Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Організування навчального процесу у вальдорфських закладах
Постулати антропософії передбачають цілісне неперервне формування особистості від моменту її народження, тому вальдорфська педагогіка передбачає створення єдиної освітньої системи з дитячого садка і школи. Вона ставить і розв’язує конкретне педагогічне завдання — сприяти дитині дошкільного і шкільного віку в її духовному самовизначенні, створити умови для розвитку і закріплення її індивідуальності. Педагоги прагнуть допомогти своїм учням в оволодінні антропософським мисленням. Вальдорфський дитячий садок. Це самостійний заклад, інтегрований зі школою. Перший такий садок створила в 1925 р. послідовниця Р. Штайнера Елізабет Грюнеліус (Штутгарт). Методи виховання та навчання у вальдорфському дитячому садку різняться відповідно до віку дітей і обумовлених ним потреб розвитку. У перші три роки життя діяльність більше спрямована на волю через образні ігри, із часом у дитини посилюється потреба в пізнавальній активності при переході від дитячого садка до школи. Маленька дитина наслідує і виховується через зразок і приклад. Суттєвими ознаками виховання в ранньому віці є застосування вільної, не керованої гри, а також рухливого та реального чуттєвого досвіду. Вихователь дбає насамперед про ритмічну побудову дня, тижня, пори року, про здоровий фізичний і психічний розвиток дитини, чим закладає основу для життєвої стійкості. Упродовж перших семи років відбувається здоровий розвиток дитини шляхом створення атмосфери, наповненої любов’ю, теплом і турботою, що викликає радість і подив. Найважливіший аспект у роботі з маленькою дитиною — здатність вихователя володіти собою, що є прикладом для дитячого наслідування. Це потребує безперервного самовиховання. У вальдорфських дитячих садках, групах та інших формах виховання для дошкільнят у ранньому віці закладаються основи для тілесного здоров’я і вітальності, розвитку здатності дивуватися та цікавитися світом, внутрішньої готовності навчатися і пізнавати світ через власні переживання, здатності спілкуватися як для фізичного, емоційного та інтелектуального розвитку, так і для духовного, що має відбуватися протягом усього життя. Структура та обладнання дитсадка спрямовані на фізичне формування дитини і розвиток її органів чуттів. Вихованців розміщують у невеликих затишних кімнатах із рожевими стінами, нижня частина яких обшита природним нефарбованим деревом. В інтер’єрі використовують дерев’яні меблі без гострих кутів та переносні стояки, за допомогою яких можна розділити групову кімнату на окремі куточки і навіть зробити хатинку для гри, накинувши на них кольорову хустину. Це стимулює розвиток дитячої уяви. Для розвитку в дитини чуття прекрасного і бережливого ставлення до нього в інтер’єрі групової кімнати обов’язково використовують одну або кілька репродукцій творів мистецтва, вази з квітами. Вихователь не пояснює, що з гарною річчю потрібно поводитись обережно, аби не пошкодити її, — таке розуміння породжують естетика обстановки і ставлення педагога. Іграшки вихователі виготовляють власноруч із вовни і тканин. У ляльок немає облич, що спонукає дітей фантазувати. Для будівельних ігор не використовують спеціальних конструкторів і кубиків. Натомість пропонують вихованцям «блоки» з дерева (дощечки, палички) природно неправильної форми, а також шишки, мох та ін. Усі ці матеріали приємні на дотик, не викликають у дитини напруження. Атмосфера у вальдорфському дитячому садку подібна до домашньої. Вихователі і вихованці поводяться як члени однієї великої родини, а всю хатню роботу — приготування їжі, прибирання — дорослі виконують у присутності дітей, залучаючи їх до цього. У такій обстановці вихованці набувають навичок соціальної поведінки, побуту, вчаться бути терплячими і дбати про інших. За Р. Штайнером, організація життя дитини має бути максимально зорієнтована на психофізичні та біологічні ритми живої душі: ритм дихання, сну і денної діяльності, голоду і ситості, ритм тижня, пори року. Ці ритми виникають від народження: спочатку з’являється ритм дихання, що поступово стає дедалі чіткішим; потім — харчування материнським молоком; третій основний ритм у житті людини — ритм сну і відпочинку. Дитина поступово пристосовується до земного ритму, отже, її життя слід будувати на основі чергування ритмів. Наприклад, чергування занять із вихователем («вдих») і самостійної діяльності дітей («видих»). Ритми не можна абсолютизувати для всіх і на всі часи. Вихователь повинен уміти обрати такий ритм життя, який максимально підходить саме цій групі і