Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Куфар. Пачатак 20 cm. Дрэва, метал, рос-
піс. Гродзенскі раён. Гродзенскі гісторыка- археалагічны музей. каецца на Панямонні. У іншых рэгіёнах бы- туюць аднатонныя крашанкі ці спрошчаныя варыянты васкавання: накапванне воску свечкай, нанясенне яго запалкай і інш. Су- стракаюцца і яўна самадзейныя варыянты: наклейванне кавалачкаў ізаляцыйнай стуж- кі, пластыліну і г.д. Аднак у сувязі з адраджэннем традыцый- ных народных звычаяў і абрадаў расце ці- кавасць і да традыцыйных прыёмаў і маты- ваў дэкаравання пісанак. Амаль забыты від народнага мастацкага роспісу зноў займае сваё месца ў народным побыце — як у вё- сцы, так і ў горадзе. цаёмісты спосаб дэкаравання мэблі, по- суду, інтэр'ера. Удасканаленне выязнога Транспарту, выдзяленне спецыяльных яго відаў з рэпрэзентатыўнымі мэтамі выклі- кала развіццё розных спосабаў яго дэкара- Вання — як ужо разгледжанага каваль- скага, так і распіснога. Аднак меркаваць пра ўсе гэтыя віды рос- Фрагмент дэкору куфра. 1954. Дрэва, рос- піс. Агова Іванаўскага раёна. БДМНАП. Куфар. Пачатак 20 cm. Дрэва, метал, рос- піс, акоўка. Валожынскі раён. Народнае мастацтва Беларусі пісу сёння цяжка. Значныя змены ў тра- дыцыйным інтэр'еры не спрыялі захаванню як узораў распіснога дэкору, так і яго традыцый, якія не адпавядалі патрэбам сён- няшняга побыту. Пра многія віды роспісу можна меркаваць толькі па ўспамінах ін- фарматараў. Згодна з імі, беленыя сцены печаў, галоўным чынам на Папессі, дзе больш прыкметна выявіўся ўплыў традыцый украінскага народнага мастацтва, аздаблялі кветкавымі матывамі, звычайна ў выглядзе букета ці вазона. Аднак печы штогод (звы- чайна да Вялікадня) прынята было бяпіць на- нава, таму, зразумела, старыя ўзоры не маглі захавацца, а сучасныя будаўнічыя ма- тэрыялы як аб'ект для прадаўжэння трады- цый роспісу ўжо не падыходзяць. Можна меркаваць, што яго характар быў у стыпі паліхромнай вышыўкі гладдзю, якая ў 20 ст. Набыла значнае пашырэнне, а таксама рос- пісу па тканіне, шкле, дрэве і інш. Паводпе звестак тых жа інфарматараў, распісваўся выязны транспарт: сані, вазкі, дугі. Традыцыя аздаблення выязнога транс- парту паспела нават замацавацца ў фапь- Л.Д оўгер. Куфар. 1950. Дрэва, роспіс. Агова Іванаўскага раёна. клоры (вазок мапяваны). Актыўней гэты від дэкору развіваўся на паўночным усходзе Беларусі, дзе, відаць, аказвапі ўплыў тра- дыцыі рускага роспісу на гэтых відах транс- парту. Невялікія вузкія плоскасці, прыда- тныя для дэкаравання, выклікапі іншы яго характар — геаметрычны дробнаўзоры- Сты. Скупыя звесткі і нешматлікі рэчавы матэ- рыял не даюць яснага ўяўлення і пра дэкор мэблі. Можна толькі сцвярджаць, што тра- дыцыйныя віды мэблі (сталы, лавы, капыс- кі), як і некаторыя новыя (ложкі, крэслы), роспісу не мелі, што характэрна таксама і для сумежных тэрыторый — Літвы, Поль- шчы. Дэкараваліся тыя віды мэблі, якія па- чалі выконваць у народным побыце рэпрэ- зентатыўныя мэты, — шафы, пасуднікі і г.д. Аднак часцей за ўсё аздаблялася мэ- бля, звязаная з вясельнымі абрадамі, — куфры. Выраб іх вырас у шырокаразвіты промысел, які пакінуў значны дакумента- льны і рэчавы матэрыял, што дазваляе даць не толькі агульную характарыстыку гэтага Куфар. 1950-я гады. Дрэва, роспіс. Агова Іванаўскага раёна. БДМНАП. Роспіс віду народнага роспісу на Беларусі, але і вызначыць рэгіянапьныя яго віды. Да сярэдзіны 19 ст, (а ў некаторых вы- падках — і да канца яго каштоўнае адзен-
|