Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Короткий зміст лекції. 1. Навчання грамоти – це оволодіння буквами – зоровими символами звуків, із яких складаються слова звукової мови
1. Навчання грамоти – це оволодіння буквами – зоровими символами звуків, із яких складаються слова звукової мови. Щоб навчитися читати, дитина повинна навчитися чути і виділяти окремі звуки в слові, засвоїти графічне зображення звуків, називати букви, складати з них слова, читати їх. До такої складної діяльності дітей слід підготувати. Як свідчать численні психолого-педагогічні дослідження (М. Красногорського, Н. Варенцової, Ф. Сохіна, Г. Бєлякової, Л. Журової, Г. Туманкової тощо) у дітей 4-6 років з’являється прагнення до звукового аналізу мови, інтерес до звуко-букв. Незалежно від того, навчаємо ми їх читати чи ні, діти самостійно починають засвоювати окремі букви і складати з них слова. щоб уникнути стихійності у засвоєнні грамоти, слід своєчасно починати організоване навчання. Дослідники (К.Д. Ушинський, Л.С. Вигодський, Н.І. Красногорський, Д.Б. Ельконін та інші) твердять, що навчання грамоти доступне для дітей вже у 5-6 років. Навчання елементів грамоти відбувається на основі розвитку усної мови дітей (звукова культура, словникова робота, формування граматично правильної мови, навчання розповідання та ін.) Одночасно слід працювати над розвитком спостережливості, пам’яті, мислення, уваги дитини. Численні дослідження та практичний досвід роботи дошкільних навчальних закладів доводять важливе значення звукового аналізу в навчанні грамоти. Операції порівняння, аналізу при фонематичному сприйманні мови підводять дітей до поєднання звуків у склади, слова, прискорюють процес оволодіння правильним читанням, засвоєння норм орфографії, грамоти, сприяють розумовому розвитку дітей. Навчання грамоти грунтується на відомих дидактичних принципах. Так, принцип науковості проявляється у тому, що дітям дають достовірні знання про слово, речення, звук, склад, які витікають із сучасної характеристики цих сучасних елементів. Наочність навчання забезпечується використанням у пізнавальній діяльності ряду аналізаторів, насамперед слухомовленнєвого. Діяльність цього аналізатора активізується і при розвитку фонематичного слуху, і при навчанні звукового аналізу, і при ознайомленні зі звуками мови, з реченням, словом та складом. Навчання грамоти передбачає формування в дошкільнят елементарних навичок читання і письма. Для шестирічних дітей цей процес триває протягом цілого року, що пов'язано з їхніми психологічними, фізичними й фізіологічними особливостями. Психологічна основа методики навчання грамоти полягає у доборі таких методичних прийомів, які б враховували особливості дитячого сприйняття, уваги, пам'яті, мислення, сприяли б усебічному їхньому розвитку. На відповідному мовному матеріалі діти мають оволодіти такими важливими прийомами розумової роботи, як аналіз і синтез, класифікація, узагальнення, уміння робити висновки. Читання й письмо є видами мовленнєвої діяльності людини, тому й навички читання та письма також належать до мовленнєвих навичок. Важливо, щоб їх формування було для шестирічних дошкільнят якомога природнішим процесом, який хоча б у загальних рисах був подібним до оволодіння дітьми в ранньому віці усним рідним мовленням. Цьому значною мірою сприятиме мотивація всіх видів навчальної діяльності дітей у процесі оволодіння грамотою. Дошкільник мусить переконатися, що в його віці вже не обійтися без уміння читати й писати. Усвідомлення цієї віддаленої мети має поєднуватись із постановкою перед дітьми щоденних, поурочних конкретних цілей, пов'язаних із виконанням різноманітних навчальних вправ, у тому числі й таких, що мають підготовчий характер. Позитивні мотиви навчання читання й письма можливо сформувати у шестирічних дітей тільки за умови, якщо на заняттях з грамоти, за словами К. Д. Ушинського, пануватиме бадьора, оптимістична атмосфера, яка б виключала психічну і фізичну перевтому дитини, пригнічення або приниження її особистості. Це особливо стосується тих дітей, які з певних причин дещо відстають від своїх ровесників в оволодінні навіть найелементарнішими вміннями, пов'язаними з читанням і письмом. Початкова навичка читання має формуватися у постійному взаємозв'язку із спостереженнями за явищами живого мовлення та з такими видами мовленнєвої діяльності, як розповідь, бесіда, робота над загадками, скоромовками, слухання і відтворення звукозаписів, інсценізація відомих дітям казок тощо. Основними мовними одиницями, якими дитина оперує на цьому етапі навчання, є звуки мовлення і букви, слова, речення, текст. Отож, готовність дитини до навчання є вирішальною при навчанні дитини грамоти.
2-6. Питання навчання грамоти дошкільнят здавна турбувало вітчизняних і зарубіжних педагогів (М.Бунаков, В.Вахтеров, С.Дорошенко, В.Золотов, Д.Ельконін, В.Мельничайко, М.Монтессорі, М.О.Корф, Т.Лубенець, М.Львов, І.Паульсон, Т.Размаєва, Н.Светловська, Н.Скрипченко, Д.Тихомиров, К.Ушинський, Я.Чепіга та ін.). Історичний огляд методів методики навчання грамоти ХІХ-ХХ ст. засвідчує, що звуковому аналітико-синтетичному передувало кілька методів (буквоскладовий, складовий, звуковий і синтетичний). Пошук ефективного методу навчання грамоти був тривалим. Одні вчителі вели дітей від частин (звуків чи букв) до цілого (складів, слів), інші – від цілого (речення, слова) до частин (звуків, букв), а треті застосовували і те й друге (поділ і сполучення – аналіз і синтез), комбінуючи їх. Теоретико-лінгвістичне осмислення проблем методики навчання грамоти, започаткував російський педагог К.Ушинський та його послідовники: М.Бунаков, Д.Тихомиров, В.Вахтеров, В.Флоров. Вони були прибічниками звукового аналізу і злиття звуків у склади й слова, що передбачав – на початку занять учитель знайомив дітей зі звуком, потім - друкованою буквою і лише після цього показував її письмове зображення на класній дошці, або на карточці розрізної азбуки. Звуковий метод навчання грамоти у трьох різновидах (аналітичний, синтетичний і аналітико-синтетичний методи) п оширився в середині XIX ст. і вважався як таким, що дає можливість швидко досягнути мети [11, с.28]. Синтетичний звуковий метод широко пропагувався у Росії в другій половині XIX ст. педагогом М.Корфом. Цей метод передбачав вивчення окремих звуків і букв. Методичне трактування методу будувалась на основі того положення, що «читання є називання, перераховування звуків, позначених буквами». Недоліком цього методу було те, що окремий звук вважався як звук живої мови. У другій половині XIX ст. увагу методистів було зосереджено на звуковому аналітико-синтетичному методі навчання грамоти. Його основоположником був російський педагог К.Ушинський. Він був прибічником навчання читання через письмо. Методологією цього методу є застосування в однаковій мірі як аналізу (розклад слова на склади й звуки, виділення звуків з поданих слів), так синтезу (сполучення звуків, позначених буквами, в склади й слова та їх читання). Однак, як зауважує І.І.Козак, у методичних колах точилася суперечка щодо визнання єдиного підходу до формування навички читання. Дискусійними були питання про одночасність чи відокремлення процесів навчання читання й письма. Одним з найактуальніших методичних питань ХІХ ст. було питання ступеня сумісності процесів читання та письма. В.Вахтеров і В.Фльоров пропагували процес одночасного навчання читання й письма, спираючись на дані наукової фонетики, в кінці XIX ст. розробили систему розташування звукових і складових труднощів за принципом - від легкого до важкого. Навчання грамоти рекомендують починати з читання друкованим шрифтом, припускають навіть деяке відставання письма від читання на початку навчання грамоти через його складність. Услід за М.Бунаков, Д.Тихоміровим, В.Вахтеровим, І.Паульсоном і В.Фльоровим, ідею одночасного навчання читання і письма підтримували педагоги Б.Гербач, В.Олександров, Н.Островська, Ф.Пуцикович та ін., які стверджували читання і письмо є двома тісно пов’язаними і взаємодоповнюючими функціями одного і того самого уміння; при роздільному навчанні дитина сприймає читання і письмо як два різні, не пов’язані один з одним процеси; одночасне навчання забезпечує усвідомлення дитиною письма як засобу вираження думок, а букв − як будівельного матеріалу для слів; письмо як діяльність повністю задовольняє природні потреби дитини у фізичних рухах та в самодіяльності особливо; історично письмовий шрифт виник раніше друкованого, тому й грамота людині потрібна насамперед для обміну думками на відстані, а вже потім і для читання книг. Відомо, що письмо – це процес, який протилежний читанню; при читанні йдемо від зорового сприймання до його значення, а при письмі – від значення – до його умовного зображення буквами (знаками). Цінними є перераховані вимоги до навчання читання щ е у 1927 році: задіяти якнайбільше органів відчуття (зір, слух, дотиково-руховий досвід), для того щоб дитина мала яскравий образ слова, букви, які вивчаються; отримати відповідне чітке звучання та засвоїти написання. Кожне слово має бути побаченим, почутим і написаним; заняття грамоти мають поєднуватися з якоюсь думкою, яка може зацікавити дитину (мотивація). Вона формує домінанту, об'єднує і спрямовує роботу, знищуючи нудність; знання повинні відразу ж застосовуватися. Слід зазначити, що до середини ХХ століття так і не було вироблено єдиних науково обґрунтованих і експериментально підтверджених положень про особливості процесу формування початкових умінь з читання та письма. Сьогодні теж триває пошук оптимальних методів навчання грамоти шестирічок. Великий внесок в удосконалення методики навчання грамоти та її адаптації до вимог сьогодення зробили наші українські науковці, методисти В.Бадер, М.Вашуленко, Р.Вовкотруб, Н.Скрипченко, О.Вашуленко, Л.Варзацька, І.Гудзик, К.Пономарьова, К.Прищепа, О.Хорошковська та інші. Вони визнають за лінгвістичну основу методики навчання грамоти звуковий аналітико-синтетичний метод і є прихильниками не поєднувати, два різних за природою процеси читання і письма, а проводити їх хоч і паралельно, але на різних уроках (читання, письма), із різними методичними підходами.
На сучасному етапі в процесі навчання дошкільників найбільш поширеними є буквоскладальний метод, метод цілих слів, складовий синтетичний і звуковий аналітико-синтетичний методи. Буквоскладальний синтетичний метод переважно використовується під час навчання дітей грамоти в сім'ї. Його суть полягає в тому, що батьки знайомлять дітей з алфавітом і на основі складання окремих букв намагаються сформувати навичку читання (бе + а — ба). Як правило, використання цього методу не має позитивних наслідків. Малюк може швидко запам'ятати назви окремих букв, однак не спроможний у такий спосіб усвідомити, як відбувається процес їх злиття у склад. У дитини формується негативне ставлення до читання, оскільки механічне заучування букв і результату їх складання є важким і нецікавим заняттям. Це один із перших і найбільш непродуктивних методів навчання грамоти. З історії відомо, що в такий спосіб діти опановували грамоту протягом трьох років. На сьогодні досить поширеними в навчанні грамоти дітей раннього віку є технології, побудовані на основі використання методу цілих слів (О. Декролі, Г. Доман, В. Дмитрієва, В. Ліщук). Вони орієнтують батьків на те, що процес навчання грамоти має здійснюватися паралельно з мовленнєвим розвитком дітей. Оскільки дитина після шести місяців починає розуміти мову дорослого, то саме з цього віку, на думку авторів, слід не лише показувати і називати оточуючі предмети, а й записувати їхні назви на окремих картках. Таким чином, дитина матиме можливість фіксувати свою увагу не лише на предметі, а ще й на слові, яке його позначає. Пам'ять дитини буде паралельно фіксувати образ і слово. Далі картки систематизуються за тематичними групами і показуються дитині кілька разів протягом дня. Після опрацювання карток переходять до читання словосполучень, речень, рукотворних книг. Ця технологія вимагає від дорослого наполегливості, чіткої організації роботи, дотримання розроблених методичних рекомендацій. Як свідчить практика, далеко не кожний досягає успіху в цій діяльності. Це пов'язано з тим, що вся робота будується на основі механічного запам'ятовування, яке призводить до швидкого забування. Якщо, наприклад, дитина захворіла і дорослий не проводив із нею занять протягом кількох днів, усе треба починати спочатку. Метод цілих слів — це провідний метод навчання читання англійською мовою, у якій вимова і написання більшості слів не збігаються. Це вимагає від дітей запам'ятовування значної кількості графічних образів слів. Із 1989 року в дитячих садках України почали використовувати