Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Радянсько-американські відносини у другій половині 1980-х років. 2 страница
На рубежі 60-70-х pp. в історії науки і техніки сталися кардинальні зміни. Традиційні технології опинилися на межі своїх фізичних можливостей. В першу чергу це відчували традиційні галузі - металургія, машинобудування, енергетика. Ще з 50-х pp. постало питання про вдосконалення сталеливарної промисловості. Перший промисловий кисневий конвертор був побудований в Австралії у 1952 р. Киснево-конверторний метод переплавлення чавуну на сталь склав конкуренцію мартенівському методу. На 70-і pp. будівництво мартенівських печей практично було припинене у всьому світі. Практично вичерпав свої можливості механічний удар -- один з самих розповсюд-. жених технологічних прийомів. Гранично експлуатувались традиційні транспортні засоби, дійшли максимального їх рівня потужність, вантажопідйомність, швидкість тощо. При новому віражі НТР йшлося про розвиток немеханічних технологій. Домінуючими стали такі процеси, коли виробництво не передбачало безпосередньої механічної дії на матеріал ззовні, а відбувалось за рахунок енергії міжмолекулярних і міжатомних зв'язків, зміни внутрішньої структури. Стали виникати нові наукові галузі та напрямки. На межі фізики елек- тричних явищ і традиційної механіки виникла мехатроніка. Розвиток квантової радіофізики сприяв народженню лазера. Йшов активний пошук та впровадження альтернативних джерел енергії: геоенергетика, енергія вітру та припливу, створення синтетичного палива. Отримала дальший розвиток гідропоніка ^безперервне, цілорічне і цілодобове автоматизоване виробництво сільськогосподарських продуктів, що не залежать від ґрунтів, погодних чи кліматичних умов. Над поліпшенням генетичного коду агрокультур працює генна інженерія. Складні чи небезпечні для людини ділянки виробництва потребували спеціальної машинізації - створення робота. Найперші зразки простих промислових роботів були створені у 1962 р. в США (" Версатран" та " Юні-мейт"). Вони діяли по суворій схемі при незмінних умовах праці. Роботи другого покоління стали більш автономними завдяки створенню підсистем сенсорної та ЕОМ. Прообразом адаптивного робота був маніпулятор Ернста 1961 р. У 1969 р. у Стенфордському університеті був створений робот " Шейкі", який мав технічний зір, міг розпізнавати предмети і оперувати ними по заданій програмі. Роботизація активно прогресувала в Японії. У 1982 р. фірма Міцубісі оголосила про створення робота, який міг сам розкурити цигарку і знімати телефонну трубку. Але американці у цьому ж році створили робота, що міг складати кубик Рубіка. Роботизація виробництва, крім позитивного (підвищення якості і темпів виробництва), має і негативний бік: загроза безробіття внаслідок гегемонії механічних приладів на місцях, стреси працюючих, травматизм. Перший випадок вбивства роботом людини стався в Японії у 1981 р.. тому Міжнародна організація праці (МОП) виробила правила користування роботами на масових підприємствах. Нині вчені розробляють роботів третього покоління - із штучним інтелектом. їх основне призначення - цілеспрямована дія у складному, погано організованому, не прогнозованому середовищі. У другій половині XX ст. однією з провідних наук стала кібернетика (наука про інформаційне управління), батьком якої називають американського вченого Норберта Вінера (1894-1964). У 1948 р. вчений видав книгу " Кібернетика", яка зробила його всесвітньо відомим. Його заслуга полягала в тому, що він вперше зрозумів принципове значення інформації в процесах управління. Людина поглиблювала свої знання не тільки про світобудову, а й про саму себе. У 1962 р. Нобелівська премія в галузі фізіології і медицини була присуджена англійцю Ф. Кріку, американцям Д.Уотсону та М.