Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Поняття “культура” та “цивілізація” в «генетичній соціології» М.Грушевського.
" Генетична соціологія" являє собою теоретичний курс Грушевського, який він прочитав узимку 1920-1921 рр, в Українському соціологічному інституті. Цей курс у доповненому і переробленому вигляді було опубліковано окремою книгою у Відні під характерною назвою «Початки громадянства (генетична соціологія)» (1921). Проблема " що таке суспільство та завдяки чому воно можливе" — основна проблема " генетичної соціології" М. Грушевського. Відправним моментом цього пошуку стало теоретичне усвідомлення та осмислення фундаментального соціокультурного здвигу, за визначенням М. Грушевського, " одного з великих переломів в провідних мотивах людства", що торкнувся усіх сфер людської життєдіяльності, виявився особливо виразно на початку нового сторіччя в індустріально розвинених країнах Заходу і дістав загальну назву " модернізація". Сенс цієї трансформації людського суспільства полягає в універсальному переході від традиційних форм суспільності до індустріальних модернізованих, в традиційній термінології — розвинених капіталістичних суспільних і виробничих відносин. Таким чином, загострюється серйозне питання: а що ж взагалі робить суспільство суспільством, завдяки чому воно зберігається? Іншими словами, виникає проблема соціальності та соціального порядку, ціннісних та нормативних систем, що забезпечують нормальну життєдіяльність суспільства. Центральною ідеєю " генетичної соціології", що дає право говорити про неї як про цілком оригінальну й сучасну соціологічну концепцію розвитку соціальності, є теоретичне обгрунтування законів трансформації людського суспільства та суспільності. Це було гідною відповіддю вченого на сучасний йому виклик часу, суть якого полягав, за визначенням Грушевського, в " реакції проти індивідуалізму і класовості новійшого " цивілізованого" ладу та повороту до колективізму і солідарності". Механізми соціальної еволюції. Процеси соціальної інтеграції та диференціації. Аналізуючи соціальні факти того часу та дослідження соціальної еволюції в минулому, вчений доходить висновку про вирішальну роль у вічних змінах людського життя невпинної конкуренції індивідуалістських та колективістських тенденцій і періодичного чергування переваги то одних, то других. Завдання дослідження — показати процес переходу людського життя до організованого колективу — родо-племінного, розклад цього колективу під натиском індивідуалістських тенденцій, які приводять до класового устрою, на котрім виросло соціальне життя «цивілізованої доби», й переходу до цієї стадії суспільного життя. Науковий об'єкт своєї дослідницької концепції М. Грушевський визначає як вивчення початків соціальної організації у її " передісторичних" формах, дослідження " зав'язок" суспільного життя, розвитку його форм, починаючи від найбільш простих і примітивних, та тенденцій і закономірностей, що визначають еволюцію цих простих форм у більш складні. Застережуючи певну умовність своєї класифікації, вчений виділяв три основні фактори, що більш-менш стало діють у різних співвідношеннях протягом усієї людської історії, — біологічний, психологічний та економічний. Біологічний фактор переважає на початку суспільної еволюції, тим самим обмежуючи вплив інших факторів. Справа справжньої соціальної науки — встановлювати та досліджувати " типові для людського соціального розвитку становища" та " тенденції певної одностайної еволюції в кожній з функцій людського життя". Ці тенденції безумовно, існують, і саме вони, на думку Грушевського, можуть бути підведені під категорію емпіричних законів. Вчений виділяє такі діючі в суспільстві закони-тенденції, як самоохорона роду, постійна диференціація, спадковість, виживання найбільш пристосованих (біологічні), наслідування, вибір (психологічні), залежність попиту й пропозиції, поділ праці (економічні). Ці закони-тенденції надають усьому соціальному процесові, за висновком Грушевського, той ритм і ту загальність, котрі рішуче виводять соціологію за межі суто описових завдань і роблять її теж справжньою наукою про певні загальні й постійні тенденції і форми соціального розвитку. Постійно наголошуючи на небезпеці абсолютизації законів-тенденцій розвитку суспільності, Грушевський вичерпно формулює завдання соціології як науки: «..Відкидаючи випадкове і вибираючи основне і постійне, вибрати те, що становить властиву основу сього ритму (ритму соціального процесу), те, що стремить до повторюваності, до постійності». Стадії розвитку суспільності. Причини становлення державності, її вплив на соціальні процеси. " Те, що ми називаємо громадянством чи суспільністю, себто організоване людське множество, об'єднане почуттям своєї солідарності і організованими формами свого співробітництва, чи воно завсіди і скрізь, у всіх краях і у всіх народів повставало в одних і тих самих, бодай приблизно подібних початків і розвивалось одностайно, вповні чи приблизно, переходячи в повній послідовності коли не вповні тотожні, то бодай приблизно подібні організаційні форми співжиття і кооперації" далі, розкриваючи другу сторону цього питання: " Чи походить соціальний розвиток людей з одного джерела, з одного кореня?.. Чи навпаки — людство склалось з різних пород, які в дальнім своїм пожитті мішались, зближувались, уодностайнювались? " В концепції " генетичної соціології" Грушевський намагається послідовно впроваджувати свій методологічний принцип органічного синтезу основних факторів розвитку людського суспільства — біологічного, психологічного та соціального. З точки зору верховенства цього підходу він структурує величезний етнологічний та історико-культурний матеріал, виділяючи такі три основні стадії розвитку суспільності: початки суспільної організації, племінно-родова організація та процеси її розкладу, що знаменують собою перехід до класово-державного укладу. Перша стадія розвитку суспільності характеризується перевагою біологічних факторів розвитку досоціальних форм організації та відокремленням людини й людського колективу зі сфери тваринного існування з подальшим поглибленням дії соціального та психологічного факторів. Вступають у дію також економічні фактори об'єднання людей у такі первинні форми суспільності, як рід, скупина, плем'я у первісному колективі. Діють також морально-регулятивні функції різних культів, тотему, формуються звичай, традиція, зародки моралі. Глибокі зміни відбуваються у сфері родинних відносин та формах сім'ї, що шляхом тривалої еволюції, яка проходить неоднаково у різних народів, веде до класичного " цивілізованого" подружжя. Друга стадія характеризується пануванням племінно-родової організації та процесами її поступового розкладу під впливом економічної диференціації, розвитком особистої власності та відокремлення родини чи родинної сім'ї із загалу племені. Формується влада та соціальні верстви, яким вона належить, — військова аристократія, цивільні та релігійні авторитети. Процеси розкладу племінно-родової організації неминуче приводять до формування класової держави, що й знаменує собою наступ третьої стадії розвитку суспільності. Грушевський розглядає типи переходу до класово-державного укладу в різних культурах та в різних народів, аналізує головні явища-тенденції у формуванні класової держави — наростання індивідуалізму проти колективістських засад спільності, всесторонньої нерівності проти егалітарності племінного братства, егоїзму проти групової солідарності. Розвиток класової держави супроводжується, за Грушевським, також появою нових релігій і культів, що легітимізують новий статус-кво, виникненням героїв і " кращих людей", поділом суспільства на чітко сформовані соціальні верстви з монархом нагорі. Генезис українського суспільства та форм суспільності. Займаючись питанням української національно-культурної осібності, Грушевський розробляв деякі загальні методологічні проблеми теорії національної та соціальної ідентичності. Зокрема це система факторів формування національно-культурної ідентичності та національної самосвідомості. Серед головних факторів він виділяє спільний історичний шлях розвитку, етнічне походження, мова, самоусвідомлення своєї приналежності до певної культурно-історичної спільноти. Культура - один з найбільш стабільних чинників історичного процесу, а соціальний культурний процес становить провідну грань, яка пов'язує в одну цілість історію українського життя. Культура як соціальний факт породжена всією повнотою буття, реальними зв'язками людини і природи, відбиває в собі зумовлений природою і сукупністю соціальних відносин характер способу мислення, світовідчування людини. У концепції Грушевського соціальні факти виступають основою соціальної інституалізації: мораль, звичаї, релігія, традиція, культура є ланками, що зв'язують сторичний процес, та субстратом соціальної єдності. Соціальним фактам притаманна здатність солідаризувати народ у соціальні форми, ідентифікувати його. Культура у Грушевського виступає критерієм самоідентифікації народу. На думку вченого, дві сили зустрічаються в історії - народ і територія, а внаслідок такої взаємодії виникає культура. Звідси випливає, що суб'єктом історії може бути тільки народ, а процес творення народом культури водночас є історичним процесом. Проте культура у концепції Грушевського не протистоїть природі, а є її продовженням, впливаючи на характер культури, на спосіб життєдіяльності народу. Культура, поряд з релігією і мораллю, є духовним фактором, який надає неповторності народу.
|