Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
На старых саркафагавых скрынях Закарпа-
цця, Венгрыі, Польшчы, Прыбалтыкі, аднак дасягаўся іншымі тэхнічнымі сродкамі, а па- дабенства матываў, у аснове якіх ляжыць салярная арнаментыка, тлумачыцца іх агульнасцю ў мастацтве многіх народаў Еў- Ропы. Іншы характар мае дэкор куфраў Брэс- цкага Палесся. Тут яшчэ і на пачатку 20 ст. куфры ў сялянскім побыце былі рэдкасцю, даступнай толькі заможным сем'ям, іншыя выкарыстоўвалі традыцыйныя бандарныя Майстар мастацкага роспісу Д.Цубер з Да- выд-Гарадка Столінскага раёна. 1987. вырабы (бодні). Акаваныя скрыні і куфры, што згадваліся ў раздзеле «Мастацкая апрацоўка металу», быпі атрыбутам пера- Важна мяшчанскага побыту. Аднак ужо на пачатку 20 ст. попыт на іх зніжаецца, промыслы, сканцэнтраваныя ў гарадах і мя- Стэчках, занепадаюць. У той жа час досыць прыкметна расце попыт на куфры ў ся- лянскім асяроддзі. Сюды ж перамяшчаец- ца і вытворчасць іх, якая ў 1920—30-я гады вырасла ў промысел. Ім нярэдка займаліся цэлыя вёскі: Огава (Іванаўскі раён), Кра- мно, Застаўе, Заверша, Хомск (Дра- гічынскі раён), Мокрая Дубрава (Пінскі раён), Шарашова (Пружанскі раён) і інш. Развіццё сельскага промыслу па вырабе куфраў пайшло іншым шляхам. У гэты пе- Рыяд у народным побыце Палесся значнае пашырэнне набыла папіхромія, асабліва вы- шыўка адвольнай гладдзю, а таксама яе імі- тацыя — тэхнічна менш працаёмкая папі- хромная набіўка па трафарэце. Вышыўка і набіўка аздобілі ручнікі, фіранкі, навалочкі, падузорнікі і г.д. Такому асяроддзю ўжо не адпавядалі ні куфры і скрыні мясцовых і Д.Цубер. Пано. 1992. Фанера, роспіс. Да- выд-Гарадок Столінскага раёна. Народнае мастацтва Беларусі гарздскіх промыслау з іх манахромнай афарбоўкай і архаічнай, маладэкаратыўнай акоўкай, ні вырабы паўночнага захаду Бе- ларусі з іх стрыманай геаметрызаванай штампоўкай. Новым павевам у народным мастацтве Палесся найбольш адпавядаў свабодны роспіс пэндзлем, які і набыў сваё развіццё ў дэкоры заходнепалескіх ку- фраў. Змяніліся і некаторыя канструкцыйныя асаблівасці куфраў. Адмаўленне ад паслуг кавалёў выклікала замену каваных мета- лічных колцаў на драўляныя. Пэўны час яшчэ бытавала акоўка бляшанымі стуж- камі, чым займаліся самі сталяры, аднак неўзабаве адмовіліся і ад яе. Але, каб справіцца з вялікай карціннай плоскасцю сценак, іх прадаўжалі дзяліць на палі цё- мнымі гладкімі палосамі накшталт колішняй акоўкі (Мокрая Дубрава) або сталі расчэр- чваць фляндроўкай (Огава, Крамно, Заве- рша). Яна ж у большасці выпадкаў быпа і адзіным відам дэкору бакавых сценак, рас- чэрчваючы іх у косую сетку.
|