Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Южный Ильдар 3 страница






Шекспірівські образи в музиці

Образи трагедій видатного англійського письменника Вільяма Шекспіра називають «вічними мандрівниками».
Вони мандрують, залишаючи після себе яскравий слід не лише у театральному мистецтві - своїй батьківщині, а й у образотворчому, музичному мистецтві, мистецтві кінематографу…
І справді - змінюються століття, а люди не залишають спроб виразити в мистецтві трагічну історію Ромео та Джульєтти. Я оце, до речі, дивився…
Пропоную учням пригадати, які твори за мотивами трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» їм відомі.

Які твори за мотивами трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» вам відомі?
Пригадайте сюжет трагедії
В яких музичних жанрах були втілені шекспірівські образи Ромео та Джульєтти?

Минулого року ми мали нагоду послухати прекрасну увертюру-фантазію Петра Чайковського «Ромео і Джульєтта», створену в XIX столітті.
А ХХ-те століття – це і художні фільми, і мюзикли. Та найбільше на сюжет трагедії «Ромео і Джульєтта» було створено опер — аж 14!
Проте, до Сергія Прокоф'єва ніхто з композиторів не наважувався втілити образи закоханих на балетній сцені.
І музику Прокоф’єва не сприйняли одразу навіть у театрі! «Сумніших оповідей не знайдете, ніж музика Прокоф’єва в балеті», - саме так були перефразовані останні рядки трагедії «Ромео і Джульєтта» після того, як артисти балету вперше почули музику Сергія Прокоф’єва.

Розпочинаючи складну роботу над балетом, Сергій Прокоф'єв ставив за мету не просто написання танцювальної музики до відомого сюжету, а створення балету, гідного шекспірівської трагедії.
Блискуче, з надзвичайною переконливістю С. Прокоф'єв розкриває основний конфлікт трагедії зіткнення світлої любові Ромео і Джульєтти із родовою ворожнечею, яка переслідує дві лицарські родини Монтеккі та Капулетті.
В основі композиції балету – окремі номери, дуже лаконічні і виразні. Усього їх 52, але вони складають безперервну музичну дію, яка передає ідейний задум і загальну сюжетну основу трагедії В. Шекспіра.
Симфонічний розвиток у балеті досягається шляхом використання лейттем (провідних тем), які об'єднують усю образну тканину в єдине ціле.

Слухання. С. Прокоф'єв. «Танець лицарів» з балету «Ромео і Джульєтта». Творче завдання

Про балет «Ромео і Джульєтта» С. С. Прокоф'єва говорили, що це істинний «переклад Шекспіра на мову руху».
Спробуймо і ми створити пантомімічні образи до прокоф’євської музики.
Пропоную перший образ - балетний номер «Танець лицарів» або «Монтеккі і Капулетті».
Цей образ загрозливо-войовничий та величний, ніби узагальнений портрет безглуздої ненависті ворожих родин.
Його середній розділ - витончений, тендітний танок Джульєтти й Париса - одна з найщемливіших ліричних сторінок балету.
Різкий контраст, що створюється завдяки цьому епізодові, допомагає ще глибше відчути страшну руйнівну силу середньовічних забобонів.
Сергій Прокоф'єв Балет «Ромео і Джульєтта». «Танець лицарів»

Аналіз прослуханого твору

Якими засобами виразності композитор підкреслює образний зміст танцю?

Перегляд фільму-балету «Ромео і Джульєтта» С. Прокоф’єва

Коли я чую імена Ромео та Джульєтти, мені хочеться перш за все бачити образи кохання, образи прекрасних, чарівних, юних закоханих…
Дивись і насолоджуйся…
Фільм-балет «Ромео і Джульєтта» (Муз. С. Прокоф'єва)

Аналіз прослуханого твору

Які засоби музичної виразності підкреслюють образи закоханих?
Наскільки відповідає хореографія музиці?

