Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Amp; Методичні вказівки






Розкриваючи зміст теми, з’ясуйте значення і роль категорій у науці. Як і будь-яка наука, естетика має своє коло понять і категорій, серед яких найбільш значимими є естетичне, прекрасне і потворне, піднесене і низьке, трагічне і комічне. Вивчення їхнього змісту – одне з найважливіших завдань естетики. Естетичні категорії виникли у ході історичного розвитку людства, у них фіксується зміст естетичної та художньої свідомості людства протягом всієї історії.

Після розгляду естетичного як універсальної категорії естетики, при аналізі питання про категорії прекрасного і потворного варто дати їхнє розгорнуте визначення. При цьому необхідно ввести такі додаткові поняття як «краса», «гарне» і показати розходження між прекрасним і гарним. Аналіз прекрасного в естетиці прийнято здійснювати з позицій естетичного ідеалу, що дозволить показати відносний характер розуміння прекрасного, а разом із цим, діалектику цих категорій. Бажано співставити наступні твердження. Сократ: «Прекрасне і добро – суть єдина реальність», а визначаються вони поняттям «калокагатія»; Платон: «Прекрасне – це вища ідея, пізнати яку людина може лише тоді, коли перебуває в особливому стані одержимості, натхнення, через згадування безсмертної душ і про той час, коли вона ще не вселилася в смертне тіло та була в світі ідей»; Аристотель: «Прекрасне – не об’єктивна ідея, а об’єктивна риса речей; мірою прекрасного є людина»; І. Кант: «Прекрасне – це об’єкт незацікавленого ставлення, усе, що пов’язане з прекрасним, не повинно мати необхідності, зацікавленості». Дослідження категорії потворного варто починати не лише з її протиставлення прекрасному, але також з аналізу змісту даної категорії у співвіднесенні з естетичним ідеалом. У цьому випадку доречно показати різноманіття естетичних функцій потворного у мистецтві, подумати над питаннями: якщо мистецтво покликане викликати насолоду, то чому в ньому значне місце відводиться зображенню потворного; у чому полягає розходження між потворним у житті й потворним у мистецтві. Розгляньте прекрасне і потворне в нашому житті на прикладах з життєвої практики й мистецтва.

Розгляд піднесеного і низького почніть із визначення названих категорій. Зверніть увагу на зв’язок категорій прекрасного і піднесеного, що заснований на позитивній оцінці явищ дійсності або художніх образів, у свою чергу, потворне і низьке близькі між собою тим, що вони виражають ворожість естетичному ідеалу, сили, які містяться у людині, але ще не освоєні нею. Об’єктивними джерелами піднесеного виступають величні явища природи, всесвітньо-історичні події, одухотворена діяльність людей у переломні моменти їхнього життя. Являючи собою щось виняткове, вихідне за межі повсякденного життя, піднесене викликає почуття захвату або радості, тривоги або страху. Підтвердьте (або спростуйте) це прикладами. Низьке як протилежність піднесеному характеризує природні та соціальні явища, що мають негативну суспільну значимість. Подумайте над цим і покажіть на прикладах з життя і мистецтва, що художнє відбиття низького здійснюється через створення образу зла.

Категорії піднесеного і низького тісно пов’язані з діалектикою трагічного і комічного, про що повинна йти мова у наступних питаннях. На відміну від розглянутих раніше категорій предметом трагічного і комічного виступають не об’єкти, а процеси. Ні природа, ні люди, ні речі не можуть бути самі по собі ні трагічними, ні комічними. Такими можуть стати тільки ситуації, дія, конфлікт, боротьба, як у реальній дійсності, так і у мистецтві. Проблема трагічного як проблема Г. Галілея та Дж. Бруно. Трагічне відбиває найгостріші життєві ситуації й обставини, що закінчуються загибеллю позитивного початку, але зберігають його безсмертним і значимим для наступного розвитку людства.

Категорія «комічне» відбиває протиріччя між недосконалим явищем і позитивним досвідом людства, закріпленим у естетичних ідеалах. Вивчіть: види реалізації комічного, зокрема, такі прояви, як гумор, сатира, дотепність, карнавальний сміх, іронія, сарказм, гротеск; відмінність між поняттями «комічне» та «смішне». Розкриття теми необхідно ілюструвати прикладами.

? Питання для самоконтролю

1. Які підходи до визначення категорії «естетичне» Ви знаєте?

2. Якого естетичного змісту набуває категорія «прекрасне» в часовому вимірі?

3. Чи однаковий зміст прекрасного в мистецтві та прекрасного

в житті?

4. Як співвідносяться категорії «прекрасне» та «потворне»?

5. Хто ввів поняття «трагедія» в науковий вжиток?

6. Яка внутрішня структура трагічного?

7. Чим трагічне відрізняється від жахливого?

8. В чому полягає особливість трагічного героя?

9. Охарактеризуйте внутрішню структуру комічного.

10.Яких форм набуває комічне в житті?

 


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.006 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал