Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Родным фоне вылучаецца шзраг прыкме-
тных дасягненняў, як, напрыклад, посуд з папьмавых лістоў на Корсіцы (Італія) ці кон- ская збруя Венгрыі, плеценая са скураных раменьчыкаў. Аднак без перабольшання выдатным дасягненнем у гэтай галіне мо- жна лічыць беларускае саломапляценне. Здаўна звязанае са старажытнымі аграр- нымі абрадамі, характэрнымі для ўсіх зе- мляробчых народаў Еўропы, у Беларусі яно змагло ўзняцца на недасягальную вышыню. У першую чаргу гзта датычыць плеценага саламянага ўбрання інтэр'ераў палескіх цэркваў — унікальнай з'явы сярод падо- бных відаў народнага мастацтва Еўропы. У тым, што гэтая з'ява невыпадковая, пера- конвае развіццё сучаснага саломапляцення Беларусі — як утылітарна-дэкаратыўнага, так і скульптурна-пластычнага характару. Як бы ні адрозніваліся вырабы сучасных майстроў ад умоўнай пластыкі аграрна- абрадавага і гульнёвага прызначэння, пра- мая ці апасродкаваная сувязь з ёю ўсё ж Несумненная. Яшчэ больш прыкметныя па- ралелі ў сучасных вырабах утылітарна-дэка- ратыўнага прызначзння і ўзорах саламяных царскіх брамаў двухсотгадовай даўніны, куфзркаў і інш. Беларускае сапомапляцен- не ў мастацтве народаў Еўропы — такое ж яркае дасягненне, як руская размалёўка па дрэве, метале, пап'е-машэ, гуцульскія пі- санкі, венгерская вышыўка, польскія вы- цінанкі. Прыкметным дасягненнем беларускага народнага мастацтва можна лічыць таксама аплікацыю сапомай па дрэве і тканіне. Хоць гэта параўнаўча позняя з'ява, аднак разві- валася яна на аснове народных традыцый і ў адпаведнасці з народнымі густамі, не ды- саніруючы сваім характарам з іншымі тра- дыцыйнымі відамі народнага мастацтва. Па- цвярджае гэта таксама працяг і развіццё традыцый аплікацыі ў сучасным мастацкім промыспе, які набыў шырокую папуля- рнасць далёка за межамі Беларусі. 1 Кларк Д ж. Г. Д. Донсторнческая Европа: Экон. очерк: Пер. с англ. М., 1953. С.227. Вахрос П.С. Нанменоваммя обувн в р у с с к ом Языке. Хельсммкн, 1959. Т.1. С.16. Очеркм по археологнп Белоруссмм. Мм., 1970. С.129. Соколова В.К. Весенне-летнне калемдарные Обряды русскмх, украмнцев м белорусов, XIX — на- Чало XX в. М., 1979. С.27. 5 Ф р э з е р Д ж. Золотая ветвь: Нсслед. магмм н ре- лнгнн: Пер. с англ. 2 нзд. М., 1986. С. 1 6 1 — 1 7 7; Ка- Пендармые обычан м обряды в страмах зарубежной Европы, комец XIX — мачало XX в.: Летне-осеннне Праздммкн. М., 1978. С.84. Соколова В.К. Весенне-летнне калемдармые Обряды русскнх, украннцев н бепорусов, XIX — на- Чало XX в. С.219. Frys-Pietraszkowa Е., Kunczynska-lracka A., Pokropek М. Sztuka ludowa w Polsce. Warszawa, 1988. S.242—265, ІІ.406, 425, 429, 430; Hasalova V., Vajdis J. Die Volkskunst in der Tschechoslowakei. Prague, 1974. II. 188. 8 Россмя: Лолм. геогр. опнсанпе нашего отечества. СПб., 1905. Довнар-Запольскмй М.В. Мсследовання н статьн.
|