Демонстрація пісні «Хуртовина»

Друзі, послухайте сучасну пісню Михайла Катричка на вірші Миколи Сингаївського.
«Хуртовина» Сл. М. Сингаївського, муз. М. Катричка

Розучування пісні «Хуртовина»

Про перше кохання, світле й чисте, «як зоряна сніжинка», кохання, що «освячує нам серця» йшла мова у пісні, яку ми сьогодні будемо розучувати.
Особисто мене ця пісня захоплює мелодійністю й ритмічною вишуканістю.
Ось саме на ритмічні особливості варто звернути увагу при розучуванні.

Тестове завдання 1
Закінчіть речення: «До С. Прокоф'єва ніхто з композиторів не наважувався втілити образи Ромео та Джульєтти…»
на балетній сцені
на оперній сцені
у кінематографі
у живописі

Тестове завдання 2
Які композиторські прийоми розкривають основний конфлікт між світлою любов’ю та родовою ворожнечею?
Прийом контрасту
Використання лейттем
Поліфонічні прийоми
Хореографічні прийоми

Тестове завдання 3
Позначте твори, що належать творчості С. Прокоф’єва
Симфонічна казка «Петрик та вовк»
Балет «Попелюшка»
Балет «Ромео та Джульєтта»
Увертюра-фантазія «Ромео та Джульєтта»
Мюзикл «Ромео та Джульєтта»

Підсумки уроку

Історія Ромео і Джульєтти не зникла у віках – і по сьогодні закохані носять їхні імена, їхніми словами, які кожного разу звучать по-новому.
І в котре, наче заклинання, лунає музика кохання.
Друзі, бажаємо вам насолоджуватися справжнім мистецтвом!
До нових зустрічей!

 

 

Урок №20. У діалозі з чарівною казкою

Мета:

Тип уроку:

ХІД УРОКУ

Обладнання:

Вступ

«Дін-дон» - як у казці
Вичакловується щастя.
«Дін-дон» - так і буде,
Вірте в добру казку, люди,
Вірте в добру казку, люди.

Нічого собі пісня у Ані Лорак, гарненька. Це що у тебе, Натко, ще новорічні настрої?
Скоріше не новорічні, а історичні. Наскільки я пригадую, одній відомій особі казка, а точніше тисяча казок навіть врятували життя.
Знаємо таку особу - Шехерезада її звали!
Говоритимемо ми сьогодні про композитора, якого вразили не тільки тисяча і одна казкових оповідок Шехерезади, а й багато інших. Це - видатний російський композитор XIX століття Микола Римський-Корсаков.
Отже сьогодні ми в діалозі з чарівною казковою музикою Римського-Корсакова.

Гра «Пропущене слово». Розповідь про М. Римського-Корсакова

Щоб пригадати, що ми знаємо про Миколу Римського-Корсакова та його музику, пропоную прочитати і вставити пропущені слова за нашими підказками.. Будьте уважними!

Стародавні народні повір'я, обряди легенди, билини та казки мали особливу силу для … Римського-Корсакова
В творчості М.Римського-Корсакова багато казкових сюжетів і образів, тому його називають «музичним …» «музичним казкарем»
Найвідомішими операми-казками М.Римського-Корсакова є «Садко», «Золотий півник», «Казка про царя Салтана», «…» «Снігуронька»
М. Римський-Корсаков був морським офіцером, тому до його творчості назавжди увійшов образ … образ моря

Микола Римський-Корсаков є автором 15-ти опер, симфоній, симфонічних сюїт, картин, увертюр, інструментальних, хорових та вокальних творів.
Також він написав ряд підручників з музики і статей, а його власні спогади про життєвий і творчий шлях втілилися у «Літопису мого музичного життя».
На перший погляд твори композитора є різними за змістом. Але їх об’єднує потяг до світлих почуттів і прекрасного в житті, гармонія людини і природи, піднесеність і романтизм, з яким змальоване життя народу та його героїв.

Розповідь про симфонічну сюїту «Шехеразада» М.Римського-Корсакова

Микола Римський-Корсаков був у захопленні від арабських казкок, які «Тисячу й одну ніч» оповідала прекрасна і чарівна Шехеразада …
Султан Шахріяр, впевнений у невірності своїх жінок, вирішив страчувати їх після першої ж шлюбної ночі. Але султанша Шехеразада врятувала своє життя тим, що зуміла зацікавити його казками. Вона розповідала їх упродовж 1001 ночі так, що Шахріяр постійно відкладав її страту, а зрештою зовсім змінив свої наміри. Багато історій розповіла йому Шехеразада, наводячи вірші поетів й слова пісень, уплітаючи казку до казки й оповідь до оповіді…

Тисяча казок! Щоб іх втілити композитору напевно знадобився цілий цикл опер.
Ні, Римський-Корсаков не пішов шляхом Вагнера, тобто не став створювати оперний цикл. А використав інструментальний жанр - сюїту.
Так народилася програмна симфонічна сюїта. «Шехеразада». Друзі, пригадайте, що таке програмна музика?

Що таке програмна музика?
Якщо музичний твір має назву, це допомагає чи заважає сприймати музику?

Симфонічна сюїта «Шехеразада» належить до таких програмних творів, у яких головна тема та основний образ зумовлені назвою.
Крім того, за основу літературної програми симфонічної сюїти «Шехеразада» покладені не усі, а лише окремі образи з арабських казок «Тисяча й одна ніч» А саме - захоплюючі пригоди Синдбада-мореходця.

Спочатку Римський-Корсаков дав кожній частині сюїти програмні підзаголовки:
I частина - «Море і Синдбадів корабель»;
II частина - «Оповідь царевича Календара»;
III частина - «Царевич та Царівна»;
IV частина - «Багдадське свято й корабель, що розбивається об скелю з мідним вершником».

Пізніше композитор вирішив залишити тільки назву сюїти та її загальну програму без підзаголовків.
Він прагнув музикою надати кожному слухачеві можливість самому уявити сцени з «Шехеразади».
Усі чотири частини не пов'язані між собою послідовним розвитком сюжету. Це ніби калейдоскоп казкових східних образів та малюнків. Але всі вони поєднані між собою двома музичними темами, що вперше з'являються у вступі, а потім у музиці кожної з частин.

Тендітна візерунчаста тема солюючої скрипки у супроводі арфи нагадує ніжний голос Шехеразади, а грізна тема у виконанні низьких струнних і мідно-духових інструментів - це голос безжалісного Шахріяра!
Якщо порівняти загрозливу музику султана у вступі з м'яким, заспокійливим її звучанням у фіналі, то стає зрозумілим, що життю юної Шехеразади вже ніщо не загрожує.

Слухання. М. Римський-Корсаков. Симфонічна сюїта «Шехеразада»

Отже, перша частина сюїти - «Море і корабель Синдбада» - розпочинає грізна і могутня за характером тема султана Шахріяра та мрійлива й витончена тема Шехеразади.
А далі музика зображує безмежну морську широчінь під променями сліпучого південного сонця. Вона побудована на зіставленні контрастних тем — Синдбада і корабля.
Микола Римський-Корсаков Симфонічна сюїта «Шехеразада». Частина І. «Море і корабель Синдбада»

Аналіз прослуханого твору

Яке морський пейзаж зобразила музика?
Чому Римського-Корсакова називають «Айвазовським у музиці»? Поясність, використовуючи репродукції-підказки.

Слухання. М. Римський-Корсаков. Симфонічна сюїта «Шехеразада»

Другу частину — «Оповідь Календара-царевича», — як нову казку, починає «голос» Шехеразади. Потім на перший план виходить тема Календара у виконанні фагота.
Розвиток відбувається на інтонаціях східних народних мелодій та зростанні драматургічних контрастів.
«Царевич і Царівна» - світла, лірична й наспівна III частина. Вона зберігає східний мелодичний колорит та відтворює звучання арабських народних інструментів.
Остання частина сюїти — «Багдадське свято» — починається «розмовою» Шахріяра та Шехеразади. Одна по одній звучать, переплітаючись, теми попередніх частин сюїти аж до напруженого звучання кульмінації твору.
Завершується сюїта тихою сумною темою Шехеразади і спокійною, ніби «приборканою», темою Шахріяра.
Послухайте одну з частин симфонічної сюїти і спробуйте упізнати її за музичними образами.
Микола Римський-Корсаков Симфонічна сюїта «Шехеразада». Частина???

Аналіз прослуханого твору

Які музичні образи зобразила музика?
Яка частина сюїти «Шехеразада» прозвучала?
З яким з образів симфонічної сюїти «Шехерезада» Вам було цікаво вести діалог?

Прозвучала: Частина 1V «Багдадське свято» Симфонічної сюїти«Шехеразада» Миколи Римського-Корсакова

Перегляд фрагменту фільму-балету «Шехеразада»

Казки Шехерезади відобразились і в інших жанрах та видах мистецтв. Це і численні книжки, і мультфільми, і художні фільми, і навіть деякі сучасні пісні. А краса музики Римського-Корсакова до «Шехеразади» надихнула балетмейстерів до хореографічного діалогу.
Так народився балет «Шехеразада» з хореографією Михайла Фокіна, в якому балетмейстер втілив власне лібрето та східні образи на музику Римського-Корсакова.
Балет «Шехеразада» (фрагмент)

Робота над піснею «Хуртовина»

Пропоную зі спекотного східного літа повернутися додому і до наших реалій.
Тобто від образів східного кохання повернемось до образів першої закоханості наших ровесників.
Пригадаємо та довчимо пісню «Хуртовина».

Караоке. «Хуртовина»

«Хуртовина» Сл. М. Сингаївського, муз. М. Катричка

Тестове завдання 1
Позначте всі правильні твердження:
Римський-Корсаков – творець яскравих музичних образів народних казок, легенд, билин
Римський-Корсаков – композитор-мариніст, що створив живописні образи моря
Римський-Корсаков - творець барвистої музичної картини Сходу

Тестове завдання 2
Закінчіть речення: «Загальним поетичним духом симфонічної сюїти «Шехеразада» М. Римського-Корсакова є...»
барвистий світ східних казок
багатство оркестровки
образ моря

Тестове завдання 3
Кількість частин в симфонічній сюїті «Шехеразада»
3
4
5
6

Тестове завдання 4
Хто така Шехеразада? (позначте всі правильні відповіді)
чарівна оповідачка казок
героїня арабських казок «Тисяча й одна ніч»
героїня російської билини
чарівна володарка моря

Підсумки уроку

И застало Шехерезаду утро и она прекратила дозволенные речи…
Під враженням музики Римського-Корсакова мені захотілося знову перечитати казки «Тисяча і однієї ночі»…
І уявити себе Синдбадом-мореплавцем, який мандрує світом? І зустрічає свою прекрасну Шехерезаду…
І застав Шехерезаду ранок і спинила вона дозволені оповіді.

 

 

Урок №21. Діалоги-настанови

Мета:

Тип уроку:

ХІД УРОКУ

Обладнання:

Вступ

Тільки з однолітками і можна поспілкуватися на рівних. А з дорослими - постійні зауваження, повчання, настанови: того не роби, сього не роби…Де в чому вони праві, звичайно. Але від такого спілкування – суцільне роздратування!
Судячи з історії, дорослі не менш за нас потребують настанов, зауважень і навіть застережень.
Адже історія людства – це численні війни, боротьба за життя, боротьба амбіцій і таке інше.
Саме від цього і хочеться застерегти усіх. Друзі, спробуйте дати власну настанову-застереження людству.
Сформулюйте її в закличній формі.