Уїлкінсу за створення моделі ДНК у 1953 р. та поглиблене вивчення структури та механізмів дії нуклеїнових кислот. Поглиблювались знання про нервову систему, на новому рівні вивчали позасвідоме. Так, у 1983 р. спільно з математиком Гремом Мітчісоном Френсіс Крік висунув гіпотезу про те, що сновидін ня є побічним ефектом процесу звільнення людського мозку від надмірних і некорисних асоціацій, накопичених у стані бадьорості. У травні 1990 р. група американських вчених з Медичної школи ім. Гопкінса (Вашингтон) вперше виростила в лабораторії колонію людських нейронів, відкривши шлях в біохімію і генетику людського мозку, створення нейротехнологін для ЕОМ. У лабораторіях компанії IBM 1990 p. вчені отримали метод точно переміщувати окремі атоми. Це відкрило шлях для створення таких мікросхем, в яких інформація обертатиметься на молекулярному рівні. Науковою сенсацією стало здійснення в одному з англійських університетів у 1997 р. клонування великого дорослого ссавця. Вівця Доллі, що з'явилася на світ в результаті цього експерименту, забезпечила собі місце в історії науки. Американський учений Річард Сід оголосив про початок експериментів по клонуванню людини, тобто створенню штучної людини із окремої клітини нестатевим способом. Такі досліди засуджені Ватиканом і заборонені законом Великобританії. Значення таких експериментів важко усвідомити. Йдеться про довільні зміни і конструювання біологічної природи людини, створення кібернетичних організмів. На практичному горизонті медицини серед інших вирізняється фармако-генетика — методика сканування геному і створення ліків, призначених для конкретної людини. Тенденції у розвитку літератури. Картина світової літератури стає по війні значно складнішою у всіх відношеннях: за тематикою, жанрами, стилями, проблемами, регіональним представництвом. До школи так званої " старої" літератури (західноєвропейської чи північноамериканської) прилучаються новітня хвиля - латиноамериканці (Габріель Маркес, Пабло Неруда, Луїс Борхес), японці (Кобо Абе, КавабатоЯсунарі), африканці. При яскравій строкатості умовно можна виділити два основних напрями -- реалістично-традиційний та модерністич-ний. Реалізм продовжував довоєнну демократичну тенденцію в літературі, а також традицію літературного руху Опору у роки фашизму та нацизму. Тут в першу чергу слід нагадати імена французів Роже Війяна, Робера Мерля, Жана Лаффіта, німців Генріха Бьолля, Анни Зегерс, Германа Гессе. Так, Жан Лаффіт, що пройшов шлях в'язня у гітлерівських концтаборах, у книзі " Живі борються" документально розповів про людську мужність, нескореність і віру у перемогу над фашизмом. Робер Мерль у романі " Смерть -моя професія" показує історію Німеччини першої половини XX ст. через, долю Рудольфа Ланга, що став комендантом концтабору й професійним убивцею. Романи і повісті Анни Зегерс (" Мертві залишаються молодими", " Поїзд прийшов вчасно", " Де ти був, Адаме? ") розкривають драматизм 33N німецького суспільного життя за гітлерівського режиму. Цю ж тему у своїх художніх та публіцистичних творах продовжив Генріх Бьолль. який і був відзначений Нобелівською премією у 1956 р. " Сердитими молодими людьми" назвали англійських письменників, що вступили до кола літератури у середині 50-х pp. їх твори містили їдкий сарказм, різку і неприкриту критику існуючих порядків. До плеяди " сердитих" відносяться Кінслі Еміс (" Щасливчик Джим", " Це невизначене почуття"), Джон Уейн (" Поспішай униз", " Живучи тепер"), Джон Осборн (" Оглянься у гніві"). Трохи пізніше в літературу Великої Британії прийшло покоління бунтівників, яких стали називати творцями " робітничого роману". Започаткував цей рух роман Аллана Сіллітоу " Суботній вечір та недільний ранок". Його наслідували Сід Чаплін (" День сардини", " Можна кохати і так"). Домінували у цих романах молоді герої з середнього трудящого класу, невдово-лені життям, що займали активну громадянську позицію. Але " робітничий роман" був хоч і помітним явищем, але нетривким. У цей же час з'являється і так званий " антиколоніальний роман". Його представляють такі письменники як Джеймс Олдрідж (" Дипломат", " Не хочу, щоб він помирав", " Останнє вигнання"), Д.Стюарт (" Леопард у траві". " Непідходящий англієць"), Н.