини, носієм її здорових звичок.
|