Споглядання та аналіз репродукцій

З настановами-застереженнями як до кожної людини так і до всього людства мистецтво звертається по-особливому.
Перегляньте твори різних видів мистецтв і визначте, від чого хочуть нас застерегти художники та фотографи.
Мистецтво проти Сніду(війни, атомної зброї)
Що хочуть нам сказати художники, фотографи?

Російський художник Борис Пророков є автором серії малюнків «Це не повинно повторитися!».
Вже сама назва серії звучить як настанова-заклик. Розгляньте малюнки з цієї серії.
Б. Пророков. «Біля Бабиного Яру», «Тривога»

Які образи та настрій втілені художником Б. Пророковим у серії «Це не повинно повторитися!»?

Образний зміст серії малюнків розкриває тему найжахливішої в історії людства другої світової війни, атомних бомбардувань японських міст Хіросіми і Нагасакі…Ця тема названа апокаліпсичною.
Від слова апокаліпсис, що в перекладі з грецької означає одкровення, об’явлення.
Мистецькі твори, що змальовують кінець світу, потрясіння та біди називають апокаліпсичними
«Одкровення Івана Богослова» - остання книга Нового Заповіту. Вона була створена святим апостолом Іваном на острові Патмос, де праведник був на засланні. В цьому апокаліпсичному творі сповіщається про кінець світу, друге пришестя Христа.
У різні часи людство по-різному тлумачить «Одкровення Івана Богослова».
А мистецькі твори, що змальовують кінець світу, потрясіння та біди називають апокаліпсичними

Які почуття викликали у Вас ці настанови?
Навіщо нам переживати подібні почуття?

Розповідь про «Симфонічні фрески» Л.Грабовського. Слухання

В українській музиці одним з першовідкривачів апокаліпсичної теми став Леонід Грабовський.
За мотивами малюнків Бориса Пророкова у 1961 році композитор написав сюїту «Симфонічні фрески». Він відтворив образний зміст малюнків за допомогою оригінального набору засобів музичної виразності.
За формою «Симфонічні фрески» є сюїтою з семи невеликих частин. Кожна з них (окрім першої) має програмний заголовок, пов'язаний з певним малюнком художника: «Авторська передмова», «Тривога», «Наліт», «У руїнах», «Мати», «Хіросіма»
та «Прокльон катам».

Послухайте фрагмент «Симфонічних фресок».
Визначте, якому малюнку Бориса Пророкова він відповідає.
Леонід Грабовський «Симфонічні фрески». «Хіросима»

Аналіз прослуханого твору

Якому малюнку Б. Пророкова відповідає фрагмент «Симфонічних фресок»?
Охарактеризуйте звучання та образний зміст музики у порівнянні з образами малюнків Б. Пророкова
Які настанови композитора виразила музика?

Авангард - назва різноманітних течій сучасного музичного мистецтва, які характеризуються руйнуванням традицій класичної музики й пошуками нових форм і засобів вираження
Частина, що має назву «Хіросима», змалювала жахливу картину.
Які ж музичні засоби підкреслюють цей страх та жах?
Перш за все динаміка і тембр. Динамічно твір вибудований на контрастах тихого та гучного звучання. А що з тембрами?
Створенню образу допомогло підсилення ударної групи інструментів та звукоімітація «завивання», «гудіння» струнних.
Зверніть увагу, що для створення такого образу композитор відмовляється від класичних засобів виразності – мелодії, інтонації, гармонії.
Інші «фрески» розкривають свої образи через інші оригінальні засоби музичної виразності, притаманні авангардистському типу мислення композитора.
Авангардистський тип мислення властивий митцям художнього напрямку авангард. А що таке авангард?
Авангард (з франц. avant-garde - - передовий загін) — це сміливе, різке протистояння традиціям.
Авангард - назва різноманітних течій сучасного музичного мистецтва, які характеризуються руйнуванням традицій класичної музики й пошуками нових форм і засобів вираження.
Таким чином музичний авангард – це своєрідна форма інакомислення в звуках.

