Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Держава та право Скіфії
У VII ст. до н.е. в українських степах поселилися скіфи (давня назва – скити), а дещо пізніше – споріднені зі скіфами сармати, або савромати, алани, роксолани та ін., що переселилися з Азії і утворили ранньокласове державне об’єднання – Скіфію. Скіфські племена займалися скотарством і вели кочовий спосіб життя, пересуваючись з місця на місце у пошуках корму для коней, великої рогатої худоби та овець. Скіфи перебували на стадії розпаду первіснообщинного ладу. Для їх суспільної організації характерний лад військової демократії. Це були дуже войовничі племена, вони вміло билися у кінному і в пішому строю. Скіфи нерідко здійснювали спустошливі напади на сусідні племена у Східній Європі, античні міста-держави Північного Причорномор'я, а також на стародавні держави Закавказзя і Середньої Азії. Давньогрецький історик Фукідід зазначав, що воєнною силою і кількістю війська зі скіфами «не тільки не можуть зрівнятися європейські царства, але навіть в Азії немає народу, який міг би сам на сам протистояти скіфам, якщо всі вони будуть одностайні». Наприклад, скіфи отримали перемогу над військом перського царя Дарія І у VI ст. до н.е. Піднесення держави пов'язують з правлінням царя Атея (IV ст. до н.е. зумів об'єднати під своєю владою майже всю країну. Територія Скіфії – величезна територія Причорномор'я від Дунаю до Дону. Центром держави було Кам’янське городище на Нижньому Дніпрі. Після розгрому сил Атея військом Філіпа II Македонського (339 р. до н.е.) почався занепад Великої Скіфії. Володіння скіфів значно зменшились у ІІІ ст. до н.е. Так під тиском сарматів основна частина скіфів відійшла в Нижнє Подніпров’я та Степовий Крим. Була заснована нова столиця з грецькою назвою – Неаполіс (околиці сучасного Сімферополя), як і ще її називають Мала Скіфія. Вона досягла розквіту у ІІ ст. до н.е., а трохи згодом потрапила в остаточну залежність від Боспорського царства і проіснувала до кінця ІІІ ст. н.е. Під час Великого переселення народів скіфи асимілювалися з іншими, у тому числі слов'янськими племенами. Рештки їх – це кавказькі осетини. Суспільний лад скіфів. Соціальну структуру скіфського суспільства становили дві основні групи: аристократична верхівка (наймогутніше і найчисельніше плем’я, яке проживало на лівобережжі нижньої течії Дніпра, а також у Степовому Криму), де провідне місце займали царська сім’я, військова аристократія, жерці, родоплемінна знать, багаті купці; в ільні общинники – становилинайчисленнішу верству населення, які відбували військову службу, платили данину, виконували інші повинності. Скіфи-кочівники (правий берег нижнього Дніпра), скіфи-землероби (між Інгулом і Дніпром), елліно-скіфи (в басейні Північного Бугу). В межах степової смуги України проживали скіфи-хлібороби (орачі). Раби перебували на найнижчому щаблі скіфської соціальної ієрархії. Значний інтерес до скіфів виявляв і «батько історії» – грек Геродот. Близько 450 р. до н.е. він побував в Олівії (Бузький ліман) та Скіфії і описав побут, звичаї, релігію та суспільний лад скіфів. Він поділяв скіфів на чотири групи: скіфи царські, кочові, скіфи-хлібороби і скіфи-орачі. Племена царських скіфів і скіфів-кочовиків, які жили в надчорноморських та азовських степах, становили ядро Скіфії і панували над усіма іншими племенами. Державний устрій Скіфії. Союз племен Скіфів перетворюється на класичну деспотичну монархію (рабовласницьку державу) на чолі із царем, влада якого передавалась у спадок і була необмеженою. Цар виконував обов’язки верховного воєначальника, подекуди здійснював і судові функції та базуючись на уявленні про божественне походження царської влади, був жерцем. Навколо нього утворювався апарат управління, що складався з найближчих родичів правителя та його особистих слуг. Він самостійно вирішував питання внутрішньої та зовнішньої політики. Проте, влада царя була частково обмежена інститутами родового ладу – Радою скіфів (Царською радою) та Народними зборами всіх воїнів. Царська рада утворювалась з найближчих родичів, найвідданіших слуг і військової верхівки. Народні збори – являли собою демократичний орган всіх воїнів, на яких обговорювалися важливі питання суспільного життя і престолонаслідування. Скіфія поділялася на округи (номи), якими управляли вожді, призначені скіфськими царями. Право Скіфії. Основними джерелами права у скіфів був звичай та права – правила, встановлені царською владою. Власність на землю належала царю, котрий встановлював порядок користування нею. Існувало вже зобов'язальне право, що регулювало різноманітні договірні відносини – міни, дарування, купівлі-продажу та ін. Договори скріплювали клятвою. Шлюбно-сімейні відносини випливали з принципу патріархату. Родовід вівся за чоловічою лінією. Дружина перебувала під його владою та не мала прав на власність і спадщину. Якщо вдову після смерті чоловіка не вбивали та ховали разом з ним, то вона, як і майно померлого, переходила у власність його старших родичів. Практикувалося багатоженство. У спадковому праві панував мінорат (майно після смерті батька успадковував молодший син, а старші сини наділялися частиною майна лише при одруженні). Починає зароджуватися кримінальне право. Найнебезпечнішими вважалися злочини проти царя та його оточення – каралися на смерть. Застосовувалися й такі види покарання, як вигнання та скалічення, визнавалася кровна помста.
|