Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Ны геаметрычным, вочкава-цыркульным
арнаментам, аздоблены гравіраванымі ма- люнкамі зааморфнага характару ці выра- шаны скульптурна. Шчыльны цвёрды матэ- рыял даваў магчымасць ствараць дробную тонкую разьбу. He можа не выклікаць за- Хаплення мастацкая дасканаласць гэтых ра- Бот з дэкорам у выглядзе прыгожых выра- зна арнаментаваных радоў, вытанчаных пляцёнак, упэўненых малюнкаў фантасты- чных і рэальных жывёл. Найбольш характэрны дпя касцяных і драўляных вырабаў геаметрычны вочкава- цыркульны арнамент, вядомы з часоў жа- лезнага веку, ілюструе ўстойлівасць ста- ражытных язычніцкіх вераванняў, уласцівых дэкаратыўна-прыкладному мастацтву 11 — 13 стагоддзяў. Кружок з кропкай у цэнтры, што сімвалізуе сонца, святло, агонь, — адзін з самых пашыраных элементаў сапя- рнай арнаментыкі, які згодна з язычніцкімі ўяўленнямі меў магічную сілу і аберагаў уладальніка аздобленай рэчы ад злых ду- хаў. Нездарма вочкавым арнаментам упрыгожаны галоўным чынам грабяні — пастаянныя спадарожнікі свайго ўладаль- ніка. На вырабах з выпуклай паверхняй часцей Сустракаецца дэкор у выглядзе раменнага пляцення, пашыраны ў кніжнай мініяцюры. Ён нагадвае ўзоры, здаўна вядомыя ў ма- стацтве Усходу, адкуль, відаць, і прыйшоў гэты матыў на заходнярускія землі. Такім жа спалучэннем старажытных язычніцкіх вераванняў і матываў усходняга характару вылучаюцца ўзоры тэраталагічнага («звя- рынага») стылю, які быў пашыраны ў 11 — 13 стагоддзях у дэкоры прадметаў дру- Жынна-баярскага побыту. Характэрныя ўзоры такога стылю — касцяныя пласціны 12 ст. з Ваўкавыска (Нацыянальны мастацкі музей Беларусі) і Лукомля (Нацыянальны музей гісторыі і культуры Беларусі), аздо- бленыя гравіраванымі малюнкамі рэальных і фантастычных жывёл, птушак, розных страшыдлаў, драконаў, птушак з чалаве- чымі галовамі і інш. Нешматлікія знаходкі ўзораў мастацкай апрацоўкі дрэва даюць падставу сцвяр- джаць, што па сваім узроўні яна была крыху ніжэй за касцярэзнае мастацтва. He знойдзена драўляных вырабаў са склада- нымі арнаментальнымі і выяўленчымі маты- вамі, як у старажытным Ноўгарадзе. Посуд ці дробныя бытавыя рэчы аздоблены пля- цёнкай, паяскамі, рамбічнай сеткай, двай- ным зігзагам («воўчы зуб»)7 — дэкор як па характары, выкананні, так і па матывах до- сыць блізкі да аздаблення касцяных выра- баў. Асабліва прыкметна гэта ў аздабленні грабянёў, якія складаюць, бадай, самую шматлікую групу драўляных арнаментава- ных вырабаў. Усе яны ўпрыгожаны во-
|