Оргмомент. 2 страница
Фізкуьтаудіопауза. Розповідь про Л. Ревуцького Симфонію №2 Левко Ревуцький написав у 1927 році, а в 1940 році - здійснив її другу редакцію, в якій вона й виконується по сьогоднішній час. Кожний такт симфонії овіяний ароматом українського фольклору; основні теми, що побудовані на справжніх народних піснях, видозмінюються в широкому симфонічному розвитку. Симфонія брала участь у конкурсі на кращий симфонічний твір із запозиченням народних мелодій і перемогла. Проте, не лише умови конкурсу привернули увагу Левка Ревуцького до народної пісні. Серйозне і тривале вивчення української народної музики, створення ним численних обробок народних пісень стали фундаментом його авторського стилю. А спілкування з його видатним учителем - Миколою Лисенком - сформувало творчу особистість композитора. Використання перцептивних методів організації НВП (практичний метод) –розучування та робота над піснею Демонстрація та розучування пісні «Моя стежина» (сл. А.Малишка, муз. П.Майбороди) Пісня, створена Платоном Майбородою, видатним учнем Левка Ревуцького. Платон Майборода - дійсно відомий музичний діяч XX століття, народний артист. А пісня «Моя стежина», створена на вірші поета Андрія Малишка, є насправді одним із шедеврів української пісенної творчості.
Тестове завдання 1 Позначте правильні твердження Народні мелодії композитори цитують у власних творах На основі народних мелодій композитори пишуть обробки Композитори створюють твори у народному стилі Народна музика передавалась із покоління до покоління завдяки нотному запису Тестове завдання 2 Закінчіть речення: «В основі фіналу Другої симфонії Л.Ревуцького звучать мелодії народних пісень…» «А ми просо сіяли» «При долині мак» «Ой, весна, весниця» «Ой не жаль мені» Тестове завдання 3 Риса творчого стилю, яка є найбільш показовою в музиці видатних педагогів та їх видатних учнів - М. Лисенка, Л. Ревуцького, П. Майбороди Народність Симфонізм Поліфонізм Віртуозність
Підсумки уроку Вже вечір надворі і тихо в діброві, Ми слухати казку до ранку готові. Бо сонце засяє і ранок настане, А казка в серденьку навіки зостане. Фольклор назавжди з нами, це - серце національної музики. Відлуння народних мелодій ми впізнаємо на кожному кроці - в естрадних піснях, кінотреках і складній професійній музиці.
Домашнє завдання. Читати підручник стор.__________, вивчити поняття, пісню, скласти сенкан на тему «Відлуння народних мелодій»
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник) 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника) 3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова). 4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. 5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Наприклад:
Форум Гомінкий, цікавий Розважає, розвиває, веселить Гарне місце для знайомств Спілкування
Коментоване оцінювання
Тема № 1 Відлуння епох у музичному мистецтві
Урок5. Класична чи розважальна? Мета: навчити диференціювати поняття «розважальна» та «серйозна» музика, повторення жанрів танцювальної музики;
ознайомлення з творчістю Й. Штрауса;
- навчити аналізувати музичний твір на предмет виявлення стилістичних особливостей;
- Удосконалення в учнів співацьких навиків. Розвиток логічного викладу власної точки зору, оволодіння виразовими засобами мови, почуттів.
- Виховання відчуття національної самосвідомості, підвищення зацікавленості в пізнанні української національної традиції, любові, шанування української народної та професійної музики.
- формування музичної культури учнів;
- формування емоційної, виразної співацької манери виконання;
Тип уроку: комбінований з елементами тренінгу та рольової гри
Методи, використані на уроці: словесний, наочно-слуховий, аналізу і порівняння, стимулювання, узагальнення і повторення
Обладнання: підручник, портрети композиторів, відео фрагменти, роздатковий матеріал, ППЗ «Музичне мистецтво 8 клас», комп’ютер, музичний центр, фонотека
Музичний матеріал для сприймання: Й.Штраус «Полька-піцикато»
Музичний матеріал для виконання: «Моя стежина» (сл. А.Малишка, муз. П.Майбороди)
ХІД УРОКУ
1.Оргмомент. Актуалізація опорних знань.
