Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Українського народу
Повстання 20-30-х рр. XVII ст. виділили козацтво як керівну силу в боротьбі з польсько-католицькою експансією на українські землі. Боротьба козацтва за свої права одержала підтримку всіх верств українського населення, оскільки більшість українців жадали отримати козацькі привілеї (це проявилося в такому явищі як масове «покозачення» селян і міщан). У ході повстань козацтво перетворилося на великий організований стан, що дозволило його вождям вже в ході повстань 30-х рр. проголосити метою своєї боротьби визволення всієї України від панського і католицького гніту. Історія України Ця мета в той час ще не одержала достатнього визнання вГнароді що й обумовило стихійність і локальність окремих виступів, не давши вождям повстань зосередити під своїм керівництвом значні сили. Крім того, козацтво завжди складало лише ядро повсталих. Основна ж їх маса складалася з малоозброєних, ненавчених військовій справі селян, які до того ж пересувалися разом із родинами, що позбавляло повстанців маневреності і змушувало їх обмежуватися оборонною тактикою. При зустрічі з польським військом повстанці закривалися в укріпленому таборі, здатному витримати тривалу облогу, але ефективно атакувати ворога могли лише козацькі підрозділи. Однак, бойовий досвід, отриманий у ході повстань селянством і міщанами, а також посилення феодального гніту і репресій після придушення казацько-селянських виступів підготували новий етап визвольної боротьби українського народу, який почався через 10 років «золотого спокою» під керівництвом Богдана Хмельницького.
Тема 8 Тема 8. Культура України в XVI — першій половині XVII ст. Умови національно-культурного відродження в Україні У Великому князівстві Литовському склалися сприятливі умови для розвитку української культури. Збираючи у своїй державі землі Київської Русі, литовські князі офіційно підтримували і відродження її культури разом із-православ'ям і давньоруською мовою, котра одержала статус державної. Ситуація змінилася, коли українські землі потрапили під владу Польщі. Маючи розвинуту культуру, орієнтовану на західноєвропейський католицький світ, поляки прагнули до витіснення української культури, в основі якої лежало православ'я. У той же час через Польщу в Україну проникали ідеї Відродження, Реформації і Контрреформації, поширювалася європейська система освіти. Поєднання українських культурних традицій з цими ідеями стало основою національно-культурного відродження в Україні XVI - першої половини XVII ст. Розвиток української мови Від часів Київської Русі в Україні продовжувалася традиція застосування двох літературних мов: книжної стародру-кованої мови (у другій половині XVI ст. її називали простою мовою) і українського різновиду церковнослов'янської мови - так званої слов'яно-руської мови. Проста мова була наближена до мови розмовної і використовувалася надзвичайно широко. Нею писалися найбільш різноманітні судові й урядові документи, проповіді, полемічна література, повчальна поезія, літописи. Найближчою до тодішньої розмовної української мови була «проста» мова урядових документів. Церковні книги писалися церковнослов'янською мовою, яка хоча й зазнавала впливу від розмовної, однак, залишалася по______________________________________________ Історія України незрозумілою народу. Саме тому для потреб церкви також почали застосовувати стародруковану просту мову. З другої половини XVI ст. почали з'являтися переклади на просту мову церковних текстів - Пересопницьке Євангеліє, Крехівський «Апостол», Волинське Євангеліє. Таким чином, найважливішою рисою розвитку української мови XVI - першої половини XVII ст. було утвердження літературно-письмової мови на народно-розмовній основі. Освіта З часів Київської Русі ні українських землях шкільна освіта мала церковний характер. За традицією школи діяли при церквах і монастирях. Дітей навчали письму церковнослов'янською мовою, основам арифметики, молитвам і спі-вові. Спочатку такі школи існували у найбільших містах, згодом їхня кількість зросла. В другій половині XVI ст. вони діяли у Львові, Стриї, Рівному, Кременці, Заблудові, Володи-мир-Волинському, на Житомирщині і Київщині. З проникненням в Україну ідей Реформації з'явилися протестантські школи - насамперед, німецькі і вірменські. Вони, зокрема, були засновані в Гощі, Белзі, Львові, Берестечку, Хмільнику. Контрреформаційний рух викликав виникнення в Україні системи єзуїтських шкіл і колегіумів, головною метою яких було масове навернення українців у католицтво. Таким чином, в Україні діяли різні за рівнем викладання і релігійною приналежністю школи, що сприяли поширенню й організації освіти. Разом із тим, іновірні школи, особливо уніатські і католицькі, відстоювали загарбницькі цілі польських магнатів і шляхти, будучи знаряддям національного і соціального поневолення українського народу.
|