Льюїс (" Самотній пілігрим", " Зрима пітьма"). Та найбільшою постаттю повоєнної англійської романістики є Грем Грін. Ного романи " Тихий американець", " Суть справи", " Комедіанти", " Наша людина в Гавані", " Подорож з моєю тіткою" зосереджують увагу читача на яскравих психологічних характеристиках героїв, що провідним питанням життя мають визначення і знайдення його сенсу. Чарльза Персі Сноу іноді називають новим Голсуорсі за його цикл романів " Чужі та брати", який панорамно показує життя англійського суспільства 20-60-х pp. Французький реалізм репрезентують Луї Арагон, Моріс Дрюон, Ерве Базен. Творчість Луї Арагона багатогранна: поезія, проза, публіцистика, есеї-стика. По війні у кількох поетичних збірках Арагон залишився вірний пам'яті війни, руху Опору. Серед епічних творів вирізняються монументальні праці " Страсний тиждень", " Загибель всерйоз" та " Комуністи". У формі родинної хроніки написані романи Ерве Базена " Родина Резо", " Гадюка в кулаку", " Смерть коня". Ерве Базен чи не першим гостро розкрив проблему поколінь, що назрівала і вилилась у молодіжний бунт наприкінці 60-х pp. Учасник руху Опору Моріс Дрюон створив трилогію " Кінець людей", де викривав небезпеку цинізму і бездуховності у взаєминах людей. Справжня популярність до Дрюона прийшла у наступні десятиліття, коли він написав серію історичних романів " Прокляті королі" (1955-1977). В США реалістичний напрям репрезентують лауреати Нобелівської премії Ернст Хемінгуей (1952), Уільям Фолкнер (1950), Джон Стейнбек (1962). У першому післявоєнному романі " За рікою, у затінку дерев" Е.Хемінгуей показує руйнівну роль війни. Мова йшла про знищення людської особистості. Відома повість " Старий і море" стала філософським осмисленням долі людини-борця. Це твір-притча, головна ідея якого висловлена ясно: " Людина створена не для того, щоб зазнавати поразки. Людину можна знищити, але не можна її перемогти". Проблеми сучасного американського суспільства відображені у творах Д.Стейнбека (" Море Кортеса", " Заблукалий автобус", " На схід від раю", " Зима тривоги нашої") та У.Фолкнєра (трилогія " Село", " Місто" та " Особняк"). Настрій покоління " хіпі" та " бітників" виразив у своєму романі " Над прірвою у житі" Дж.Д.Селлінджер. Головний герой, зовні нічим не відмітний від інших, не може жити у злагоді з лицемірством, байдужістю, підлабузництвом. Він самотній у світі, якого не може збагнути. Твори Джона Апдайка (" Кентавр". " Ферма", " Кролику, біжи! ") знаходяться на перетині реалістичного і модерністичного напрямів. В США кращим твором про другу світову війну вважають роман Н.Мейлера " Голі та мертві". Антивоєнну тему Мейлер продовжив і у наступних романах- " Армія ночі" (про масовий похід 1967 р. до Пентагону проти війни у В'єтнамі), " Майямі та облога Чикаго" (про воєнні програми у передвиборній кампанії 1968 p.). Його гостру манеру відгукуватись на нагальні проблеми сучасності назвали " новим журналізмом". У післявоєнний час в США нового рівня сягає і драматургія. У п'єсах Юджша О'Ніла " Продавець льоду прийде", " Довга подорож в ніч", " Місяць для пасинків долі" створена картина розкладу колись незаперечних людських цінностей, розриву природних зв'язків між людьми. Твори О'Ніла стали еталоном серйозної драми, підготували складну психологічну драматургію Теннессі У ільямса та Артура Міллера. У п'єсах Уільямса " Скляний звіринець", " Трамвай " Бажання", " Орфей спускається в пекло" та ін. світ людських стосунків постає трагічним. Твори Міллера " Після гріхопадіння", " Випадок у Віші" також зосереджені на проблемі збереження чистоти внутрішнього світу людини. Умодерністичній літературі найбільш помітним явищем були твори екзистенціалістів. Засновником екзистенціалізму є французький письменник Жан Поль Сартр (1905-1980). Його філософське кредо досиіьясне: здійснюючи духовний вибір, людина бере на себе відповідальність за себе та інших, за долю світу в цілому. Жан Поль Сартр народився в Парижі, закінчив при: 33* вілейований вищий навчальний заклад Еколь Нормаль, відслужив в армії, викладав філософію в Гаврі. У 1933-1934 pp. був на стажуванні в