Розповідь про Л. Грабовського

Вже у 25-річному віці Леонід Грабовський набув слави апостола українського авангарду. Його перші твори були настільки неординарними, що вразили та привернули увагу самого Дмитра Шостаковича.
З метою вивчення творчості сучасних композиторів різних країн Леонід Грабовський разом з композиторами Валентином Сильвестровим, Віталієм Годзяцьким та В. Загорцевим на початку 60-х років XX ст. створили групу, яку згодом назвали «Київським авангардом». Пізніше до неї приєдналися й інші композитори — Володимир Губа, Іван Карабиць, Євген Станкович. -
молоді митці спрямовували свою діяльність на боротьбу проти шаблонів в українській музиці, -
на засвоєння найкращих досягнень західноєвропейського мистецтва XX століття, -
на пошуки нових форм духовно-образного наповнення української музики.
Завдяки активній діяльності «Київського авангарду» світ дізнався про існування в Україні нової композиторської школи.
У 70-х роках Леонід Грабовський цілковито зосередився на музиці для театру й кіно.
У 80-х роках композитор проживав у Москві, де співпрацював з музичними видавництвами та писав нові твори.
У 1990 році Леонід Грабовський виїхав до США. Нині свої творчі задуми композитор пов'язує з розвитком найсучасніших комп'ютерних технологій і розробляє свою комп'ютерну програму.

Демонстрація пісні «Ласкаво просимо»

Може досить уже на сьогодні похмурих настанов та застережень?
Постійні повчання напружують всіх! Тим більше, що до людства можна звернутися і з доброзичливим та ввічливим запрошенням. Наприклад, до товаришування, співпраці.
Тільки для цього знадобляться інші слова та інші інтонації. Ось хоча б такі, як у пісні українських авторів Ігоря Білозіра і Вадима Крищенка «Ласкаво просимо!».
Послухайте її і знайдіть у пісні слова, що розкривають красу української душі, її гостинність і привітність.
«Ласкаво просимо» Сл. В. Крищенка, муз. І. Білозора

Які слова розкривають красу української душі, її гостинність і привітність?

Вокальна імпровізація. Розучування пісні «Ласкаво просимо»

Перед розучуванням пісні - розспівайтесь, створивши власні мотиви на слова «ласкаво просимо» або «слово, скупане в любові».
Створіть власні мелодичні мотиви на текст «ласкаво просимо», «слово, скупане в любові»

Розучіть перший куплет та приспів пісні «Ласкаво просимо».

Тестове завдання 1
Позначте всі правильні твердження:
Авангард - назва різноманітних течій сучасного мистецтва
Авангард – це руйнування традицій класичної музики й пошуки нових форм і засобів вираження
Авангард – це форма інакомислення в звуках
Авангард – це стиль у мистецтві ХІХ століття, що виражає розчарування митця дійсністю

Тестове завдання 2
Закінчіть речення:
«У музиці «Симфонічних фресок» звучить гнівний і схвильований голос автора, який закликає…»
«Ні — війні! Це не повинно повторитися!»
«Ні – модифікованим продуктам!»
«Ні – Сніду! Снід – вбивця життя!»
«Ні – голодомору!»

