Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Національна політика в Україні
Після усунення М. Хрущова керівництво країни прагнуло зберегти у пом'якшеному вигляді сталінську адміністративну систему. В Україні цей курс у брежнєвський період здійснювали перші секретарі КП України П. Шелест і В. Щербицький. В Україні у 60-70-х роках у боротьбі за національні права викристалізувався дисидентський рух, початок якого було закладено ще в 50-х роках. Серед груп, що стояли у витоків, була Українська робітничо-селянська спілка (УРСС) утворену в 1959 році. Проект програми Спілки написав один із її організаторів юрист Л. Лук'яненко. У ній піддавались критиці недоліки після культівського періоду, вказувалося на обмеження прав профспілок, на становище селян і ін. Особливо гостро вони висловлювались з приводу національної політики України впродовж усього періоду існування радянської влади. За таких обставин робився висновок - Україна повинна вийти зі складу СРСР та стати незалежною, самостійною державою. Діяльність спілки припинили арешти, але вона фактично започаткувала конституційний шлях національно-визвольної боротьби. Помітним етапом у боротьбі проти русифікації, за належне місце української мови в УРСР була конференція з питань культури української мови, організована у лютому 1963 р. Київським університетом та інститутом мовознавства АН УРСР. Вона перетворилась на публічний форум протесту проти переслідування української мови в СРСР. Процес деформації міжнаціональних відносин супроводжувався відповідним «теоретико-юридичним» обґрунтуванням. Зокрема значної шкоди розвитку національних відносин завдала теза про вирішення національного питання в СРСР, яка активно пропагувалась без реальних спроб аналізу справжньої суті проблеми. Специфічне розуміння поняття «інтернаціоналізм», абсолютизація категорій «зближення націй» на практиці виявилося у витісненні української мови із багатьох сфер суспільного життя, наступі на українську культуру. Не випадково деякі представники української інтелігенції били на сполох, намагалися щось зробити, аби виправити становище. Декому це дорого коштувало, зокрема, чесна праця І. Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?» принесла автору поневіряння. Під ударами тоталітарного режиму пішли з життя поети Василь Симоненко, Василь Стус, прозаїк Григорій Тютюнник та інші. Не уник звинувачень у націоналізмі і перший секретар ЦК КП України П. Шелест, який у травні 1972 року був усунутий звільнений з цієї посади. Його діяльність показала, що дехто навіть з партійної аристократії, занурившись у національне життя країни, стає небезпечним московському центру. У своїй книзі «Україна наша радянська» П. Шелест, за визначенням ЦК КПРС, ідеалізував українську давнину, писав, що Запоріжжя було колискою демократизму, нібито закликав письменників до того, щоб вони підносили ті часи. Проте величні культурні досягнення, створені українським народом, вступали в протиріччя з тезою Л. Брежнєва, що всі свої багатства українці отримали лише завдяки допомозі російського народу. Тому прояви українського сентименталізму в книзі П. Шелеста були витлумачені як шкідливі і стали причиною його усунення. Невдоволення Москви викликало і те, що П. Шелест надмірно «ослабив віжки», надто багато дозволяв українській інтелігенції, проявив нездатність покласти край вільнодумству і зупинити рух дисидентів. Варто зазначити, що без відповідної атмосфери серед партійної верхівки книга П. Шелеста не змогла б з'явитися. Отже, рідна національна культура, мова, історія жевріла в душах навіть черствих людей, пом'якшувала їх жорсткий характер і серце. У січні 1972 року Україною прокотилася хвиля обшуків і арештів, яка набула величезних масштабів і перетворилася на справжній погром національно-культурних сил України. Було арештовано велику кількість людей, у той час як у пресі ж згадувались імена тільки трьох чоловік: І. Світличного, Є. Сверстюка, В. Чорновола. Були проведені обшуки у І. Дзюби, онуки «Каменяра» Зіновії Франко, російського письменника Віктора Некрасова. Поет і літературознавець Василь Стус був засуджений у 1972 р. й відбував 5 років покарання у таборі особливого призначення в Пермі, трирічне заслання до Сибіру. Під час першого ув'язнення табірна адміністрація знищила близько 600 творів Стуса, написаних на протязі всіх років його дотабірного життя (оригінальні вірші, так і переклади Гете, Кіплінга ін.). Але поет не втратив волі до життя і продовжував писати вірші, сповнені рішучості продовжувати боротьбу й сповнені вірою у світле майбутнє. Як добре те, що смерті не боюсь я І не питаю, чи тяжкий мій хрест, Що перед вами, судді, не клонюся В передчутті недовідомих верст. Що жив, любив і не набрався скверни, Ненависті, прокльону, каяття. Народе мій, до тебе я ще верну Як в смерті обернуся до життя. Будучи на волі В. Стус повертається до Києва і працює робітником на одному із заводів у ливарному цеху. З часом приєднується до Київської гельсінської групи. Та 18 травня 1980 року за «антирадянську агітацію і пропаганду» його знову арештовано. У 1972 році наступником П. Шелеста став В. Щербицький — давній соратник Л. Брежнєва по Дніпропетровську. Політика русифікації в Україні отримала з його приходом до влади отримує новий поштовх. Особливо виразно це позначилось на мовній проблемі. Запровадженню російської мови було надано «зелену вулицю», і починалася вона з дошкільних дитячих установ. На той час в Україні переважали російські дитсадки. Але й ті, що вважались українськими, були значною мірою русифіковані, адже при доборі вихователів і співробітників перевага надавалась тим, хто володів російською мовою. Більшу частину вищих навчальних закладів було русифіковано: вступні іспити і початкова стадія навчання в них проводилась російською мовою. У столиці України - Києві викладання українською мовою проводились лише на деяких факультетах та кафедрах університету. Організація системи вищої освіти впливала на мову викладання у шкільній системі. Знання російської мови давало перевагу при вступі у вищі навчальні заклади. Внаслідок цього утворювалась атмосфера відтоку з українських шкіл у російські, що дозволяло розширити їх мережу за рахунок українських. У Донбасі й Криму українських шкіл майже не було. В таких містах як Запоріжжя, Дніпропетровськ, Миколаїв, Одеса, Харків, Херсон і багатьох інших були тільки окремі українські школи, та й ті, в основному, у передмістях. Унаслідок такої політики, яка послідовно впроваджувалась більше 15 років, російська мова витіснила українську з усіх сфер суспільного життя. Українська мова фактично збереглась лише в селах і серед незначної частини української інтелігенції, переважно гуманітарної. У 70-ті - першій половині 80-х років у Києві і обласних центрах українські та змішані російсько-українські школи становили лише 28%, а російські - 72%. В інших великих містах республіки їх було відповідно 16% та 84%. Асиміляторські заходи через культурну і мовну близькість росіян та українців давали бажані для московського керівництва результати. Проте українська мова, культура, історія продовжували своє існування. Отже, оцінюючи стан розвитку національної політики в Україні у 70-х - першій половині 80-х років, потрібно зазначити, що і в цій делікатній сфері панував диктат центру. Політика зросійщення викликала протест у національно свідомої частини населення і набувала політичного забарвлення, особливо на початку 80-х років, хоч широкої підтримки у громадян не набула як через репресивні заходи, так і тому, що не дуже хвилювала більшість населення України. Таким чином, розпочаті після XX з'їзду КПРС багатообіцяючі реформи не відбулись або виявились невдалими. Господарський механізм після 1964 р. не було оновлено. Намітився відхід від тих нерішучих кроків, що були зроблені в другій половині 50-х першій половині 60-х рр. Адміністративно-командна система увійшла в стан «застою». Перемога консервативної тенденції в політичному, соціально-економічному та національно-культурному плані стала реальним явищем. В об'єктивно складний процес реформ не було залучено широкі народні маси. Політична система вимагала корінної перебудови.
|