Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Першай палове 20 стагоддзя яно шырока
бытавала ў лясной паласе Усходняй Еўропы (уключаючы ўсходнюю Літву) і на Бал- канскім паўвостраве (у сельскім ганчарстве народаў Югаславіі). Абварванне, якое на ўсіх гэтых тэрыто- рыях выкарыстоўвалася з ахоўнымі мэтамі (для павышэння трываласці і змяншэння порыстасці), у адзначаны перыяд нярэдка звязвалася з дэкаратыўнымі ўласцівасцямі керамікі, паколькі ў працэсе загартоўкі по- суд пакрываўся чорна-карычневымі, нібы спецыяльна намаляванымі плямамі, эфект- на рассыпанымі па тэракотавай паверхні. Выразнасць такога арыгінальнага дэкору залежала яд якасці абварвання. У народзе даўно заўважалі такую залежнасць, і па- купнікі на рынках у першую чаргу звярталі ўвагу на вырабы больш «рабыя», «страка- тыя», «прыгожыя», інтуітыўна звязваючы гэта з іх высокімі утылітарнымі якасцямі. Таму нярэдка некаторыя ганчары звязвалі абварванне менавіта з дэкаратыўнымі аса- блівасцямі. Асабліва цікавы мастацкі эфект дасягаў- ся ў тых выпадках, калі такі старажытны від апрацоўкі вырабаў, як абварванне, спалу- чаўся з яшчэ больш старажытным споса- бам іх вытворчасці — фармоўкай налепам. «Статычныя формы і масіўныя, нібы з цяж- касцю сагнутыя ручкі спарышоў, — адзна- чае І.Ялатамцава, — ствараюць адчуванне застыласці, нерухомасці, інерцыі матэры- ялу. Здаецца, што заключаная ў гэтай масе жывая творчая сіла выканаўцы яшчэ пры- кладвае велізарныя намаганні для таго, каб вызваліцца, вырвацца вонкі. Характар ма- тэрыялу дапаўняе гэты вобраз. Грубыя шурпатыя сценкі і плямістая рабая паверхня надаюць вырабу нейкі асабліва суровы ха- рактар»22. Такія архаічныя вырабы яшчэ ў сярэдзіне 20 ст. вырабляліся ў некаторых сельскіх ганчарных асяроддзях паўночнага захаду Беларусі. У іншых цэнтрах, асабліва на ўс- ходзе Беларусі (як і ў Цэнтральнай Расіі) гартавалі посуд, вытачаны на крузе, пры- чым галоўным чынам прызначаны для гара- чага прыгатавання ежы. іншыя ж вырабы задымлівалі ці глазуравапі. Задымленая кераміка таксама мае ста- ражытнае паходжанне, хоць і крыху па- знейшае ў параўнанні з гартаванай. З'яў- ленне яе на тзрыторыі Беларусі адзначана ў 12—13 стагоддзях, а ў познім сярэднявеч- чы, мяркуючы па археалагічных, архіўных і літаратурных крыніцах, была пашырана ў гарадскім ганчарстве Усходняй і Цэнтраль- най Еўропы. Асаблівую цікавасць з мастацкага боку ўяўляе чорнаглянцаваная кераміка — свое- І.Ш о пі к. Ганчарны посуд. 1980. Гліна, та- чэнне, чорнае глянцаванне. Поразава Свіс- лацкага раёна. Народнае мастацтва Беларусі асаблівая разнавіднасць задымленай. Су- цэльнае ці арнаментальнае глянцаванне ў выглядзе разнастайных узораў (клеткі, паскі, елачкі, сетка) у канцы 19 — першай
|