Мозковий штурм. Демонстрація сенканів, створених учнями у рамках домашнього завдання. Обговорення питань минулого уроку
Використання перцептивних методів організації НВП (аудіовізуальний метод) -використання педагогічного програмового засобу «Музичне мистецтво 8 клас»
Вступ Розважальна музика легка для слухання, але вона вимагає від композиторів професійного підходу. Це стає зрозумілим, коли виникає бажання самому зв’язати до купи хоча б дві ноти. Яку роль у вашому житті відіграють розважальні жанри? Чи можна танці вважати жанрами серйозної музики?
Відомості про танці, творчість Йоганна Штрауса Кожна епоха народжує нові танці: без цього неможливий розвиток музичної культури будь-якого народу. Серед усіх видів музичного мистецтва танцювальна музика найбільше пов'язана з емоціями, побутом людей та підвладна впливу моди. Тому поява і масове розповсюдження нового танцю в будь-яку епоху викликало пристрасні суперечки, обурення музичних критиків та навіть заборону його виконання. Така доля спіткала у різні часи сарабанду, менует, вальс, польку, танго, рок-н-рол, твіст, шейк. Однак, популярні ритми та мелодії танців знаходили своє місце в серйозній музиці — операх, балетах, симфоніях. Одна лише поява модного танцю в академічному творі авторитетного композитора сприяла його «узаконенню» серед інших музичних жанрів. Йоганн Штраус ще за життя здобув шалену популярність. Його таланту винахідливого мелодиста, аранжувальника заздрили професіонали. А публіка просто носила композитора на руках, наспівувала, насвистувала, награвала його мелодії, цінуючи їх сонячність та енергійність. Музична обдарованість Йоганна Штрауса найяскравіше розкрилась у жанрі танцювальної музики. Він створив понад 500 танців для струнного оркестру - вальсів, польок, галопів, мазурок, а також багато маршів, скерцо та 16 оперет. Штраус часто давав своїм творам несподівані й дотепні назви. Так, у його творчому доробку є вальс «Ранкові газети», полька «Шампанське», «Трік-трак», скерцо «Perpetuum mobile» («Вічний двигун») тощо. А його вальси - улюблена музика мільйонів. Недарма ж сучасники назвали Штрауса «королем вальсу». Дивовижно, що із плином часу, більшість мелодій маестро Штрауса не втрачає своєї чарівності. У творчості Йоганна Штрауса зникла, здавалося б, непереборна межа між «високими» класичними жанрами та розважальними.
Відомості про твір Й.Штрауса «Полька-піцикато» Відому «Польку-піцикато» Йоганн Штраус написав разом зі своїм братом Йозефом. Ця яскрава мініатюра справляє незабутнє враження, завдяки оркестровій майстерності та винахідливості! Впродовж звучання твору жоден зі скрипалів, альтистів, віолончелістів, контрабасистів - учасників струнного оркестру не бере до рук смичка! Назва твору - піцикато - означає прийом гри на струнно-смичкових інструментах - щипання струн пальцем. Таке звучання створює ефект легкості, прозорості, ніби іграшковості танцю. Інший дотепний прийом теж додає польці захоплюючого неочікуваного ефекту: під час кожного повторення головної теми ніби випадково затримується її перший звук. Пропоную послухати «Польку-піцикато». Під час звучання твору зімітуйте гру на скрипках прийомом піцикато.
Слухання та рухи під музику. Й.Штраус. «Полька-піцикато»
Аналіз прослуханого твору. Рольова гра «Інтерв’ю»
Вчитель з мікрофоном бере інтерв’ю в учнів
Які ознаки розважальної музики ви відчули в «Польці-піцикато»? Які ознаки академічної музики ви відчули в «Польці-піцикато»?
Учні по черзі грають роль журналіста Який настрій подарувала нам «Полька-піцикато»? Який із сучасних танців міг би піднестися до рівня танців Й. Штрауса? Що у творчості Йоганна Штрауса найбільше подобається вам як слухачам музики?
Релаксація. Єлемент тренінгу енерджайзер «Це здОрово!»
Кожен учень повторює фразу «Я можу зробити так…» (показує якусь фігуру), всі вигукують «Це здорово!» (показують жестом C )
Робота над піснею «Моя стежина» Пісню «Моя стежина» також можна вважати зразком серйозної музики. Зміст цієї пісні цілком серйозний. А музика - проста і досконала. Отож, продовжимо її розучування.
Караоке. «Моя стежина»
Тестове завдання 1 Позначте правильні твердження Й. Штраус - «король вальсу» Й. Штраус - «король симфонії» Й. Штраус - «король менуету» Й. Штраус - «король рок-н-ролу»
Тестове завдання 2 Музичні жанри, що відносяться до танцювальних Сарабанда, менует Вальс, полька, Танго, рок-н-рол Твіст, шейк Прелюдія, токата
Тестове завдання 3 Закінчіть речення: «Полька-піцикато» захоплює слухачів…» Радістю Бадьорістю Оптимізмом Величчю
Тестове завдання 4 Значення терміну «піцикато» Прийом гри на струнно-смичкових інструментах (щипання струн пальцем) Прийом гри на клавішно-духових інструментах Прийом гри на ударних інструментах Прийом гри на струнно-щипкових інструментах
Підсумки уроку Йоганн Штраус у ХІХ-ому сторіччі він був найвідомішим композитором! Дар створювати радісну музику, надихати людей красою, незабутніми мелодіями прославив ім’я Йоганна Штрауса назавжди!
Домашнє завдання. Читати підручник стор.__________, створити танцювальну композицію з елементів старовинних та сучасних танцювальних рухів під музику Штрауса Коментоване оцінювання
Тема № 1 Відлуння епох у музичному мистецтві
Урок6. Духмяна музична квітка Мета: ознайомлення з поняттями хабанера, темперамент, транскрипція
ознайомлення з творчістю Ж.Бізе;
- навчити аналізувати музичний твір на предмет виявлення стилістичних особливостей;
- Удосконалення в учнів співацьких навиків. Розвиток логічного викладу власної точки зору, оволодіння виразовими засобами мови, почуттів.
- Виховання відчуття національної самосвідомості, підвищення зацікавленості в пізнанні української національної традиції, любові, шанування української народної та професійної музики.
- формування музичної культури учнів;
- формування емоційної, виразної співецької манери виконання;
Тип уроку: комбінований з елементами рольової гри
Методи, використані на уроці: словесний, наочно-слуховий, аналізу і порівняння, стимулювання, узагальнення і повторення
Обладнання: підручник, портрети композиторів, відео фрагменти, роздатковий матеріал, ППЗ «Музичне мистецтво 8 клас», комп’ютер, музичний центр, фонотека
Музичний матеріал для сприймання: Ж. Бізе «Кармен»
Музичний матеріал для виконання: «Моя стежина» (сл. А.Малишка, муз. П.Майбороди)
ХІД УРОКУ
1.Оргмомент. Актуалізація опорних знань.
Мозковий штурм. Перевірка домашнього завдання. Обговорення питань минулого уроку
Використання перцептивних методів організації НВП (аудіовізуальний метод) -використання педагогічного програмового засобу «Музичне мистецтво 8 клас»
Вступ Геніальний мелодист Петро Чайковський назвав оперу «Кармен» «Духмяною музичною квіткою дивовижної краси»!
Перегляд фрагменту фільму-опери «Кармен» Як і в будь-якій опері сольні номери є характеристиками головних героїв. Тобто слухаючи арії, арієти, аріозо ми одразу розпізнаємо почуття, наміри, а подекуди навіть долю головного героя… Головну героїню опери Бізе циганку Кармен характеризує не арія чи аріозо, а хабанера. Хабанера - народний танець-пісня, що виник на Кубі, а пізніше отримав популярність в Іспанії. Оскільки події опери відбуваються саме в Іспанії, то музична характеристика Кармен пов'язана з піснями й танцями іспанського та циганського народів (хабанера, сегідилья, циганський танець), що вирізняються вогняним темпераментом. Послухаємо хабанеру Кармен! І з’ясуємо, як ця музика характеризує головну героїню.