складову методику навчання грамоти, вдосконалену М. О. Зайцевим відповідно до сучасного стану розвитку науки. За даними автора результати апробації розробленої ним технології показали, що діти 2—3 років опановують грамоту за 6 місяців; діти 4—5 років — за 3 місяці; діти 6 років — за 1—2 місяці. Навчання грамоти за цією методикою будується на основі використання складових таблиць і кубиків. Дітей не знайомлять окремо з буквами, запам'ятовування відбувається блоково на основі роботи зорового і слухового аналізаторів. Опанування навички читання здійснюється через письмо (діти «пишуть», показуючи слова на таблиці або складаючи їх із кубиків). Навчання відбувається в процесі ігрової діяльності, діти мають можливість вільно рухатися і виконувати цікаву роботу з кубиками. Однак слід мати на увазі, що недостатній розвиток у дитини зорової пам'яті негативно позначається на результатах навчання. Найпоширенішим у навчанні дітей грамоти в сучасних дошкільних закладах є звуковий аналітико-синтетичний метод (К. Ушинський, Д. Ельконін, О. Бугрименко, Л. Журова, Г. Тумакова, Г. Цукерман та інші). Його використання регламентується чинними програмами навчання і виховання в дошкільних закладах. Це дозволяє забезпечувати наступність у роботі між школою і дошкільним навчальним закладом, оскільки переважна більшість шкільних букварів побудована на основі використання саме цього методу. Навчання за цим методом поділяється на три періоди: добукварний (підготовчий), букварний, післябукварний. У дошкільному закладі протягом двох років (середня, старша група) реалізуються завдання підготовчого періоду. Навчання в середній групі спрямоване на розвиток фонематичного слуху і мовленнєвої уваги дітей, що готує їх до опанування звукового аналізу слів. У старшій групі діти набувають уміння виділяти окремі речення і слова з мовного потоку, удосконалюють навички звукового аналізу слів, диференціації голосних, твердих і м'яких приголосних звуків. Вони отримують знання про складову будову слів, про словесний наголос. Навчання грамоти за звуковим аналітико-синтетичним методом будується на основі використання значної кількості доступних дошкільникам дидактичних ігор і сприяє розвитку активної розумової діяльності, працездатності, морально-вольових та естетичних якостей особистості дитини. Однак якщо в дитини домінує зорова пам'ять, а слухова розвинена гірше, то це призводить до значних труднощів у набутті навички читання. Метод Д. Ельконіна грунтується на теорії поетапного формування розумових дій. Учений виокремив три етапи навчання дітей читати: Ø підготовчий – формування загальної орієнтації у фонемній системі рідної мови; Ø засвоєння системи голосних фонем і формування орієнтації на голосні при читанні; Ø засвоєння системи приголосних і формування основного механізму читання. Ним же була розроблена спеціальна система занять для освоєння дітьми звукової форми слова. Л. Журова провела серію досліджень щодо навчання дітей інтонаційного виділення звуків. Інтонування – спеціальний спосіб дослідження звукової будови слова. Навчання інтонування можливе лише за виділення приголосних звуків, не потребує від дитини змін в артикуляції. У середній групі діть вчаться розрізняти на слух тверді і мякі приголосні, а в старшій – встановлюють послідовність звуків в словах, характеризують звуки (голосний, твердий, м’який, приголосний). Методика звукового аналізу слів за М. Гесінг і Н. Герман грунтується на основі оригінальних розповідей-оповідань у вигляді пісеньок і казок відповідно до тих звуків, які діти вивчають (для дітей від 4 до 6 років). Кожна пісенька пов’язана із конкретним образом: звук з - із комаром, ж –з великим жуком, ш- з сердитим гусаком тощо. Так конкретне втілення звуків дає змогу пов’язувати кожний звук із відповідною картинкою, а в старшій групі –з буквою. Отже, наявна значна кількість методик для навчання дошкільнят елементів навчання грамоти, які слід використовувати, враховував вік та індивідуальні особливості дітей.
|