Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Релігійні технології






 

Ми зараз зустрілися з великою кількістю нових релігійних сект, які, починаючи з " Білого братства", досить активно пропагують себе, знаходять шлях до нових віруючих, створюючи чималі групи своїх прихильників. Зрозуміло, що достатньо важливим елементом таких успіхів є зміна соціально-історичних обставин, в яких опинилося населення України. За короткий проміжок часу Олімп богів минулого (наприклад, Ленін, Партія, Комсомол) перейшов з почесного на найлайливіші місця. Ситуація переорієнтації, призупинення доволі сильного попереднього потоку пропаганди зробила з великої групи людей " табула раса" - чисту дошку, на яку тепер можна писати імена нових богів. До цього слід додати й те, що, на відміну від православ'я, яке є досить консервативним і незмінним упродовж сторіч, нові релігійні секти використовують не законсервовані, а сучасні комунікативні процеси. В них дозволена й джазова музика, й рідна мова, відсутні особливі храмові ознаки та інше.

Водночас слід визнати, що релігійні технології існували завжди, й вони є достатньо специфічними та детальними. Просто вищенаведені характеристики сучасної ситуації в Україні полегшують використанні

c. 132

вже напрацьованого за сторіччя відповідного комунікаційного інструментарію. Відповідні керівництва з проведення сповіді, наприклад, існували ще у середньовіччі й були тоді зорієнтовані не на індивідуальну особистість, а на лицаря взагалі або на купця взагалі. Збереглися, наприклад, щоденники Ігнасія Лойоли, де він розписує етапи, за якими можна досягти екстазу. До речі, цими технологіями цікавився відомий кінорежисер С.М.Ейзенштейн, вбачаючи в цьому однотипні моменти впливу на масову аудиторію. Мені зустрівся й такий цікавий вислів, що священик - саме й був першим психоаналітиком, бо справа сповіді побудована в тому самому ключі, що й психотерапевтична робота.

Суттєвою відмінністю сучасних сект є досить активний, щоб це сказати агресивний, комунікаційний наступ. В якому ключі він проходить? Що саме дозволяє новим пастирям мати такі успішні результати? Ми можемо підкреслити такі принципові тези конструювання цієї релігійної комунікації:

1. Релігійна комунікація відбувається у специфічному контексті сприйняття, що знімає опір, зменшує до мінімуму ступінь недовіри - як правило, майбутні віруючі знаходяться в ситуації без їжі, без перепочинку.

2. Колективний контекст - це завжди в оточенні натовпу, завжди разом з усіма. Відомо, що у натовпі людина легше піддається впливові, в неї легше пробуджувати будь-які агресивні емоції, що відомо охоронцям порядку. Бо у натовпі людина від людини перебуває на відстані, дозволеній звичайно лише для близьких, це так звана інтимна зона.

3. Принциповим для подібних релігійних технологій є заперечення будь-яких інших джерел інформування, дозволений лише один варіант, лише одна істина. Тому завжди і кіно, і телебачення вважалися диявольським витвором. Затуливши очі й вуха від альтернативної інтерпретації тих самих подій, можна набагато полегшити перебудову свідомості, що достатньо активно й системно практикували тоталітарні режими.

4. Контекст довіри - як у психоаналітичному сеансі має місце індивідуальний підхід до людини, якій у сучасному світі навіть немає з ким

c. 133

поділитися, зняти своє напруження. В сучасному світі людина переважно пасивно сприймає інформацію, для неї заперечена функція промовця. Секти надають можливість такого спілкування, цю людину нарешті хтось чує.

5. Контекст повторення - відбувається постійне повторення тієї самої інформації багато разів, вона переводиться з деавтоматизованого стану в автоматизований, стає частиною людини, зняти її з себе вже дуже важко. Водночас цю дію підсилює масове використання рифмованих текстів, від цього повторення стає ще більшим. Потім ці рифмовані складники виносяться на поверхню, вони повинні повторюватися самостійно. Під час виголошення подібних спеціальних сконструйованих текстів активна свідомість як така практично відсутня, сила звуків, форми набагато сильніша.

6. Молодіжний контекст - секти працюють переважно з молоддю. Молода людина шукає контактів. Саме у цьому віці вона хоче відійти від батьків, стати самостійною, мати своє коло друзів, уподобань. У минулі часи саме в цей період відбувався обряд ініціації, бо розривалися старі сімейні зв'язки й приходили нові. Цей специфічний віковий проміжок, з одного боку, є найцікавішим для впливу, а з іншого - ця молода людина все одно є " майбутнім пасажиром" якогось потягу, секта намагається подати свій потяг якомога раніше.

7. Контекст багатоканальності - активно використовується, як це є і в традиційній релігії, до речі - не тільки вербальний вплив, а й невербальний (музика, співи, візуальні зображення). Досить часто практикується спеціальна їжа. Прихильність до вегетаріанства, яку практикують деякі східні секти, одночасно переводить організм на безопоровий стан, тому у цьому випадку й їжа має принципове значення.

8. Досить значну частину інформації в цій комунікації становить негативна: про ворогів, друзів диявола. Суттєво, що секти, як правило, намагаються одразу оголосити поза своєю нормою саме найближчих до людини людей, її батьків. Вони оголошуються диявольськими створіннями, що відразу полегшує роботу цієї технології, бо саме ЦІ люди й мали на віруючого найбільший вплив, їх намагаються одразу вивести з гри.

9. Тексти (як і у випадку ворожби, наприклад) принципово побудовані так, щоби давати неоднозначну інтерпретацію. Це дозволяє задовольнити потреби багатьох людей, котрі відчувають цей текст як

c. 134

написаний якраз про них. Те саме стосується навколишнього світу, об'єкти якого теж легко підпадають під інтерпретації та реінтерпретації цих текстів.

10. Контекст авторитету— комунікація взасадничена непохитною вірою в істину того, хто говорить. Це повторення звичайної релігійної комунікації: наприклад, коли папа римський говорить з кафедри, він є непогрішимим. Тобто в системі релігійної комунікації обов'язковим елементом є ієрархічний компонент.

11. Маємо завжди особливі варіанти візуальної комунікації. Наприклад, портрети матері Марії з " Білого братства" повторювали символіку хреста, яка, до речі, згідно з даними дослідників, має такі особливості: " горизонталь - спокій, вертикаль - стабільність; прямий кут - фіксованість (певність, міцність)", що передають релігійність, безпеку й захищеність.

12. Символічний контекст - взагалі доволі суттєвим є породження символів, бо вони, на відміну від просто знаків, дозволяють відчувати набагато більше, вони індивідуально розкриваються до тієї глибини, до якої хоче й може віддалитися людина. Світ, в якому фізично перебуває людина, може стати їй непотрібним і нецікавим. Людина переходить у вербальний світ, але він сконструйований для неї іншими. Позбувшись цих коренів реальності, людина набагато простіше сприймає інформацію, що надається їй у відповідному ракурсі.

Таким чином, комунікативні технології цього типу намагаються перевести людину з реального світу в якийсь варіант світу ідеального, вербальне побудованого. Оскільки він сконструйований, то має доволі системний характер, у ньому немає порожнин, на будь-яке питання є відповідь. У результаті людина відчуває себе єдиним обранцем, їй Дозволено бути не такою, як інші, що, до речі, теж досить важливо, особливо у випадку молодіжної аудиторії.

Які загальні висновки ми можемо зробити, зіставивши всі комунікативні технології? Адже відчувається, що кожна з них ще далеко не використала всіх своїх можливостей, й на нас ще очікує багато несподіваного на шляху індустріальної організації комунікативних процесів.

c. 135

Перше. Комунікативні технології будують принципово вербальний світ, й саме йому в подальшому підпорядковується дійсність. Навіть поняття істини розв'язується у вербальній площині, без звертання за перевіркою до реалій. Наприклад, " Кубанські козаки" були правдивіші за дійсність, якій вони зовсім не відповідали. Але психологія звичайної людини розглядала свою дійсність як виняток. Правильною дійсність була лише на екрані.

Друге. Всі ці комунікативні технології розробляють питання непрямого виходу на людину. Звичайно, існують й інші приклади, такі, як пропаганда " Цілини" Л.І.Брежнєва. Але загальне враження такс, що комунікативні технології лише підсилюють ті розумові стереотипи, які вже присутні в людині. Саме тому вони більше зацікавлені в розробці емоційних каналів впливу, а не раціональних шляхів. З іншого боку, це зрозуміло теж, адже раціональні шляхи можуть заперечуватися людиною, що набагато важче зробити з емоційними каналами. Сьогодні вже встановлено, що деякі пахощі, наприклад, підсилюють розумову діяльність людини.

Третє. Комунікативні технології, на щастя, не можуть до кінця виконати свої завдання. Є якась межа, що дозволяє нам бути вільними від них, сила розуму окремої людини ще може протистояти діям індустрії комунікативних технологій. Поки що може...

С. 136



Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.009 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал