Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
У той жа час варта адзначыць, што дэка-
раванне куфраў і скрыняў роспісам рас- ліннага характару ўжо ў 19 ст. было пашы- рана на Украіне, дзе раслінная паліхромная арнаментыка з'яўляецца традыцыйнай28 Распісная мэбля краін Цэнтральнай Еўропы (Швейцарыі, Аўстрыі, Германіі) паўплывала на пашырэнне роспісу куфраў і скрыняў у Польшчы, а таксама на захадзе Літвы — у Жзмайціі і Занёманні29. У Беларусі, як і ў сумежных рэгіёнах Літвы, такая арнамен- Тыка не адпавядапа мясцовым традыцыям дэкору з яго геаметрычнымі матывамі сім- валічнага характару, таму была ўспрынята Куфар. 1950-я гады. Дрэва, роспіс. Крамно Драгічынскага раёна. МСБК. прадузята. Гэта падштурхнула рамеснікаў на пошукі новых відаў дэкору, якія б адпа- вядалі традыцыям мясцовага народнага ма- стацтва, што ў выніку выклікала выпрацоў- ку ў гэтым рэгіёне характэрнага, вядомага толькі тут спосабу аздаблення куфраў. Стыпістыка дэкору, распрацаваная май- страмі Панямоння, засноўвалася на трады- Цыях трохгранна-выемчатай разьбы з яе дробнаўзорыстым геаметрычным арна- ментам, які пераважаў як у беларускім, так і ў літоўскім народным мастацтве. I хоць некаторыя матывы роспісу мелі рас- лінны характар (лісточкі, кветкі), аднак яны настолькі моцна стылізаваліся, што мала чым адрозніваліся ад разьбяных геаметры- чных. Садзейнічала такой стылізацыі і тэ- хніка дэкаравання куфраў — штампаванне (цацкаванне), якое нагадвала набойку: на фарбаваную паверхню куфра штампікамі з бульбы ці рэпы, памочанымі ў светлую фа- рбу, наносілі ўзор. Штампаванне неўзаба- ве набыпо шырокую папулярнасць, ахапіў- шы кампактны рэгіён, UJTO ўкпючаў паўно- чны захад Беларусі (Панямонне і заходнюю Фрагмент дэкору куфра. 1950-я гады. Дрэ- ва, роспіс. Крамно Драгічынскага раёна. МСБК. Роспіс частку Паазер'я), а таксама паўднёвы ўсход Літвы (Аўкштайтыю) і сумежныя тэрыторыі Польшчы. Характар дэкору і яго кампазіцыя аднатыпныя практычна па ўсёй тэрыторыі яго бытавання. Канструкцыя тутэйшых куфраў простая. Прамавугольная скрыня з паўкруглым ве- кам, на ножках нескладанай прафіліроўкі абабівалася па кантах стужкамі бляхі. Такія ж стужкі дзялілі пярэднюю сценку і века на палі. Варыянтаў дзялення няшмат, часцей за ўсё гэтых палёў было 3 ці 4. У першым выпадку 2 бляшаныя стужкі, вертыкальна размешчаныя бліжэй да краёў, дзялілі пя- рэднюю сценку і века на вяпікія цэнтраль- ныя палі, блізкія да квадрата, і бакавыя пра- мавугольныя. Другі варыянт, з дзяпеннем на чатыры палі, уключае яшчэ адну бляша- ную стужку, па цэнтры сценкі і века. Аднак яна рэдка была суцэльная, даходзіла толькі да сярэдзіны пярздняй сценкі і абрывапася пад замком. Такое размяшчэнне акоўкі ды- ктавала кампазіцыю штампаванага дэкору. Пераважным фонам па ўсім рэгіёне быў блакітны, зрэдку сустракаюцца зялёны і чырвоны. Акоўка фарбавалася чорным ко- лерам, чорныя палосы наводзілі і па полі ўздоўж бляшаных стужак. Штампаваны ўзор выконвалі кантрастнымі колерамі — белым, жоўтым, чырвоным. Карысталіся толькі алейнымі фарбамі, што адрознівала такія куфры ад распісных клеевымі фарба- вапьнікамі, непрыдатнымі для штампоўкі. Кампазіцыя дэкору не вылучалася зна- чнай варыянтнасцю па ўсім рэгіёне пашы- рэння такіх куфраў. Гэта тлумачыцца, ві- даць, тым, што шляхі збыту штампаваных куфраў, а значыць, і зоны ўзаемаўплываў не размяжоўваліся, пастаянна перакры- жоўваючыся і змешваючыся. Напрыклад, куфры, вырабленыя ў Відзах (Браслаўскі раён), вывозілі ў Казляны, Даўгелішкі, Дуцішкі, Дрысвяты, Опсу, Браслаў, Друю, Ёды, Новы Пагост, Мёры, Дзісну, Шар- коўшчыну, Чарневічы, Глыбокае. Аднача- сова ў многія з гэтых паселішчаў, у тым ліку і ў Відзы, прывозіпі куфры з Вільні і Свянцянаў30. Элементы дэкору штампаваных куфраў кампануюцца ў доўгую аднакапяровую па- Куфар. 1951- Дрэва, роспіс. Мокрая Дубра- ва Пінскага раёна. Куфар. 1950. Дрэва, роспіс. Мокрая Дубра- ва Пінскага раёна. Народнае мастацтва Беларусі ласу, што звычанна аканмоўвае стужку акоўкі ці ўтварае канцэнтрычныя кругі на
|