Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Кераміка






Японська кераміка поступається китайській і корейській, від яких вона веде свій початок у віддалені історичні часи.

Перші гончарні вироби, що називаються керамікою дзьомон, з'явилися в епоху неоліту; якщо датування на основі вуглецевого аналізу вірна, то кераміка дзьомон сходить приблизно до 7000 р. до н. е. Дуже простий декор імітує плетіння і складається з глиняних джгутів; від цього періоду збереглися також примітивні фігурки людей і тварин, не позбавлені художньої цінності. У період Яйої вироби формуються вручну, бо гончарний круг тут ще невідомий; деякі з них прикрашені продряпаним лінійним орнаментом.

Тільки в епоху Курганів, до V ст., і під впливом корейської кераміки, японці починають застосовувати гончарний круг і випалення при високих температурах. Виготовляються чаші на ажурній підставці. В цей же час з'являється теракотова скульптура - ханива. Ханива зображують чоловіків, жінок, коней, будинки і відрізняються великою простотою і виразністю. Їх форми виходять, як правило, з циліндра, нерідко вони встановлені на циліндричному цоколі. Якщо тут і є китайський вплив, то він так сильно асимільований, що можна вважати ханива специфічно японським видом скульптури.

У період Асуко відчуваються корейські впливи: з'являється кераміка типу «суз» з подобою глазурі, яка виходила в результаті спікання золи на поверхні предмета при випалі; цей тип кераміки побутував у Японії протягом кількох наступних століть. У період Нара ми бачимо триколірну кераміку, що наслідує танські гончарні вироби. Виробляли також черепицю з візерунком з фенікса, лотоса і намистин, також зазначену китайським впливом.

З настанням періоду Камакура (1185-1333), незважаючи на триваючий імпорт різноманітних керамічних виробів, можна вже говорити про те, що учнівські роки для японського мистецтва кераміки залишилися позаду; у багатьох провінціях створюються цілком самобутні вироби. Печі в Бидзен, Омі, Оварі, побудовані раніше, набувають широкої і все зростаючої популярності, і, зокрема, печі Сето в провінції Оварі, де майстерня була заснована керамістом, який довго жив в Китаї і оволодів секретами ремесла. Для цього часу характерні прекрасні глечики з квітковим орнаментом та глазур'ю, що цілком покриває посудину. Незважаючи на високі художні достоїнства своєї кераміки, японська аристократія, особливо в період Муроматі, продовжує з пристрастю колекціонувати китайські селадони з Лунцюаня, а пізніше мінську кераміку. Втім, ввезення китайських виробів стимулювало розвиток самостійного японського гончарного виробництва.

До кінця періоду Муроматі (XVI ст.) велика кількість корейських керамістів переселилася в результаті війн у Японію, що викликало розширення керамічного виробництва. Під впливом вчення Дзен в ритуалі чайної церемонії склалася так звана школа вабі, що проголосила ідеал «сільської тиші». Цей чисто японський естетичний ідеал, який ґрунтується на суворості й водночас вишуканості, привів до міцного встановлення типу керамічних виробів суворого стилю з кам'яної маси і без всякого декору.

В період Момаяма (1573-1614) такі можновладні вельможі, як Нобунага, Хидзеси, були не тільки видатними воєначальниками. Вони прагнули довести свою могутність і одночасно широту своєї культури, протегуючи керамістам. Майстер Тедзиро, син вихідця з Кореї, виконав для даху палацу Хідзесі скульптурну керамічну прикрасу - фігуру китайського лева. Поряд з цим твором, сповненим буйної фантазії, він створив новий тип кераміки - покриті чорною або червоною глазур'ю чайні чашки, відомі під назвою «раку», що відрізнялися шляхетною простотою. У подібних творах форма і матеріал складають весь естетичний ефект, оскільки раку не мають ніяких прикрас. Сама їх назва (раку означає «насолода») показує, якою популярністю користувалися ці вироби. Відомо, що чашка цього типу роботи Тедзиро була подарована «майстром чайної церемонії» Сенно Рікю в дар Хидзеси. В знак подяки вельможа подарував Тедзиро золоту печатку з ієрогліфом «раку». З тих пір чашки роботи його нащадків носили цю назву.