Аналіз музики Як характеризує хабанера Кармен? Які особливості мелодії та ритму цієї пісні-танцю? Темпераментна музика Хабанери передає спокусливу красу циганки, її горду вдачу, розкриває здатність до сильних і пристрасних почуттів. Кармен співає про любов, вільну, як пташка, про любов, котра підкоряє світ. Красуня-циганка Кармен стала в опері символом жіночої краси й пристрасної волелюбності. У її примхливій мелодії та заворожуючому ритмі відчувається дика грація і владна сила прекрасної циганки. Хабанера звучить як виклик Хосе, а квітка, кинута до його ніг, обіцяє любов... Хосе - інший герой опери «Кармен». Але щоб мати уяву і про Хосе, і про Ескамільйо давайте ознайомимося зі сюжетом опери. Сержант Хосе, на якого в селі чекає наречена Мікаела, закохався в циганку Кармен. Заради цієї любові він кидає службу, наречену, стає контрабандистом, і, врешті-решт, убиває Кармен, закохану в тореадора Ескамільйо.
Слухання та аналіз музики з опери «Кармен» Ж. Бізе. Чий музичний образ - Хосе чи Ескамільйо - став популярнішим? Послухаємо музичну характеристику одного з чоловічих персонажів опери. І впізнаємо за музикою Хосе чи Ескамільйо. Якого героя опери охарактеризувала музика? Чому Ви так думаєте? У Куплетах Ескамільйо, так називався цей номер з опери, змальовано характерні риси одного з найяскравіших персонажів опери. Ескамільйо із запалом розповідає про своє життя, наповнене ризиком, небезпекою і тривогами. А нагорода за перемогу - слава та любов красунь!
Відомості про оперу «Кармен», творчість Ж.Бізе Понад два роки французький композитор XIX століття Жорж Бізе створював свою оперу «Кармен» за новелою письменника Проспера Меріме. З-під пера Жоржа Бізе народжувалась лірична й, одночасно, трагічна музика опери, сповнена життям та світлом. Прем'єра опери «Кармен» відбулася навесні 1875 року і... завершилася приголомшливим провалом. Ж. Бізе, зазнавши потрясіння від провалу своєї улюбленої опери, не втратив мужності і вже почав замислюватися про майбутні твори, але раптова хвороба зломила його. Через 3 місяці після прем'єри «Кармен» композитор помер у передмісті Парижа на 38-му році життя. Але вже з наступного після прем’єри, 1876 року, починається тріумфальна хода опери «Кармен» сценами оперних театрів. І сьогодні мільйони людей у всьому світі відвідують театри, щоб насолодитися неперевершеними мелодіями опери «Кармен». Жорж Бізе народився в 1838 році поблизу Парижа в сім'ї музикантів. У чотири роки хлопчик вже знав ноти, а в десять - навчався в Паризькій консерваторії. Коли Жоржу виповнилося 19 років, він був удостоєний Великої Римської премії за досягнення у виконавстві та композиції. Але зрештою юнак відмовився від кар'єри піаніста на користь написання музики. За своє коротке 37-річне життя Бізе написав чимало творів (8 закінчених опер, 15 незавершених замислів, блискучі зразки симфонічної музики). Улюблений жанр у творчості Жоржа Бізе - опери. Серед шести оперних творів композитора «Кармен» є вершиною. Більше того, «Кармен» - визнана вершина реалістичної опери всього XIX століття, завдяки унікальній достовірності образів, силі та яскравості музично-сценічної виразності.
Відомості про «Кармен-сюїту» Ж.Бізе-Р. Щедріна У ХХ столітті історію Кармен - вічну й сучасну - намагалися передати також і мовою балету. «Хореографії під силу виразити всю повноту гами людських почуттів. Потрібно розхвилювати людину - в цьому одне з найважливіших завдань будь-якого мистецтва, у тому числі й балету», - писав композитор Родіон Щедрін. У 1967 році в Москві на сцені Великого театру відбулася прем'єра одноактного балету «Кармен». Головну партію в ньому танцювала відома балерина Майя Плісецька, а постановку здійснив видатний кубинський хореограф Альберто Алонсо. Музикою балету стала блискуча оркестрова транскрипція на тему однойменної опери Жоржа Бізе - «Кармен-сюїта», яку створив композитор Родіон Щедрін. Транскрипція - вільна обробка музичного твору для інших інструментів, яка має самостійне художнє значення. «Балетний оркестр має звучати на декілька градусів «гарячіше» оперного», - пояснив композитор вибір незвичного, на перший погляд, складу оркестру - струнні й ударні інструменти. Але саме ці інструменти змогли досить переконливо компенсувати відсутність співу. А розмаїття ударних інструментів (перераховувати повільно) - кастаньєти, бубон, маракас, вібрафон, дзвони, там-там, барабани - надали танцювальному ритму необхідної чіткості та рельєфності. Особливістю сюїти є те, що в ній якнайвиразніше підкреслені танцювальність і трагічні контрасти, закладені в опері.
У балетній постановці особливо контрастним виглядає яскрава індивідуальність Кармен на фоні групи «масок» - людей, позбавлених індивідуальності. Вся дія балету відбувається на арені, що наводить на порівняння життя, сповненого пристрастей і боротьби, з коридою. Друзі, упізнайте героїв музики ХІХ століття в музиці століття ХХ-ого.
Метод «Мікрофон» Перегляд фрагменту фільму-балету «Кармен-сюїта» Музика Ж.Бізе-Р.Щедріна (уривок 1)
Метод «Мікрофон» Який герой представлений в балетній сцені? Охарактеризуйте музику та хореографію Ми побачили яскраву балетну сцену, що характеризує головну героїню - «Вихід Кармен і Хабанера».
Перегляд фрагменту фільму-балету «Кармен-сюїта» Музика Ж.Бізе-Р.Щедріна (уривок 2)
Метод «Мікрофон» Який герой представлений в балетній сцені? Охарактеризуйте музику та хореографію Ми побачили блискучий вихід-портрет тореадора - «Тореро». Відома й популярна мелодія куплетів Ескамільйо звучить не явно, а ніби підсвідомо на фоні акордового супроводу. Але чому в «Кармен-сюїті» Щедрін використав саме музику опери? Чому він не написав власних мелодій? Композитор вважав, що образи драми «Кармен» у нашій пам'яті назавжди пов’язані з музичними образами безсмертної опери. «Образ Кармен став узагальненим завдяки музиці Жоржа Бізе. «Кармен» без Бізе буде завжди нести якесь розчарування... Публіка завжди буде чекати знамениту арію тореадора, без неї вважатиме себе обманутою у кращих сподіваннях...».
Робота над піснею «Моя стежина» Радість і печаль, любов і смерть, мить і вічність - все це зустрілось на життєвій стежині волелюбної красуні Кармен. Цікаво, а що зустріне кожен з нас на своїй життєвій стежині? Життєві пристрасті нікого не оминуть. А поки що спитаємо про це в авторів пісні «Моя стежина» - поета Андрія Малишка та композитора Платона Майбороди. І продовжимо її розучування.
