Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Бытавання
ВЫТОКІ I ТРАЛЬійЫІ НЛРОЛНАГЛ MACTAUTBA БЕЛЛРУСІ ПРЛБЛЕМЫ I ТЭНЛЭНйЫІ РАЗВІЦЦЯ СУЧЛСНЛГЛ НЛРОЛНЛГА MACTAUTBA БЕААРУСІ і- — 1 ВЫТОКІ I ТРАДЫЦЫІ НЛРОДНЛГЛ МАСТЛЦТВА БЕЛАРУСІ Беларускае народнае дэкаратыўна-пры- кладное мастацтва, як і іншыя галіны наро- днай культуры, багатае і разнастайнае. За доўгі і складаны шлях развіцця яно выпра- цавала мноства формаў, надзвычай бага- тыя разнастайныя і шматслойныя матывы, у большасці з якіх прасочваюцца шматвяко- выя, a то і тысячагадовыя традыцыі. На яго фарміраванне і развіццё наклапі адбітак розныя фактары: геаграфічны, гістарычны, сацыяльна-эканамічны і інш. Агульнасць па- ходжання ўсходнеславянскіх народаў тлу- мачыць мноства падобных рысаў у наро- дным мастацтве беларусаў, рускіх і ўкраін- цаў, асабліва ў яго старажытных формах. Нямапа агульнага прасочваецца і з культу- рай іншых суседніх і больш далёкіх народаў Еўропы. У той жа час у многіх відах беларускага народнага мастацтва заўважаюцца і адме- тныя рысы, якія тлумачацца этнічнымі асаблівасцямі, рознасцю прыродных умоў, а таксама нераўнамернасцю гістарычнага і эканамічнага развіцця. У перыяды аслаб- лення эканамічных і культурных кантактаў паміж усходнеславянскімі народамі, на культуру беларусаў больш прыкметна паўплывалі дасягненні заходніх славян, на- родаў Прыбаптыкі і іншых народаў Захо- дняй Еўропы. Таму ў беларускім народным мастацтве арганічна спалучаюцца і ста- ражытныя агульнаславянскія праявы, і больш познія дасягненні ўсходніх і заходніх суседзяў. Дзякуючы пераемнасці трады- цый вобразы першабытных часоў мірна ўжываюцца з навейшымі, некаторыя стара- жытныя матывы хоць і захоўваюцца, але нярэдка мадыфікуюцца да непазнаваль- насці, Усе гэтыя абставіны вызначылі не- злічоныя варыянты формаў вырабаў, маты- ваў дэкору, асаблівасцяў арнаменту, мно- гія з якіх захавапіся да нашага часу. У іх нярэдка прасочваюцца элементы яшчэ да- хрысціянскай язычніцкай культуры, што праяўляецца ў слабой расчлененасці і свое- асаблівай скульптурнасці формаў, стрыма- ным выкарыстанні дэкору, пераважна геа- метрычнага. Карані гэтага архаічнага пласта творчасці ідуць у эпоху каменнага веку. У палеаліце, 40—20 тысяч гадоў назад, пачалі стварацца скульптурныя выявы жывёл і людзей з Вёска канца 19 — пачатку 20 cm. Цэнт- ральная Беларусь. Беларускі дзяржаўны му- зей народнай архітэктуры і побыту (БДМНАП). Народнае мастацтва Беларусі гліны, каменю, косці, з ЯВІЛІСЯ высенаныя і выразаныя малюнкі і арнаменты на скалах, камянях, косці і, верагодна, на менш даўга- вечных матэрыялах, вырабы з якіх не за- хаваліся: дрэве, бяросце, скуры і г.д. Па- леалітычнае мастацтва ў цэлым харак- тарызуецца універсалізмам з перавагай скульптурнага напрамку. Захаваліся плас- ціны-чурынгі з касцей маманта з прадрапа- ным на іх арнаментам, а таксама бранза- і. і леты, падвескі і інш. У тых часах вытокі большасці элементаў геаметрычнага арна- менту, што спалучаюцца ў самых розных камбінацыях2. Аднак вяршыняй мастацтва ўсходнееўрапейскага палеаліту можна лі- чыць скульптурныя выявы людзей і жывёл. Менавіта ў эпоху паляўнічых і збіральнікаў умоўнае, схематызаванае, але рэалістыч- нае мастацтва дасягнула высокага ўзроўню развіцця. Захаваліся выявы аголеных жано- чых фігур, нярэдка з гіпертрафіраванымі прапорцыямі (умоўна іх называюць Вене- рамі), якія ўражваюць нас сваёй дасканала- Сцю3. Традыцыйнае народнае жыллё канца 19 — пачатку 20 cm. з вёскі Садавічы Капыль- скага раёна. БДМНАЛ. Пазней, у неалітычным мастацтве (5—4 тысячагоддзі да н.э.), набывае пашырэнне напрамак, які з пункту гледжання сучасных ведаў можна вызначыць як сімвалізм. Ен характэрны дпя плямёнаў, што насялялі стэ- павую і лесастэпавую палосы і паўднёвыя ўскраіны лясной зоны. Адлюстраванні рэ- альнага рэдкія, схематызаваныя. На поў- начы, у лясах, фіна-угорскія плямёны «пе- ражыткавага палеаліту» па-ранейшаму зай- маліся паляваннем і рыбалоўствам і не перайшлі яшчэ да жывёлаводства і земля- робства, таму ў іх прадаўжала існаваць рэ- алістычнае мастацтва, пра што сведчаць сібірскія, уральскія і карэла-фінскія наскаль- ныя рэльефы, наколы ў выглядзе качак і іншых фігурак на керамічных пасудзінах4. Больш на поўдзень ад іх у арнаментыцы па- навалі геаметрычныя матывы, асабліва на кераміцы, якая была найбольш пашырана ў эпоху неаліту5.
|