Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Ганчарства
пасудніку як аздоба інтэр'ера. Аснову іх Дэкору складаюць канцэнтрычныя акру- жнасці, нанесеныя на дно і сценкі пры вяр- чэнні на ганчарным крузе. Яны чаргуюцца, звычайна на верхнім краі, з хвалістымі лініямі, хваёвымі гапінкамі, а таксама ро- знымі надпісамі — віншаваннямі ці пажа- даннямі. Дно аздаблялася стылізаванымі кветкамі накшталт круга-разеткі. Часта гэты матыў выконваўся ангобам белага ко- леру, які пад празрыстай паліваю станавіўся жаўтаваты. У пасляваенны перыяд івянецкі промысел пачаў занепадаць. Аднак быў знойдзены правільны выхад — арганізавалі цэх маста- цкай керамікі пры арцелі імя Дзяржынскага (1955). Ініцыятарамі яго арганізацыі былі старэйшыя ганчары Ф.Целішэўскі (1906— 1984) і В.Кулікоўскі (1911—1985), якія ад- далі нямала сіл і энергіі адраджэнню ста- ражытнага рамяства, прадаўжэнню коліш- ніх традыцый, пошуку новых шляхоў і напрамкаў яго развіцця. 3 арганізацыяй цэха івянецкая кераміка перажывае другое Нараджзнне. І.М а л ч а н о в і ч. Збан і міска. 1975. Гліна, тачэнне, ангобны роспіс, глазураванне. Івя- нец Валожынскага раёна. Ацэньваючы гэты факт як станоўчы, вар- та адзначыць, што ўжо на самым пачатку дзейнасці цэха пачынаюць праяўляцца і пэў- ныя выдаткі, • якія ў дапейшым усугубіліся. Напрыклад, у 1957 г. група майстроў на чале з Ф.Целішэўскім была накіравана ў Апма-Ату, каб пераняць «больш даска- напы» вопыт ганчарнай вытворчасці і «ле- пшыя» ўзоры мастацкай керамікі. Пэўны час цэх выпускаў вырабы ўсходніх формаў з адпаведным дэкорам — заліўкай эмалямі прадрапанага малюнка. Неўзабаве май- стры вярнуліся да звыклых формаў. ТЫАА не менш традыцыі Усходу аказапі сваё ўздзеянне: паскорылі распрацоўку ха- Рактэрнага мясцовага дэкору — флянд- роўкі. Заслуга ў гэтым у першую чаргу на- лежыць В.Кулікоўскаму, які пастаянна ад- стойваў мясцовыя традыцыі. Дзякуючы яго настойлівасці і ініцыятыве за кароткі час фляндроўка дасягнула такой выразнасці і мастацкай дасканаласці, што стварыла сла- ву івянецкай кераміцы далёка за межамі Беларусі. Акрамя традыцыйных карычне- вага і белага майстры сталі выкарыстоўваць Збан, гляк і слоік. 1930-я гады. Гліна, тачэн- не, эмалі, глазураванне. Ракаў Валожынска- га раёна. МСБК. Народнае мастацтва Беларусі таксама чорны і зялены колеры, што шы- рокімі паясамі пакрывалі амаль увесь вы- раб. Гладкія палосы чаргавапіся з расчаса- нымі ў дробныя зубчыкі, дэкор стаў больш насычаны і мажорны. Гэтымі ж якасцямі вылучаўся і фляндраваны посуд І.Малчано- віча (1929—1988). Пазней фляндроўкай авалодалі А.Пракаповіч (1935 г.н.) і М.Звя- рко (1930—1989). 3 канца 1950-х гадоў івя- нецкая кераміка становіцца абавязковым
|