цій дитині. Домашнє життя дитини теж вибудовується на основі дотримання ритмів. Оптимальний ритм вселяє її почуття впевненості. Розпорядок дня у вальдорфському садку не строгий і також побудований на певних ритмах. Ранок розпочинається з тривалої вільної гри, яка є своєрідною фазою видиху (розширення). Вона слугує способом розвитку фантазії, ініціативи, можливістю повного самовираження. Мотивом для ігор є враження дітей, пережиті в процесі взаємодії з навколишнім світом та іншими дітьми. У розподілі часу потрібно дотримуватись сумірності вільної гри та групової роботи, чергувати їх, щоб створити сприятливий для дитини ритм зміни організованих і самостійних занять. Уся група бере участь у малюванні, ліпленні, грі на музичних інструментах, співах. Ці заняття Р. Штайнер вважав ключем до емоційного розуміння мистецтва. Традиційно день у вальдорфському садку триває 4— 5 год. Триваліше перебування дитини в товаристві інших дітей і в розлуці з мамою може дуже втомлювати її. На думку Р. Штайнера, дитина повинна усвідомлювати власний світ, у центрі якого перебуває сім’я, а не однолітки. Існування такого світу сповнює її впевненістю в собі, своїй потрібності. Головною подією дня є народна казка або історія, яку діти слухають перед обідом чи поверненням додому. Повторення однієї і тієї самої казки багато разів сприяє формуванню ритму, уваги і пам’яті. Вихователь розповідає казки так, як вони записані, — зі складними зворотами, незвичайними граматичними побудовами. Вихованці засвоюють їх, навіть якщо не все розуміють. На думку Р. Штайнера, саме з цього починається осягнення національної культури. Із часом діти запам’ятовують казку і звертаються до її сюжету у своїх іграх. Ритм року діти засвоюють під час обов’язкових річних свят, які повторюються: у вересні — свято жнив зі снопами, осіннім урожаєм; у листопаді — свято ліхтариків, на яке вони виготовляють ліхтарики і запалюють їх після заходу сонця; у грудні — святого Миколая. Серію свят завершує літнє свято, коли кімнати прикрашають зеленню, квітами, роблять із них вінки. Вальдорфським дитячим садком і школою у педагогічній сфері керує відповідна колегія. В економічній і правовій сферах ними управляють у правових межах відповідні організації спільно з батьками й учителями. Форми і структури управління залежать зокрема від людей, що беруть участь у житті цієї організації, культурних умов і наявних правових можливостей. Самоврядування у вальдорфських дитячих садках і школах іноді передбачає делегування на визначений час окремим особам чи невеликим групам певних завдань. У самоврядуванні можливі різні форми організації.
Вальдорфська школа. Навчання у вальдорфській школі триває 12 (класична школа) або 13 років (один рік для підготовки абітурієнтів до вступу у ВНЗ). Навчальна програма та методика викладання істотно відрізняються від традиційного навчання. Підручників немає, зошити великого формату та неліновані, урок триває 1, 5—2 год., оцінок у балах не ставлять. Виховання і навчання у вальдорфській школі основані на навчальному вальдорфському плані, у межах якого описано найважливіші імпульси для індивідуального розроблення вчителем своїх занять. Кожен педагог несе відповідальність за уроки перед собою та громадою. Навчальний план узгоджується між різними класами та предметами і пропонує для кожної дитини багатовимірні та відповідні її віку конкретизовані можливості: отримання знань, розвиток культурної компетенції, соціальних та емоційних здібностей, а також різних практичних навичок і художніх умінь. Весь навчальний матеріал учитель використовує як єдине ціле, що поступово розгортається і формується. Навчальний план у кожному конкретному випадку має «вичитуватися з конкретної концепції дитини». Традиційні оцінки в балах замінює образна характеристика дитячих робіт педагогом. Із першого до восьмого класу всі загальноосвітні предмети викладає класний учитель. У старших класах його замінюють учителі-предметники. Перші дві години кожного навчального дня відводять на головний урок, на якому студіюють один загальноосвітній предмет. Вивчення інших предметів упродовж того самого дня вважають недоцільним. Опанування дисципліни протягом 3—6 тижнів становить епоху. В одному класі протягом навчального року може бути, наприклад, одна епоха з хімії, дві з літератури тощо. Після вивчення методом епох пізнавальних предметів переходять до художнього циклу, який охоплює іноземні мови, історію мистецтва, малювання, музику тощо. Діти віком від чотирьох до дев’яти років засвоюють багато казок (дитячий садок і початкова школа), легенд, байок (другий клас), біблійних оповідей (третій клас), вітчизняну (четвертий клас) та античну (п’ятий клас) міфологію. Значну увагу приділяють спілкуванню, обговоренню розповідей із життя і досвіду, повчальним історіям. Крім традиційних предметів і мистецтв, у вальдорфських закладах вивчають дисципліни, не характерні для звичайної школи, зокрема евритмію (грец. eurhythmia, від еn — добре і rhythmos — ритм) — мистецтво виконання віршів або музики за допомогою ритмічних рухів. Р. Штайнер вважав її неодмінною частиною педагогічного процесу, оскільки вона здійснює гігієнічний, навіть терапевтичний вплив на дитину, сприяє виробленню в неї спритності, координації рухів, музичного слуху, уяви, фантазії, виявленню образотворчих здібностей, розвиває волю, завдяки гармонійності допомагає виховати соціальну поведінку дітей. Дитина шкільного віку навчається в учителя, який використовує велику кількість методів, творчо формує свій урок і вводить дітей у різні сфери знань (через заняття епохами). Учитель, а особливо класний учитель, налагоджує контакт зі своїми учнями та проводить навчання в різних формах, які відповідають їхнім віковим особливостям. Навчальні вимоги внутрішньо диференційовані до кожного учня, оскільки класний учитель самостійно формулює і реалізує навчальні цілі для конкретного діапазону розумових здібностей класу. Молоді люди в старших класах повинні мати змогу критично й аналітично підходити до змісту викладання, а також досягти самостійності судження, яка виявляється через постійне збільшення обсягу самостійного опрацювання навчального матеріалу. Окрім цього, навчання в школі розвиває самосвідомість, особисту відповідальність, активний інтерес і моральне ставлення до світу. У старших класах пропонуються переважно індивідуалізовані шляхи навчання. Завдяки збереженню класної спільноти закріплюється соціальна компетенція. Важливе місце у вальдорфській педагогіці посідає трудове виховання («уроки рукоділля і ремесел»). Його здійснюють в однаковій формі для хлопчиків і дівчаток, починаючи з дитячого садка: їх навчають ліпити з пластиліну і глини, плести, шити ляльки або костюми для вистав, виконувати хатню роботу, працювати в садку і на городі. Ключовим поняттям вальдорфської педагогіки є свобода особистості, яка передбачає вільне самовизначення у світогляді. Тобто педагог не повинен орієнтувати чи примушувати дитину у виборі світогляду, він має лише створити умови для її самостійного визначення. Принцип свободи в організуванні полягає в самоуправлінні колективу закладу, колегіальному прийнятті рішень, відсутності вертикалі влади і субординації, тісній взаємодії педагогів із батьками. Мета педагога — стати митцем виховання так, щоб урок робив учня інтелектуально творчим, соціально відповідальним та спроможним до дій. Найсуттєвішою передумовою цього є самовиховання вчителя, постійна самоосвіта і підвищення кваліфікації. Учителі-предметники і куратори, особливо в старших класах, потребують не лише педагогічної вальдорфської освіти, а й відповідної фахової або наукової підготовки. Вихователі та вчителі беруть участь у власній (внутрішній) та зовнішній атестації. Це зумовлено перевагою в роботі викладання, яке вчитель сам будує та за яке відповідає. Кожен педагог зобов’язується брати участь у щотижневій спільній педагогічній конференції, що є педагогічним органом управління школою або дитячим садком і охоплює роботу над основами людинознавства, педагогіки, обговорення дітей, організаційних завдань розбудови школи та управління нею в спільній роботі, погодженій з іншими органами. Учительська конференція — місце для самоосвіти, а також сприйняття, обговорення, навчання та народження ідей для школи. Отже, у вальдорфській педагогіці поєднано можливості мисленнєвого, естетичного, трудового, соціального і морального виховання. Вальдорфська (штайнерівська) школа посідає особливе місце серед багатьох шкіл розвитку, оскільки використовує особливу систему освіти, основану на повазі до дитинства, без будь-якого тиску ззовні. У неї багато прихильників, але є і противники, які вважають, що вона не дає реальних знань, потрібних дитині для вступу до школи чи ВНЗ, а також, що вихованці цієї моделі зазнають проблеми в спілкуванні і з великими зусиллями знаходять спільну мову зі своїми однолітками за межами школи або садка. Та попри це вона набуває значної популярності. В Україні активно створюють вальдорфські центри, школи, дошкільні заклади (Дніпропетровськ, Харків, Одеса, Кривий Ріг, Донецьк, Луганськ, Львів та ін.), розширюється сфера їх впливу на педагогічну громадськість завдяки курсам і семінарам для вчителів.
|