Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Дзе гэта было не так абавязкова.
Несумненна, далейшая цярплівая праца з народнымі майстрамі магла б прынесці свае вынікі. Аднак натуральны шлях раз- віцця народных традыцый з-за сваёй адно- снай працягласці аказаўся для фабрыкі непрымальны. У арганізаваным цэху «ўда- сканаленнем» огаўскіх роспісаў заняліся прафесійныя мастакі. Дэкор куфэркаў на- быў неабходную кампазіцыйную заверша- насць і тэхналагічную дасканаласць, аднак роспісы амаль цалкам страцілі традыцыйны характар, хоць і выконваліся нярэдка наро- днымі майстрамі з таго ж Огава. Адчува- А.Б а г a т к е в і ч. Дыван. 1950-я гады. Па- латно, роспіс. Курдзекі Докшыцкага раёна. льна выявіўся прафесійны пачатак — сты- лізатарства «пад народнае». Хоць роспісы і выконваюцца быццам бы ў адпаведнасці з народнымі традыцыямі — плоскасна, ла- канічна, лакальна, без аб'ёмаў і колеравых пераходаў, аднак у кампазіцыі, калары- стыцы, малюнку адчуваюцца сухасць і ха- лодная разважлівасць, мала характэрныя для твораў народнага мастацтва. У рос- пісах не адчуваецца рукатворнасці, і хоць Яны выконваюцца пэндзлем уручную, а не па трафарэтах, усё ж на іх ляжыць пячатка стандартнасці і паточнасці, паколькі пра- фесійныя распрацоўкі механічна і без якіх- небудзь варыяцый паўтараюцца рукою вы- канаўцы. Роспіс, як і аплікацыя саломкай, пастаўлены на канвеер, паток, траціць свой жывы народны характар. Асноўнае ў на- родных роспісах — свабодны рух пэндзля, Нестандартнасць малюнка, адлюстраванне асобы выканаўцы, які арганічна спалучае імправізацыйнасць з традыцыйнасцю. Майстрыха па роспісу дываноў А.Багатке- віч з Курдзекаў Докшыцкага раёна. 1983. Роспіс РОСПІС ПА ТКАНІНЕ I ШКЯЕ Крыху пазней, чым штампаваныя, і прак- тычна адначасова з распіснымі куфрамі ў беларускім народным побыце набыў пашы- рэнне дэкаратыўны роспіс па тканіне і шкле. Нарадзіўшыся на пачатку 20 ст. спа- чатку як новая, чыста самадзейная з'ява, у 1930—50-я гады дэкаратыўны роспіс стаў амаль паўсюдным, у некаторых рэгіёнах нават набыў характар промыспу, што спа- радычна бытаваў яшчэ і ў 60-я гады. Між тым цікавасць даследчыкаў да гэтага віду беларускіх роспісаў выявілася толькі ў 80-я гады, калі апошнія практычна выйшлі з побыту. Гэтаму ёсць сваё тлумачэнне. Лю- бая новая з'ява ў народным мастацтве, якая развілася за адносна кароткі час, на Першым этапе непазбежна суправаджаец- ца самадзейнымі праявамі, a то і яўнай без- густоўнасцю і антымастацкасцю. У рос- пісах гэта асабліва прыкметна: бадай, ніво- дны іншы від народнага мастацтва не быў настолькі дыскрэдытаваны аляпавата-сала-
|