Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Тарас Шевченко. Великий український поет, художник, мислитель, громадський діяч
(1814-1861) Великий український поет, художник, мислитель, громадський діяч. Його “Кобзар” (1840 p.), “Гайдамаки” (1841 p.), “Три літа” (1843-1845 pp.), “Сон” та інші знає кожний свідомий українець. Співець героїчного минулого, Т. Шевченко у своїх творах закликав до боротьби за соціальне і національне визволення. Його творчість мала великий вплив на національне пробудження українського народу. Т. Шевченко підтримував діяльність передової молоді у недільних школах і для них наприкінці 1860р. написав “Буквар південноруський”. Геній Т. Шевченка випереджав епоху.
Євген Гребінка (1812-1848) Великий майстер слова, український популярний байкар. Народ любив його твори “Малоросійські приказки”, “Ніжинський полковник Золотаренко” та інші. У 1841 р. видав альманах “Ластівка”. Це був перший збірник, у якому всі українські письменники писали рідною українською мовою. Високо цінував він Т. Г. Шевченка, допоміг викупити його з неволі, а також видати “Кобзар”.
Пантелеймон Куліш (1819-1897) Великий патріот України, видатний письменник, історик, етнографі Перші його твори з’явилися у 40-х роках XIX ст. і відіграли значну роль у пробудженні національної самосвідомості українського народу. Брав активну участь у виданні журналу “Основа”. Широко відомий його історичний твір “Історія возз’єднання Русі”. П. Куліш талановитий письменник, написав поеми “Куліш у пеклі”, “Україна”, роман “Чорна рада” та інші. П. Куліш дбав про розвиток української мови, впровадив нову систему передання української мови на письмі — “кулешівку”, здійснив переклад Біблії українською мовою.
Театр як відображення тенденцій суспільного розвитку В Україні на початку XIX та діяли російські професійні театри: 1805 р. — у Києві, 1810 р. — у Полтаві, 1812 р. — у Харкові. У Полтаві великою популярністю користувався український театр, на сцені якого виступала акторська група під керівництвом І. Котляревського. У 1819 р. тут було поставлено “Наталку-Полтавку” та “Москаля-чарівника”. Першу українську театральну трупу організував Г. Квітка-Основ’яненко. Він директор і режисер Харківського професійного театру. Існував аматорський театр у селі Кибинці, керівником і режисером якого був батько М. Гоголя — В. Гоголь-Яновський. Для українського театру Т. Шевченко написав драму “Назар Стодоля” (1843 р.) — одну з перших, яка побудована на соціальному конфлікті. У поміщицьких маєтках діяли домашні театри, в яких грали кріпаки. Найвідоміші кріпацькі театри в: с. Кибинці на Полтавщині у маєтку Д. Трощинського; с. Качанівці на Чернігівщині у поміщика Г. Тарновського. Великий російський актор М. Щепкін розпочинав театральну кар’єру кріпаком. І. Котляревський став ініціатором викупу його з неволі. М. Щепкін прекрасно грав роль Виборного у “Наталці- Полтавці” і Чупруна в “Москалі-чарівнику”. На західноукраїнських землях перші аматорські трупи виникли напередодні революції 1848-1849 pp. Вони ставили п’єси І. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка, а також місцевих акторів — М. Устияновича, С. Петрушевича, О. Духновича.
Музика в пошуках українського мистецького стилю 1. У музичному мистецтві продовжували жити культурні традиції минулого, які дбайливо зберігали кобзарі, бандуристи, лірники. Найвидатніші з них: Остап Вересай, Іван Крюковський, Андрій Шут та інші. 2. У піснях, переказах, легендах, думах вони продовжували оспівувати героїчне минуле, боротьбу за соціальне і національне визволення. 3. Осередками розвитку музичної культури були духовні навчальні заклади, гімназії, приватні пансіони, університети, в яких багато уваги приділяли вивченню нотної грамоти і теорії музики. 4. Було випущено перші фольклорні збірники: • М. Цертелєва “Досвід збирання старовинних малоросійських пісень”; • М. Максимовича “Малоросійські пісні” та інші; • на західноукраїнських землях фольклорним виданням був збірник “Русалка Дністрова”, що надрукувала “Руська трійця”; 5. У Наддніпрянській Україні з’явилися перші музичні товариства, які проводили концертну діяльність: • Філармонічне товариство в Одесі (1842 p.); • Симфонічне товариство аматорів музики та співу в Києві (1848 p.). 6. Київський педагог і композитор Й. Витвицький написав варіації на теми народної пісні “Зібралися всі бурлаки”. 7. Почався розвиток української симфонічної музики. У 1809 р. в Одесі з нагоди відкриття театру зі своєю симфонією, побудованою на українських народних піснях, виступив М. Овсянико-Куликовський. 8. Розвивалося хорове мистецтво. Великого поширення воно набуло на західноукраїнських землях: - хорові самодіяльні та професійні колективи діяли в усіх найбільших містах Галичини, Північної Буковини, Закарпаття. Вони виконували в основному церковну музику, однак намагалися співати і народні пісні; - найпопулярнішим був перемишлянський хор під керівництвом чеського музиканта Алоїза Нанке; - 3 838 р. у Львові було організовано Товариство сприяння музиці. 9. 3 великими концертами виступали хори Київської академії, Переяславської семінарії та інші. 10. У цей період у Галичині плідно працював М. Вербицький - автор 12 оркестрових рапсодій на українські теми, кількох оперет і багатьох композицій для хору. Саме він написав 1863 р. музику до широковідомого народного гімну “Ще не вмерла Україна”, який нині є гімном Української держави. 11. Навесні 1838 p. М. Глінка перебував в Україні, щоб відібрати співаків. Він набрав для капели 19 хлопчиків і двох дорослих. Серед них був і С. Гулак-Артемовський — небіж письменника П. Гулака-Артемовського, який згодом став родоначальником української національної опери.
Образотворче мистецтво в пошуках українського мистецького стилю В українському живописі був поширений романтичний напрямок. Відомі художники першої половини XIX ст.
|