Караоке. «Моя стежина»
Співаємо з зірками (відео) Пісня проживає нове життя з кожним новим виконавцем. Адже кожна людина при виконанні вкладає у слова та музику власний досвід та почуття. Але взірцем пісенних інтерпретацій є виконання пісень видатними співаками минулого та сучасності. Ось і сьогодні пісня «Моя стежина» - українській хіт 60-років ХХ століття - прозвучить у виконанні Дмитра Гнатюка. Відчуйте голос іншої епохи! Рольова гра «Інтерв’ю» з матеріалів тестів Тестове завдання 1 Позначте правильні твердження Хабанера - кубинський народний танець-пісня Хабанера - мексиканський народний танець-пісня Хабанера - французький народний танець-пісня
Тестове завдання 2 Закінчіть речення: «Улюблений жанр у творчості Жоржа Бізе - …» Опери Балети Симфонії Пісні
Тестове завдання 3 Відмінності опери «Кармен» та «Кармен-сюїти» Жанр Оркестровка Герої Мелодії
Тестове завдання 4 Основна ідея опери «Кармен» та «Кармен-сюїти» Взаємовідносини волелюбної особистості з «суспільством масок» Взаємовідносини Кармен та Хосе Взаємовідносини Кармен та Ескамільйо Взаємовідносини Хосе та Ескамільйо
Тестове завдання 5 Назва вільної обробки музичного твору для інших інструментів, що має самостійне художнє значення Транскрипція Каденція Секвенція
Підсумки уроку Переважна більшість людей на нашій планеті впізнає, і навіть зможе наспівати мелодію куплетів Тореадора. Недарма вважають, що опера «Кармен» є музичним еталоном цілої епохи. У свій час Петро Чайковський, сам геніальний методист, написав: «Я впевнений, що років за десять «Кармен» буде найпопулярнішою оперою в світі...». Домашнє завдання. Читати підручник стор.__________,
Творче завдання Спробуйте втілити образ Кармен за допомогою пантоміми та хореографії. Під музику Жоржа Бізе в транскрипції Щедріна.
Коментоване оцінювання
Тема № 1 Відлуння епох у музичному мистецтві
Урок7. Відлуння національного і світового… Мета: ознайомлення з поняттями аматор, національна композиторська школа
ознайомлення з творчістю Е. Віла-Лобоса;
- навчити аналізувати музичний твір на предмет виявлення стилістичних особливостей;
- Удосконалення в учнів співацьких навиків. Розвиток логічного викладу власної точки зору, оволодіння виразовими засобами мови, почуттів.
- Виховання відчуття національної самосвідомості, підвищення зацікавленості в пізнанні української національної традиції, любові, шанування української народної та професійної музики.
- формування музичної культури учнів;
- формування емоційної, виразної співецької манери виконання;
Тип уроку: комбінований
Методи, використані на уроці: словесний, наочно-слуховий, аналізу і порівняння, стимулювання, узагальнення і повторення
Обладнання: підручник, портрети композиторів, відео фрагменти, роздатковий матеріал, ППЗ «Музичне мистецтво 8 клас», комп’ютер, музичний центр, фонотека
Музичний матеріал для сприймання: Е. Віла-Лобос.Арія з «Бразильської бахіани» № 5
Музичний матеріал для виконання: «Києве мій» (сл. Луценка, муз. І. Шамо)
ХІД УРОКУ
1.Оргмомент. Актуалізація опорних знань.
Мозковий штурм. Перевірка домашнього завдання. Обговорення питань минулого уроку
Використання перцептивних методів організації НВП (аудіовізуальний метод) -використання педагогічного програмового засобу «Музичне мистецтво 8 клас»
Вступ Привіт музичним аматорам! Аматори - слово іноземного походження і означає - «любителі мистецтва». Виходить, що ми ніколи не говоримо нічого абсолютно свого – весь час повторюємо, повторюємо?.. Адже все вже давно хтось придумав, чи то у нас, чи десь у світі. Кожний композитор є неповторним, хоча втілює у власних творах як елементи світового музичного досвіду, так і певний національний колорит. Вражаюче! Нот всього сім – а в музиці ми чуємо і світове, і національне, і авторське!
Відомості про національні композиторські школи. Гра «Знайди відповідність» У музичній культурі є поняття «національна композиторська школа». Означає воно приналежність композитора до школи певної країни чи національності, школи, яка по-своєму систематизувала прийоми та засоби композиторської творчості. В історії музики є національні композиторські школи, дуже старі й поважні, а є досить молоді. Пригадайте, наскільки давно усьому світу відомі імена кращих представників німецької та австрійської композиторських шкіл - Й.Баха, Л.Бетховена, Й.Гайдна, В.Моцарта… А ось про українську, польську, угорську, норвезьку школи заговорили лише в ХІХ столітті. У наступному, ХХ столітті, з’явились молоді японська, бразильська та багато інших національних композиторських шкіл. Пригадайте школи та їх найкращих представників.