Тестове завдання 3
Позначте всі правильні відповіді.
Які композиторські вподобання Леоніда Грабовського 2000-них років?
Електронна музика
Комп’ютерна музика
Рок-музика
Поп-музика
Джазова музика

Тестове завдання 4
Позначте всі правильні відповіді.
Які твори, на вашу думку, є настановою, закликом до збереження миру на землі, втіленим через мистецькі образи?
«Симфонічні фрески» Л. Грабовського
«Трен за жертвами Хіросіми» К. Пендерецького
«Це не повинно повторитися!» Б. Пророкова
«Вічно живі» Р. Рождественського, С. Красаускаса

Підсумки уроку

 

 

Урок №22. Діалог класики і сучасності, Європи та Америки

Мета:

Тип уроку:

ХІД УРОКУ

Обладнання:

Вступ

Класика – це база, фундамент. А мистецтво без знання основ - це так, …аматорство…
Я думаю, що з тобою погодився б американський композитор Джордж Гершвін.
Джордж Гершвін, який об’єднав у симфоджазі академізм і популярну музику, імпровізацію і класичну форму, Європу і Америку.

Учнівський проект: «Цікаві факти з життя відомих музикантів»

Розповідь про Дж. Гершвіна

Джордж Гершвін — перший із композиторів Сполучених Штатів Америки (XX ст.), який отримав всесвітнє визнання. Зростав він у бідній багатодітній, проте дружній родині, що проживала на околиці Нью-Йорку.
Батькові майбутнього композитора не вдавалося розбагатіти, - тому він мріяв, щоб його діти, зокрема Джордж, займалися комерцією. Він влаштував сина продавцем у магазин.
І в який - в музичний магазин! Купуючи ноти, покупці часто бажали послухати обраний музичний твір і просили Джорджа виконати його на фортепіано.
Для майбутнього композитора це було справжньою насолодою. На запитання колеги, чи не збирається він стати видатним віртуозом Америки, Джордж відповів: «Я збираюся стати видатним композитором популярних пісень»!

Саме з пісень – а Гершвін написав їх понад 300 — і почалася його творча діяльність.
Джордж Гершвін не отримав ніякої професійної музичної освіти — лише кілька уроків фортепіанної гри та гармонії у знайомих музикантів. Усіма своїми досягненнями він зобов'язаний лише своєму талантові й наполегливості: кожну хвилину вільного часу він присвячував вивченню творчості видатних європейських композиторів — Баха, Бетховена, Ліста, Шопена та інших. Граючи на фортепіано, Гершвін виявляв справжній талант імпровізатора.
За свою першу пісню композитор отримав 6 доларів. Проте незабаром популярність його музики почала зростати зі швидкістю снігової лавини: ім'ям Гершвіна та назвами його пісень засвітилися вогні реклами над Бродвеєм — головною театрально-мистецькою вулицею Нью-Йорку. Композитора наперебій запрошували до співпраці знані музичні видавництва і театри…

Яку роль зіграла класична музика у музичній освіті Джорджа Гершвіна?
Чим саме приваблював Гершвіна афроамериканський джаз?

Ми вже знайомі з ніжною та натхненною «Колисковою» Гершвіна. Це фрагмент його опери «Поргі та Бесс».
Перепрошую, але хіба опера не жанр класичної музики?
Це ти вірно підмітив. Але заслуга Гершвіна саме у майстерному поєднанні класики і джазової музики - найпопулярнішої в часи Гершвіна.
Афроамериканський джаз приваблював композитора своєрідністю мови, глибиною почуттів, імпровізаційністю.
Джордж Гершвін вважав, що джаз, який несправедливо відносять до «музики нижчого ґатунку», здатний збагатити європейську класичну музику, оновити її форму та зміст.
Американський диригент Волтер Дамрош досить образно змалював відносини академічних композиторів з музикою джазу: «Багато композиторів ходили навкруги джазу, як коти навколо миски із гарячим супом, очікуючи доки він трохи охолоне і вони зможуть насолодитися їжею, не ризикуючи обпекти язика.
Джорджу Гершвіну вдалося вирішити проблему. Як принц із відомої казки, він узяв за руку Попелюшку і оголосив її принцесою, незважаючи на шалену злість її заздрісних сестер».

Розповідь про «Рапсодію в блюзових тонах» Дж. Гершвіна

Якось «король джазу» Пол Вайтмен підказав Гершвіну ідею написання симфонічного твору в джазовому стилі. Підхопивши ідею, композитор почав писати твір… Коли Джордж програв друзям нову музику, хтось запитав, як вона буде називатися? Композитор відповів: «Американська рапсодія».«Я чую її як музичний калейдоскоп Америки - наш киплячий казан, нашу багатонаціональну енергію, наші блюзи, нашу столичну метушню…»
Саме в той день старший брат Джорджа Гершвіна побував на виставці в музеї сучасного мистецтва і бачив роботи художника Вістлера «Ноктюрн у блакитному і зеленому» та «Композиція в сірому і зеленому».
Почувши музику Гершвина, він сказав: «Чому б не назвати її «Рапсодія в блюзових тонах»?»Так «Американська рапсодія» отримала іншу назву, влучну, змістовну. Адже слово blue в англійській мові має кілька значень: це і лірична пісня (блюз), і колір (блакитний).

Що таке рапсодія?

У значенні цього кольору є й інші відтінки: блакитний – колір суму, настрій плачу, скарги, мольби, характерний для негритянських блюзів.
Надалі з’явились інші варіанти назви твору: «Рапсодія в стилі блюз» або «Блакитна рапсодія».
Рапсодія — вокальний або інструментальний музичний твір у довільній формі, фантазія на народні теми — пісенні й танцювальні
Пригадую таку вільну фантазію на угорські теми…
Ти маєш на увазі Рапсодію №2 Ференца Ліста?
Саме її. А як поєднані мелодії-теми в «Рапсодії в блюзових тонах»? Яку будову має твір Гершвіна?

В основі твору чотири теми.
Перші дві експонуються в оркестровому вступі – перша – чуттєва, рясно хроматизована мелодія у кларнета і друга - танцювальна тема в мідних духових.
Третя тема - синкопована за ритмом, пісенна.
Остання, четверта - світла і святкова - лірична кульмінація всього твору.
Кожна з тем розвивається варіаційним способом, виявляючи свою багатозначність.
Так, у першій темі виявляється гумор, у другій – грайливість.
У третій - відчайдушне молодецтво, у четвертій - внутрішній драматизм.

У побудові «Рапсодії» Гершвін не дотримувався жодних відомих схем. Епізоди, засновані на різному мелодійному матеріалі, вільно чергуються, контрастуючи один одному.
Дійсно, якщо композитор прагнув створити «музичний калейдоскоп Америки», то чітка форма тут недоречна.
Отже, зазирнемо у калейдоскоп Америки. Роздивимось її різнобарвні скельця…

Слухання. Дж. Гершвін. «Рапсодія в блюзових тонах»

Джордж Гершвін «Рапсодія в блюзових тонах»

Аналіз прослуханого твору

Які образи ви почули в «Рапсодії в блюзових тонах»?
Які вислови про образність твору Ви вважаєте найвлучнішими? Доведіть свою думку
Чи є спільні точки перетину в образах рапсодії та картині Д. Вістлера?

Успіх першого виконання рапсодії був приголомшливий. Ії оригінальність та яскравість скорила найсуворіших критиків та цінителів симфонічної музичної класики. Адже подібно темам симфоній, джазові теми «Рапсодії» сприймались як згусток пружної енергії. А їх рух, розвиток, широта подиху спрямовувались до кульмінації.
Таким чином, джазові елементи - імпровізаційність, гра ритмів, мелодійна своєрідність, - діяли на іншому рівні - рівні симфонічної музики.
До Гершвіна образність і засоби виразності джазу були для представників академічного напрямку настільки незвичайними, що існувала прірва між музикою академічною і музикою легкою.
Поєднавши у своїй творчості характерні виражальні риси джазу із традиційними канонами симфонізму, Джордж Гершвін знищив прірву, що розділяла їх.


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.019 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал