Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Домыя з пачатку 20 ст. Магчыма, некаторы
ўплыў на яго пашырэнне аказалі польскія майстры-рамеснікі, якія са сваім таварам траплялі ў Беларусь, на Украіну, у некато- рыя вобласці Расіі43. Аднак калі такі ўплыў і быў аказаны, то хіба толькі на пашырэнне гэтага віду роспісу, а не на яго характар. Калі ў народаў Цэнтральнай Еўропы роспіс па шкле амаль цалкам насіў сакральны ха- рактар, часам набываючы і сюжэтна-тэ- матычныя рысы, то ў Беларусі ў большасці Л.Д о ў г е р. Дэкаратыўнае пано. Фраг- мент. 1950-я гады. Шкло, роспіс. Агова Іва- наўскага раёна. пісах куфраў ці дываноў. Тут хутчэй заўважаецца індывідуалычасць кожнага асобнага майстра, чым рэгіёна. У некато- рых работах даваеннага перыяду, якія мо- жна сустрэць на захадзе Беларусі, адчу- ваецца рука рамесніка-прафесіянала (маг- чыма, гэта і ёсць уплыў згаданых польскіх майстроў). Заўважаецца імкненне пера- даць аб'ёмы, ракурс, дакладна паказаць натуру. Колеры яшчэ не надта інтэнсіўныя: чорныя, белыя, карычневыя, глухія чырво- ныя і зялёныя. У паспяваенны час гапоўная задача май- строў — арнаментальнасць і дэкаратыў- насць роспісу. Кветкі, лісце, парасткі стано- вяцца плоскасныя, іх пішуць, не ўзгадняючы з натурай, расфарбоўваюць так, каб ства- рыць гучную гульню колеравых плямаў. Кветкі страчваюць натурную форму, стано- вяцца падобныя на марскія ракавіны. Такія роспісы характэрныя пераважна дпя Палесся, дзе ў 40—50-я гады набыпі зна- Чнае пашырэнне (яшчэ раз варта нагадаць, што гаворка ідзе не пра базарны кіч). Па- першае, тут бытавалі распісныя куфры, ад- куль чэрпалі матывы для роспісу па шкле, па-другое — дпя папескага інтэр'ера быпа характэрная асаблівая любоў да коле- рнасці. Некаторыя роспісы, як, напрыклад, з в.Леніна Жыткавіцкага раёна, уяўляюць сабой амаль поўны паўтор папулярнай тут паліхромнай гладзевай вышыўкі. Уласныя прыёмы роспісу выпрацавалі майстры вёсак Огава і Крамно Драгічын- скага раёна. Як і пры дэкараванні куфраў, спачатку наносілі абрысы, але ў ж о не алоў- кам, а чорнай тушшу, затым запаўнялі іх Фарбай. Адмысповы арабескавы рух- чо- рных ліній надае мапюнку асаблівую вытан- чанасць. Л.Доўгер з в.Огава контуры не наводзіла, адмовілася і ад сіметрыі. Кветка- выя матывы адвольна запаўняюць усю пра- стору. Кветкі ўмоўныя, фарбы яркія, ко- Леры лакапьныя. Разнастайная манера роспісаў па шкле і ў некаторых іншых рэгіёнах Беларусі, аднак трактоўка іх у большасці выпадкаў тыпова народная, у адпаведнасці з характарам іншых відаў роспісу і народнага мастацтва ў Цэлым. * * * Абагульняючы матэрыял па беларускім народным мастацкім роспісе, можна ад- значыць, што ў цэлым ён быў параўнаўча позняй з'яваю, Толькі пісанкі, з'яўляючыся своеасаблівым відам роспісу, маюць ста- ражытнае, яшчэ дахрысціянскае паходжан- не, выяўляючы ў характары і стылістыцы дэкору агульнаславянскія вытокі. Пашырэнне іншых відаў роспісу ў побыце беларусаў адносіцца да канца 19 ст. і звя- зана са зменамі ў характары традыцыйнага інтэр'ера і вырашэннем галоўным чынам дэкаратыўных задач. Аднак гэтыя параў- наўча новыя віды народнага мастацтва за- сноўваліся на трывалым грунце народных традыцый і ў большасці выпадкаў адпавя- далі ўсяму характару народнага мастацтва. Напрыклад, у сувязі з асаблівасцямі наро- днага дойпідства лясной папасы Еўропы ў Беларусі не было традыцыі архітэктурнага роспісу, як на Украіне ці ў некаторых рэгіё- нах Польшчы, Славакіі і г.д. У той жа час арыгінальным відам роспісу з ярка выяўле- нымі нацыянальнымі рысамі стапа дэкара- ванне некаторых відаў мэблі, гапоўным чы- нам вясельных куфраў. Аздобленыя штам- паваным дэкорам куфры, якія ў канцы 19 — пачатку 20 стагоддзя займалі досыць кампактны рэгіён — Панямонне і суме- жныя тэрыторыі Літвы, можна лічыць уні- кальнай з'яваю ў народным мастацтве сла- вян і іншых суседніх народаў. Больш познія распісныя куфры Палесся выяўляюць бліз- кія аналогіі з вырабамі Украіны, Польшчы і інш., хоць усё ж лёгка адрозніваюцца ад іх кампазіцыяй, капарыстыкай, малюнкам. Роспісы па тканіне і шкле ў большасці вы- падкаў былі самадзейныя, асабліва на пер-
|