Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Значная, што вызначыць правобраз няпро-
ста. На фоне вячэрняга неба такія сілуэты выглядалі нібы загадкавыя, груба вычаса- ныя ідалы на язычніцкім капішчы. 3 пачатку 20 ст. паралельна са здвоенымі вільчакамі, потым паступова выцясняючы іх, сталі пашырацца аздобы, выпілаваныя з адной дошкі і ўмацаваныя на вяршыні фран- тона. Зааморфныя матывы тут амаль зніка- юць, на першы план выходзяць геаметры- чныя і раслінныя: страла, трызубец, моцна стылізаваная кветка ці проста фігура ад- вольных абрысаў. Падобныя аздобы хара- ктэрныя дпя ўкраінскага, польскага, аўст- рыйскага, паўднёванямецкага жылля. На думку В.Ганцкай, у польскай архітэ- ктуры адзінарныя аздобы-шпілі (паздуры) развіваліся незалежна ад парных вільчакоў (шпарогаў)25. Я.Бломквіст лічыць, што ва ўсходніх славян (у тым ліку і ў папякаў) яны эвапюцыяніравалі з парных вільчакоў26. Па- Лявыя матэрыялы сведчаць якраз пра гэта, хоць бытуе і думка, быццам у Беларусі ма- стацтва шпіляў развівалася пад уплывам Польшчы27. Апошняе нібыта пацвярджаец- ца шырокім бытаваннем у заходнебела- рускіх рэгіёнах адзінарных аздобаў у выгля- дзе стралы, накіраванай уніз (накшталт рускіх «полотенец»), аднак паходжанне іх яўна старажытнае, магічнае, пра што свед- чыць і назва — грамнічная страла. Такім Чынам, можна гаварыць пра агульнаславян- скія вытокі гэтага архітэктурнага элемента. Такі параўнаўча нешырокі дыяпазон тра- Дэкор франтона. 1944. Альманы Столін- скага раёна. Народнае мастацтва Беларусі дыцынных канструкцынна-мастацкіх эле- ментаў прыкметна пашыраецца і дапаўня- Ецца з другой паповы 19 ст., што было звя- зана з парэформеннымі зменамі ў вёсцы. Ужо ў 1860-я гады ў Гродзенскай губерні курная была толькі палова сялянскага жыл- ля28, да канца стагоддзя яно амаль знікла. Архаічныя формы страхі — закотам, на Стаяках — саступаюць месца стрэхам на кроквах, што было выклікана пашырэннем дашчанага франтона. Дошкамі стапі абшы- Ваць таксама дзверы, вароты. 3 выкары- станнем пілы і лобзіка пашырыўся дыяпазон архітэктурнай аздобы. Нескладаная даўба- ная разьба дапаўняецца прапілоўкай, якая неўзабаве заняла дамінуючае становішча ў архітэктурным дэкоры Беларусі, а таксама Расіі, паўночнай Украіны, Прыбалтыкі. Звяртаючыся да гэтага віду разьбы па Дрэве, нельга не сказаць пра яго досыць Неадназначную ацэнку. Некаторыя даспед- чыкі наогул выводзяць прапілоўку за межы Традыцыйнай народнай разьбы па дрэве, маюць ў гэтым плане спушныя довады. «Выпільныя ўзоры, — адзначае В.Васіле- Дэкор франтона. 1929. Жылічы Камянец- кага раёна. нка, — кепска звязваюцца з абліччам па- будоў і робяць уражанне выпадковых на-
|