Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Васкаванне — найбольш старажытная,
пашыраная і любімая тэхніка дэкаравання пісанак ва ўсіх спавян і іншых суседніх наро- даў, дзе бытаваў гэты звычай. Заключаец- ца яна ў нанясенні васковага ўзору на па- верхню яйка для засцярогі яе натуральнага колеру пры апусканні ў фарбавальнік. Па сутнасці, гэта добра вядомая тэхніка ба- тыка, што, відаць, дало падставу М.Габе- рланту выводзіць васковую тэхніку дэкара- вання пісанак з батыкавых індыйска-пер- сідскіх тканін і звязваць яе пашырэнне на славянскіх землях з пачаткам 18 CT.1s Аднак знойдзеныя польскімі даспедчыкамі фра- гменты пісанак, якія датуюцца 10 ст., пера- канаўча абвяргаюць такое меркаванне16. Характар дэкору пісанак вызначаўся перш за ўсё тэхнапогіяй нанясення воску. Ва ўсіх спавян шырока бытавала тэхніка ро- спісу воскам з дапамогай спецыяльнай бля- шанай леечкі — пісака, пісапьца. Роспіс пі- саком нагадвае тэхналогію дэкаравання ке- рамікі ангобам з дапамотаю ражка і дае гэткі ж сакавіты арнамент лінейнага хара- ктару і адвольнага мапюнку — геаметры- чны, раслінны, зааморфны, антрапамор- фны. У межах гэтай простай тэхнапогіі можна дасягаць любога ўзроўню дэкара- тыўнасці. Напрыклад, гуцульскія пісанкі (асабліва з Космача і Пістыня), якія бясспрэ- чна можна лічыць вышэйшым дасягненнем у гэтай гапіне народнага мастацтва славян, вызначаюцца дзівоснай ювелірнасцю17, ма- раўскія — разнастайнасцю распінных матываў18. У межах Беларусі пісанкі, дэкараваныя з дапамогай пісака, пераважалі на Палессі, але, па ўспамінах інфарматараў, бытавалі і Роспіс ў іншых рэгіёнах, у прыватнасці на Паня- монні. Апошняе пацвярджаецца шырокім бытаваннем іх на сумежных тэрыторыях Польшчы19. У дэкоры такіх пісанак выразна заўважаецца дзяленне паверхні яйка су- цэльнымі лініямі на палі, часцей за ўсё на восем: адзін паясок праходзіць упоперак, два — удоўж, праз канцы. На скрыжаванні ліній змяшчаюцца матывы накшталт хвой- ных гапінак (грабелькі), а часцей за ўсё — традыцыйная васьміпялёсткавая разетка (ружа). Узор выразны, матывы хоць і рас- лінныя, але моцна геаметрызаваныя. Такі дэкор характэрны і для Украінскага Палес- ся, сустракаецца на ўсходзе Польшчы, у Балгарыі і, відаць, уяўляе сабою найбольш старажытны яго пласт, калі меркаваць па практычна ідэнтычным узоры на знаходках 11 ст. ў Полыіічы20. Аднак, на думку да- спедчыкаў, выкарыстанне для дэкаравання пісанак бляшанай леечкі — параўнапьна по- зняя з'ява, у старажытнасці гэта рабілі за- востранай палачкай, якая і сёння спужыць дзе-нідзе замест пісака21. Іншы характар мае дэкор пісанак, выка- А.З айк о, Г.З айк о. Пісанкі. 1986. Сапоц- кін Гродзенскага раёна. Народнае мастацтва Беларусі наны вострым прадметам — цвічком, шпількай і г.д. Такое дэкараванне, звычайна паралельна з пісаковай тэхнікай, вядомае на многіх тэрыторыях, але не ўсюды. Перава- жала гэтая тэхніка і ў Беларусі, а ў апошняе паўстагоддзя была адзіная на Панямонні. Вядомая яна і ў Польшчы, асабліва на тэры- торыях, заселеных беларусамі, перава- жала і ў Літве. Мяркуецца, што гэтая тэхніка больш по- зняя, яна прыйшла на змену пісаковай22. Калі ўлічыць паўсюднае пашырэнне апош- няй, нават на тэрыторыях, дзе доўга збера- галіся старажытныя традыцыі народнага мастацтва (Беларуска-Украінскае Палессе, Балгарыя), відаць, гэтае меркаванне небес- падстаўнае. Пашыраная на Панямонні (як і на суседніх
|