Берліні, там познайомився з філософією Едмунда Гуссерля та Мартіна Хайдепера. У ранніх роботах " Трансцендентність Его" (1934), " Уява" (1936); " Ескіз теорії емоцій" (1939), " Уявне" (1940) Сартр розвинув вчення про нічим не детерміновану, спонтанну творчість екзистенції. Роботу над фундаментальною працею " Буття і ніщо" перервала війна. Сартр був мобілізований, в роки " дивної війни" потрапив в полон. Уміло зобразивши важке захворювання, він вийшов з табору і почав викладати філософію в одному з паризьких ліцеїв, приєднався до руху Опору. У середині 40-х pp. Сартр бере активну участь у політичному житті Франції. Намагався створити партію лівої інтелігенції, виступав проти колоніальних воєн в Алжирі та В'єтнамі. У 1964 році Сартру була присуджена премія Нобеля по літературі, але письменник відмовився її отримати. Творчість іншого французького екзистенціаліста Альбера Камю (1913-1960) була відзначена також Нобелівською премію (1957). Дитинство Камю пройшло в передмістях Алжиру, по закінченню Алжирського університету в 1940 р. Камю переїхав до Парижу, де влаштувався працювати в одну з столичних газет. Вільний час він віддавав редагуванню рукописів, розпочатих ще у Алжирі. Серед них - трагедія " Калігула", начерки філософського есе " Міф про Сізіфа", повість " Сторонній". Остання невдовзі принесла Камю широке визнання. Трагічна окупація Франції змусила його від'їхати до Алжиру, але вже з осені 1941 р. він пристав до руху Опору. Пізніше він пояснював свій вибір так: " Просто я себе ніде більше не мислив, от і все. Я думав, і так думаю по сьогодні, що приставати на бік концтаборів не можна". У 1943-1944 pp. у нелегальній пресі з'явились його " Листи до німецького друга" - філософсько-публіцистична відповідь спробам виправдати фашистське людиноненависництво за допомогою ніцшеанських поглядів. Найбільш відомий твір Альбера Камю " Чума" побачив світ у 1947 р. За словами самого автора, зміст " Чуми" - це боротьба європейського опору проти нацизму. У своєму щоденнику письменник записав: " За допомогою чуми я хочу передати обстановку задухи, від якої ми страждали, в якій ми тоді жили. Водночас я хочу поширити це тлумачення на існування в цілому." " Чума" - це книга про нескорених, книга про сенс життя посеред безглуздя. Коли А.Камю загинув в автомобільній катастрофі, Ж.П.Сартр, з яким вони спочатку були дуже близькі, а потім різко розійшлися, в прощальній замітці про Камю так описав його духовне обличчя і місце в житті Заходу: " Камю являв в на- шому столітті - і в суперечці проти поточної історії - сьогоднішнього спадкоємця старовинної породи тих моралістів, чия творчість є найбільш самобутньою лінією у французькій літературі. Його впертий гуманізм, вузький і чистий, суворий і чутливий, вів сумнівну у кінцевому результаті битву протії руйнівних і потворних віянь епохи. 1 тим не менше впертістю своїх " ні" він - всупереч макіавеллістам, всупереч золотому тільцю користолюбства -зміцнював в її серці моральні засади". Ученицею Сартра вважає себе англійська письменниця Айріс Мердок. Вона зображала людину загубленою і самотньою в світі хаосу (" Замок на піску", " Дика троянда", " Сдиноріг"). Людські долі визначаються загадковим фатумом, перед яким люди немічні, все вирішує сліпа сила долі. Співзвучною екзистенціалізму в західноєвропейській літературі була " драма абсурду". Найбільш відомі представники цієї течії румун Ежен Іонеско та ірландець Самюель Беккет. Відчуження людини від суспільства, фатальна самотність, песимізм, передчуття загибелі, марність дій та безглуздість слів персонажів - головні риси цього напрямку. Широкої популярності набули п'єси Беккета " В очікуванні Годо", " Кінець гри", " Остання стрічка". Перу Іонеско належать " Повітряний пішохід", " Урок", " Носоріг", " Корабель помирає". На початку 60-х pp. у Франції нетривке місце посів " неороман" (або антироман). В основі роману - приреченість: людині дано пізнати лише фрагменти, але зрозуміти істину поза її силою. Серед авторів найбільш популярною у молоді стала Франсуаза Саган. її романи " Здраствуй, смуток", " Чудові хмари", " Чи любите ви Брамса? ", " Трохи сонця в холодній воді", " Ангел-охоронець" витримали кількаразові видання і були перекладені багатьма європейськими мовами. " Психологічний роман" представляє також Наталі Сар-рот у творах " Портрет невідомого", " Планетарій", Золоті плоди", " Між життям і смертю". Нобелівська премія за 1999 р. була присуджена німецькому письменнику Гюнтеру Грассу за роман " Моє століття". Відомим він став ще значно раніше. Багато хто вважає, що Нобеля він заслужив відразу після виходу в світ свого першого роману " Бляшаний барабан" (1959). Народився Гюнтер Грасс у 1927 р. у Гданську в сім'ї кашубських німців. Після служби в армії та американського полону він працював гірником і водночас навчався в Академії мистецтв у Дюссельдорфі та Берліні. У другій половині 50-х pp. заробляв собі на життя як скульптор, графік і письменник спочатку в Парижі, а потім у Берліні. У 1955 р. вперше виступив з читанням своїх творів на зібранні літературного об'єднання " Група 47", до якої входили найперспек-тивніші німецькі автори і яка була свого роду " арбітром" в оцінці творчості початківців. У 60-х роках письменник, як і багато інших " лівих інтелектуалів", займався політикою та брав участь у передвиборній кампанії на боці соціал-демократів та Віллі Брандта. Його роман " Під місцевим наркозом" розповідає про відповідальність інтелектуала перед суспільством. Ця ж тема розкривається і у наступному творі " Із щоденників слимака". Грасс був нагороджений багатьма преміями, серед яких премія Теодора Фонтане, медаль Александера-Маяковського, премія Георга Бюхнера. Розвиток архітектури. Післявоєнна історія архітектури має кілька етапів розвитку з відповідними особливостями. У перші повоєнні роки (до кінця 40-х) питання стилю і художньої естетики відійшли на задній план, великі обсяги відбудови в Європі, з одного боку, і обмеженість засобів будівництва, з іншого, обумовили певну спрощеність і навіть примітивізацію будов. Тому криза авангардних напрямків архітектури (а її симптоми були помітні ще наприкінці 30-х pp.) поглибилась. Збитки, завдані країнам війною, породили прагнення до історизму, відновлення традицій, збереження (або поновлення) національного. Всесвітній (міжнародний, інтернаціональний) стиль втратив свою популярність і був приречений на згасання. Хоча, безперечно, його напрацю-вання не були марними і виявились у новому синтезі архітектурних засобів і стилістики. 50-і pp. позначені масовим житлобудівництвом. Проектні інститути працювали над плануванням квартир, враховуючи технічні можливості, демографічні та соціальні відмінності населення, особливості місцевості. Попри це житлові споруди всюди були доволі однотипні. Іншою ознакою 50-х pp. є те, що саме у цей період відновили свою автономну діяльність національні архітектурні школи, специфіка яких визначалась авторитетом талановитих майстрів. Так, архітектура Фінляндії множила традиції Алвара Аалто; японське зодчество вийшло на передові позиції завдяки Кендзо Танге, латиноамериканський світ представляли Оскар Німейср та Лусіо Коста; США подолали консерватизм дякуючи наполегливості Еро Саарінена, Великобританія заявила про свій стиль творчістю подружжя Елісон і Пітера Смітсонів. У 50-і роки остаточно визнані конструктивістські принципи Міс ван дер Рое і Ле Корбюзье. Архітектура '60-х pp. відрізняється тенденцією до відгородження від зовнішнього світу. Колишня легкість форм була заступлена гіпертрофова-ною масивністю. Навіть скляні фасади стали неприступними: прозоре скло замінили поляризованим, дзеркальним, що надало будовам вигляду непрозорих зовні кристалів. Виявом реакції на зовнішнє благочестя, косметичну прибраність створеного довкілля став рух бруталізму (від фр. brutal - грубий, жорстокий). Бруталісти прагнули виразити в архітектурних образах життсстверджуючу силу, розуміючи її як природно-грубу енергію. Від початку 70-х pp. в історії архітектури вирізняють етап постмодернізму, що охопив і 80-і pp. У 1972 р. побачила світ книга П.Блейка " Форма випливає з фіаско". Ця назва звучала як антитеза до максими модерністич-ної архітектури: " Форма випливає з функції". П.Блейк вважав, що модерні-стична архітектура зазнала поразки через надмірну революційність і безкомпромісність, утопічну мрійливість і примарність. Якщо у 30-і pp. скло у модерністичній концепції і практиці було символом чистоти, ясності, довершеності, слугувало засобом єднання внутрішнього і зовнішнього просторів, то в 70-і pp. " скляну" архітектуру звинуватили в тоталітаризмі, в контролі приватного і громадського життя людини. У 90-і pp. відновлюється інтерес до унікальних проектів, нестандартних рішень в організації простору. Першим теоретичним обґрунтуванням назрілих в архітектурі проблем вважають працю професора Йєльського університету Роберта Вентурі " Складність і суперечність в архітектурі" (1966). Учений провів порівняльний аналіз засад довоєнної і сучасної архітектури. Р.Вентурі нагадував, що Корбюзье проголосив основою нової архітектури чіткий порядок: " Ми стверджуємо, що людині притаманне прагнення до порядку, що всі її дії і думки спрямовуються прямою лінією і прямим кутом". Вузловим принципом постмодернізму Р.Вентурі назвав " складний порядок", який передбачає гнучкість і певну свободу. На думку постмодерністів, архітектура має подолати каркас канонів, має бути відкритою, мобільною системою. Р.Вентурі цитував провідного архітектора модерну Антоніо Гауді: " Я люблю невпо-рядкований порядок". Цей вислів став правити за кредо постмодерністичної архітектури. На противагу універсальному інтернаціоналізму був відновлений національний історизм. Постмодерністи наступальному революціонізму функціоналістів протиставили повагу до традицій, їх головним принципом стала ідея вписування (вмонтовування) в довкілля. В 70-і pp. виникають цілі проекти " нейтралізації" модерністичних споруд. Так, Центр Жоржа Помпіду в Парижі (1977, арх. Р.Піано, Р.Роджерс) був затулений архітектур- ною " ширмою" з арок, колон, стовпів (арх. М.Кюло, Дж.Стелленс). Інклюзивний принцип стає провідним у ансамблевій забудові. У 1980 р. в Парижі була проведена Бієнале з характерною назвою " Urbamte" (дослівно: ввічливість, учтивість). Корбюзіанське поняття " L'urbanism" (урбанізм, городянство) було витіснене. " Ввічлива" архітектура розв'язувала завдання не згори, а з середини. Комфорт, затишок, зручність - основні критерії архітектури 80-х років. Інший американський дослідник Р. Рагон підкреслив, що иостмодерн-істи включають не тільки історичне минуле, а й повсякденне, тривіальне, буденне. Якщо мовою модерніста була висока поезія, то постмодерніст пише старанною прозою. Модерністи використовували майбутній час, а їх наступники тісно пов'язані із сучасністю, вони - в теперішньому часі. Модерністи іноді скидались на утопістів-мрійників, їх вважали іноді божевільними; по-стмодерністи стали надто тверезими, вони уникали новаторського ризику. Постійне оглядання назад, ностальгування зробили їх швидше колекціонерами, хранителями цінностей, ніж самостійними будівничими. Модерністи часто згадували вислів 3. Фройда: " Птах летить, або помирає! ". Постмодер-ністи доцільним вважали зауваження Е. Фромма про " жіночність" архітектури, власне, її підпорядкованість, слухняність. Протистояння постмодерністів бунтівній архітектурі виразилось і на практиці. Кінцевою датою функціональної архітектури США називають 15 липня 1972 року. В цей день було знищено житловий комплекс Проут-Айгоу в Сент-Луїсі. Побудований він був у 1956 році на місці негритянських бараків і мав розв'язати соціальний конфлікт. Але на 70-ті роки Проут-Айгоу залишався осередком кримінальної злочинності. У 1977 році у кількох номерах журналу " Америка" було надруковано низку матеріалів під рубрикою " Що відбувається з американською архітектурою? " Авторка нарисів Дженні Хакстебл відповіла лаконічно: " Контрреволюція". Це слово достатньо точно передавало характер руху, спрямованого проти новітньої архітектури. Вирок висловив Юліус Позенер: " Функціоналізм будував для нікого! ", тому з ним треба покінчити. Ще в 60-ті роки в США була відчутною тенденція до монументалізації. Наприкінці 1950-х pp. набув визнання американський архітектор Луїс Кан (1901-1974). Це пов'язане з його викладацькою роботою в Иєльському університеті. Особливе значення Кан надавав організації світла. Воно для нього - найважливіший структурний засіб формування простору, незаперечна характеристика для його сприйняття. " Композитор записує ноти, щоб почути звуки, - писав майстер. - В архітектурі ритм необхідний, щоб витворилась музика відповідності між світлом і простором. Символи архітектури і музики через те такі близькі. Я вірю в те, що архітектура - розумний спосіб організації простору. Вона має бути створена так, щоб конструкція і простір проявились в ній самій. Вибір конструкції повинен враховувати організацію світла. Структура допоміжних приміщень має доповнювати структуру основних. Одна - груба, брутальна, інша - мережлива, сповнена світлом". Першими значними реалізаціями концепції Кана були будови Художнього музею Йєльського університету в Нью-Хейвені (1951-1953) і американської федерації медичних працівників у Філадельфії (1954-1956). Широке визнання Кану принесло будівництво медичних лабораторій Пенсільванського університету (1956-1961). Справу " органічної архітектури" Райта у повоєнні роки продовжив Брюс Гофф (1904-1982). Він розробляв індивідуальні форми, враховуючи смак і бажання замовника, особливості місцини і традиції місцевості. Гофф вважав, що архітектура виграє від несподіваного використання матеріалів: " Матеріали мають переступати межі своєї фізичної природи, так само як в людині ми сподіваємося побачити більше того " матеріалу", з якого вона зроблена". Взаємини Гоффа із замовниками грунтувались на відомій тезі його учителя Райта про те, що " органічна архітектура" покликана створювати будинки такі ж не подібні один на одного, як і люди, що в них мешкають. Райт створив стиль, що передбачав безліч комбінацій. Гофф всякий раз створював все нові і нові " стилі" для задоволення потреб замовника, прагнучи максимально наблизити будинок до його задуму. Гофф виступав проти професійних обмежень. Гофф - автор понад 400 проектів, 130 з яких реалізовані. Англійські критики називають його " самим американським архітектором" або " архітектором мрії". Для родини Фордів у Аврорі (штат Іллінойс) він побудував " будинок-парасольку" (1948); для сім'ї Бавінджер в Нормані (штат Оклахома) " будинок-равлик" (1951-1955); для доктора Хайда в Кан-зас-сіті - " зелену попільничку" (1965) та безліч інших вражаючих будинків. Будинки Гоффа іноді називають " архітектурними портретами". Філіпа Джонсона (народ. 1906) критики називають " останнім архітектором епохи майстрів і першим - епохи без майстрів". Сам він називав себе і функціональним модерністом, і класицистом, і постмодерністом, і функціональним еклектиком. 1 все це без будь-якого кокетування. Кожна з цих характеристик до нього прийнятна у різні етапи його творчості. Після другої світової лійни, наприкінці якої Джонсон служив у діючій армії, він повер-
ну вся до нью-йоркського Музею сучасного мистецтва. 1947 року він випустив монографію про Міс ван дер Рое, саме його творчість і надихнула його на будшничу стежку. Свою самостійність Джонсон усвідомив наприкінці 1950-х pp., побудувавши корпус університету Св. Томаса в Хьюстоні та Музей Вільяма Проктора в Юті ці. 60-і роки знаменують новий етан його зрілості. Сам він про це писав у своїй дослідницькій праці " Елементи руху в архітектурі": " Архітектура, це, звичайно, не тільки організація простору, не тільки організація об'ємів. Це фактори допоміжні, підпорядковані основному -організації руху (" процесії"). Архітектура існує тільки в часі". Саме через організацію руху слід відзначити його " Сад скульптур" при Музеї сучасного мистецтва в Нью-Йорку (1953-1964), театральний комплекс Лінкольн-центр (1962), Музей доколумбового мистецтва у Вашингтоні (1963). Джонсон залишався найавторитетнішим майстром впродовж 70-80-х pp., самим модним і самим дорогим.
|