Гончарні печі Бидзен виготовляють численні вироби, призначені для чайної церемонії. В ній були наступні види посуду: «тяван» - чайна чашка, «тяїре»-чайниця, «мідзусасі» - посудина з кришкою для гарячої води, «кого» - коробочка для пахощів. Інші предмети були не керамічними. Деякі судини забезпечувалися ручками, які надавали їм декоративного вигляду, але в більшості випадків вироби з кам'яної маси гарні суворою простотою форми і красою самого матеріалу Орнамент замінений в них несподіваними ефектами патьоків, які давала глазур при випаленні.

Вироблялась кераміка і інших типів: з сірої кам'яної маси - вироби Сіно, і особливо вироби на замовлення стилю Орібе, як, наприклад, квадратна чаша на чотирьох ніжках. Ця чашка декорована з одного боку патьоками зеленої рідкої глазурі, а вся інша поверхня чаші покрита щільною коричневою глазур'ю. Близько 1650 р. в Кіото вироблялася також вкрита поліхромними емалями кераміка з гармонійними формами і пишним декором.

У період Едо ми зустрічаємо й інші посудини: вази для квітів, бутлі для соусу, глечики, тарелі, в тій чи іншій мірі близькі за стилем до виробів з кам'яної маси для чайної церемонії.

Поряд з цим японські керамісти прагнуть за прикладом китайців налагодити виробництво власної порцеляни. Перший фарфор з'явився в Японії в середині XVII ст. після того, як в провінції Хидзен був знайдений каолін. Перші центри виробництва порцеляни були в Аріте, Кутані і Окавасі. Фарфор Аріте часто називають «какіємон» - по імені родини відомих керамістів, які освоїли після однотонної червоної і зеленої порцеляни техніку виробів з поліхромним малюнком. Фарфор Окавасі відомий також під назвою «набесіма» - так звали вельможу, який був покровителем цієї мануфактури. Фарфор Кутані чудовий своїми жовтими, пурпуровими і зеленими тонами і контурним малюнком, який спочатку робився чорним, а потім став золотим і срібним. Фарфор Імарі, дещо перевантажений орнаментом, вироблявся в Аріте на початку XVIII ст. спеціально для вивезення в Європу за посередництва голландських торговців.

Скло

Мистецтво скла було дуже слабко розвинене у Японії, і ми маємо про нього скудні відомості. Між тим скло було відомо японцям з найвіддаленіших часів; нас у цьому переконують чашка і тарілка з цього матеріалу, виявлені в похованні первісного часу в Сендзука (Ямато). Найбільш цікавими зразками скляних виробів можна вважати шестикутну чашку з безбарвного скла і овальний дванадцятидольний кубок із зеленого скла, що зберігаються в скарбниці Сесоїн.

Метали

Вважається, що металообробка з'явилася в Японії приблизно на початку нашої ери, в період культури Яйої (приблизно 300 рік до н.е. - 300 рік нашої ери) в результаті інтенсивного культурного імпорту з країн Азіатського континенту.

Кування і лиття металу в Японії відомі вже як сформовані техніки, немає ніяких доказів про етапі примітивних навичок. Серед перших об'єктів, виявлених на території регіону Кінкі (Кансай), чудові дотаку - тип бронзових дзвонів.

Одна із загадок в металообробці ранніх етапів пов'язана з теслярським інструментом, відомим як «яриганна». Мова йде про інструмент з вигнутим лезом, сформованим як спис (ярі) - довгим, вузьким і плоским. Він був виявлений серед залишків матеріалів ранньої японської металообробки. В сьогоднішні дні теслі не використовують яриганна в звичайних будівельних роботах, тільки для спеціальних завдань під час будівництва храмів або в реставраційних роботах.

Предметний світ японської металообробки надзвичайно великий. Різноманітність методів вражає - якісь історичні досягнення навіть вважаються неперевершеними, але не всі технології збереглися до наших часів.

Бронза була відома і оброблялася вже в період Яйої, коли вироблялись дотаку - предмети у формі дзвону, призначення яких неясно (емблема влади або ж ритуальний предмет, пов'язаний з культом родючості). Дотаку декорувалися дуже слабким рельєфом і мали інколи геометричний орнамент, іноді узагальнені зображення тварин, мисливських сцен, будинків і людей у їх повсякденних заняттях. Ці сюжети доводять, що мисливство й землеробство одночасно служили джерелами існування.

До періоду Курганів відносяться шоломи із заліза і в рідкісних випадках - з позолоченої бронзи. У цю епоху з'являються дзеркала круглої форми, схожі з китайськими, однак їх орнамент носить чисто декоративний характер на відміну від космогонічних або символічних мотивів на відповідних китайських виробах. Є дзеркала з візерунком, виконаним тонкими штрихами, одне дзеркало прикрашена динамічною мисливської сценою (Токіо, Національний музей).

Традиції японської металообробки яскраво відображені у виробництві японських мечів надзвичайно високої якості. Мечі в Японії з'явилися раніше І ст. до н.е. і згодом досягли апогею популярності в якості головного скарбу в середовищі воєначальників і самураїв.

Майстри, створювали мечі, вкладали в них священні якості, втілювали бойовий дух Японії і душу самурая. Для японців меч - один з трьох символів, «трьох скарбів» країни. Для тих, хто володів мечем, він повинен був зберігатися в сім'ї впродовж поколінь, і його втрата могла означати лихо для роду.

Японці обробляли і золото, і срібло, але в основному вони використовували дорогоцінні метали для інкрустацій і для покриття бронзи, оскільки їх запаси були невеликі. Скарбниця Сесоїн в Нара має ряд предметів з благородних металів, зокрема три великих глечика з масивного срібла, декоровані сценами полювання, і кілька невеликих ваз, а також фрагменти золотої корони танського стилю, що ставить під сумнів її японське походження.

Срібло використовувалося в період Нара для прикраси ореолів буддійських статуй. Корона статуї богині Каннон в монастирі Тодайдзі (Нара) цілком виконана з ажурного срібла. Вона має досить складну форму і включає срібну литу статуетку Амітабхи, що виділяється на тлі арки з ажурних завитків. Від голови божества відходять дванадцять променів з тонких срібних паличок, такі ж палички відходять від верхівки і боків корони, що надає їй незвичайного вигляду. Її прикрашають також казкові квіти, в серцевину кожної вставлені нефрит, гірський кришталь, бурштин, перлини, скляні намистини. В цілому цей хитромудрий твір свідчить про віртуозну майстерність. До періоду Нара відносяться три срібних глечика, один з яких декорований мисливської сценою в танському стилі і має дату-767 р., а також блюдо з позолоченого срібла з зображенням оленя і курильниця для ладану з двох ажурних срібних півсфер (знаходяться в Сесоїн). Ажурний візерунок складається з в'язі фантастичних квітів, на тлі яких зображений лев у момент стрибка. Ця курильниця могла використовуватися як для ритуальних церемоній, так і в побуті аристократії. Назвемо ще срібну буддійську мандорлу періоду Фудзівара; ажурна, овальної форми, вона складається з тринадцяти медальйонів з зображеннями Будди і покоїться на квітці лотоса.

 

Періоди Асука і Нара ознаменовані розширенням попиту на буддійське культове начиння. Ритуальний ліхтар храму Тодайдзі в Нара прикрашений рельєфним зображенням бодхісаттв на тлі сітчастого орнаменту, які грають на музичних інструментах. В складках їх одягу проявляється схильність до витончених плавних ліній. З позолоченої бронзи виконуються і численні ажурні навершя з лінеарними композиціями, що зображують апсар, також з переважанням хвилястих ліній. Риси «палаючого» стилю спостерігаються і в бронзовому ареолі буддійських статуй з Клівлендського музею, витончена майстерність якої межує з маньєризмом.

Раніше виготовляється багато дзеркал з чисто японським декором: пейзажами, тваринами і квітами. У Сесоїн є дуже красиве дзеркало у формі квітки з шістьма пелюстками з перегородчастої бронзи.

Виробляються головки ефесів мечів, прикрашені симетричними фігурами феніксів або драконів ажурної роботи. У цю епоху почали використовувати сплав «сякудо», що отримав надалі широке поширення: сплав містив 95% міді, 4% срібла, 1% золота.

Період Хейан продовжував традиції Nara у виробництві масивних поховальних урн з кришкою з позолоченої бронзи (музей Токіо і Клівленда).

В періоди Камакура і Муроматі (XII-XVI ст.) в буддійських обрядах продовжують використовуватися твори мистецтва, як, наприклад, скринька для сутр (священних книг), але з розвитком військово-феодального ладу виникає попит і на інший вид художньої продукції - на гарну зброю. З'являються мечі з більшою або меншою кількістю прикрас, причому японці цінують у них в першу чергу клинок, а жителі західних країн - гарду (цубу). Мистецтво цуби є специфічно японським мистецтвом. Найдавніші цуби робилися із заліза і за рідкісним винятком створювалися, мабуть, не раніше XIV ст. У XIV і XV ст. їх декор був дуже простим. У XVI ст. і клинок і гарда все ще кувалися простими ковалями. Потім імена майстрів набувають популярності, майстри підписують свої вироби, з'являються цілі династії прославлених зброярів - ювелірів - Гото, Месін, Умзтада, а їх твори широко поширюються по всій Японії. Раніше інших встановилася техніка інкрустації цуби, спочатку латунню, а пізніше міддю, введена сім'єю Гото в Фусімі.

На періоди Момаяма і Едо (за правління сьогунів Токугава) припадає розквіт мистецтва обробки металу. Декор набуває все більшого значення: чим рідше воювали, тим багатше прикрашали зброю. Предметом милування стає не тільки цуба, але і гасира (головка ефеса), менуки (вставний орнамент рукоятки меча), когай (металева паличка, що прикріплюється до піхов), кодзука (невеликий ніж, прикріплений до піхов). Декор виконувався в особливих майстернях, де робота здійснювалася кланом. Одним з таких кланів була сім'я Месін. Всі члени цієї сім'ї були ковалями і передавали один одному секрети ремесла протягом двадцяти семи поколінь; одні спеціалізувалися на виготовленні шоломів та панцирів, інші - на цубі і навіть на дрібничках - фігурки тварин з кованого заліза.

Форми цуби били різними, але найчастіше круглими. Орнамент - ажурний, карбований, інкрустований міддю, сріблом або золотом або виконаний емаллю.

Ажурний декор називають позитивним, коли малюнок візерунка створюється металом, і негативним, коли він читається в порожнечах ажуру. Мотиви орнаменту різноманітні: людина, тварини (особливо символічні й фантастичні; рослини - дерева або квіти, такі елементи природи, як хвилі, вулкан Фудзіяма або предмети, створені руками людини.

Чавунні чайники та інші елементи посуду, пов'язані з чаєм, з Моріока (префектурі Івате, регіон Тохоку) є добре відомі в Японії. Вироблялись під контролем клану Намбу з початку 17 століття, коли майстри, запрошені у Моріока з Кіото, почали практикується в мистецтві створення елементів для чайної церемонії.

Місто Такаока відзначило виробництво величезних бронзових дзвонів, які прикрашають буддійські храми по всій країні, а також інших релігійних пам'яток, у тому числі буддійських скульптур.

 


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.007 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал