Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
XV-XVIII ғғ. қазақтардың материалдық рухани мәдениетінің ерекшеліктері.
Қ азақ халқ ының тіршілік-тұ рмысында қ олө нер кә сібі ү лкен маң ызды орын алды. Ө йткені мал шаруашылығ ы немесе егіншіліктің дамуы қ олө нер кә сіпшілігімен тікелей байланысты болды. Мал шаруашылығ ы ү шін ер-тұ рман, ат ә бзелдері, малды ұ стайтын, байлайтын жабдық тар, егіншілік ү шін жер жыртатын жә не тырмалайтын, астық ты жинайтын жә не ө ң дейтін қ ұ ралдар т. б. қ олө нершілердің ең бегімен дайындалды. Ү йде істелетін кә сіп бұ йымдардың кө пшілігі тауарғ а айналмайтын, ө ндірушінің ө з отбасын ғ ана қ анағ аттандыруғ а пайдаланылатын. Халық ө нері, ә сіресе, киіз ү йдің жабдық тарын, жиһ аздарын жасауда ерекше ө рістеді. Бұ л кезде оң тү стік Қ азақ стан қ алаларының, Орта Азиямен, Шығ ыс Тү ркістанмен, Орыс мемлекетімен сауда-саттық байланысы жанданды. Осының арқ асында кө шіп-қ онушы жә не отырық шы халық топтарының экономикалық, мә дени-ә леуметтік қ арым-қ атынасы кең ейе тү сті. XVI-XVIII ғ асырларда «Ұ лы жібек жолы» бойында орналасқ ан Сығ анақ, Сауран, Отырар, Тү ркістан, Сайрам, Жент т. б. қ алалардың тездеп ө ркендеуі, қ азақ халқ ының біртұ тас ел болуына, жеке хандық қ ұ рып нығ аюына ү лкен ә серін тигізді. Тү ркістан, Отырар, Тараз, Сайрам жә не тағ ы басқ а қ алалардан табылғ ан кү міс тең гелер мен мыс ақ шалар Қ азақ хандығ ы тұ сында сауда-саттық ө ркендеп, ақ ша айналымы дамығ андығ ын кө рсетеді. Ұ лан байтақ кең далада мал бағ ып, кү ндерін табиғ ат қ ұ шағ ында мал ө рісінде, тү ндерін жұ лдызды аспан астындағ ы мал кү зетінде ө ткізген қ алың қ азақ, ә лемдегі табиғ ат қ ұ былыстарын ү немі бақ ылап отырғ ан. Осы бақ ылаудың нә тижесінде халық тың кө пжылдық тә жірибелері қ орытылып, жұ лдызды аспан туралы астрономиялық тү сініктер мен білімдер жинақ талғ ан. XVI-XVII ғ асырларда қ азақ тар арасында ислам діні кең інен тарады. Оны таратуда Сығ анақ, Тү ркістан, Хорезм, Бұ хара, Самарқ анд сияқ ты қ алалар айрық ша рө л атқ арды. Ислам діні кө шпелі халық арасында терең тамыр жайғ ан жоқ. Оғ ан себеп қ ақ тығ ыстар, соғ ыстар жә не тү рлі саяси қ арама-қ айшылық тар еді. Сондық тан халық тың ә сіресе кө шпелі бө лігі ислам дінін кө пке дейін қ абылдамай, тә ң ірге, кү нге, аспанғ а, жерге, суғ а табынуғ а негізделген нанымды ұ стады. Қ азақ тар ө мірінде отты қ асиеттеу ү лкен рө л атқ арды. XVI-XVIII ғ асырларда қ азақ халқ ының арасында тақ ырыбы мен жанры жағ ынан алуан тү рлі ауыз ә дебиеті кең ө ріс алды. Қ азақ халқ ының поэзиясында жыраулардың орны ерекше бағ аланды. Жыр толғ ауларында қ анатты сө здер, ғ ибратты нақ ылдар кең орын алды. Сол кездегі қ азақ поэзиясының аса ірі тұ лғ алары – Шалкиіз (XV ғ.), Доспамбет (XVI ғ.), Жиембет (XVII), т. б. жыраулар. Қ азақ тың батырлар жыры эпосқ а тә н аң ыз сияқ танғ анымен, олардың бә рі дерлік тарихи оқ иғ аларғ а қ ұ рылғ ан. Мә селен, Қ обыланды, Алпамыс, Ер Тарғ ын, Ер Сайын, Қ амбар дастандары тарих шындығ ымен қ абысып жатқ ан шығ армалар. Қ азақ тың ә леуметтік-тұ рмыстық дастандары да («Қ озы Кө рпеш-Баян сұ лу», «Қ ыз Жібек» т. б.) феодалдық -рулық қ оғ амның ө мірін ү лкен шеберлікпен кө рсетеді. Бұ л кезде Қ азақ хандығ ының мемлекеттік қ ұ рылысы мен халық ө мірінің ерекше жағ дайларын ө зіндік ө згешелігімен қ амтитын қ оғ амдық уклад «билер сө зі», «билер айтысы», «билер дауы», «тө релік айту», «шешендік сө здер» деп аталатын кө ркемдік мә дениеттің бірегей тү рін туғ ызды. Ә дебиеттің бұ л тү рін шығ арушылар негізінен XVI-XVIII ғ асырларда қ азақ қ оғ амында сот ісін жү ргізумен ғ ана айналысқ ан жоқ. Билер хан кең есінің мү шелері болып, мемлекеттік істерге белсене араласты. Бұ л кезде қ азақ тіліндегі жазба ә дебиеттері діни жә не аң ыздық мазмұ ндағ ы кітаптар тү рінде таралды, сондай-ақ тарихи шығ армалар мен рулар тарихы (шежіре) жасалды. Олардың ішінен Захир-ад-дин Бабырдың «Бабырнамасын», Камалад-дин Бинайдың «Шайбани-намесін», Мұ хаммед Хайдар Дулатидің «Тарих-и Рашидиін», Қ ожамқ ұ л бек Бахидің «Тарих-и-Қ ыпшағ ын», Қ адырғ али «Жами-ат-таварихын» жә не басқ а да шығ армаларды арнайы бө ліп кө рсетуге болады. Бұ л кезде Қ азақ хандығ ы кө ршілес мемлекеттермен, Орта жә не Таяу Шығ ыс елдерімен ү здіксіз араласып отырды. Мұ ның ө зі араб-мұ сылман мә дениеті мен ғ ылымының таралуына ә серін тигізді. Қ азақ жерінде мектептер мен медреселер ашылып, оларда оқ у араб-парсы жә не тү рік тілдерінде жү ргізілді. Қ азақ тар жазуда араб ә ліп-биін тұ тынды. Мектептер мен медреселерде ғ ылымның ә р тү рлі салалары " дін ілімі, математика, логика, философия) бойынша білім беріліп, Шығ ыстың ұ лы ақ ындарының классикалық туындыларымен таныстырылды. Мұ ның бә рі қ азақ халқ ының жалпы дамуына, бү кіл қ оғ амның рухани ө мірі мен мә дениетіне игі ық пал жасады. Сонымен, XVI-XVIII ғ асырларда Қ азақ қ оғ амында шаруашылық тың жә не мә дениеттің дамуында елеулі ілгерілеушілік орын алды.
|