Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Мовні і жанрові особливості наукового стилю.
спрямовані на інформування, пізнання, вплив і характеризуються: - використанням наукової термінології; - наявністю схем, таблиць, графіків, систем математичних, фізичних, хі- мічних знаків і значків; - залученням цитат і посилань на першоджерела; - відсутністю індивідуальної авторської манери та емоційно-експресивної лексики; - чіткою композиційною структурою тексту (послідовний поділ на розді- ли, частини, пункти, параграфи, абзаци із застосуванням цифрової або літерної нумерації); - окрім переважного вживання іменників та відносних прикметників на- явні дієслівні форми, частіше безособові; значну роль відіграють дієприслівникові та дієприкметникові звороти; Форма реалізації наукового стилю – монолог. Науковий стиль має такі підстилі: 1) власне науковий (монографія, рецензія, наукова доповідь, курсова й дипломна роботи, реферат, тези). Який у свою чергу поділяється на науково- технічні та науково-гуманітарні тексти; 2) науково-популярний, мета якого – дохідливо і доступно викладати ін- формацію про наслідки наукових досліджень у журналах, книгах. 3) науково-навчальний – реалізується в навчальних підручниках, лекціях, бесідах і не виключає використання елементів емоційності. Публіцистичний стиль. Сфера використання публіцистичного стилю – громадсько-політична, суспільно-виробнича, культурно-освітня діяльність, навчання. Основне призначення (функція): 1) інформаційно-пропагандистськими методами вирішувати актуальні, злободенні суспільно-політичні проблеми; 2) активний вплив на читача (слухача), спонукання його до діяльності, до необхідності зайняти певну громадську позицію, змінити погляди чи сформувати нові; 3) пропаганда певних думок, переконань, ідей, теорій та активна активі- зація за втілення їх у життя. 3.Основні ознаки публіцистичного стилю: - доступність мови і формулювань; - поєднання логічності доказів і полемічності викладу; - висловлювання точних найменувань, дат, подій, учасників, висловлю- вання положень і фактів з емоційно-експресивною образністю; - наявність яскравих засобів позитивного чи негативного авторського тлумачення. Основні мовні засоби публіцистичного стилю: - поєднання елементів наукового, офіційного, художнього й розмовного стилів; - лексика насичена суспільно-політичними та соціально-економічними термінами, закликами, гаслами (електорат, багатопартійність, приватиза- ція); - наявність багатозначної образної лексики, емоційно-оцінних слів (полі- тична еліта, епохальний вибір); експресивних сталих словосполучень (інтеле- ктуальний потенціал, одностайний вибір, рекордний рубіж), перифрази (чорне золото – вугілля, нафта; голубі магістралі – ріки; легені планети – ліси); - уживання у переносному значенні наукових, спортивних, музичних, військових та інших термінів (орбіти співробітництва, президентський старт, правофлангові змагання); - короткі прості речення, часто питального або окличного характеру, зве-ртання. Публіцистичний стиль за жанром, мовними особливостями та способом подачі інформації поділяється на такі підстилі: 1) стиль засобів масової інформації (газети, журнали, листівки, радіо, те- лебачення, статті, репортажі, інтерв’ю); 2) художньо-публіцистичний стиль (памфлети, фейлетони, політичні до- повіді, нариси); 3) есе (короткі нариси вишуканої форми); 4) науково-публіцистичний стиль (літературно-критичні статті, огляди, рецензії). Художній стиль реалізується в художній літературі. Він є всеосяжним, оскільки може поєднувати і узагальнювати всі стилі мови. Художній стиль широко використовується у творчій діяльності, різних видах мистецтв, у культурі й освіті. Крім інформаційної, художній стиль виконує найсуттєвішу – естетич- ну функцію. Основні ознаки художнього стилю: - образність (образ-персонаж, образ-колектив, образ-символ, словесний образ); - естетика мовлення: викликати у читачів почуття прекрасного; - експресія як інтенсивність вираження (урочисте, піднесене, ввічливе, пестливе, лагідне, іронічне, жартівливе, зневажливе); - зображувальність (тропи: епітети, порівняння, метафори, алегорії; вір- шова форма, поетичні фігури); - суб’єктивне розуміння. Основні мовні засоби художнього стилю: - лексика найрізноманітна; емоційно-експресивна (синоніми, антоніми, омоніми, фразеологізми); - запровадження авторських новотворів; - уведення до творів із стилістичною метою історизмів, архаїзмів, діалек- тизмів, просторічних елементів); - широке використання різноманітних типів речень; За родами і жанрами літератури художній стиль поділяється на підстилі: 1) епічні (прозові: казка, роман, повість, байка, оповідання, нарис); 2) ліричні (поезія, поема, балада, пісня, епіграма); 3) драматичні (драма, трагедія, комедія, мелодрама, водевіль); 4) комбіновані (ода, художня публіцистика, драма-феєрія, усмішка). Розмовний стиль обслуговує повсякденне усне спілкування людей у по- буті та на виробництві. Розрізняють неформальне й формальне спілкування. Перше – нерегламе- нтоване, його мета і характер визначаються особистими (суб’єктивними) сто- сунками мовців. Друге – обумовлене соціальними функціями мовців, регламентоване за формою і змістом. Основні ознаки розмовного стилю: - безпосередня участь у спілкуванні; - усна форма спілкування; - невимушеність спілкування; - використання несловесних засобів (логічних наголосів, тембру, пауз, ін- тонації); - використання позамовних чинників (рухи, жести, міміка); - емоційна реакція. Основні мовні засоби: - емоційно-експресивна лексика (синоніми, порівняння, метафори); - прості, переважно короткі речення; - часте використання займенників; - фразеологізми, діалектизми, професійні та просторічні слова. Розмовний стиль поділяється: 1) розмовно-побутовий; 2) розмовно-офіційний. Епістолярний стиль – приватне листування. Основні ознаки епістолярного стилю – наявність певної композиції: поча- ток, що містить шанобливе звертання; головна частина, у якій розкривається зміст листа; кінцівка, де підсумовується написане, та іноді постскриптум (Р.S. –приписка до закінченого листа після підпису). Основні мовні засоби епістолярного стилю – поєднання елементів худо- жнього, публіцистичного та розмовного стилів. Конфесійний стиль. Сфера використання – релігія і церква. Призначення конфесійного стилю – обслуговувати релігійні потреби як окремої людини, так і всього суспільства. Він реалізується в релігійних відпра- вах, проповідях, молитвах (усна форма), у церковних книгах, молитовниках. Основні мовні засоби конфесійного стилю: - суто церковна термінологія і слова-символи; - непрямий порядок слів у реченні та словосполученні (Не може родить добре дерево плоду лихого, ані дерево зле плодів добрих родити); - значна кількість метафор, алегорій, порівнянь (Я зруйную цей храм ру- котворний, – і за три дні збудую інший, нерукотворний); - наявність архаїзмів (рече, воістину). Конфесійний від інших стилів відрізняє небуденна урочистість, піднесе- ність, наявність виражальних засобів. Конфесійний стиль поділяється на підстилі: 1) публіцистичний; 2) науковий; 3) художній.
|