Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Ганчарства. міка як сапраўды вялікае мастацтва»16
міка як сапраўды вялікае мастацтва»16. Гэта ж адзначае і Е.Хахлова: «Сціпласць і пра- стата знешняга выгляду большасці пасудзін садзейнічалі іх успрыманню як прадметаў будзённых, і да нядаўняга часу нават многія знаўцы народнага мастацтва не ўлоўлівалі ў іх дэкаратыўных вартасцяў і глыбіні во- бразнага зместу»17. У такім выпадку досыць дакладным мож- на лічыць вызначзнне А.Салтыкова: адна з галоўных асаблівасцяў твораў народнага мастацтва заключаецца ў тым, што форма іх ніколі не бывае самамэтаю, яна заўсёды падпарадкоўваецца практычнаму прызна- чэнню прадмета і выяўляе перш за ўсё гэ- Тую якасць18. Такое вызначэнне можа ха- Рактарызаваць вырабы гаспадарчага пры- значэння як Беларусі, так і сярэднярускай паласы ў цэлым, у кераміцы якой «не пра- явіліся ні шматколерны арнаментальны роспіс, характэрны для керамікі паўднёвай Расіі, ні вытанчаная складанасць усходніх формаў, ні сухаватая дакладнасць апра- цоўкі заходніх вырабаў»19. Плаўнасць і кру- глявасць формаў як нельга лепш адпавяда- І.Генбіцкі. Ганчарны посуд. 1987. Глі- На, тачэнне, глазураванне. Гарадная Сто- лінскага раёна. Юць характару матэрыяла, з якога выра- бляўся посуд паўсядзённага гаспадарчага прызначэння, а гранічная іх адпрацаванасць у адпаведнасці з прызначэннем ужо сама па сабе з'яўляецца адзнакай мастацкасці. Мяккая, няяркая, часцей за ўсё аднатонная афарбоўка керамічных вырабаў цалкам ад- Павядала стрыманай каларыстыцы трады- цыйнага інтэр'ера народнага жылля лясной паласы Усходняй Еўропы. Мастацкія якасці народнай керамікі ў многім залежаць ад характару тэхнічна-ма- стацкіх прыёмаў апрацоўкі вырабаў, нават ад асаблівасцяў сыравіны і спосабаў яе падрыхтоўкі. У многіх выпадках гэта ды- ктуе і форму, і знешні выгляд, і нават вы- карыстанне таго ці іншага віду дэкору, яго характар і размяшчэнне. Беларускія народныя майстры-ганчары да апошняга часу практыкавапі два асноў- ныя спосабы вытворчасці ганчарных выра- баў бытавога прызначэння: ручная лепка і Тачэнне на ганчарным крузе. Традыцыі ручной лепкі, якая ўключае кальцавы і спірапьны налеп, ідуць ад ран- Ганчар І.Генбіцкі з Гарадной Столінскага раёна. 1987. Народнае мастацтва Беларусі Двух абсалютна аднолькавых. Як бы ганчар ні выпраўляў, ні прыгладжваў выраб, на ім застаюцца і сляды стыкоўкі гліняных жгу- тоў, і ўмяціны, і адбіткі пальцаў, і пэўная асіметрыя, што надае кожнай новай рэчы ўласцівае толькі ёй аблічча. Вырабы таў- стасценныя, масіўныя, статычныя і па-свой- му манументальныя, нават капі і маюць не- вялікія памеры. Іншы характар мае посуд, выраблены з
|