Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Зейнага, выставачнага прызначэння.
Да гэтага ж віду народнай драўлянай пла- стыкі стылістычна далучаюцца і персанажы народнага вандроўнага лялечнага тэатра — Мастацкая апрацоўка дрэва батлейкі. Уцалелыя яе ўзоры 19 стагоддзя з усходу Беларусі (Дзяржаўны музей этна- графіі ў Санкт-Пецярбургу) сведчаць, што батлеечныя ляпькі вырашаліся крыху больш вобразна і пазнавальна. Гэта тлумачыцца іншай спецыфікай іх прымянення — не як дзіцячай цацкі, а як персанажаў народнага тэатра. Адсюль — пэўная дэталізацыя ры- саў твару, імітацыя характэрнага адзення з абрэзкаў тканін і інш. Праўда, вырашэнне далёкае ад натуралізму, адчуваецца заўсё- днае імкненне народных майстроў да аба- гульнення, але пры гэтым кожная фігурка вызначаецца яркай вобразнасцю і тыпажна- сцю. Гэтымі прынцыпамі карыстаюцца су- часныя майстры, якія не без поспеху спра- буюць адрадзіць традыцыі старажытнага народнага тэатра батлейкі. * * * Паўсюднае выкарыстанне дрэва як ма- тэрыялу універсальнага, прыдатнага і для будаўніцтва, і дпя вырабу разнастайных прадметаў побыту, прылад працы, мэблі, посуду, транспартных сродкаў і г.д., выпу- І.С у пр у н чык. Свацця. 1984. Дрзва, разьба, паліхромія. Цераблічы Столінскага раёна. МСБК. чае яго мастацкую апрацоўку на адно з першых месцаў сярод іншых відаў наро- днага мастацтва Беларусі. Па сутнасці, у гэ- тых адносінах Беларусь не ўяўляе якога-не- будзь выключэння ва ўсёй Еўропе, у ко- жным разе ў лясной яе паласе. На дзіва блізкія і прыёмы апрацоўкі матэрыялу, ха- рактар разьбы, формы многіх вырабаў. Пэўна, агульнаеўрапейскай асаблівасцю можна лічыць перавагу скульптурна-плас- тычных формаў вырабаў, у большай ці меншай ступені падкрэсленых трохгранна- Выемчатай разьбой геаметрычнага харак- тару, таксама досыць блізкай на ўсёй тэры- торыі Еўропы. Аднак ступень пашырэння разьбы быпа розная. Найбольш развітыя і дасканалыя яе формы адзначаны ў карпацкім рэгіёне з яго пастухоўскай культурай. Другі не менш значны рэгіён — руская Поўнач і Паволжа, дзе бытаванне разьбы выклікана іншымі прычынамі: многія яе віды мелі характар промыслу. У Беларусі абодва гэтыя асноў- ныя фактары не былі вызначальныя, а калі яшчэ ўлічыць асаблівасці яе грамадска-эка- І.С у пр у нчык. Маці. 1980-я гады. Дрэва, разьба, паліхромія. Цераблічы Столінскага раёна. МСБК. М. Т a р a с ю к. Пілавальшчыкі. 1986. Дрэва, разьба, паліхромія, Пляценне з лазы. Стойлы Пружан- скага раёна. Лялька з батлейкі «Антоніха*. Я палова 19 cm. Дрэва, разьба, абрэзкі тканін. Быхаўскі раён. ДМЭ. Цацка іКоннік*-. Пачатак 20 cm. Дрэва, разьба. Магілёўшчына. ДМЭ. Лялька з батлейкі *Цар Ірад*. 1-я
|