Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Да таго часу не было. Так, С.Канецкая, пе-
раехаўшы з Брэстчыны ў в.Пухоўчыцы на крайнім захадзе Гродзеншчыны, стала аз- дабляць беленыя сцены папяровымі кве- ткамі. Спачатку гэта было нязвыкла дпя вёскі, дзе бытавалі толькі вузенькія падзо- ры па краях паліц. Аднак неўзабаве новая мода набыла ўсеагульнае прызнанне, з'яві- ліся шырокія фіранкі на вокнах, круглыя выцінанкі наклейвалі над дзвярыма, клалі на сталы і паліцы. Калі не ўлічваць такой пашыранай, але яўна самадзейнай з'явы, як аздабленне па- пяровымі «сняжынкамі» вокнаў пад Новы год, у сваім традыцыйным выгладзе маста- цтва выразання ўзораў з паперы ўжо ў першыя пасляваенныя дзесяцігоддзі ады- шло ў нябыт, саступіўшы месца іншым ві- дам дэкору. У Беларусі яно не набыпо пра- цягу ў творчасці сучасных народных май- строў, як на Украіне, і тым больш не стала такім папулярным і шырока вядомым про- мыспам сувенірнага напрамку, як у Поль- шчы. Некаторы рост цікавасці да мастацтва папяровых узораў, што назіраецца ў апо- шняе дзесяцігоддзе, выклікае яго адра- джэнне, але ўжо на другасным узроўні, «па матывах» традыцыйных. Выцінанка Пачынае прыцягваць увагу асобных народ- ных майстроў, аматараў рукадзелля, сама- дзейных і нават прафесійных мастакоў, якія «адкрылі» ў ёй шырокія магчымасці для за- давапьнення сваіх мастацкіх памкненняў, стварэння сувеніраў, эстэтычнага выхавання і інш. Прыгожыя складаныя кампазіцыі ар- наментальна-дэкаратыўнага і сюжэтна-тэ- матычнага характару ствараюць В.Дубінка, Л.Лось, Н.Сакалова-Кубай, Т.Маркавец, І.Лагуноўская і інш. Пры далейшым развіцці гэтай тэндэнцыі магчымая такая ж сітуацыя, як і ў саломаппяценні. * * * Калі разьба, ганчарства, кавальства ў аднолькавай ступені былі здабыткам і наро- днага мастацтва, і высокапрафесійных га- радскіх цэхавых і мануфактурных рамёст- Вырабы з саломы, лазы, бяросты, паперы ваў, развіваючыся часам паралельнымі, але рознымі шляхамі, то разнастайныя вырабы З сапомы, лазы, бяросты, чароту, кораня бытавалі практычна толькі ў народным по- быце. Гэта ж характэрна для побыту ўсіх спавянскіх і іншых народаў Еўропы, прычым характар вырабаў, іх формы, прызначэнне, тэхналогія вытворчасці выяўляюць падабен- Ства на значных тэрыторыях. 3 аднаго боку Гэта тлумачыцца старажытнасцю рамяства, з другога — ярка выяўленай утылітарна- сцю большасці вырабаў і асаблівасцямі ма- тэрыялу, які, у адрозненне ад інертнай глі- ны ці металу, у пэўнай ступені сам дыкта- ваў прастату і акругласць формаў. Разам з тым на гэтым параўнальна адна-
|