Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Чыць адным са старажытнейшых чыста на-
родных відаў роспісу. Звязанае з аграрнымі святамі, яно вядомае ўсім славянскім наро- дам і некаторым суседнім — венграм, румынам, літоўцам. Агульнаславянскім па- ходжаннем тлумачыцца і агульнасць на- зваў: пісанкі, крашанкі (у беларусаў, рус- кіх, украінцаў), красліцы (у чэхаў), пісаны яйца (у бапгар) і г.д. Як відаць з гэтых на- зваў, дэкараванне яек звязвалася менавіта з роспісам, а не якой-небудзь іншай тэх- З.Л і т в і н ч ы к. Пісанка. 1989. Гродна. нікан, таму далучэнне іх да гэтага віду наро- днага мастацтва зусім правамоцнае, хоць тэхналогія роспісу тут крыху спецыфічная. Традыцыя дэкаравання курыных яек мае даўнюю гісторыю, карані якой хаваюцца ў дахрысціянскіх часах. Яйка ўвасабляла на- родныя ўяўленні пра творчыя, жыццёвыя сіпы прыроды. Старажытныя спавяне ўклю- чалі яйкі ў веснавыя абрады як сімвал абу- джэння прыроды пасля зімовага сну, свед- чанне чалавечага дабрабыту. У беларусаў, як і ў літоўцаў і на прыгранічных тэрыторы- Я.П у шк е в і ч. Пісанкі. Гродзенскага раёна. Галынка Народнае мастацтва Беларусі 2/2 ях Польшчы, дэкараванне пісанак прымяр- коўвалася да веснавога свята Юр'я, калі пе- ршы раз выганялі жывёлу ў поле. Яшчэ ў канцы 19 ст. на Гродзеншчыне бытаваў звычай класці яйка на парозе хлява перад выганам жывёлы ў поле, каб у яе было здароўе і плоднасць9. Важная роля яек (простых і пісанак) у аграрных абрадах10. У праваслаўнага насельніцтва яны ўключаліся таксама ў абрад памінання продкаў. Як рэха старажытнай і пашыранай традыцыі, яшчэ на пачатку 20 ст. ў Беларусі фіксаваў- ся звычай мацаваць яйка на магільным к р ы ж ы ". Данінай гэтаму старажытнаму звычаю з'яўляецца яшчэ жывая традыцыя прыносіць курыныя яйкі на магілы ў дзень памінання продкаў — Радаўніцу (Радуніцу). 3 прыняццем хрысціянства афіцыйная рэлігія, адмовіўшыся ад беспаспяховай ба- рацьбы з язычніцкімі традыцыямі, пачала прыстасоўвацца да старажытных святаў і абрадаў. Так курыныя яйкі ўвайшлі ў абрад святкавання Вялікадня, прымеркаванага да народных веснавых святаў. Як адзначае З.Л ітвінчык. Пісанкі. 1989. Гродна. П.Багатыроў, хрысціянскія і народныя абра- ды не толькі не варагавалі, але часта ўма- цоўвалі адзін аднаго12. Пісанкі выконваліся спецыяльна дпя асвячэння на ўсяночнай у царкве ці касцёле, пасля чаго іх раздавалі дзецям, дарылі валачобнікам. Шырока ўключаліся пісанкі ў розныя гульні і забавы, іх дарылі таксама адзін аднаму для выка- звання сімпатыі. Многія з гэтых звычаяў жывыя яшчэ і сёння, аднак у большасці вы- падкаў, асабліва ва ўсходніх славян, скары- стоўваюцца пераважна аднатонна пафар- баваныя яйкі — крашанкі. Відаць, гэтая акалічнасць, а таксама не- працягласць захавання пісанак (каля тыдня, зрэдку — да наступнага Вялікадня)13 і ад- сюль адсутнасць старых узораў у музей- ных калекцыях, тлумачыць супярэчлівыя адносіны даследчыкаў да гэтага віду наро- днага мастацкага роспісу. Калі практычна ўсе даследаванні па народным мастацтве заходніх і паўднёвых славян, украінцаў, лі- тоўцаў уключаюць і пісанкі, то, напрыклад, у працах даследчыкаў рускага народнага
|