Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Жна гаварыць пра асобныя мясцовыя
Майстар-цацачнік С.Глебка з Харосіцы На- вагрудскага раёна. 1977. «школы» ганчарства, што аб'ядноўваюць майстроў пэўнага рэгіёна ці ганчарнага цэн- тра, то гліняная цацка магла вылучацца до- сыць прыкметна нават у двух майстроў-су- седзяў. Хоць яны і прытрымліваліся мясцо- вых традыцый у стылістыцы і старажытных навыках лепкі, аднак розны ўзровень май- стэрства, своеасаблівае светаўспрыманне, нават розніца ў характарах не маглі не на- даць цацкам няхай сабе і не вельмі зна- чныя, апе ўсё ж прыкметныя адрозненні. Таму мастацка-стылістычныя асаблівасці беларускай народнай цацкі больш праваме- рна разглядаць не па рэгіёнах ці цэнтрах, a па стылістыцы, што выяўляецца больш пры- кметна, чым рэгіянальныя адрозненні. Найбольш значную і аднародную групу складае цацка традыцыйнай стылістыкі, што прадстаўляе старажытны, архаічны на- прамак у творчасці майстроў-цацачнікаў. Такія вырабы пазбаўлены розных другарад- ных падрабязнасцяў і індывідуапьных ад- розненняў, яны перадаюць толькі самыя галоўныя, характэрныя для пэўнай групы персанажаў рысы. Такая цацка — не «пар- Цацкі *Баран> і іПтушка*. Пачатак 20 cm. Гліна, глазураванне. Полацкі раён. ДМЭ. Цацка -*Конь>. 1930-я гады. Гліна, глазура- ванне. Івянец Валожынскага раёна. МСБК. Ганчарства трэт» персанажа, а нібыта яго своеасаблівы сімвал, які дае прастор фантазіі і ўласнаму адвольнаму «прачытанню». Фігуркі амаль Не расчлененыя, яны статычныя, франталь- ныя і ў той жа час, нягледзячы на невялікія Памеры, выглядаюць надзвычай манумен- Тальна. У гэткім жа стылі трактаваліся нават но- выя сюжэты, што пашырыліся ў 20 ст. Напрыклад, некаторыя майстры паўночнага ўсходу Беларусі ляпілі коннікаў на тройках- запрэжках. Сюжэт гэты параўнаўча новы, бо на Беларусі да канца 19 ст. тройкі не мелі пашырэння, аднак яго трактоўка гэ- ткая ж, як і ў іншых традыцыйных вырабах. Цацка ўяўляе сабой трохгаловую жывё- ліну, з якой у адзінае цэлае зліўся коннік. Такі сюжэт пашыраны і ў творчасці рускіх майстроў, прычым трактоўка яго амаль гэ- Ткая ж, што сведчыць пра аднолькавыя прынцыпы формаўтварэння. Такія фармальныя асаблівасці, характэ- рныя дпя глінянай цацкі не толькі белару- саў, але і многіх іншых народаў, у першую Чаргу тлумачацца яе прызначэннем, хара- ктарам вытворчасці, уласцівасцямі матэры- ялу. Каб цацка быпа танная (рыначны экві- Валент — адно курынае яйка), яе трэба было ляпіць хутка і ў вяпікай колькасці. Зра- Зумела, што такая хуткасць вымагала ад-
|