Слухання. Е. Віла-Лобос. Арія з «Бразильської бахіани» № 5 Сьогодні ми послухаємо музику представника бразильської композиторської школи ХХ століття - Ейтора Вілла-Лобоса. Твір, що прозвучить, називається «Бразильська бахіана» №5. Отже, послухаємо фрагмент цього твору під назвою Арія і спробуємо охарактеризувати його. Аналіз прослуханого твору В якій музичній формі написаний твір? Яка частина твору нагадує творчий стиль Й. Баха? Як композитор поєднує у своїй музиці «бахівський дух» і національний колорит? На створення дев'яти «Бразильських бахіан» композитора надихнула творчість Й.-С. Баха, в якій Вілла-Лобос убачав «універсальне фольклорне джерело й музичну основу, яка об'єднує всі народи». Назва «бахіани» - символ глибокої шани і любові композитора до музики видатного Й.-С. Баха. Творчість Баха він вважав неперевершеним зразком для композиторів усіх часів і народів. Вілла-Лобос знав та міг виконати кожен його твір. У своїх нових оригінальних композиціях він не лише використав певні прийоми й інтонаційні риси творчості німецького майстра, а й зазначив ім'я Баха у назві циклу - «бахіани». Усі бахіани мають сюїтну форму. Так, як і у Баха, сюїти Вілла-Лобоса складаються з (перераховувати повільно) прелюдій, хоралів, фуг, жиг, арій. Але до них бразильський композитор додає жанрові визначення, основані на національному характері музики. Адже за музикою «бахіани» є ближчими до традицій бразильської музики. Краса Арії з «Бразильської бахіани» №5 - поетичного дуету жіночого голосу й віолончелі - звучить не лише відлунням бахівської епохи в музиці XX століття. Музика арії сповнена любові до життя, до краси, що непідвладні часу.
Розповідь про Е. Вілла-Лобоса Бразилія подарувала світові одного з оригінальних композиторів XX століття - Ейтора Вілла-Лобоса. Він з таким запалом показав світові, як музика й рідна земля можуть злитись у нероздільній любові. Музика Вілла-Лобоса – це відображення душі його країни, «брама в новий світ», як її називали сучасники. композитор Вілла-Лобос був самоуком, тобто не мав системної музичної освіти. Музиці його вчила сама Бразилія: в юності він багато подорожував, виступаючи з бродячими музиками, а підручником гармонії стала для нього рідна земля. Батько навчив Ейтора грати на віолончелі, яку він полюбив на все життя. Виключна обдарованість і бурхлива енергія допомогли молодому музикантові швидко оволодіти майстерністю та створити свій оригінальний новаторський стиль. Музика Вілла-Лобоса унікально адаптує бразильський фольклор, в якому поєднались елементи індіанської, африканської, а також іспано-португальської та інших європейських музичних культур. Так композитор створив узагальнений та поетичний образ Бразилії.
Демонстрація та розучування пісні «Києве мій» (сл. Луценка, муз. І. Шамо) Автор пісні належить до української пісенної композиторської школи ХХ століття. Пісня є музичною «емблемою» нашої столиці. Які почуття втілені в пісні? Якими засобами музичної виразності втілений образ пісні «Києве мій»?
Тестове завдання 1 Позначте правильні твердження На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість Й. Баха На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість Бразилії На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість С. Рахманінова На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість І. Шамо
Тестове завдання 2 Закінчіть речення: «У «Бразильських бахіанах» поєднані…» Бахівська глибина думки і поліфонічність викладу та інтонації бразильського фольклору Бахівська сюїтність з елементами бразильської танцювальності Бахівські мелодії та мелодії Бразилії Бахівський орган та народні інструменти Південної Америки
Тестове завдання 3 Кількість образів в Арії з «Бразильської бахіани» №5 Два Три Чотири
|