Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Ад старажытнарускага часу24. Аднак, мяр-
куючы па археалагічных знаходках, хара- ктэрны дэкор склаўся не раней як у 17 ст., тады ён быў звычайна выціснуты — нане- сены зубчастым колцам. Ангобны роспіс пашыраўся ў 18 і асабліва ў 19 — пачатку Стагоддзя. Буйным і адзіным цэнтрам па вытворчасці белаглінянай керамікі ў межах Беларускага Палесся была Гарадная25. Высокія тэхна- лагічныя якасці гараднянскай керамікі ве- дапі на ўсім Палессі, у Цэнтральнай Бела- русі, трапляла яна і на Валынь, у Кіеў, Ві- льню, Варшаву26. У Вільні гараднянскую кераміку называлі целяханскай (па аналогіі з шырока вядомым целяханскім фаянсам). Уладальнікі ювелірных фабрык ведалі яе высокую тэрмічную ўласцівасць і ахвотна С.Мазалькоў. Ганчарны посуд. 1960-я гады. Гліна, тачэнне, глазураванне. Кры- чаў. набывалі дпя выплаўкі каштоўных мета- лаў27. Для гараднянскага посуду характэрная тая ж шарападобнасць і чаканенасць фор- маў, што і для керамікі Заходняга Палесся ў цэлым. Разам з тым своеасаблівыя сыра- вінныя і тэхналагічныя перадумовы выклікалі да жыцця іншыя арнаментальна-дэкаратыў- ныя і капарыстычныя асаблівасці. Пануе тут ангобная размалёўка чырвонай жапезістай глінай (апіска) па неглазураванай паверхні, якая пасля абпалу становіцца крэмава-бе- лай. Характар арнаментацыі вызначаўся спосабам вярчэння пасудзіны вакол верты- кальнай восі. Таму яе дэкор складаўся з ко- сых рысак, прамых і хвалістых паяскоў і ду- жак (шнурочкі, рубежыкі). Па-рознаму камбінуючы гэтыя простыя матывы, мяня- ючы адпегласць паміж імі, патаўшчаючы ці патанчаючы іх, майстры дасягалі мноства варыянтаў дэкору. У большасці выпадкаў ён уяўляе сабой 2—3 паясы з гладкіх пало- сак, паміж якімі закампанаваны косыя рыскі і дужкі. Шырокім поясам дэкор кла- дзецца на плечкі гаршкоў (кругляк), глякоў Ганчар Л.Макееў з Новага Вільянава Шклоўскага раёна. 1981. Ганчарства (бунька), збаноў (глечык); на місках і цё- рлах рыскі часам наносілі на гарызанталь- ныя венчыкі, нібыта зрэзаныя пры вярчэнні на крузе. Такая строгая, але вельмі выра- зная сістэма дэкору пабудавана ў адпаве- днасці з вышэйшымі законамі графічнай культуры пры тонкім выкарыстанні лінейных і плоскасных кантрастаў. Гэта адзначалі да- следчыкі народных промыспаў, арганіза- тары выставак яшчэ ў 1920—30-я гг. «Вельмі характэрны, — пісала польская да- следчыца Я.Арынжына, — белы непалі- ваны посуд з тугаплаўкай гліны, аздоблены арнаментам з чырвонай жапезістай гліны, які вырабляюць у Гарадной і на Валыні (Кульчын і Астрог). Асабліва вытанчаным Традыцыйным выглядам вызначаюцца вы- рабы з Гарадной. Хоць такога багацця ўзо- раў, як, напрыклад, на Гуцульшчыне, тут не
|