Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Кладак. Тут ужо не патрэбна вопытная рука
майстра-скульптара. Такая выпіловачная ра- зьба магла выконвацца без асаблівай пра- фесійнай падрыхтоўкі. Яе матывы ідуць не з глыбіні народнай творчасці, а пераняты з дрэнных гарадскіх малюнкаў канца 19 ста- годдзя»29. Калі гаворка ідзе пра рускі архітэктурны дэкор, які мае багатыя традыцыі «глухой» разьбы, то пэўны скептыцызм у адносінах да прапілоўкі зразумелы, асабліва калі мець на ўвазе масавыя безгустоўныя вы- рабы ў стылі Гартмана і Рапета. Механічнае выпілоўванне адвольных узораў насуперак структуры матэрыялу пазбаўляе яго нату- ральнай прыгажосці, асабліва пасля афар- боўкі, што амаль заўсёды спадарожнічае гэтаму віду архітэктурнага дэкору. Аднак больш прадуктыўны заклік Г.Ва- гнера «пераадолець голас чыста асабістага густу» ў адносінах да прапілоўкі, якая з'яві- лася чарговым этапам у развіцці архітэкту- рнага дэкору, увабраўшы і перапрацаваў- Дэкор франтона. 1950-я гады. Хлябы Пгн- скага раёна. Мастацкая апрацоўка дрэва шы многія традыцыйныя матывы30. Боль- шасць даспедчыкаў, у тым ліку і этнографы (Т.Станюковіч, С.Раждзественская, Л.Мал- чанава і інш,), таксама разглядаюць прапі- лоўку як арганічную частку народнай куль- туры. Гэта тым больш падыходзіць да бела- рускага архітэктурнага дэкору, які амаль не мае прыкладаў пышнасці і празмернас- цяў у прапілоўцы (капі не лічыць некаторыя ўзоры гарадской архітэктуры ўсходняй Бе- ларусі). Як спушна адзначае Т.Станюковіч, беларусы «не толькі авалодалі мастацтвам узнаўлення пропільнай разьбы, якая ўвай- шла ў моду ў тыя часы, але і творча развілі яе ў дачыненні да свайго тыпу жыпля, уключыўшы традыцыйныя элементы бела- рускай арнаментыкі (змяіны, салярны і тэкстыльны арнаменты), і ўзбагаціпі захо- днеспавянскімі формаллі»31. Адным з першых элементаў сялянскага жылля, які за параўнаўча кароткі час за- знаў прыкметныя канструкцыйныя змены, было акно. На яго і звярнулі ў першую ча- ргу сваю ўвагу народныя майстры, паколькі ў жыллёвым будаўніцтве еўрапейскіх наро- даў яно выконвала вядучую ролю ў ма- стацкім вырашэнні фасаднай часткі жылля. Канструкцыйныя змены выклікалі не толькі павелічэнне памераў вокнаў. Хара- ктэрнае для курных хат акно-адтуліна (што захавалася ў гаспадарчых пабудовах і да нашых дзён) саступае месца зашклёнай ка- робцы, устаўленай у зруб і аформленай па перыметры шалёўкай. Яно і з'явілася аб'е- ктам дэкору. Аднак гэты працэс закрануў далёка не ўсе рэгіёны Беларусі. На многіх
|