Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Свабодных палях. Аднак кожны цэнтр рос-
пісу, зразумела, меў і свае асаблівасці. Напрыклад, на Гродзеншчыне выразнасцю кампазіцыі вылучаюцца лідскія куфры. Пя- рэдняя сценка дзяпілася акоўкай на 4 палі, Цэнтральная стужка не суцэльная, а абры- Валася пад замком. 2—3 паласы штампава- нага ўзору акаймоўвалі яе, утвараючы над верхнім яе канцом арачнае закругленне. Такім жа чынам аформлена і замочная на- кладка, прадоўжаная на акоўцы века. Бака- выя палі аздоблены зігзагападобнымі пало- самі ўзору. За адносна кароткі час штампаваныя ку- фры сталі папулярныя ў народным побыце, Тым не менш ужо на пачатку 20 ст. яны па- чапі выходзіць з моды. Відаць, паўплывалі на гэты працэс змены ў гарадскім і места- чковым побыце, на якія тады арыентава- лася і вёска. Куфры і скрыні ў мяшчанскім асяроддзі страцілі сваё колішняе значэнне, Попытам стала карыстацца стыпьная мэбля з каштоўных парод драўніны ці іх імітацыі. Д.Ц у 6 ер. Куфэркі. 1987. Дрэва, роспіс. Давыд-Гарадок Столінскага раёна. Прадаўжаючы сваё жыццё ў сельскім побыце, куфры адрэагавалі на гэтыя тэн- дэнцыі зменамі ў характары дэкору. Но- вым яго відам стала фляндроўка, якая імі- тавала ці падкрэслівала прыгажосць нату- ральнага мапюнка драўніны. Паверхню куфра пасля папярэдняй грунтоўкі фарба- валі ў вохрысты колер, пасля яго высыхання наносілі другі, больш цёмны, чырвона-ка- рычневых адценняў, і па яшчз сырой па- верхні наводзіпі папосы скураным ці гума- вым грабеньчыкам, анучай, a то і далонню. На цёмным фоне выступалі больш светлыя разводы, плямы ці хвалістыя лініі. З'явіў- шыся як імітацыя, такі дэкор неўзабаве вы- працаваў уласныя дэкаратыўна-мастацкія асаблівасці, набыў шырокую папулярнасць па ўсёй Беларусі, у Польшчы (крыху раней, з канца 19 ст.), на паўночным захадзе Украіны (Падолле, Палессе), у народаў Прыбалтыкі. У большасці рэгіёнаў Беларусі фляндроў- ка часам спапучалася з іншымі відамі дэ- кору. Напрыкпад, на Падняпроўі па флян- драваным узоры (ці па аднатоннай афар- Куфар. 1953- Дрэва, роспіс. Мокрая Дубра- ва Пінскага раёна. Роспіс боўцы) малявалі чорныя палосы, што нагадвалі колішнюю акоўку. Яны размяш- чаліся звычайна ў выглядзе косай сеткі, аса- бліва на веку. Падобны дэкор і на рускіх сундуках, якія мелі крыху меншыя памеры і плоскае века. Спарадычна выступалі і іншыя варыянты фляндроўкі. Майстры Ча- чэрска і навакольных цэнтраў промыслу па- лосы наводзілі не адвольна, а расчэрчвалі сценку і века ў выглядзе прамой і косай сеткі, а ў яе ячэйках ці на скрыжаваннях ліній вычэрчвалі цыркульныя кругі-разеткі. Па характары такі дэкор нагадваў разьбу
|