Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Дзейным мастацтвам. Творчасць асобных
народных майстроў прыраўноўвалася да творчасці прафесійных мастакоў; ад- сюль — насаджэнне станковых формаў, тэм і сюжэтаў, асабліва прыкметнае ў 50-я гады. Ярка выяўленыя функцыянальнасць і утылітарнасць прамысловых вырабаў пачатку 60-х гадоў пераносіліся і на творы народных майстроў, што было асабліва прыкметна ў дзейнасці промыслаў, ар- ганізаваных на дзяржаўнай аснове. Усе гэ- тыя крайнасці набыпі сваё тэарэтычнае аб- Грунтаванне18. Сёння мы не можам не адзначыць, на- колькі памыпковыя і ў многіх выпадках шкодныя былі многія з такіх сцверджанняў. Нягледзячь* на значны навукова-тэхнічны ўзровень сучаснага грамадства, народнае мастацтва не знікла, не злілося з прамы- сповасцю, прафесійнай і самадзейнай твор- часцю. Яно прадаўжае сваё развіццё, за- хоўваецца яго значэнне як самастойнай часткі нашай культуры19. Безумоўна, маштабы бытавання суча- снага народнага мастацтва ўжо далёка не ранейшыя. Калі ў мінулыя часы яно насы- чала ўвесь сялянскі побыт з яго натураль- ным ці паўнатуральным укладам, то сёння- шнія карэнныя змены ў яго характары мо- цна звузілі сферу выкарыстання многіх рукатворных прадметаў. Адпала практы- чная неабходнасць у іх вытворчасці (у ко- жным разе, масавай), таму можна лічыць аб'ектыўнай рэальнасцю тое, што некато- рыя віды народнага мастацтва, звязаныя з ранейшым побытам, канчаткова адышлі ў нябыт. Калі дадаць сюды і некаторыя фа- ктары суб'ектыўнага парадку (непрадума- ная дзяржаўная фінансавая палітыка ў адносінах да майстроў-саматужнікаў, не- гатыўная грамадская думка пра народнае мастацтва як пра архаіку і інш.), то можа здацца дзіўным, што народнае мастацтва, хоць і не ва ўсёй сваёй паўнаце і разнастай- насці, прадаўжае жыць. Заўважаецца на- ват развіццё некаторых яго відаў, хоць адбываецца гэта ў ж о на іншай аснове. Узні- каюць новыя арганізацыйныя формы быта- вання народнага мастацтва, выпрацоўваюц- ца іншыя мастацкія нормы, пашыраецца дыяпазон творчасці народных майстроў, мяняецца іх светапогляд. Усё гэта надае су- Часнаму народнаму мастацтву новыя якасці, якія, з аднаго боку, сведчаць пра Цесную сувязь са шматвяковай культурай народа, з другога — арганічна ўключаюц- ца ў дасягненні сучаснай культуры. Як ака- залася, народнае мастацтва «здольна функцыяніраваць у жыцці грамадства па-за сінхроннай залежнасцю ад узроўню яго эканамічнай і тэхнічнай магутнасці»20. Адначасова такія тэарэтычныя і практы- чныя зрухі ярка выявілі той бясспрэчны факт, што да вывучэння і ацэнкі розных ас- пектаў сучаснага народнага мастацтва не- льга падыходзіць з ранейшымі меркамі.
|