Слухання музики. Завдання 1. А зараз - музична вікторина: Назвіть композитора та один з його творів, що прозвучить
А зараз - музична вікторина: Назвіть композитора та один з його творів, що прозвучить. Валентин Сильвестров «Кіч-музика»
Слухання музики. Завдання 2 Джордж Гершвін «Рапсодія в блюзових тонах»
Слухання музики. Завдання 3 Ріхард Вагнер Опера «Валькірія» «Політ валькірій»
Слухання музики. Завдання 4 Леонід Грабовський «Симфонічні фрески». «Наліт»
Слухання музики. Завдання 5 Сергій Прокоф'єв Балет «Ромео і Джульєтта». Танець лицарів
Слухання музики. Завдання 6 Джузепе Верді Опера «Ріголетто». Пісенька Герцога
Висновки уроку
Вважаю, теоретично до концерту старшокласники підготовлені. А тобі не важко буде обирати серед такого розмаїття композиторів, виконавців, жанрів? У нас є головне - музика, яка дарує цілий світ образів, ідей, почуттів. Тут головне – не розгубитися – а насолоджуватися. Слухайте музику, спілкуйтеся з нею!
Урок №27. Наш великий співрозмовник Бах
Мета:
Тип уроку:
ХІД УРОКУ
Обладнання:
Вступ
Старшокласники просто не мають інших варіантів. З такою кількістю геніальних творців-співрозмовників будь хто стане музичним естетом. Дізнаєтесь, коли пригадаєте, кому з великих композиторів минулого належить така характеристика поліфонічної музики: «Кожен голос у творі – це особистість, а багатоголосий твір – бесіда цих особистостей, і слід взяти за правило, щоб кожна з особистостей говорила гарно й своєчасно…».
Вікторина «Що ми знаємо про Баха?»
Сьогодні наш великий співрозмовник – Йоганн Себастьян Бах. Ми неодноразово спілкувались з його музикою. Друзі, пригадаймо, що нам відомо про Йоганна Баха.
Де і коли жив Й.Бах (країна, століття)? Якими музичними інструментами володів Й. Бах? Ким був більш відомий Й.Бах за життя: композитором чи виконавцем? Який композитор сприяв «відкриттю і відродженню» музики Й. Баха? У даному переліку творів Й.Баха визначте твори для органа: Бранденбурзький концерт хоральні прелюдії «Добре темперований клавір» органні фуги оркестрові сюїти інвенції Токата і фуга ре мінор «Страсті за Мафеєм»
Які риси вказують на творчу манеру Баха? поліфонічна мудрість, багатожанровість, рівновага, досконалість, віртуозність, витонченість, величність
Відомий американський композитор та диригент Леонард Бернстайн так сказав про музику Баха: «Краса цієї музики прихована глибоко всередині. Саме тому вона не так легко стирається, і вплив її безмежний у часі». Поясність, як ви розумієте цей вислів.
Друзі, прослухайте і упізнайте твори Йоганна Баха Органна фуга ля мінор Токата ре мінор «Жарт» з оркестрової сюїти №2
Розповідь про Бранденбурзькі концерти Й.Баха
Йоганна Себастьяна Баха асоціюється з такими поняттями як орган і поліфонія. А творів для оркестру у величезному композиторському спадку композитора порівняно небагато. В якості найяскравішого прикладу оркестрового стилю Баха можна назвати шість «Бранденбурзьких концертів». Ці зразки ранньої симфонічної музики й дотепер є еталоном краси та стилю.
«Бранденбурзькі концерти» були написані композитором у той період, коли він служив при дворі князя Кьотенського, у німецькому містечку Кьотені. Для князівського двору Бах писав кантати та концерти, присвячені Християну Людвігу, графу міста Бранденбург. Тому пізніше, вже без участі Й. Баха ці твори стали називатися Бранденбурзькими концертами. «Бранденбурзькі концерти» передують жанру класичної симфонії. При великому розмаїтті інструментальних складів і прийомів викладу композиція цих творів майже однакова, а саме: тричастинний цикл (швидко — повільно — швидко). Більшість «Бранденбурзьких концертів» належать до жанру «кончерто гроссо», що затвердився у європейській музиці на початку XVIII століття. Concerto grosso – «Великий концерт» — багаточастинний твір, у якому звучання групи солюючих інструментів (а не одного інструмента, як у класичному концерті) протиставляється звучанню всього оркестру.
Найвідомішим з усього циклу концертів Баха є П’ятий Брандербурзький концерт. Він привертає увагу незвичним складом групи солюючих інструментів: уперше разом із флейтою та скрипкою звучить клавесин. Його партія є домінуючою, а іноді її звучання набуває грандіозності. Найбільш виразно клавесин звучить у І частині Концерту № 5. Музика II частини Концерту переносить слухачів у зовсім іншу за настроєм сферу. Вона виконується тільки солюючими інструментами. А поліфонічне проведення виразної теми залишає відчуття неквапливої «бесіди - розмови». Якщо ти кажеш про «поліфонічне проведення», то варто пригадати що ж таке поліфонія? Поліфонія - багатоголосся, при якому немає розподілу на головний голос і супровід: всі голоси рівноправні. Для творчості Й.-С. Баха характерний поліфонічний склад, тобто багатоголосся, при якому немає розподілу на головний голос і супровід: всі голоси рівноправні. Але у своїй музиці, особливо оркестровій, Бах користується ще одним видом багатоголосся – «гомофонією». Гомофонія – це вид багатоголосної музики, де один голос є головним, а всі інші голоси його супроводжують. Для першої та третьої частин Концерту № 5характерний саме гомофонічний склад. Піднесено-радісна тема третьої частини спочатку звучить у виконанні солюючих інструментів, потім — у всього оркестру. Послухайте одну з частин Бранденбурзького концерту №5. І визначте, яка саме частина звучатиме.
Слухання. Й. Бах. Бранденбурзький концерт №5 (фрагмент)
Йоганн Бах Бранденбурзький концерт №5
Аналіз прослуханого твору
Яка частина Бранденбурзького концерту прозвучала? Який вид багатоголосся: поліфонічний чи гомофонічний? Яким є образ, створений Бахом у Бранденбурзькому концерті №5?
Оркестрова музика Й. Баха вирізняється переважно святковим звучанням. Над багатьма різноманітними настроями, вираженими в ній (драматичними, ліричними, жартівливими тощо), панує радість життя.
Розповідь про оркестрові сюїти Й.Баха
Вишуканим зразком гомофонії у доробку Й. Баха є його оркестрові сюїти. У часи Й. Баха сюїтою називали музичний твір, який складався з кількох самостійних п'єс — танців, розташованих за принципом контрасту. Композитором створено шість «Французьких», шість «Англійських» сюїт, а також сюїти для віолончелі соло, скрипки тощо. Музика сюїт - це чергування народних танців, жанрових сцен чи концертних п'єс, різних за настроєм, темпом та образами. Вони різноманітні за змістом, формою і засобами виразності. Найбільш відомими є чотири оркестрові сюїти Й. Баха, які сам композитор називав «Увертюрами-сюїтами». Поряд із опоетизованими танцями в увертюрах-сюїтах існують натхненні співучі арії. Спочатку слово «арія» означало «пісня». Пізніше так стали називати більш складну композицію для голосу з оркестром. У сюїтах Й.-С. Баха «арія» — це п'єса м'якого співучого характеру.
|