Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Манументальнасць, подых суровага часу.
Вільчакі на стрэхах беларускага жылпя на- гадваюць архаічных ідалаў. Формы выдзеў- банага посуду лаканічныя, цяжкаватыя, ма- нументальныя, часам яны проста паўтара- юць форму драўніннай нарасці. Архаічныя праявы заўважаюцца і ў вырашэнні глінянай пластыкі, выдзеўбанага посуду, саламяных вырабаў, арнаментыкі пісанак і інш. Нават у больш позніх узорах народнага мастацтва з яго развітымі сістэмамі расліннага і заа- морфнага характару, інтэнсіўнымі коле- рамі і складанымі кампазіцыйнымі выра- шэннямі прыкметны зварот народных май- строў да старажытных матываў. Досыць выразна архаічны пачатак выяў- ляецца і ў больш рафінаванай культуры ткацтва і вышыўкі. Відаць гэта, напрыклад, у вышываных дыванах паўночнага захаду Беларусі, дзе фігуры людзей, жывёл і пту- шак, дрэвы, кветкі і плады паўстаюць перад намі ў вельмі абагульненым, схематычным выглядзе. Асабліва выразна старажытныя рысы выявіліся ў вышыўцы на адзенні і ручніках. У малюнку і каларыстыцы пера- борных дываноў і посцілак 1-й паловы 20 ст. таксама адчуваецца ўплыў гэтага суро- Вага, манументапьнага стыпю. У часы сярэднявечча прыкметныя сацы- яльныя змены ў грамадстве выклікалі ў га- радскім, рамесніцкім асяроддзі практыку іншага разумення свету і з'яваў, што выклі- кала развіццё парапельнага традыцыйнаму, апе іншага напрамку ў мастацтве Беларусі. У часы Кіеўскай Русі разам з народным ма- стацтвам, якое нібы закансервавалася на многія стагоддзі, развіваецца і прафесійнае гарадское рамяство, што актыўна арыента- валася на дасягненні блізкіх і далёкіх сусе- дзяў. Прыкметна развіваўся гандаль, ра- знастайныя тавары прывозілі з Сярэдняй Азіі, Бліжняга Усходу, Заходняй Еўропы, a туды вывозілі вырабы рамеснікаў старажы- тнарускіх гарадоў8. Такая гарадская, рамесніцкая культура часам уяўляецца занесенай збоку. Нярэдка Жыллё паўднёвага ўсходу Гомелыйчыны. Я гады. Ветка. Народнае мастацтва Беларусі Яе называюць дружынна-баярскай, бо яе лепшыя і найбольш дасканапыя ўзоры са- праўды прызначаліся для вышэйшага саслоўя'. Аднак і ў гэтай кулыуры, наро- джанай у выніку складаных міжнародных узаемасувязяў, адчуваецца глыбока трады- Цыйная аснова. Такое пастаяннае перапля- ценне традыцыйнага народнага мастацтва і дасягненняў прафесійнага гарадскога рамя- ства прыкметна адчуваецца і ў наступныя стагоддзі. 3 13 ст. Беларусь уваходзіла ў склад Вялікага княства Літоўскага, а паспя Люб- лінскай уніі (1569) і да ўключэння ў Расій- скую імперыю (канец 18 ст.) — Рэчы Пас- палітай. Гэта аказала прыкметны ўплыў на культуру Беларусі, якая ў значнай ступені
|