Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Підготовка до роботи над власним висловлюванням.⇐ ПредыдущаяСтр 14 из 14
Перебіг уроку Життя - це низка виборів. Нострадамус Справа не в дорогах, які ми вибираємо, а в тому, що всередині нас змушує обирати цю дорогу. О. Генрі Жодна людина не вибирає зло, тому що це зло, вона лише помилково приймає його за щастя і добро, до якого вона прагне. Мері Уолстонкрафт Шеллі. Пам'ятайте: у людини немає іншого вибору – вона повинна бути людиною. Станіслав Єжи Лец Хоча ми вільні у виборі наших дій, ми не вільні у виборі наслідків наших дій. Стівен Р. Кові Ми можемо намагатися уникати робити вибір, нічого не роблячи, але це вже є вибір. Гері Коллінз I. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчання. Вчитель. Відомо, думка починається там, де починається дійсність, Дійсність поза думкою неможлива. Микола Хвильовий, захищаючи мислячу людину, одночасно захищав правду і вічні цінності, що не залежать від суспільних обставин, існують попри них. Для письменника мистецтво і дійсність завжди були рівноцінними категоріями. Так, у статті «Думки проти течії», він писав: «Як бачите, наша основна вимога – це уміти думати і почувати»; тож проблеми, яких торкався письменник слід розглядати крізь призму першочергового авторського постулату – постулату розсудливого аналізу, постулату «мислі». Протягом декількох уроків ми опрацьовували біографію Миколи Хвильового, оповідання «Мати», новелу «Я – Романтика», робили узагальнення про вияв слабкодухості чи сили волі автора й персонажів... Але маю впевненість, що творчість Хвильового викликала у кожного особисте ставлення до порушених тогочасних проблем. Цікаво дізнатися, як молодь XXI століття, коли світосприймання будується на матеріальних благах, розуміє і вирішує для себе психологічну проблему роздвоєння особистості, можливість здійснення вибору будь-якій критичній ситуації. Сьогодні ми спробуємо вирішити життєву дилему: «Чи завжди людина здатна зробити правильний вибір, чи взагалі існує можливість вибору у певній ситуації?». А висловимо свої міркування у письмовому творі. Головне, пам’ятайте народне прислів’я: не кажи – не вмію, а кажи – навчуся. Упевнена, ви зможете впоратися з поставленим перед вами завданням, якщо протягом уроку будете старанно працювати.
II. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу Підготовка до роботи над власним висловлюванням. 1.1. Повторення вивченого про вимоги до композиції та змісту твору-роздуму, словникова робота (парна форма роботи з опорою на друковану пам'ятку – додається).
1.2. Вчитель. Пригадаємо епіграф минулого уроку «Я – чекіст, але я й людина». У цьому трагічному афоризмі – суть тих суперечностей, що краяли душу письменника. Відомо, тема роздвоєння людської особистості не нова в літературі. Пригадаймо Лукаша з «Лісової пісні» Лесі Українки, батька-митця з новели «Цвіт яблуні» Михайла Коцюбинського тощо. Одначе у творчості Хвильового Я і анти- Я – це не лише символи добра і зла, мудрості і глупства, свободи і рабства. Це образ людини, яка проміняла справжні цінності життя на фальшиві, позбавилась людської моралі в ім'я «великої» мети. Людина завжди стояла перед проблемою вибору, боролася зі своїм «хазяїном» – звірячим інстинктом – за право називатись людиною. За це право бореться і главковерх чорного трибуналу комуни (з новели Хвильового «Я – Романтика»). Він служить благородній справі, високій ідеї: його кличе загірна комуна – країна щастя і благодаті для всіх голодних, спраглих, окрадених духом, кличе саме безсмертя. Проте насправді герой іде в нікуди, спиняється в цілковитій безвиході. Чому? Може, неправедним був його вибір? Чи був вибір у нього взагалі?
|